Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det lätt att överleva som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Konkurskraft" !!! Jo, jag tackar... Din nisch verkar ju solklar, med en Leica M9 och ett schysst vidvinkelobjektiv tar du bilder av dina taxikunder, antingen i sobert svartvitt eller blixtbilder med knalliga färger, välj själv. Gärna berusade KD-politiker med en prostituerad i knäet. Då får du affärerna att gå runt....

Haha..Jag är lite trött efter en 60 timmars arbetsvecka. Konkurrenskraftigt ska det stå.;)

Hmm, vad heter det där programmet på TV ... "Cash Cab"

Det här kan bli en ny hit - "Trash Cab". :-D

Skämt åsido ... tänk till på en bra affärsidé, och kolla upp lite om dom bilder du tänkt ta från bilen faktiskt har någon marknad innan du lägger ut pengarna på den där M9:an.

Saken är den att jag har pengarna i form av värden på instrument. Jag kan sälja instrumenten och ha råd med en M9 och ett objektiv. Det är bara en prioriteringfråga hur jag ska göra.

Saken är den att jag har pengarna i form av värden på instrument. Jag kan sälja instrumenten och ha råd med en M9 och ett objektiv. Det är bara en prioriteringfråga hur jag ska göra.

Frågan är bara om en M9 är bästa valet, speciellt om du inte riktigt har inriktning och affärsidé klar. Det är knappast den mest flexibla eller prisvärda kameran du kan välja som verktyg för yrkesfoto. För dom pengarna kan du få prylar som kanske täcker in fler typer av foto.

Frågan är bara om en M9 är bästa valet, speciellt om du inte riktigt har inriktning och affärsidé klar. Det är knappast den mest flexibla eller prisvärda kameran du kan välja som verktyg för yrkesfoto. För dom pengarna kan du få prylar som kanske täcker in fler typer av foto.

Vilka kameror skulle vara bättre? M9:n är en relativt liten kamera som passar att ta med sig överallt. Dessutom tycker jag att bilderna blir suveräna.

OK, tror inte vi kommer så värst mycket längre, det finns redan en hel del att fundera på i tråden - lycka till.

Förmodligen är jag inte ensam om att ta dina planer på frilansfoto mer seriöst om det framgick liite tydligare att du över huvud taget ägnade dig åt fotografi. Den eventuella erfarenheten av att hantera en kamera har du inte nämnt ett ord om. Det närmaste du verkar ha kommit fotografi hittills är din pensionerade far?
Rätta mig om jag har fel.

Förmodligen är jag inte ensam om att ta dina planer på frilansfoto mer seriöst om det framgick liite tydligare att du över huvud taget ägnade dig åt fotografi. Den eventuella erfarenheten av att hantera en kamera har du inte nämnt ett ord om. Det närmaste du verkar ha kommit fotografi hittills är din pensionerade far?
Rätta mig om jag har fel.

Du har fel. Jag har faktiskt glömt att skriva om att jag äger en Olympus E-PL1 som jag har använt i taxin. Fast den är lite för långsam för mig.

Det här rådet är mycket sant och något väldigt många verkar glömma ... Samma gäller förstås de flesta verksamheter, inte bara fotografi. Men likafullt är det en sida av det hela häpnadsväckande många missar eller glömmer.

Finns många bra fotografer så jag tror man måste vara en mycket bra säljare med för att lyckas

Att bara vara bra på att ta bilder räcker tyvärr inte långt. I alla fall inom vissa typer av fotografi finns det helt klart ett större utbud än efterfrågan på fotografer - även duktiga sådana.

Det gäller att vara bra säljare. Det gäller att ha förmågan att fundera ut och hitta uppdrag andra inte tänkt på. Det gäller att vara lyhörd för vad kunder vill ha och sedan på något ibland oöverstigligt sätt kombinera den saken med att man samtidigt också bör ha en egen unik eller i alla fall igenkännbar stil. Det gäller att vara beredd att göra många tråkiga, monotona och oinspirerande fotojobb för kunder som ställer okunniga och orimliga krav. Det gäller att vara beredd att jobba både långa dagar och nätter. Det gäller att i många lägen ha en framfusighet (både för få uppdrag och kunna genomföra dem) som inte känns naturlig för alla.

Ja, också så gäller det att kunna fotografera också. Men långt ifrån bara det.

Jag hade tänkt att fota det mesta till en början. I bilen, under resan, på raster, Frihamnen, Djurgården, Bro, you name it...Under askmolnet fick jag ett körningserbjudande till Umeå från Stockholm så möjligheterna finns att fota olika miljöer. För att inte tala om alla kändisar jag har kört.
Vad är det du tänker plåta i Bro eller Umeå som kan ha kommersiellt värde? Och kändisar är de mest fotograferade personerna som finns, på vilket sätt skulle dina bildr vara unika?

Innan du har riktigt bra svar på dessa frågor så är nog svaret på rubrikens fråga ett rungande "NEJ!"

Det där låter inte ett dugg rimligt. Enligt mig börjar prohusen på omkring 50.00 till flera hundra tusen. Till det kommer gluggarna och kringutrustning för ännu mer pengar. Hur många hobbyfotografer har råd med det?

Mer än vad jag trodde, det räcker med att gå in på lite specifika forum så som tex nikonforum.se för att se att det finns gott om hobbyfotografer som har utrustning för långt över 100 k.

Att det är dyrt, ja det beror på vad man jämnför med för hoby, cross, bilsport mm är flera ggr dyrare men ändå håller många på med det och tar sig råd.
Sen har jag även märkt många proffs som tar ofantligt mycket bilden som så många amatörer skulle ta minst lika bra eller bättre, sedan är utrustningen heller inte allt.

Om man jämnför en kamera idag i kanske klassen 30k plus lite objektiv mot vad man hade fått för kanske 100-200 k för 7-8 år sen då så ser man att det utvecklats en hel del.

Vilka kameror skulle vara bättre? M9:n är en relativt liten kamera som passar att ta med sig överallt. Dessutom tycker jag att bilderna blir suveräna.
Läs specen på kamerorna o jämför.Och det blir nog svårt göra att arbeta som fotograf med bara 1 objektiv.Finns nog en anlednig att man inte ser Leican bland yrkesfotografer

Läs specen på kamerorna o jämför.Och det blir nog svårt göra att arbeta som fotograf med bara 1 objektiv.Finns nog en anlednig att man inte ser Leican bland yrkesfotografer

Leican är och har väl alltid varit populär bland yrkesfotografer? I alla fall så lutar det åt en mätsökarkamera.

Jag skulle inte ge mycket i dricks till den taxichaffis som redigerar bilder och fotograferar under tiden han kör mig, and you can take that one to the bank!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar