Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är dessa bra eller är det jag som bara inte vet bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinocchio

Medlem
Hej

Jag är fortfarande nybörjare. En otålig sådan som är bättre på att köpa på mig grejer än att lära mig använda dem. Men så ibland står planeterna rätt och det blir en bild jag gillar. Jag har visat dem för vänner och familj och alla berömmer dem såklart och menar på att de är jättefina. Jo, men det tycker väl jag också. Men... tänk om det bara är för att vi inte vet bättre eller att jag är förblindad av egenkärlek.

Så, jag tänkte att om jag visar dem för er som är lite mer erfarna och kritiska så kanske ni kan hjälpa mig förstå vad som är bra och vad som kunde varit bättre. De är fotade i Jpg med OM-5 och telezoom på stativ utan fjärrkontroll, så jag har alltså tryckt på knappen själv. Vad mer är intressant att veta om förhållandena?

PB020870 - E.jpgVisa bilaga PB020846.JPG

Hej Anna.
Ett tips är att gå med i gruppen vilda djur och fåglar där man kan publicera sina bilder och få kritik och andra amatörers synpunkter på din bild. Många är väldigt kunniga fotografer och ger bra tips och råd.
Thomas

Hej Anna.
Ett tips är att gå med i gruppen vilda djur och fåglar där man kan publicera sina bilder och få kritik och andra amatörers synpunkter på din bild. Många är väldigt kunniga fotografer och ger bra tips och råd.
Thomas
Vad är det för grupp och hur går man med i den?

Om du vill ha jpg så fota i både raw och jpg. Det brukar finnas i de flesta kameror. När du kommer längre i din utveckling vill du troligen behandla bilderna och då är det guld värt att ha raw.
Jo, jag får nog börja göra det. Tänkte att jag inte var bra nog än för att motivera platsen RAW tar

Var noga med att se till att ögonen är skarpa. Försök att fotografera i djurens ögonhöjd. Dels får du då bilder där det känns som du var en del av flocken, dels ökar chansen att det blir längre till bakgrunden vilket i sin tur leder renare bakgrund.

Jo, jag får nog börja göra det. Tänkte att jag inte var bra nog än för att motivera platsen RAW tar
Fast å andra sidan gör RAW det lättare att korrigera småmissar i t.ex. exponering vilket kan vara bra om du är nybörjare, men fordrar förstås att du har tillgång till något program som t.ex. Capture One eller Adobe Lightroom

Jag såg inte det förrän idag (natur och djur inte min grej).

men... WTH. Klart du är "bra" nog för att kunna unna dig utrymmet för raw-format! Det säger jag för det räcker med ett intresse för det "privelegiet".

På min gamla kamera kan man välja en knapp ( AEL ) för att snabbt klicka till en Rawbild sedan tillbaka till jpeg, jag tyckte det blev allt för mycket bilder med dubbel valet inlagt, nu kan jag välja själv om bilden behöver mera hjälp eller helt enkelt är för ointressant att jobba med.

På min gamla kamera kan man välja en knapp ( AEL ) för att snabbt klicka till en Rawbild sedan tillbaka till jpeg, jag tyckte det blev allt för mycket bilder med dubbel valet inlagt, nu kan jag välja själv om bilden behöver mera hjälp eller helt enkelt är för ointressant att jobba med.
Valet måste så klart göras innan bilden tas.

Det ser ut att vara värmedaller i bilden. Det går inte att avhjälpa med någon utrustning, bättre att fota på morgonen och kvällen innan termiken kommit igång under soliga dagar. Gäller även på vintern, det blir värmedaller över snö också.
Sen som redan har skrivits, lägre vinkel blir bättre (ser ut att vara fotat från jakttorn?) och mer frilagd från bakgrunden blir ofta bättre.

Nu plockade jag en hjort ur Favoriter-galleriet

Funkar fastän hjorten inte är skarpare än din bild eftersom bakgrunden blir helt blurrad, blir stämningsfullt, inget annat konkurrerar med motivet.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto