Annons

Är det här ett bra val av kamera + optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Är det här ett bra val av kamera + optik?

Min enda oro nu är att XCanon släpper en efterträdare till EOS 10D inom en månad o då sitter jag ju där med att ha slängt ut 13-14 lax på ett hus som precis blivit omkört av en yngre kollega. Frågan är om det är värt att vänta o se vad de släpper på en mässa i slutet av februari (läste det i en annan tråd)
[/B]

Mässan alla housade var PMA och den är nog slyut nu så jag tror inte det kommer fler nyheter i samband med den :)

Jag köpte själv en 10D i januari fick den för 2 veckor sedan-.. Hade samma rädsla som du.
Funderade på att boka av men höll kvar..

Det man kan få är ett hus med lite störrre sensor och eventuellt mer pixlar.

MEN Du kan också få följande:
* Barnsjukdomar på firmware med mera
* Sämre kvalitet på huset (plastigare)
* Funktioner som tagits bort av någon anledning..

Valet för mig va att jag inte kunde vänta.
Min informatör som berättade vad DCanon Skulle lansera på PMA hade rätt på alla sätt.
han Sa OCKSÅ att de skulle komme med en ersättare MEN inte till pma utan senare under året.
Det gjorde att jag tog 10D och visste vad jag fick (samt att 3 veckor utan kamera var lång tid hade inte överlevt 2-3 månader...)

Hade en 300D innan som jag sålde av och trodde det skulle vara ungefär samma sak på kamera förutom det uppenbara..
Men 10D och 300D spelar i 2 olika divisioner (ELITserien gentemot Division 4 i hockey)

10D ÄR jävligt bra och man klarar sig LÅNGT med den...

Satsade på ett 24-70 2,8 från Sigma och det räcker för mig. Vill ha lite mer vidvinkel men kunde inte få tag på en optik snabbt (behövde ha dne på 3 dagar då jag hade plåtningar och annat bokat när min gamla opyik:s USM ladde av). Skräpemässigt funkar dne BRA också...
 
Aaah ok ja men då så, var orolig att det eventuellt skulle dyka upp en inom kort.
Då var det klart då.
EOS 10 D
Canon EF 50/1,8 II
Canon 17-40/4 L USM
Canon 50/2,5 macro alternativt Sigma EX 50/2,8
Batterigrepp

Tackar er för alla svar jag fått (än en gång), det här har varit en mycket bra tråd för mig.

mvh Joakim Hansson
 
Varför inte en Macro på 90-100 mm istället för en 50:a? Dessutom är det ju ganska nära i brännvidder mellan 40 (17-40) cog 50.
 
Nää jag tog dessa objektiv pga rekommendationer här på sidan samt att jag har en budget på 30 papp.
slutnotan hamnade på ganska precis 30, så det e jag nöjd med. Vad som saknas nu egentligen är en schysst blixt, men den får vänta en månad eller 2.
 
Skippa de båda 50 mm objektiven och köp en Sigma 105:a makro eller Tamron 90.
Canons 50/1.8 II är skarpt men mekansikt sett så är det svårt att hitta sämre.
 
Aaah där ser man, hmm kanske får ändra min order till det där Tamron imorrn då...
Läste om det på cyberphoto och det fik ju väldigt fint omdöme är i alla fall..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.