Misstro mig inte fel. Jag har inte svårt att ta till mig det som sägs, eller de argument som framförs. Tvärtom.
Jag har känt efter och tänkt lite mer och mina funderingar har nog mest legat i att nu då jag har möjligheten att "byta" upp mig så har jag möjlighet att fundera över att byta system från Nikon till Canon då jag känt att jag från början att Canon varit ett bättre val. Sedan om detta berott på att jag varit mobbad av mina Canonpolare, eller helt enkelt inte kunnat fota i RAW, eller jag haft utmaningar till motiv som ingen kamera egentligen presterat bättre än den andra i.. det har diskuterats här.
Om jag skulle sälja mina objektiv nu så förlorar jag inte nämnvärt mycket på dem då jag köpte dem till bra pris. Det är dessutom bra objektiv.
Byter jag upp mig i kamera så kostar kameran pengarna oavsett om jag byter upp mig till Nikon eller Canon. Diskussionerna gällande D80n verkade dyr utgick jag (felaktigt?) från att D80n var en uppgradering av D50n och inte såg den som en jämförbar motståndare till D30n, utan snarare såg den som en liten upphottad D50 som jämförs med en lillebror 400D.
Men som jag förstått det efter att ha läst mer, sett diskussionerna här och pratat med fotokunniga (bland annat Cyberphoto här i Umeå) så är mer 30Dn, D200n och D80n lite svåra att jämföra sådär rakt av. Dem är inte exakta matchningar då D30n hamnar någonstans mittmellan eller över, eller under beroende på vad man prioriterar.
Cyberphoto tyckte själva bättre om Canonsystemet och att D30 var ett grymt bra val, men nämnde även att då jag har Nikon redan så vore en naturlig uppgradering att gå upp till D80n som dem också tyckte var ett bra val (bättre än D200n).
Byter jag till Canonsystemet så tvingar jag mig själv att sälja alla mina objektiv och börja om från början på ny kula och välja de objektiv jag tror passar mig bäst för det jag gillar att fotografera. Jag behöver inte köpa alla objektiv på en gång, sparar in de pengarna och köper exakt de objektiv jag känner skulle passa mina motiv bättre än de objektiv jag har idag.
Byter jag dessutom till Canonsystemet så har jag möjlighet medan jag funderar över mitt objektivval att prova och testa t.ex macrofotografering, ett 70-200 med en extender osv medan jag har de övriga pengarna liggande "på hög" och känner att jag behöver investera i låt säga ett macroobjektiv på 150mm, eller känner jag behöver ett på 100mm, eller klarar mig med 60mm.
Med risk för att prata om mig själv och ta upp samma sak flera gånger så kan man även vända på det och säga som så att om jag säljer iväg objektiv som jag inte tror mig behöva så kan jag köpa även Nikon-anpassade objektiv till t.ex en D80.
Sedan behöver jag även fundera på om jag kan använda mina nuvarande objektiv med olika mellanringar, extenders etc för att få de möjligheterna jag söker.
Jag ber om ursäkt ifall min diskussion ang huruvida jag ska bry mig om bruset eller inte misstolkades.
Fortsätter att läsa och diskutera. Kom gärna med fler argument för eller emot och tankar som kan grena ut huruvida jag bör byta till ett Canonsystem, eller köra vidare med Nikonsystemet.
Mvh Fredrik