ztenlund
Aktiv medlem
Ok, jag ber om ursäkt för att det var fel om Nikon. Jag gick in på www.nikon.se och sökte bland Nikkor1-objektiv och där visades bara 4 stycken. Blev själv förvånad för jag trodde det var mer, men det var alltså fel. Kass webbdesign eller dålig sökare? ;-)
Åtminstone på datorn är det inte ett dugg svårt att komma hit:
http://www.nikon.se/sv_SE/products/category_pages/lenses/category_1Nikkor.page?
(Om det fungerar som det ska, så ska det visas 13 objektiv.)
Jo, billigare i förhållande till deras egna DSLR-modeller tänkte jag, men de kanske inte är billigare än instegs-DSLRerna. Det jag menade var att de, både Nikon och Canon, har en uppdelning så att de spegellösa är relativt enklare kameror och de mer kompetenta är DSLR. Till skillnad från Sony som har state-of-the-art spegellösa som A7s och A7r, samt A6000 som de kraftigt trycker på att den är snabb och har bättre AF än DSLR. Hur ska de då själva parallellt med detta marknadsföra egna DSLR utan att underminare sitt eget kampanjande för de spegellösa?
Visst är det så att Canon och Nikon vill undvika kannibalism, medan Sony inte har så mycket att förlora relativt vad de har att vinna.
Nikon har dock ett relativt stort spann på sitt 1-system med tanke på sensorstorleken. I dagsläget är det väl 2000-8500 med normalzoomskitobjektiv på Prisjakt. Autofokusen har ju varit lite av en poäng med Nikon 1 ända från början. När Sonys spegellösa kameror halvt om halvt fortfarande rasslade runt och fokuserade på allt annat än det man tänkt sig, så hade Nikon 1 ett rappt och välfungerande autofokussystem.
Canons alternativ gjorde däremot inte direkt entré som en autofokusfantom, även om den numera är ganska ok, om än inget som utlöser stående ovationer.
Det man kan säga är ju att Nikon från början gick rätt mycket på ett annorlunda gränssnitt jämfört med sina traditionella kameror, plus den avvikande sensorstorleken enligt principen "good enough". Med V2 och V3 så har de dock släppt varianter som har lite fler rattar, även om andra saker fortfarande skiljer. Canon har ju bara en modell (eller två om man räknar den lätt reviderade M2 som finns utomlands) och den är ju baserad på ganska få knappar och pekskärm. Tittar man lite på kamerorna är det ganska tydligt att de försöker segmentera marknaden på ett sätt som är svårt att se hos Sony. Man ska också komma ihåg att Canon har en riktigt fjuttig spegelreflex i 100D. Den är faktiskt mindre än man tror, men samtidigt är sökaren inte alls så dålig som man kanske skulle kunna tro. Jag blev faktiskt förvånad när jag tittade i den. Frågan är vad Canon tänkt göra med EOS M, för än så länge har det ju varit rätt avvaktande, om man ska uttrycka sig snällt. Möjligen lärde de sig läxan och har gett sig den på att släppa något riktigt bra och göra det när allting verkligen är klart. Som vanligt lär det ju visa sig i sinom tid, men det borde ju hända något innan året är slut, kan tyckas.
Om jag ska gissa så kommer A-fattningen att dö en lång utdragen död av modell Olympus 4/3, men det är ju bara en gissning...