Advertisement

Annons

Är det fotografi vi avhandlar på denna websida?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niklas,
gratulerar till bröllopet.

Sedan får jag be om ursäkt för att jag inte hajat skillnaden mellan min tonårs Lektyr och fibba och Slitz. Som sagt jag har aldrig läst Slitz och har uppfattat attityden som rätt lik 1970-talets Lektyr och Fib.

Trevlig sommar.

Måste säga detta först: Gratulera till din stora dag! Önskar eder lycka och välgång på livets väg!

Jag måste också säga att jag har druckit en del vin och jag kanske utrycker fel saker utan att vara medveten om det, jag vill inte såra eller trycka ner någon. Samt vissa stavfel kan finnas :)

Nu till debatten:
Jag kan förstå din frustration, men om jag får säga så här: Det du gör är idag inte helt rumsrent, ung. som gayrörelsen på 70:talet. Det går inte att dra några paralleller mer än att folk blir fortfarande upprörda över vissa saker som dom inte anser "riktigt". Det du gör idag blir inte jag så upprörd av, men det finns olika grupper som aldrig kommer att förstå eller ens vill förstå att du har en annan syn på saker och ting. Du kommer få omogna kommentarer, påhopp och andra otrevligheter. Jag säger inte att du ska vända andra kinden till, men se det som om att du är en pionjär och som alla andra som har "radikala" ideer/åsikter, kommer att få mothugg. Det som är tråkigt är när det är som du säger är utan substans eller vett. Många förknippar dina bilder till prostitution och övergrepp, när det själva verket (om jag har förstått dig rätt) är tjejen själv som vill prova på.

Det är aldrig lätt att gå emot strömmen och mot fördommar. Tyvärr så måste man utbillda väldigt många människor på vägen. Jag hoppas att du fortsätter och håller på dina värderingar och tankar även om inte andra delar dom.

Men du måste förstå att din syn på saker inte behöver vara den rätta, utan alla måste ha sin synpunkt. Fotosidan hyser många olika grupper och åsikter, ibland får man räkna med att vissa personer är omogna eller outbildade :) Jag tror många inser hur dumma kommentarerna är och inser att dom har fel, du behöver nog inte uppröras av dom.

Men vad som jag tycker är viktigt för dig för att föra debatten vidare och fortsätta utbildningen, är att föregå med gott exempel. Inte själv framstå som en sextokig fotograf som gärna dregglar på ett par bröst, utan visa upp din proffessionalism som jag tycker du har framfört här. Då har dom som vill tro eller förstora saker inget att ta på. Jag tycker att man ser att du älskar att fota och det speglar sig i dina bilder också.

Slutcitat: "Du får nog räkna med mothugg och trams så länge det finns personer som inte förstår. Vill du inte få mothugg så kanske du ska börja lägga upp några av dom andra 80% av bilderna, fast jag hoppas för min egen del att du fortsätter. Häng inte upp dig på kritik, utan försök vara nöjd med din egen konst och ta åt dig dom gånger det kommer en kommentar med kontruktiv kritik."

PEACE!

Grattis, Niklas.

Hoppas du är snäll mot den som skall fotografera och inte fäller kommentarer som ”JAG skulle använt bländare 5,6 för en sådan här bild”.

Mycket bra inlägg du gjorde.

berga,

Vad gäller de bilder jag sett så anses de väl fortfarande OK? Trots att det inte är sjuttiotal.

Att tidningen Foto hade nakenbilder på varje omslag runt 1974 betyder väl inte att bilderna var allmänt accepterade då heller?

Mikael, som minns bilderna men bara gick i mellanstadiet då.

Jag anser att bilderna är OK.

Om jag inte miss fel så hade KvP också lättklädda flickor på sidan 3 några år in på 1970-talet. Visst var det en diskussion då också men det jag syftade på är att jag upplever intoleransen större idag.

Re: Hej Jonas.

kermodei skrev:

Sedan finns det dem som gnäller över ex nude/glamour/naket men som själva aldrig har tagit en liknande bild, men däremot på solnedgångar, vilket gör att jag som fotograf bara skrattar åt dessa kommentarer !!!

Glad Sommar ///

Vad som är enklare och trivialare effektsökeri än att fotografera en solnedgång är att klä av en människa naken och avbilda. Jag skrattar åt er som fotograferar naket...

Nog kan man ta mothugg och så, men när idioter häller in bensin i studion har det gått för långt utan tvekan. Det börjar ju likan amerikanska abortmotståndare.

Även om man inte ska kommentera modeller så tycker jag att det kan finnas en viss poäng med det. Det beror lite grann på om det finns ett syfte med bilden eller inte och vad det syftet är. Men säg att det är något budskap man vill föra fram, då är valet av modell vesäntligt för bilden. Det är inte bara att första bästa då en olika modeller förmedlar olika saker. För att ta ett exempel så hade Peter Jönsson en bild där en tjej satt ett ljus i sina ädlare delar. Denna modell var mycket smal och det gjorde att flera uppfattade henne som minderårig. Då förmedlade bilden något helt annat än vad Peter säkerligen tänkt sig. Peter gick i fällan som många fotografer gör, han hade minnena från fototillfället kvar och det påverkade hans urval. Vidare känner han modellen vilket troligen blockerade bildseendet eftersom han visste att hon var myndig och troligen sett henne så ofta att han inte reagerade på att hon var smal. Såna tabbar gör vi lite till mans/kvinns, det tydligaste exemplet är väl semesterfotografierna som laddas upp.

Problemet med alla som tror sig slåss för den "goda" kampen är att de tror att ändamålen helgar medlen. Precis som terrorister, att majoriteten av befolkning inte håller med dem spelar ingen roll eftersom de är av den rätta tron. Det finns massor av sådana gruppering, från revolutionära vänsteranhängare, djurens befrielsefront, AFA, Attac, Al-Quiada osv... Denna fanatism är tyvärr något som jag förknippar med feminism idag. De tror att just deras uppfattning är den enda rätta vilket resulterar att det blir slitningar mellan olika grupper av femenism när det istället borde sätta sig ner och titta på vad som är viktigt.

Grattis i förskott till bröllopet Niklas.

Mvh
Maverick

Re: Re: Hej Jonas.

johanlundahl skrev:

Vad som är enklare och trivialare effektsökeri än att fotografera en solnedgång är att klä av en människa naken och avbilda. Jag skrattar åt er som fotograferar naket...

Det är väl okej, de flesta andra garvar ju åt dig... så jag antar att ni är kvitt.

/Maverick

Maverick skrev:

Problemet med alla som tror sig slåss för den "goda" kampen är att de tror att ändamålen helgar medlen. Precis som terrorister, att majoriteten av befolkning inte håller med dem spelar ingen roll eftersom de är av den rätta tron. Det finns massor av sådana gruppering, från revolutionära vänsteranhängare, djurens befrielsefront, AFA, Attac, Al-Quiada osv... Denna fanatism är tyvärr något som jag förknippar med feminism idag. De tror att just deras uppfattning är den enda rätta vilket resulterar att det blir slitningar mellan olika grupper av femenism när det istället borde sätta sig ner och titta på vad som är viktigt.
Mvh
Maverick

Va snackar du om???

Maverick skrev:
Det finns massor av sådana gruppering, från revolutionära vänsteranhängare, djurens befrielsefront, AFA, Attac, Al-Quiada osv... Denna fanatism är tyvärr något som jag förknippar med feminism idag.
Maverick, vet du vad feminism står för egentligen?
Om du likställer människor vilja att alla ska ha lika vilkor och förutsättningar i livet i vårat relativt demokratiska samhälle, med Al-Quida, AFA och liknande, har du nog missat något.

Jag har aldrig påstått att Al-Quaida är likställda femenistiska organisationer i alla avseende eller att de är femenistiska. Däremot så påstår jag att båda grupperingarna är övertygade om att de slåss för den goda sakens skull och att deras uppfattning är den enda rätta. Alla andra har fel. Vilket i mer eller mindre omfattning rättfärdigar allehanda handlingar enligt deras egen uppfattning. Grovt generalliserat, jag vet. Men att betrakta grupperingar är ju en generallisering av individer.

Vad femenismen står för är rätt svårt att få svar på eftersom man får olika svar beroende på vem man frågar, så på sätt och viss så har jag inte en aning men det beror inte på att jag inte har försökt ta reda på det. Eftersom femenismen har så stora problem internt mellan olika organisationer så verkar de inte riktigt på det klara de heller. Den senaste stora schismen tycks vara den mellan traditionell(eller vad man ska kalla den) femenism och queerfemenism.

Personligen är jag nog emot de flesta ismer eftersom de tenderar bli fanatism av det hela. Därmed är jag inte särskilt förtjust i femenism heller. Jag är dock övertygad anhängare till dem som anser att ingen skall bli diskreminerad pga hudfärg, kön, sexuell läggning, etnisk tillhörighet eller andra grupptillhörigheter.

Mvh
Maverick

Ni pratar väl nu om fanatiker? som kallar sig både det enna och det andra (kommunister, Guds Barn, Feminister o.s.v)
men som i själva verket inte alls står för de grundprinciperna som deras namn anger?
man kan kalla "sin" orginasition för mycket..det betyder ju inte att det har någon verklighetsförankring med ordets betydelse.

Maverick skrev:
Jag har aldrig påstått att Al-Quaida är likställda femenistiska organisationer i alla avseende eller att de är femenistiska.
Det är lugnt, Maverick. Jag tyckte bara din formulering var lite rolig. No offence meant!

lotelo skrev:

Knappast i detta forumet i alla fall...

...håller med dej! Om man är minsta lilla vass i sina inlägg så övergår ofta debatten till nått moraliskt skitsnack där man i slutändan mycket väl kan vara orsaken till världens undergång.
SNACKA BILD INTE BAJS!

lotelo skrev:

Knappast i detta forumet i alla fall...

Det beror väl på hur djupt du ser på problemet. I ett antal andra trådar har det redan redogjorts för olika uppfattningar om hur samhällets värderingar påverkar vår syn på olika typer av fotografi. Därmed är frågeställningen relevant. Oavsett vilken uppfattning man har i den frågan så tror jag att det framgår att vi påverkas i vårt bildseende av samhällsvärderingar.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:

Det beror väl på hur djupt du ser på problemet. I ett antal andra trådar har det redan redogjorts för olika uppfattningar om hur samhällets värderingar påverkar vår syn på olika typer av fotografi. Därmed är frågeställningen relevant. Oavsett vilken uppfattning man har i den frågan så tror jag att det framgår att vi påverkas i vårt bildseende av samhällsvärderingar.

Mvh
Maverick

Jag ser det inte som ett problem. Men med tanke på forumets ursprungliga fråga var det mitt sätt att besvara den med min åsikt.
Maverick, jag håller helt med dig, visst påverkas vi även bildmässigt av samhällsvärderingar. Dessutom är det väl rätt sunt att kunna komma in på sidospår, hela livet handlar ju inte om foto...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar