Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det bara jag, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

hell_se

Aktiv medlem
... som tycker att Sonyforumen har tappat all den fantastiska spontanitet som tidigare fanns? Är det någon som har funderat vad det kan bero på? Är det någon som liksom jag känner att taket inte är lika högt längre? Är det någon mer än jag som tycker att moderering förstör mer än det hjälper?

Eftersom jag vet att Mr Moderator här kommer att skicka iväg detta inlägg till fotosidans gödselhög så fort han får chansen så vill jag att ni som känner som jag, att ni som hinner läsa detta hjälper till så att detta forum återigen blir ett forum där taket är högt. Trötta ut Mr M genom att lägga in nya inlägg liknande mina.

Fast kanske är det bara jag? Tycker ni kanske att det är bättre nu?

Att försöka trötta ut moderatorn genom att upprepade gånger posta den här typen av inlägg i Sonyforumet är om inte annat ett bra sätt att få sitt konto skrivspärrat, så det är inget jag rekommenderar.

Fortsatta trådar i samma ämne kommer att raderas utan vidare kommentrar (om de postas i Sonyforumet). Läs gärna forumreglerna ...

... som tycker att Sonyforumen har tappat all den fantastiska spontanitet som tidigare fanns? Är det någon som har funderat vad det kan bero på? Är det någon som liksom jag känner att taket inte är lika högt längre? Är det någon mer än jag som tycker att moderering förstör mer än det hjälper?

Eftersom jag vet att Mr Moderator här kommer att skicka iväg detta inlägg till fotosidans gödselhög så fort han får chansen så vill jag att ni som känner som jag, att ni som hinner läsa detta hjälper till så att detta forum återigen blir ett forum där taket är högt. Trötta ut Mr M genom att lägga in nya inlägg liknande mina.

Fast kanske är det bara jag? Tycker ni kanske att det är bättre nu?

Nääh det är bara i gränserna mellan det stringenta och välansade som det kan växa lite ogräs och frodas lite nytänk och spontanitet. Det har varit det som givit inte bara Sony-forumen det momentum och den spänst de haft utan även en del av FS mest intressanta och viktiga trådar såsom den s.k. "pixeltråden" (brusdiskussionen) och trådarna om AF-problem och förbättrat dynamiskt omfång genom senaste årens sensorutveckling. Kan man inte ha mer plats på FS än idag för detta så blir FS tyvärr alltmer irrelevant och oattraktivt som forum för inte bara dig. Dessa nämnda trådar hade aldrig blivit de viktiga forum för att skapa kunskap och förståelse kring dessa ämnen om de inte just låtits utvecklas fullt ut genom minimal moderering trots ganska hårda diskussioner tidvis. De som var med om detta och deltog är nog ganska ense med mig om att vi nog inte skulle hamnat där vi gjorde om diskussionen stoppats eller styrts i andra riktningar.

Men säkert är det också en del som uppskattar moderatorns insatser. De brukar dock se på trådarna som någon form av uppslagsbok om ämnet som rubricerats, vilket vi övriga kanske inte gjort som grupp då vi mer sett det som just en möjlighet till en levande studiecirkel i realtid där OT ofta fyllt funktionen att just hålla trådarna igång när vi väntar från inspel från externa forum eller andra inspel som kan föra diskussionerna framåt. Till de som ser trådarna som någon form av uppslagsbok för att lära sig om kameror och foto rekommenderar jag istället att läsa böcker. Det är oerhört mycket mer tidseffektivt. Scott Kelbys eminenta böcker finns ju numera även översatta till svenska.

Det är så jag ser på den konflikten.

Jag tycker emellertid att det blivit lite mindre av personangrepp i just dessa trådar än tidigare och det är ju bra. Det är en positiv effekt av modereringen men jag tycker nog modereringen borde stanna därvid för att inte störa utvecklingen i trådarna i onödan. Vi kanske nu har nått en vändpunkt där både du och andra insett att det krävs en viss takhöjd för att en diskussion ska kunna växa.

... och kan man inte ens diskutera detta utan att utsättas för hot så är FS riktigt illa ute för det är en legitim diskussion och FS har alla skäl att ta den på allvar för utan besökare så kommer FS att vara ointressant som reklampelare för Fotobranschens leverantörer och den grenen vill säkert inte FS såga av för då blir det fritt fall i backen. Alla kring FS lever i någon form av symbios och glöm inte att besökarna faktiskt bjuder på sina inlägg som i sin tur gör FS intressant för andra. Utan vitala forum blir FS ointressant för de flesta och ditt inlägg speglar väl just detta.

... och kan man inte ens diskutera detta utan att utsättas för hot så är FS riktigt illa ute för det är en legitim diskussion och FS har alla skäl att ta den på allvar för utan besökare så kommer FS att vara ointressant som reklampelare för Fotobranschens leverantörer och den grenen vill säkert inte FS såga av för då blir det fritt fall i backen.

Självklart kan man diskutera detta, men diskussionen ska tas i rätt forum (som är detta) - att skapa såna här trådar i ett utrustningsforum borde t.o.m. alla OT-älskare förstå att det bryter mot forumreglerna. Därför flyttade jag tråden hit, och kommer ta bort eventuella liknande trådar om de postas igen i Sonyforumet.

Det är naturligtvis omöjligt att hålla alla trådar helt fria från OT (och inte heller önskvärt), och jag vet att somliga deltagare i Sonyforumet tycker det var bättre förr när det var fri sandlåda där. Nu är det inte längre det, vilket tydliggjordes av David redan förra året, och det tror jag ni får stå ut med. På senaste tiden tycker jag att diskussionerna hållits på en sansad nivå, och det blir inte alltför mycket utsvävningar. Om ni vill kunna diskutera helt fritt finns ju fritt forum, och det är inte ett dugg svårare att hålla sig uppdaterad på vad som händer där än i andra forum.

/afe

Självklart kan man diskutera detta, men diskussionen ska tas i rätt forum...

Det där är faktiskt bara strunt och det vet du Anders.

FS ledning beter sig rätt illa anser jag, speciellt med tanke på det som drabbade mig tidigare.

Det är inte alls så att diskussionen är välkommen och "sorteras" inte alls för att rätt diskussion ska hamna på rätt ställe som du får det att låta som.

Istället görs allt för att sopa under mattan, flytta bort saker och gömma det så att det ska vara så svårt att hitta som möjligt och att inte sådan diskussion om t.ex. ett kameramärkes nackdelar ska synas för att inte påverka annonsörer negativt osv. Kritik besvaras med "goddag ykskaft" och klipps sedan av genom att stänga tråden eller kasta ut den obekväma personen.

Polerad yta med smuts under ytan.

Nä, det är långt bara du Lennart som tycker det försämrats radikalt, men det är lite som att slåss mot väderkvarnar. Knappast demokratiskt här. Det är ju sitens ägare och drivare som kan styra och ställa, plocka bort oönskade saker och personer, censurera texter, Klippa bort hela stycken ur diskussioner utan att nämna det och sedan presentera sin oficiella version av sanningen.

Nyss kapades en hel massa inlägg bort ur en tråd utan kommentar. Förbaskat trist, för det är när det uppstår lite friktion som det faktiskt kan leda framåt och det är ju viktigt att kunna reda ut saker klart ibland så det inte blir hängande i luften.

Det här med att trådar flyttas till "långa trådar" för att sedan självdö är så löjligt genomskinligt att det är för att bli av med dem. Pinsamt att ens försöka hävda att det är nåt annat än styrning av publiceringen.

"Det finns ju en permanent länk till tråden så att de som är intreserade hittar dit" påstods det och sen tystar man ned de som vill bemöta det. Skitsnack är vad det är, vem hittar t.ex. tråden "Sonys systemkameror (och kanske andra också) " nu?

Effektivt undanstoppad så att det inte går att leta fram knappt ens om man letar och meningen är ju att andra ska hitta trådarna för att delta i diskussionen.

Jag uppmärksammade det här och det plockades bort och flyttades undan. Skrev då raden "Diskussionen om modereringen finns här" med en länk till var den fördes i ett annat inlägg och blev då avstängd med motiveringen att jag diskuterat moderering i forumtrådarna och att hänvisa till diskussionen skulle vara samma sak. Det ska skylas över och gömmas så att inte andra ens kan veta om att diskussionen förs. Man ger sken av öppenhet, men det är ju bara strunt som sagt om det ska hemlighållas så mycket som möjligt att diskussionen ens förs. Sedan kan de inblandade inte föra sin egen talan, utan diktaturens ensidiga bild proklameras som sanningen och sen stängs alltng av. Risedal-fallet var ju hemskt på det sättet. Samma sak med Terje-diskussionen.

Håller med Sten-Åke om att synsättet att trådar ska vara faktaorienterade är helt snett. Vill man ha specifikationer kan ju vem som helst gå till tillverkarens hemsida och läsa. Nikontrådarna t.ex. är ju så knastertorra att det aldrig kommer fram några tips eller nytänk där alls.

Att FS är illa ute om man hotar osv stämmer nog (tyvärr) iinte. De kan göra precis som de har lust och gör det. Det är en kommersiell verksamhet och har en kritisk massa tack vare mängden medlemmar osv. Forumen är inte syftet med siten, utan finns för att den ska vara komplett och vi som engagerar oss utnyttjas, men det är inte till för oss. Passar det inte så rensar de och det är iinget att göra åt.

Lite som Don Quijote och väderkvarnarna.
Ändra går inte. Det kan låta fnt att det här forumet finns för att framföra synpunkter, men det är ett spel för galleriet för det struntas totalt i. Trist att man inte har integritet att oficiellt säga det, utan man ljuger och hittar på andra anledningar som t.ex. att "tråden flyttades för att den blivit så lång" osv.

Det kanske är dags för en ny fotosida. Lite konkurrens har aldrig skadat...

/Mats

Fotosidan överlever säkert ett tag till men folk idag är ganska lättirriterade när det gäller alltför klåfingrig censur även i media som dessa. Det jag menar är att kvaliteten på siten påverkas negativt av en alltför klåfingrig censur och att det skapar förvirring och ökar ointresset att bedriva seriösa diskussioner just här.

En del folk som vi haft här finns nu på andra ställen till stor del istället. När det gäller Sony-relaterade forum så åker ju Dyxum cirklar runt FS och till de som vill ha mer Sony-relaterat så har Dyxum länge varit ett bättre alternativ. Där finns ett mycket större momentum eftersom det just är hela världens mötesplats för Sony-folk. Här på FS är vi bara en liten fläck på duken.

Fotosidan överlever säkert ett tag till men folk idag är ganska lättirriterade när det gäller alltför klåfingrig censur även i media som dessa. Det jag menar är att kvaliteten på siten påverkas negativt av en alltför klåfingrig censur och att det skapar förvirring och ökar ointresset att bedriva seriösa diskussioner just här.

En del folk som vi haft här finns nu på andra ställen till stor del istället. När det gäller Sony-relaterade forum så åker ju Dyxum cirklar runt FS och till de som vill ha mer Sony-relaterat så har Dyxum länge varit ett bättre alternativ. Där finns ett mycket större momentum eftersom det just är hela världens mötesplats för Sony-folk. Här på FS är vi bara en liten fläck på duken.

Kanske bättre att xlytta dit då istället för att bidra här faktiskt. Det kommer nog upp en alternativ fotosida i Sverige med... Uppvigla till bojkott vill jag inte göra och det hjälper ju inte och det finns ingen anledning till att försöka ändra eller nåt. Om FS vill ha det på ett visst sätt så får de väl göra det så o h lär göra det. Att diskutera här är meningslöst, det är för döva öron - fast det ger ju ett sken av öppenhet. Om vi inte uppskattar det och flyttar annanstans spelar ingen roll för FS, de får en annan grupp människor istället som fogar sig och är poligiskt korrekta och gör det till nåt uppslagsver istället. De som vill nåt annat stannar inte här.

Kanske inte värt att kasta pärlor för svin o h dela med sig av erfarenheter o h annat som gynnar FS.

/Mats

Det är inte alls så att diskussionen är välkommen och "sorteras" inte alls för att rätt diskussion ska hamna på rätt ställe som du får det att låta som.

Istället görs allt för att sopa under mattan, flytta bort saker och gömma det så att det ska vara så svårt att hitta som möjligt och att inte sådan diskussion om t.ex. ett kameramärkes nackdelar ska synas för att inte påverka annonsörer negativt osv. Kritik besvaras med "goddag ykskaft" och klipps sedan av genom att stänga tråden eller kasta ut den obekväma personen.

De "obekväma" personer som kastas ut blir utkastade för att de vägrar följa forumreglerna. Att forumtrådar flyttas för att inte påverka annonsörerna är strunt om något!

Nä, det är långt bara du Lennart som tycker det försämrats radikalt, men det är lite som att slåss mot väderkvarnar. Knappast demokratiskt här. Det är ju sitens ägare och drivare som kan styra och ställa, plocka bort oönskade saker och personer, censurera texter, Klippa bort hela stycken ur diskussioner utan att nämna det och sedan presentera sin oficiella version av sanningen.

Lennart har väl inte ens varit inblandad i den här diskussionen? Du har däremot rätt i att FS inte är en demokrati - det är få sajter som är det (eller andra företag för den delen).

Nyss kapades en hel massa inlägg bort ur en tråd utan kommentar. Förbaskat trist, för det är när det uppstår lite friktion som det faktiskt kan leda framåt och det är ju viktigt att kunna reda ut saker klart ibland så det inte blir hängande i luften.

Det framgår klart och tydligt av forumreglerna att moderering kan ske utan några som helst kommentarer, men oftast brukar jag skriva när jag modererat.

Effektivt undanstoppad så att det inte går att leta fram knappt ens om man letar och meningen är ju att andra ska hitta trådarna för att delta i diskussionen.

Jag uppmärksammade det här och det plockades bort och flyttades undan. Skrev då raden "Diskussionen om modereringen finns här" med en länk till var den fördes i ett annat inlägg och blev då avstängd med motiveringen att jag diskuterat moderering i forumtrådarna och att hänvisa till diskussionen skulle vara samma sak. Det ska skylas över och gömmas så att inte andra ens kan veta om att diskussionen förs. Man ger sken av öppenhet, men det är ju bara strunt som sagt om det ska hemlighållas så mycket som möjligt att diskussionen ens förs. Sedan kan de inblandade inte föra sin egen talan, utan diktaturens ensidiga bild proklameras som sanningen och sen stängs alltng av. Risedal-fallet var ju hemskt på det sättet. Samma sak med Terje-diskussionen.

Man blir inte avstängd för att man bryter mot forumreglerna en enstaka gång - man blir avstängd om man trots tillsägelse och varningar fortsätter bryta mot reglerna. Så fungerar det i de flesta sammanhang.

Att FS är illa ute om man hotar osv stämmer nog (tyvärr) iinte.

Hot? Jag påpekade bara vad som kan hända om man inte följer de regler som man accepterat när man skapade sitt konto på FS.

Ändra går inte. Det kan låta fnt att det här forumet finns för att framföra synpunkter, men det är ett spel för galleriet för det struntas totalt i. Trist att man inte har integritet att oficiellt säga det, utan man ljuger och hittar på andra anledningar som t.ex. att "tråden flyttades för att den blivit så lång" osv.

Naturligtvis läser Fotosidans ägare och ansvariga trådarna i det här forumet och tar till sig det som skrivs. Att de ljuger får stå för dig.

Det kanske är dags för en ny fotosida. Lite konkurrens har aldrig skadat...

Absolut - det är bara att starta en :)

Det där är faktiskt bara strunt och det vet du Anders.
/Mats

Tack Mats för att du vågar slåss mot väderkvarnarna. Jag har gjort det i flera olika fora under många år, i varje forum finns det minst en Moderator som inte tål det fria ordet. Vilket driver mig till vansinne, ett exempel är att denna diskussion hamnat här. Jag kan förstå att en moderator griper in mot personangrepp eller inlägg som strider mot yttrandefrihetslagen, men annars inte.

Och Anders, jo det finns en Lennart som du inte tål, här är jag. Du trodde helt säkert att Mats menade allas vår käre vän Lennart Aspman, han skulle väl aldrig... (Om du, Lennart Aspman läser detta, ta inte illa upp, jag vet ju att du är "the Lennart" i Sony-furumet ;-)

Sorry - trodde Mats menade den andre Lennart.

Varifrån har du fått att jag inte tål dig? Jag har inget alls emot dig, men den här tråden hör inte hemma i ett utrustningsforum, och det är något du får tåla ;)

Som "utomstående" kan jag konstatera att sonyforumet numera har blivit läsvärt igen, tack vare en aktiv moderering. Även om jag använder Canon, tycker jag det är intressant att läsa om Sony´s kameror och objektiv, och har stor behållning av flera kunniga och läsvärda skribenter i forumet. Glad för att slippa en massa ovidkommande trams.
//Curt

Som "utomstående" kan jag konstatera att sonyforumet numera har blivit läsvärt igen, tack vare en aktiv moderering. Även om jag använder Canon, tycker jag det är intressant att läsa om Sony´s kameror och objektiv, och har stor behållning av flera kunniga och läsvärda skribenter i forumet. Glad för att slippa en massa ovidkommande trams.
//Curt
Medhåll :)

Sorry - trodde Mats menade den andre Lennart.

Varifrån har du fått att jag inte tål dig? Jag har inget alls emot dig, men den här tråden hör inte hemma i ett utrustningsforum, och det är något du får tåla ;)

Förlåt, fel av mej, det är inte mej du inte tål, det är mina åsikter. Och vem skulle ha lyssnat till mig om jag skrivit det i det här forumet? Du och jag? Vilket genomslag skulle det fått?

Om jag hade fått chansen att hålla diskussionen i Sony-forumet så skulle ju alla intresserade kunnat få delta. Kanske är det inte bara jag som tycker att taket har blivit lågt här? Vilket inte minst Mats understrykt. Du har själv sagt nånting i stil med att forumet tidigare var alltför "fritt" (jag minns inte hur du uttryckte dig) och att det behövde styras upp. Vad jag vet är att det förekom vissa personangrepp (Mats var definitivt en av dem som drabbades), vilket ju är oacceptabelt. Men annars?

Forumet bubblade av idéer, rykten, fiskar i Småland, kort sagt det var intressant att kolla in varje dag.

Varför vill nån bromsa detta?

Som du kanske sett är det folk som sett den här tråden, trots att den ligger i fotosidan.se. Anledningen att det "bromsades" i Sonyforumet var att många medlemmar klagade på att ett fåtal medlemmar använde det som sin privata sandlåda, och det är liksom inte poängen med forumen.

Som du kanske sett är det folk som sett den här tråden, trots att den ligger i fotosidan.se. Anledningen att det "bromsades" i Sonyforumet var att många medlemmar klagade på att ett fåtal medlemmar använde det som sin privata sandlåda, och det är liksom inte poängen med forumen.

OK, jag lägger ned det här nu, bara jag får veta hur många som klagade på att vissa "använde det som sin privata sandlåda" innan det bromsades i Sonyforumet. En, tio, hundra? Anders, berätta hur många de var.

Finns det någon förutom mig som tycker att det här inte handlar om en privat sandlåda? Ni som tycker så får ta över, jag ger upp. Anders, du vinner, är du nöjd nu?

OK, jag lägger ned det här nu, bara jag får veta hur många som klagade på att vissa "använde det som sin privata sandlåda" innan det bromsades i Sonyforumet. En, tio, hundra? Anders, berätta hur många de var.

Finns det någon förutom mig som tycker att det här inte handlar om en privat sandlåda? Ni som tycker så får ta över, jag ger upp. Anders, du vinner, är du nöjd nu?
Jag har inte klagat till moderator men jag håller verkligen med Afe´s beskrivning om privat sandlåda. Och av att forumtrådar mer verkade fylla en social funktion för ett gäng skribenter än om att fungera som relevant kunskapsbank/diskussionsforum.

Det handlar inte om att jag ska vara nöjd - det handlar om att forumet läses av tusentals besökare som inte är det fåtal som i princip tog över Sonyforumet.

Jag var inte moderator innan David tog tillbaks "friplåtarna" som tillät er att skriva vad strunt som helst i Sonyforumet, så jag vet inte hur många som klagade - jag är dock övertygad om att det är fler som vill ha ett mer uppstyrt forum än de få som faktiskt skrev i trådarna där.

Åter - vad är det för fel på att använda Fritt Forum om ni vill diskutera fiske och annat tillsammans med kameror? Skapar ni trådarna där slipper de som är intresserade av att diskutera just prylar läsa dem om de inte vill, och ni som är intresserade kan följa dem utan några som helst problem.

De "obekväma" personer som kastas ut blir utkastade för att de vägrar följa forumreglerna. Att forumtrådar flyttas för att inte påverka annonsörerna är strunt om något!

Strunt är att säga att anledningen att en tråd flyttades är för att den är lång.
De flyttas för att sitens ägare och drivare inte tycker att det passar deras syften med fotosidan, och i slutändan är kopplat till annonsintäkter osv eftersom det är en kommersiell verksamhet.

Det är svagt att ge svepskäl och ange hittepå-skäl osv.

Lennart har väl inte ens varit inblandad i den här diskussionen? Du har däremot rätt i att FS inte är en demokrati - det är få sajter som är det (eller andra företag för den delen).

Trådskaparen heter Lennart och ämnet är "Är det bara jag" och jag svarar "Nej Lennart, det är inte bara du" - kan knappast bli tydligare.

Det framgår klart och tydligt av forumreglerna att moderering kan ske utan några som helst kommentarer, men oftast brukar jag skriva när jag modererat.
Jag har inte påstått att du brutit mot någon regel, bara att jag tycker det är dåligt.

Man blir inte avstängd för att man bryter mot forumreglerna en enstaka gång - man blir avstängd om man trots tillsägelse och varningar fortsätter bryta mot reglerna. Så fungerar det i de flesta sammanhang.

Jag blev avstängd för att jag skrev "diskussionen om trådflytten finns här".
Det är inte emot forumreglerna, men då tolkade ni det som att "att hänvisa till var diskussion om moderering förs är självklart samma sak som att diskutera det i forumet".

Detta hade föregåtts av några tidigare postningar för att jag ville få med fler personer i diskussionen därför att ni påstod ett och annat om vad medlemmarna tycker som jag tror inte stämmer. Ni agerade aktivt för att gömma undan och hindra folk från att veta att diskussionen överhuvudtaget förekom.

Det var mycket godtyckligt agerat. Sedan efter avstängnigen skrev Elmfeldt "sista ordet" som var en öppen fråga till mig och om jag inte svarade på den så höll jag med typ. Fast det kunde jag inte göra.

Så mycket fula trix och smutsigt agerande

Hot? Jag påpekade bara vad som kan hända om man inte följer de regler som man accepterat när man skapade sitt konto på FS.

Japp, det är det som är innebörden av ordet hot. Om du inte gör si eller så så kommer jag att bestraffa dig si eller så.

Naturligtvis läser Fotosidans ägare och ansvariga trådarna i det här forumet och tar till sig det som skrivs. Att de ljuger får stå för dig.
Att de ljuger när man påstår att en tråd flyttas till ett annat forum för att den blivit lång är ett faktum.

För det första skulle det vara ett synnerligen idiotiskt sätt att sortera diskussionsämnen på, beroende på hur många inlägg en diskussion har. Varför inte bara ha tre forum där man kan diskutera allting mellan himmel och jord - korta trådar, halvlånga trådar och långa trådar?
"Långa trådar" - Sä puckat att man tar sig för pannan.

Tittar man sedan på vilka trådar som hamnat i detta oindexerade forum som inte listas på startsidan och är svårt att hitta så ser man ett tydligt mönster.

I Pentax-forumet finns en tråd som heter "Pentax över axeln" med 1600 inlägg eller nåt. Varför finns den i det forumet och inte i långa trådar? Finns andra diskussioner också som är långa och inte flyttas.

"Stå för mig"? - Anders, menar du att David Elmfeldt säger sanningen när han skriver att tråden flyttades därför att den blivit lång?

Jag tror i alla fall att det var andra anledningar. Är ganska säker på det eftersom vederbörande senare själv sa att anledningen faktiskt var en annan.

Det som är tragiskt är att reaktionen blir så fel därför att man inte sätter sig in ordentligt i innehållet, utan ser det liksom på ytan. Likaså att argumentationen förs med svepskäl osv.

Tonen ble hätsk där och det var inte snyggt, men det var jag som dristade mig med att kritisera en kamera och fick svar i form av personangrepp på mig personligen som jag regerade emot och försvarade mig mot med hjälp av sakliga argument.

Tom det här svaret från dig visar att du vrider på mina ord och förvränger. Klart att FS läser, men inte att de tar till sig. Lögnen är tydligt redovisad vilken det var.

/Mats

OK, du får se det som hot eller vad du vill. Min poäng är att det finns forumregler som alla medlemmar accepterat när de gick med här. Om man inte följer dem riskerar man avstängning.

Jag är bara en simpel moderator och följer de regler som finns (oftast), men det är så klart upp till Fotosidans ägare att avgöra hur hårt dessa regler ska tillämpas. Jag tycker dock det är fånigt att skylla på oss när det handlar om att du (eller andra) inte följer de regler du en gång accepterat.

Jag har inte klagat till moderator men jag håller verkligen med Afe´s beskrivning om privat sandlåda. Och av att forumtrådar mer verkade fylla en social funktion för ett gäng skribenter än om att fungera som relevant kunskapsbank/diskussionsforum.

Jag förstår vad du menar Patrik, men jag tror det är en förutsättning för en fördjupande diskussion att man också lära känna varandra lite mer för att kunna diskutera lite friare och att då det ena leder till det andra.

Sony-forumen har varit exceptionella på det sättet att det byggts på och tillförts massa delar av diskussionen som verkligen fördjupat ordentligt. Finns otroligt mycket fakta och matnyttig information där som inte hade kommit fram om det inte också fanns en viss frihet.

Det kan vara något som någon säger i en bisats som plockas upp till en sidodiskussion. Det är liksom inte planerat, utan det är miljön som skapar det och det har varit väldigt värdefullt.

Håller med Sten-Åke att om man går dit för att ha det som en uppslagsbok ine har kommit helt rätt. Då är det bättre att köpa en bok, t.ex. Gary Friedman skriver utmärkta sådana om alla Sony-kameror.

Att säga att det är väl bara att posta diskussionen om det ena eller andra i fritt forum eller så funkar ju inte. Det är inte planerade diskussioner, utan de uppstår just därför att det finns ett visst svängrum med det ursprungliga ämnet som utgångspunkt.

Tar man bort det försvinner en stor del av värdet med forumet och det borde snarare vara något att vårda den här värdefulla tillgången som uppstått.

Allting började med att L Bäng systematiskt började skriva provocerande inlägg med tydligt syfte att reta upp personer och använde traditionella trolltekniker som att svara tvetydigt och med felcitat, beskylla andra för felciteringar osv. Trots att det var uppenbart och flera personer uppmärksammade detta så nappade nya personer på kroken och detta tilläts fortgå. Sedan när det passerade en gräns så har det ingripits på andra sätt på fel saker sas. Helt enkelt ett oskickligt och omoget modereringsarbete initialt.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar