Annons

Är det här ett bra val av kamera + optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
ZoMbiE skrev:
Men det där Tamron 28-75 du nämnde verkar intressant. Halva priset jämfört med det Canon zoom objektiv (17-40/4 L USM) jag kikade på.

Japp, det tamronobjektivet kan jag verkligen rekommendera..men det är ju helt andra brännvidder än Canonobjektivet.

Se test här

Ska du köpa 28-75:an så behöver du något vidvinkligt oxå..exempelvis en fast Tokina 17/3.5
 
Ok jaa jag får kika vidare lite, expert Fridhemsplan har det mesta av dessa hemma eller?
Har hört att de är rätt välsorterade. Kanske får ta o traska dit o kika lite på grejorna :)
 
Tokina har en 24-200 som inte är så pjåkig. Märkbart bättre än Tamrons mediokra 28-200, men den är lite större och tyngre.

Enda egentliga negativa är väl närgränsen på 90 cm.
 
Ralph L skrev:
Tokina har en 24-200 som inte är så pjåkig. Märkbart bättre än Tamrons mediokra 28-200, men den är lite större och tyngre.

Den verkar klart bättre, ja.

Men han verkar inte vara ute efter en superzoomar, utan efter de riktigt skarpa objektiven, av typen fasta/korta zoomar om jag fattat det rätt..
 
Japp stämmer bra, har inte tänkt fota på speciellt längre håll. Vill ha så mycket skärpa som möjligt för pengarna.
Vilken djungel av tillbehör jag precis klivit in i, blir inte lätt det här. Jaja får se om låneansökan går igenom till att börja med...
 
ZoMbiE skrev:
Hr nu kikat runt lite och jämfört priser samt tester, kommit fram till en liten önskekamera med 2 objektiv.
Min fråga är om det här är ett bra allroundpaket?
Vill gärna ha lite feedback på val av optik, kanske någon som rent av har erfarenhet av både kameran samt just det här valet av optik.
Det är ju hemskt mycket pengar det gäller, så tar jag gärna lite tips och feedback på min tilltänkta utrustning.
Kanske finns det rent av billigare alternativ på optiken som fungerar minst lika bra?

Ok det här e vad jag tittat ut:

Macro: Canon EF 50/2,5 - 2895:-
Zoom: Canon 17-40/4 L USM - 8620:-
Hus: Canon EOS 10 D - 15220:-
Batterigrepp: BG-ED 3 - 2237:-

TOTALT: 28972:-
Priser kollade hos Cyberphoto.se

Pris hos Technikdirekt.de
Canon 10D - 13527:-
EF 50/2,5 - 2435:-
EF 17-40/4L - 6772:-
BG-ED 3 - 1774:-
Summa: 24508:- + 150:- i frakt.
 
Jag kan också rekomendera Canon 50mm/1.8 billig bra, ljusstark optik, har ett Tamron 28-75/2.8 och är mycket nöjd med det.

Vad gäller macro så kanske ett Sigma 105mm vara intressant? Så får du ett fast 105mm också med bra bländare. Det är lite beroende på vad du tänkte plåta så klart, högst på min lista är 600mm+ just nu...
 
Kan inte låta bli att lägga mig i.

Köp det du har bestämt dig för, men om du har en budget på 30000:- och handlar i USA så räcker det även till ett Canon Zoom Telephoto EF 100-400mm f/4.5-5,6L IS.
Allt ca 27000:- + frakt.

ps. ett extra batteri till batterigreppet köper du bäst på zebra media
http://www.zebramedia.biz

jag talar om egna erfarenheter

// Håkan
 
Linmajon skrev:
En kollega har det. Han har ännu inte tagit en skarp bild med det... Den har ingenting på en 10D att göra. Tamron har dock en del riktigt bra gluggar oxå.

Lustigt. Har också en kollega med samma uppsättning kamera/glugg och det blir finfint. Lotteri eller har din kollega fått ett uselt exemplar?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Lustigt. Har också en kollega med samma uppsättning kamera/glugg och det blir finfint.

Skulle vara kul att se några bildexempel på det (i fullstorlek).

Vad som är "finfint" kan skilja beroende på vem man frågar (vilka krav man har).
 
sagan skrev:
Skulle vara kul att se några bildexempel på det (i fullstorlek).

Vad som är "finfint" kan skilja beroende på vem man frågar (vilka krav man har).

Antingen är det skarpt eller så är det inte.

Kan en förklaring vara ojämn produktionskvalitet?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Antingen är det skarpt eller så är det inte.

Kan en förklaring vara ojämn produktionskvalitet?

/Johan
Enligt morsan ger hennes Conica pop 'jättefina' och 'jätteskarpa' bilder. Jag är inte av samma åsikt dock...
Är tillverkningskvaliten så ojämn är ett köp bara att glömma, givetvis.
Här kan man läsa vad några användare själva tycker. Jag skulle själv aldrig i livet rekommendera den till någon...
10D är en riktigt, riktigt fin kamera som förtjänar det bästa.
 
Linmajon skrev:
Enligt morsan ger hennes Conica pop 'jättefina' och 'jätteskarpa' bilder. Jag är inte av samma åsikt dock...

Håller med. Men de flesta av oss här har ett gediget fotointresse och besitter tillräckliga kunskaper för att avgöra om en bild är skarp eller inte. Så även jag, inbillar jag mig ödmjukt :)

Är tillverkningskvaliten så ojämn är ett köp bara att glömma, givetvis.

Kan jag hålla med om. Såvida man inte får tillfälle till att fingra på och testa ett exemplar.

URL=http://www.photographyreview.com/pscLenses/35mm,Zoom/Tamron%20,AF28-200mm,F-3.8-5.6,LD,(Asp),IF,Super/PRD_83612_3128crx.aspx]Här[/URL] kan man läsa vad några användare själva tycker. Jag skulle själv aldrig i livet rekommendera den till någon...

Det var blandade omdömen.

10D är en riktigt, riktigt fin kamera som förtjänar det bästa.

Inget vidare bra argument. Nu är vi inne på märkes- eller modell-fanatism men det kan jag ha en viss respekt för. Gillar man sin kamera så gör man.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det var blandade omdömen.

Japp, och det beror givetvis på vilka krav man har.

hansen2 skrev:
Håller med. Men de flesta av oss här har ett gediget fotointresse och besitter tillräckliga kunskaper för att avgöra om en bild är skarp eller inte. Så även jag, inbillar jag mig ödmjukt :)

Vad som är skarpt och inte beror oxå på vad man jämför med.

Ett objektiv kan uppfattas som skarpt..tills man jämför det med ett skarpare..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.