Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Är det fotografi vi avhandlar på denna websida?
- Trådstartare jonas_lindquist
- Start datum
Mr P
Aktiv medlem
jimh skrev:
Har man Downs syndrom är man mongoloid, inte mongolid.
I min gamla hederliga Svensk ordlista som man fick i skolan står det:
Mongolidel. Mongoloid (-i´d)
Som gäller mongoler; som har en psykisk utvecklingsstörning.
Ordet kommer alltså från mongol och det syftar på att personer med detta handikapp får ett utseende med fyrkantigt avhuggen ansiktsform och snedaögon som påminner om mogolers utseende.
Mongol -en -er
Person som tillhör en asiatisk ras.
Men det menas inte att de syftar på vilken asiat som helst utan de som bor i inhemskt i Mongoliet
Från Pierre som är en hårig Indoeuropé ättling
Senast ändrad:
swede
Aktiv medlem
Pierre!
Pierre skrev..
"Ordet kommer alltså från mongol och det syftar på att personer med detta handikapp får ett utseende med fyrkantigt avhuggen ansiktsform och snedaögon som påminner om mogolers utseende."
Nu skall du alltså passa på med vad ud skriver. Påminner mongolers utseende med vad? Insinuerar du på att mongoler liknar mongoloider?!
Pierre skrev också..
"Du menar väl att du är Mongol och inte Mongolid som du skrev...jag hoppas att det är så i alla fall."
Käre Pierre. Jag är inte en mongol, men däremot född syd-korean som tillhör den mongolida rasen. Den innefattar asiater, indianer och enuiter. Och mongoler är en del av denna mongolida ras. Du tillhör den europoida rasen..
Hilsen Peter
Pierre skrev..
"Ordet kommer alltså från mongol och det syftar på att personer med detta handikapp får ett utseende med fyrkantigt avhuggen ansiktsform och snedaögon som påminner om mogolers utseende."
Nu skall du alltså passa på med vad ud skriver. Påminner mongolers utseende med vad? Insinuerar du på att mongoler liknar mongoloider?!
Pierre skrev också..
"Du menar väl att du är Mongol och inte Mongolid som du skrev...jag hoppas att det är så i alla fall."
Käre Pierre. Jag är inte en mongol, men däremot född syd-korean som tillhör den mongolida rasen. Den innefattar asiater, indianer och enuiter. Och mongoler är en del av denna mongolida ras. Du tillhör den europoida rasen..
Hilsen Peter
Maverick
Aktiv medlem
Du ska nog inte ta så hårt på vad som står i gammla svenska ordlistor. Jag har spanat i farsans gammla ordlistor från 40 50-talet som ansåg att negrer var en egen ras och stod närmare apor än europeer.
Han ståupp-komikern som körde ihjäl sig för något år sedan hade nån monolog där han gjorde sig lustig över SAOL där det tydligen går att utläsa att en giggoloo är en dansare och att knega betyder betyder "gå med kutig rygg".
Man kan väl lugnt säga att upplysningen bland akademiker förr inte var så bra som man skulle kunna tro. Oavsett vilken orsaken var att man kallade folk med downs syndrom för mongoloider eller vad det nu var så är det inget man kallar dessa för längre då de finner det lika nervärderande som asiater tycker det är att få bli sammlingsnamn åt dessa.
Personligen trodde jag förstås att det hette asiater men det är ju jag det.
Mvh
Maverick
Han ståupp-komikern som körde ihjäl sig för något år sedan hade nån monolog där han gjorde sig lustig över SAOL där det tydligen går att utläsa att en giggoloo är en dansare och att knega betyder betyder "gå med kutig rygg".
Man kan väl lugnt säga att upplysningen bland akademiker förr inte var så bra som man skulle kunna tro. Oavsett vilken orsaken var att man kallade folk med downs syndrom för mongoloider eller vad det nu var så är det inget man kallar dessa för längre då de finner det lika nervärderande som asiater tycker det är att få bli sammlingsnamn åt dessa.
Personligen trodde jag förstås att det hette asiater men det är ju jag det.
Mvh
Maverick
Håkan_S
Aktiv medlem
Ett litet inlägg i debatten. (som inte handlar om fotografi)
mongoloid, annan, äldre ordform för mongolid
mongoloid, äldre benämning på person med Downs syndrom
mongolider, samlingsbenämning på de infödda folken i Sydöst-, Öst-, Central- och Nordasien, samt på inuiter (eskimåer) och Amerikas indianer.
Källa: Nationalencyklopedin
mongoloid, annan, äldre ordform för mongolid
mongoloid, äldre benämning på person med Downs syndrom
mongolider, samlingsbenämning på de infödda folken i Sydöst-, Öst-, Central- och Nordasien, samt på inuiter (eskimåer) och Amerikas indianer.
Källa: Nationalencyklopedin
Jöörgen
Guest
Får jag också vara med i förnedringsloopen? Det finns några aspekter som gör mig hjärtligt trött på den här diskussionen. Det intressanta är att flera av dem bottnar i att de mest högljudda agitörerna idiotförklarar sig själva.
Dels talas det mycket om alla stackars kvinnor som har svårt för den kvinnobild som visas upp omkring dem. Samtidigt talas det sällan om de manliga förebilderna som vi män får stå ut med. Mannen blir lika objektifierade i media som kvinnan. Ändå tror jag att mannen ''klarar'' det bättre. Den exponeringen är kanske olycklig men den finns där av en orsak. Den har alltid lockat oss och den kommer alltid att locka oss. Tydligen klarar mannen av att handskas med den, varför tror ni då mindre om den jämnställda kvinnan?
Sedan har vi nästa aspekt. Nämligen att kvinnan plågar sig för att tillfredsställa mannen. Hur kan ni förutsätta något så förnedrande att alla dessa kvinnor är helt viljelösa? Jag känner många (män såväl som kvinnor) som gör de mest lustiga saker (själv är jag givetvis helt normal. Jag har inte så mycket åsikter om det och jag frågar inte om deras motivering så länge som de gör det av den fria vilja som jag tror att de har begåvats med.
Jag kan tycka att många av de högljudda agitatörerna kämpar för en god sak och att de blåser liv i en viktig debatt. Däremot så tycker jag kanske att de väljer en konstig väg för att sitt mål och att de ofta kräver mer av sin omgivning än vad de själva ger.
Dels talas det mycket om alla stackars kvinnor som har svårt för den kvinnobild som visas upp omkring dem. Samtidigt talas det sällan om de manliga förebilderna som vi män får stå ut med. Mannen blir lika objektifierade i media som kvinnan. Ändå tror jag att mannen ''klarar'' det bättre. Den exponeringen är kanske olycklig men den finns där av en orsak. Den har alltid lockat oss och den kommer alltid att locka oss. Tydligen klarar mannen av att handskas med den, varför tror ni då mindre om den jämnställda kvinnan?
Sedan har vi nästa aspekt. Nämligen att kvinnan plågar sig för att tillfredsställa mannen. Hur kan ni förutsätta något så förnedrande att alla dessa kvinnor är helt viljelösa? Jag känner många (män såväl som kvinnor) som gör de mest lustiga saker (själv är jag givetvis helt normal. Jag har inte så mycket åsikter om det och jag frågar inte om deras motivering så länge som de gör det av den fria vilja som jag tror att de har begåvats med.
Jag kan tycka att många av de högljudda agitatörerna kämpar för en god sak och att de blåser liv i en viktig debatt. Däremot så tycker jag kanske att de väljer en konstig väg för att sitt mål och att de ofta kräver mer av sin omgivning än vad de själva ger.
Mr P
Aktiv medlem
Följde uppmaningen att kolla med andra källor än den första ordlistan och det verkar som att min första källa var fel som likstälde stavningen mongolid med mongoloid.
I respons så var det också samma som Håkan kom fram till. Får väl säga till mitt försvar att jag blev vilseled av min källa och det inte var uppsåtligt.
men sen stämmer det nog inte riktigt med vad som står i böcker idag det där med folkindelningen mellan mongolida och europida raser riktig.
Såg på vetenskapensvärld där de hade dna testat frivilliga människor runt om i världen och kom fram till att en nordamrikansk indian var nära släkt d.v.s hade anfader med en kvinna som levde i Grekland. Det visade sig att deras stam hade splitrats i central europa och den ena delen vandrade ner till Grekland och den andra vandrade uppåt och vandrade ner i Kanada och neråt. så den indianen var mer släkt med europeérna än inuiterna
I respons så var det också samma som Håkan kom fram till. Får väl säga till mitt försvar att jag blev vilseled av min källa och det inte var uppsåtligt.
men sen stämmer det nog inte riktigt med vad som står i böcker idag det där med folkindelningen mellan mongolida och europida raser riktig.
Såg på vetenskapensvärld där de hade dna testat frivilliga människor runt om i världen och kom fram till att en nordamrikansk indian var nära släkt d.v.s hade anfader med en kvinna som levde i Grekland. Det visade sig att deras stam hade splitrats i central europa och den ena delen vandrade ner till Grekland och den andra vandrade uppåt och vandrade ner i Kanada och neråt. så den indianen var mer släkt med europeérna än inuiterna
Mr P
Aktiv medlem
Re: och så fortsatte Pierre..
Jag finner mitt inlägg mer givande än ditt hackande inlägg på hur jag orkar..så frågan är väl mer berättigande hur du orkar tycker jag..
Men ok jag ska inte störa/förstöra disskutionen med fler sidospår...
swede skrev:
Att du bara orkar..
Jag finner mitt inlägg mer givande än ditt hackande inlägg på hur jag orkar..så frågan är väl mer berättigande hur du orkar tycker jag..
Men ok jag ska inte störa/förstöra disskutionen med fler sidospår...
Senast ändrad:
Helena
Aktiv medlem
Maverick skrev:
Så ni tror inte att det kliar på killar som rakar pungen? Om ni dessutom inte tror att pungen är ett väldigt kännsligt ställe på killar så är ni dåligt underrättade och det kanske är läge att fråga om er orala teknik.
Att håret skulle vara till för att ge luftcirkulation stämmer inte, möjligen är det en omskrivning för att sprida dofter. Det verkar lite ologiskt att tjejer under 13-14 år inte skulle behöva denna luftcirkulation liksom tanter över 75. Vidare verkar det inte heller särskilt logiskt att denna luftcirkulation skulle vara av vikt när det gäller killars skrev eller armhålorna oavsett kön.
Tror säkert att det skaver mer av stubb än utan, men om man nu rakar sig är väl tanken att det ska vara lent och inte stubb?
Varför skulle man svettas mindre för att man har könshår? Det brukar normalt vara så att man svettas mer ju mer päls man har på sig. Det mesta av vårt kroppshår är ju faktiskt till för att hålla värmen vars behov känns långsökt numera. Det är dock inte säkert att svetten märks på samma sätt om man är orakad eftersom det fångas upp i håret och ytterst i underbyxorna.
Har heller aldrig fått skavsår av att rida, däremot av att springa och cyckla.
Angående njutningsgraden får ni väl fråga runt bland era tjejpolare. De jag tjejpolare jag har påstår så iaf oavsett om jag har haft sex med dem eller inte. Så det beror nog inte på mig skulle jag tro.
Jag är ingen liten naiv vän, tvärtom ganska stor. Vän eller inte beror på Er. Naiv? Ibland men inte värre än andra. Jag har mina egna erfarenheter av rakning så jag vet när det kliar och inte...
Det var intressant det Peter sa, asiatiska folkslag har generellt sett mindre med kropphår. Behöver inte de samma luftcirkulation?
Mvh
Maverick
(Som ska låta skägget växa så att luften cirkulerar fint runt ansiktet i sommarvärmen)
Tätt åtslutet område, trosor tighta jeans...
Tro mig.. det fyller sin funktion...
Varför man inte behöver det vid yngre ålder är väl att man inte är sexuellt mogen och inte har samma utsöndrad i underlivet...
Varför det minskar (gör det verkligen det?) vid äldre ålder är väl för att man kanske inte är tänkt att leva så länge ursprungligen?
sagan
Avslutat medlemskap
joker skrev:
Hallelujia Kim, Hallelujia ...
och vad vill du ha sagt med det?
raderad medlem
Aktiv medlem
Det är skillnad på kliande pung och sönderrivet underliv. Ring doktorn om du inte litar på mig - men kvinnans könsdelar är betydligt känsligare än mannens pung. Kanske går att jämföras med om du skulle behöva raka dig på ollonet.Maverick skrev:
Så ni tror inte att det kliar på killar som rakar pungen? Om ni dessutom inte tror att pungen är ett väldigt kännsligt ställe på killar så är ni dåligt underrättade och det kanske är läge att fråga om er orala teknik.
Maverick skrev:
Att håret skulle vara till för att ge luftcirkulation stämmer inte, möjligen är det en omskrivning för att sprida dofter. Det verkar lite ologiskt att tjejer under 13-14 år inte skulle behöva denna luftcirkulation liksom tanter över 75. Vidare verkar det inte heller särskilt logiskt att denna luftcirkulation skulle vara av vikt när det gäller killars skrev eller armhålorna oavsett kön.
Anledningen att man inte har könshår som barn är att man inte svettas lika mycket, och således inte behöver "ventilationen". Att man tappar hår när man blir gammal beror inte på att man inte behöver håret längre, utan pg.a. att man egentligen borde vara död. Vår medellivslängd har ju ökat med typ 100% de senaste 100 åren.
Jag citerar
"Man ska vara väldigt försiktig med att raka av sig könshåret, eller pubeshåret som det också kallas. Håret har en funktion och det är att se till att fuktbalansen för könet hålls intakt. Rakar man av sig håret kan huden bli hård och torr vilket kan leda till sår och inflammationer."
från
http://www.barnen.com/read_learn_sexvoff_tjejfrag.asp
Jag citerar lite mer
"Rakat kön i kombination med stringtrosor och tajta kläder är en grogrund för svampinfektioner och slidkatarrer eftersom det blir för instängt och huden inte kan andas. Upprepade underlivsproblem kan i sin tur ge upphov till Vestibulit som är en mycket smärtsam och svårbehandlat. Våga vara vuxen, våga ha hår på musen!"
http://www.veckorevyn.com/sex_och_karlek/hygien.jsp
Eftersom att du är man så vet du säkert hur glad huden blir om man rakar den varje dag.Maverick skrev:
Tror säkert att det skaver mer av stubb än utan, men om man nu rakar sig är väl tanken att det ska vara lent och inte stubb?
Mongoler har mindre hårväxt, liksom indianerna, men det betyder ju inte att dom saknar könshår, eller hur Swede?Maverick skrev:
Det var intressant det Peter sa, asiatiska folkslag har generellt sett mindre med kropphår. Behöver inte de samma luftcirkulation?
Senast ändrad:
swede
Aktiv medlem
Åsa Rosenberg skrev..
"Mongoler har mindre hårväxt, liksom indianerna, men det betyder ju inte att dom saknar könshår, eller hur Swede?"
Det var ju ett evigt tjat om dessa mongoler. Jag vill tillägga att Mongoliet är ett land där det bor mongoler. Och när du skriver "indianerna" så finns det många olika minoriteter som skiljer sig avsevärt från varandra. Nu skriver du det typ som.. - Svenskar har hårväxt, liksom araberna-. Jag skriver det sådan för att dessa tillhör samma ras. Jag har aldrig sagt att mongolider saknar könshår, men vi har inte någon skäggväxt som vi kan skryta med. Hår på ryggen är obefintlig. Och dem fjun man kan finna på armar och lår är inte så mycket att hänga i julgranen. Men vi har hår på huvudet, under armarna, på vader och ovanför lemmen.
Men jag saknar hår på min pungsäck och det var det jag skrev Åsa.
Sa Peter, som kan se skillnaden mellan en mongol och sydkorean i utseende.
"Mongoler har mindre hårväxt, liksom indianerna, men det betyder ju inte att dom saknar könshår, eller hur Swede?"
Det var ju ett evigt tjat om dessa mongoler. Jag vill tillägga att Mongoliet är ett land där det bor mongoler. Och när du skriver "indianerna" så finns det många olika minoriteter som skiljer sig avsevärt från varandra. Nu skriver du det typ som.. - Svenskar har hårväxt, liksom araberna-. Jag skriver det sådan för att dessa tillhör samma ras. Jag har aldrig sagt att mongolider saknar könshår, men vi har inte någon skäggväxt som vi kan skryta med. Hår på ryggen är obefintlig. Och dem fjun man kan finna på armar och lår är inte så mycket att hänga i julgranen. Men vi har hår på huvudet, under armarna, på vader och ovanför lemmen.
Men jag saknar hår på min pungsäck och det var det jag skrev Åsa.
Sa Peter, som kan se skillnaden mellan en mongol och sydkorean i utseende.
raderad medlem
Aktiv medlem
Peter, jag vet att det var det du skrev, men det verkade som Maverick tolkade det som att "ni" knappt inte har något hår över huvud taget.
Anledningen till att jag använde just ordet mongoler vad att du gjort det själv.
Du får ursäkta om jag ter mig ignorant.. det är absolut inte så. Bästa botet mot okunskap är upplysning, så jag tackar för hjälpen.
-åsa
Anledningen till att jag använde just ordet mongoler vad att du gjort det själv.
Du får ursäkta om jag ter mig ignorant.. det är absolut inte så. Bästa botet mot okunskap är upplysning, så jag tackar för hjälpen.
-åsa
Maverick
Aktiv medlem
Åsa du tolkar mina inlägg som du vill att din världsbild ska vara. Dvs att jag skulle vara korkad då jag inte delar din uppfattning. Det tycks ju vara en vanlig taktik bland feminister.
Jag tycker det är skrämmande när jag får mail från andra medlemmar på denna sida som upplever det som väldigt jobbigt över somliga feministers självpåtagna tolkningsföreträde över huruvida stringtroser är bekväma eller inte eller huruvida rakade kön är av ondo och enbart ett uttryck för mannens förtryck av kvinnan. Jag skulle vilja påstå att feminismen står för lika mycket förtryck av kvinnor som männen. Dock av ett annat slag. Ni jobbar inte för kvinnor och kvinnors fria val. Ni jobbar för en världsbild som ni själva finner acceptabla och som ni anser att alla sanna feminister borde dela.
Anledningen till att folk kommenterar dina inlägg är också att din världsbild påverkar dina omdömmen, tror jag iaf.
Jag föreslår att du spanar in min kameraväska över de böcker jag har, sedan kan du ta läsa recensionerna på dessa. Därefter kan du dra en slutsats om vad jag tror om asiaters behåring.
Jag återkommer när det handlar om fotografi igen.
/Maverick
Jag tycker det är skrämmande när jag får mail från andra medlemmar på denna sida som upplever det som väldigt jobbigt över somliga feministers självpåtagna tolkningsföreträde över huruvida stringtroser är bekväma eller inte eller huruvida rakade kön är av ondo och enbart ett uttryck för mannens förtryck av kvinnan. Jag skulle vilja påstå att feminismen står för lika mycket förtryck av kvinnor som männen. Dock av ett annat slag. Ni jobbar inte för kvinnor och kvinnors fria val. Ni jobbar för en världsbild som ni själva finner acceptabla och som ni anser att alla sanna feminister borde dela.
Anledningen till att folk kommenterar dina inlägg är också att din världsbild påverkar dina omdömmen, tror jag iaf.
Jag föreslår att du spanar in min kameraväska över de böcker jag har, sedan kan du ta läsa recensionerna på dessa. Därefter kan du dra en slutsats om vad jag tror om asiaters behåring.
Jag återkommer när det handlar om fotografi igen.
/Maverick
Helena
Aktiv medlem
Funktion och syfte!
Fick detta från RFSU ang könshårets funktion och så
-------------------
Hej!
Vad gäller könshåren så har du rätt. Håren hjälper kroppen att avge värme
om man är för varm. Könshåren är trekantiga och har en större yta som kan
avge värme än resten av håren som är runda. Håren kan omvänt bevara
värmen om omgivningen är kallare och kroppen inte behöver avge värme, som
en klimatanläggning. Håren skyddar också mot skav mellan ljumskar/lår och
blygdläppar/pung.
Hälsningar
(Väljer att inte lägga ut namnet, Helénas anmärkning), barnmorska RFSU
Fick detta från RFSU ang könshårets funktion och så
-------------------
Hej!
Vad gäller könshåren så har du rätt. Håren hjälper kroppen att avge värme
om man är för varm. Könshåren är trekantiga och har en större yta som kan
avge värme än resten av håren som är runda. Håren kan omvänt bevara
värmen om omgivningen är kallare och kroppen inte behöver avge värme, som
en klimatanläggning. Håren skyddar också mot skav mellan ljumskar/lår och
blygdläppar/pung.
Hälsningar
(Väljer att inte lägga ut namnet, Helénas anmärkning), barnmorska RFSU
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Får jag fråga vad allt detta har med fotografi att göra?
Helena
Aktiv medlem
Efwa skrev:
Nu är vi inne på frågan rent medicinskt.
Jag kan bara se det som ett svaghetstecken när man inte längre har fler argument för att kväsa kvinnors egna val att ha rakat kön eller inte.
Fram för den kvinnliga sexuella frigörelsen, låt varje kvinna bestämma själv!
Tyckte bara det var roligt
Det inlägget var för att jag tyckte att det var ännu mera komiskt att säga att tjejjer rakar sig för att dom håller på med spinning