Annons

Är det här ett bra val av kamera + optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Hr nu kikat runt lite och jämfört priser samt tester, kommit fram till en liten önskekamera med 2 objektiv.
Min fråga är om det här är ett bra allroundpaket?
Vill gärna ha lite feedback på val av optik, kanske någon som rent av har erfarenhet av både kameran samt just det här valet av optik.
Det är ju hemskt mycket pengar det gäller, så tar jag gärna lite tips och feedback på min tilltänkta utrustning.
Kanske finns det rent av billigare alternativ på optiken som fungerar minst lika bra?

Ok det här e vad jag tittat ut:

Macro: Canon EF 50/2,5 - 2895:-
Zoom: Canon 17-40/4 L USM - 8620:-
Hus: Canon EOS 10 D - 15220:-
Batterigrepp: BG-ED 3 - 2237:-

TOTALT: 28972:-
Priser kollade hos Cyberphoto.se
 
Jaa absolut vill jag ha bästa skärpan, är det så att då är det bara orginalobjektiv som gäller?
Har satt ett maxpris på paketet vid 30 papp, så mer än det får det inte kosta dock.
 
hansen2 skrev:
Absolut inget fel på Tamrons 28-200. Tämligen allsidigt och han kommer förmodligen ha mycket roligare med den. Dessutom sparar han ca 5000 kr på det.

Jo, skärpan är bedrövlig..jag skulle aldrig rekommendera den till någon..lågt pris, men ändå dyr.

Jag ser inte det roliga med suddiga bilder..
 
ett tips är att vid detta typ av inköp dra en repa över helgen till NY. sammanlagda priset landar strax under 19000:- med dagen dollarkurs.
 
sagan skrev:
Det fick Tamrons 28-300 oxå..(TIPA/EISA)
Tyvärr så blir ju inte skärpan bättre för det.

En skit-glugg får inga priser. Den här duger gott till amatörfotografens behov. Har en kollega som köpt den och den presterade inget som du antyder.
Hade lätt köpt den istället och lagt de resterande 5000 på ngt riktigt vidvinkligt kanske.

/Johan
 
Ja inköp i USA är ju oxo ett alternativ, fast då bli det nog via postorder. Tullen brukar inte vara så alert när det gäller beställningar har jag märkt..
Men samtidigt så kan det ju vara skoj med en fungerande garanti (inköp i sverige)
Hmm det här blev lite mer avancerat än jag tänkt mig... haha
 
hansen2 skrev:
En skit-glugg får inga priser. Den här duger gott till amatörfotografens behov. Har en kollega som köpt den och den presterade inget som du antyder.
Hade lätt köpt den istället och lagt de resterande 5000 på ngt riktigt vidvinkligt kanske.

/Johan

Läs testet i FOTO nr 12/2002.

"Skärpa, inte särskilt bra vid full bländaröppning, nedbländat till f/8 mycket bra i området 28-50mm därefter faller framförallt kantskärpan ordentligt."

"Vi rekommenderar inte detta objektiv till större kopior än 10x15 cm.
Diafotografen bör definitivt se sig om efter ett annat objektiv"

Det var testet av prisvinnande Tamron 28-300..

28-200:an fick något bättre betyg men inte mycket (nr 12/99)

Jo, skitobjektiv får priser om de är tillräckligt små och smidiga...bevisligen.

Du får naturligtvis köpa vilket objektiv du vill..men det är absolut ett objektiv jag skulle avråda ifrån.
 
Med andra ord så är det orginalgrejer som gäller?
Hittade ett normal objektiv nu med som verkar fint:

Canon EF 50/1,4 USM 3620:-

Det är ju tänkt att dessa objektiv ska hänga med ett tag, hur är hållbarheten om man jämför t.ex Tamron med Canon?
-Orginalgrejer sägs ju vara bäst, men skiljer det så mycket egentligen på hållbarhet?

Fast som sagt det avgörande är ju bildkvalitén.
 
sagan skrev:
Läs testet i FOTO nr 12/2002.

"Skärpa, inte särskilt bra vid full bändaröppning, nedbländat till f/8 mycket bra i området 28-50mm därefter faller framförallt kantskärpan ordentligt."

"Vi rekommenderar inte detta objektiv till större kopior än 10x15 cm.
Diafotografen bör definitivt se sig om efter ett annat objektiv"

Det var testet av prisvinnande Tamron 28-300..

28-200:an fick något bättre betyg men inte mycket.

Jo, skitobjektiv får priser om de är tillräckligt små och smidiga...bevisligen.

Du får naturligtvis köpa vilket objektiv du vill..men det är absolut ett objektiv jag skulle avråda ifrån.

Testbilder från 28-300 har jag inte sett. Däremot har jag sett bilder tagna med 28-200 och det var definitivt ingen dynga.

Men är man exempelvis yrkesfotograf med större plånbok är det nog inte så dumt att lägga pengarna på gluggar närmare tiotusenlappen. För oss amatörer brukar budgeten vara mer stram.

Ovanstående är mitt förslag.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Testbilder från 28-300 har jag inte sett. Däremot har jag sett bilder tagna med 28-200 och det var definitivt ingen dynga.
Jämför bilderna tagna med ett skarpt objektiv..
hansen2 skrev:
Men är man exempelvis yrkesfotograf med större plånbok är det nog inte så dumt att lägga pengarna på gluggar närmare tiotusenlappen. För oss amatörer brukar budgeten vara mer stram.

Det finns ett stort antal skarpa objektiv som inte kostar 10 000:- (särskilt begagnat).

Slänga ut pengar på dåliga objektiv som man blir besviken på tycker jag är en dålig affär.

Köpa ett exklusivt, fint kamerahus och sen slänga på ett halvtaskigt objektiv låter lite dumt tycker jag iaf.
 
Jaa precis det är min tanke med, hellre några tusen extra än att sitta där med nåt man blir besviken på.
Men det där Tamron 28-75 du nämnde verkar intressant. Halva priset jämfört med det Canon zoom objektiv (17-40/4 L USM) jag kikade på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.