Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det här ett bra val av kamera + optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att dina objektividéer verkar vara bra. Riktigt skarpa objektiv är viktigt - inte minst den dag då man lyckas ta en bild som går att sälja (om den är skarp...). Sen handlar det ju om vad du vill kunna göra. Själv skulle jag sakna USM om jag skaffade 50 macron, som dock är billig och bra. MVH /JK
 
"Jag tycker att dina objektividéer verkar vara bra. Riktigt skarpa objektiv är viktigt - inte minst den dag då man lyckas ta en bild som går att sälja (om den är skarp...). Sen handlar det ju om vad du vill kunna göra. Själv skulle jag sakna USM om jag skaffade 50 macron, som dock är billig och bra. MVH /JK"

Instämmer och vill man ha ett skarpt objektiv så är även macron med i div 1. En mycket trevlig glugg om man kan stå ut med den något högre ljudnivån som AFn genererar.Priset är ju helt rätt men så var det det där med ljusstyrkan förstås...JANNE
!
 
hansen2 skrev:


Inget vidare bra argument. Nu är vi inne på märkes- eller modell-fanatism men det kan jag ha en viss respekt för. Gillar man sin kamera så gör man.

/Johan
Gillar och gillar. Köper man en kamera för drygt 15000:- och sätter ett cocacola-objektiv på den kan man väl gilla läget, men man gör knappast kameran rättvisa.
 
Linmajon skrev:
Gillar och gillar. Köper man en kamera för drygt 15000:- och sätter ett cocacola-objektiv på den kan man väl gilla läget, men man gör knappast kameran rättvisa.

Jag förstår din poäng och kan till viss del hålla med dig. Men att såga objektivet i fråga är att gå till överdrift.

Har en fråga som berör ämnet. Jag har sett att technikdirekt.de säljer ett paket med en 10D inkl. Sigma DC 18-50 + Sigma DC 55-200. Någon som känner till något om dessa gluggar, "skräp" eller är det något att ha?

/Johan
 
Linmajon skrev:
Gillar och gillar. Köper man en kamera för drygt 15000:- och sätter ett cocacola-objektiv på den kan man väl gilla läget, men man gör knappast kameran rättvisa.

En liten fundering ... är 10D verkligen värd 15000 spänn om man jämför med liknande kameror i den analoga världen?

/Johan
 
förvånad att folk verkligen tror att en 7-8 cm plastbit, med megauberzoom ska ge skarpa o bra bilder för lite pengar. VS. stort, tungt (stora glas) dyrt objektiv från icke pirat.

jämnför tex ett 28-70 2.8L med 28-300 objektivet.
Inte för inte som det ÄR skillnad i både pris och storlek.
 
Proboarder skrev:
förvånad att folk verkligen tror att en 7-8 cm plastbit, med megauberzoom ska ge skarpa o bra bilder för lite pengar. VS. stort, tungt (stora glas) dyrt objektiv från icke pirat.

jämnför tex ett 28-70 2.8L med 28-300 objektivet.
Inte för inte som det ÄR skillnad i både pris och storlek.

Vem har sagt att prestandan skulle vara densamma ?

/Johan
 
Tekniksnack eller fotografera????

Den här debatten hamnar i likhet med många andra debatter här på Fotosidan till slut mest om teknik.

Prylarna är till för att användas. Tekniken har ju inget egenvärde.

Själv har jag en Canon EOS 300D som jag tycker tar mycket bra bilder. Visst har anhängarna av 10D rätt i att den känns mera gedigen och att den har x antal finesser till. Men hur ofta har jag i praktiken användning för dessa finesser? Den finess som jag saknar mest är faktiskt den utökade bildbuffert som finns i 10D.


På samma sätt tycker jag det är med objektiven.
Den gamla sanningen gäller väl fortfarande att man får vad man betalar. Ett billigst zoomobjektiv har vanligen tekniskt sämre prestanda än ett dyrare. Men det viktiga är väl att den som använder objektivet känner sig nöjd. Varför inte helt enkelt gå in i en fotoaffär och känn på objektivet och be att få ta några provbilder utanför butiken. Glöm inte att granska den mekaniska kvaliteten och testa hur snabb autofokusen är. Sedan är det bara att gå hem och granska bilderna. Är du nöjd - köp objektivet. Är du missnöjd - välj ett annat. Det är ju det praktiska fotoresultatet som är det viktiga.

Själv har jag valt att leta efter begagnade originalobjektiv för att få god kvalitet till rimligt pris. Det passar mig - men inte alla.

Eftersom jag gillar att fotografera i befintligt ljus och tycker illa om distorsion (raka linjer blir krökta i ytterkanterna av bilden) har jag några fasta objektiv med god ljusstyrka. För mig väger fördelarna upp nackdelen att jag får byta objektiv istället för att vrida på zoomringen.
Men jag har också zoomobjektiv bla för semesterfotografering när jag inte vill släpa runt en massa tunga glasbitar.
Mitt intryck av dagens zoomobjektiv är att skärpan ofta är relativt ok men att det man kompromissar med är istället distrosion och ljusstyrka. Många nya zoomar har i mina ögon bedörvligt dålig ljusstyrka. Men det är sett ut mitt perspektiv och det sätt jag fotograferar på.

/Johan
 
hansen2 skrev:
En liten fundering ... är 10D verkligen värd 15000 spänn om man jämför med liknande kameror i den analoga världen?

/Johan
Absolut! Den är värd priset jämfört med vad som helst. Jag tyckte tom. att den var vär 19000:- vilket jag betalade när den släpptes. Rena fyndet!
 
Senast ändrad:
ZoMbiE skrev:

Ok det här e vad jag tittat ut:

Macro: Canon EF 50/2,5 - 2895:-
Zoom: Canon 17-40/4 L USM - 8620:-

Enligt mig då:
EF 50/2,5 är ett mycket trevlig objektiv, dock saknar jag 1:1 förstoringen i macroläget, och så låter det en hel del vid autofokus.. (ingen USM) Jag tycker att du ska snegla på Sigmat som Kim rekommenderade..

17-40/4L Otroligt trevligt, det jag använder mest av mina objektiv.

//Danne
 
Re: Re: Är det här ett bra val av kamera + optik?

Slas skrev:
Enligt mig då:
EF 50/2,5 är ett mycket trevlig objektiv, dock saknar jag 1:1 förstoringen i macroläget, och så låter det en hel del vid autofokus.. (ingen USM) Jag tycker att du ska snegla på Sigmat som Kim rekommenderade..

17-40/4L Otroligt trevligt, det jag använder mest av mina objektiv.

//Danne

Japp nåt i den stilen lutar jag åt, lånet har ju gått igenom nu så nu siterjag bara o letar efter ett riktigt billigt hus. Hittade en fransk site som vänder sig till svenskar på denna länk http://www.nomatica.com/index.asp?D...=photo/eos10dSE.htm&Provenance=pricerunner_se

Troligtvis köper jag huset där.
Min enda oro nu är att XCanon släpper en efterträdare till EOS 10D inom en månad o då sitter jag ju där med att ha slängt ut 13-14 lax på ett hus som precis blivit omkört av en yngre kollega. Frågan är om det är värt att vänta o se vad de släpper på en mässa i slutet av februari (läste det i en annan tråd)
-Eller om jag ska sluta vela o beställa ett direkt...
Har ringt Canon i Sverige o frågat om de kommer med en efterträdare - killen på supporten meddelade att det kommer ett gäng nya kameror i mars/april, men ville inte svara på frågan om en efterträdare...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.