Annons

Är A-fattningen på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, jag ber om ursäkt för att det var fel om Nikon. Jag gick in på www.nikon.se och sökte bland Nikkor1-objektiv och där visades bara 4 stycken. Blev själv förvånad för jag trodde det var mer, men det var alltså fel. Kass webbdesign eller dålig sökare? ;-)

Åtminstone på datorn är det inte ett dugg svårt att komma hit:
http://www.nikon.se/sv_SE/products/category_pages/lenses/category_1Nikkor.page?
(Om det fungerar som det ska, så ska det visas 13 objektiv.)

Jo, billigare i förhållande till deras egna DSLR-modeller tänkte jag, men de kanske inte är billigare än instegs-DSLRerna. Det jag menade var att de, både Nikon och Canon, har en uppdelning så att de spegellösa är relativt enklare kameror och de mer kompetenta är DSLR. Till skillnad från Sony som har state-of-the-art spegellösa som A7s och A7r, samt A6000 som de kraftigt trycker på att den är snabb och har bättre AF än DSLR. Hur ska de då själva parallellt med detta marknadsföra egna DSLR utan att underminare sitt eget kampanjande för de spegellösa?

Visst är det så att Canon och Nikon vill undvika kannibalism, medan Sony inte har så mycket att förlora relativt vad de har att vinna.

Nikon har dock ett relativt stort spann på sitt 1-system med tanke på sensorstorleken. I dagsläget är det väl 2000-8500 med normalzoomskitobjektiv på Prisjakt. Autofokusen har ju varit lite av en poäng med Nikon 1 ända från början. När Sonys spegellösa kameror halvt om halvt fortfarande rasslade runt och fokuserade på allt annat än det man tänkt sig, så hade Nikon 1 ett rappt och välfungerande autofokussystem.

Canons alternativ gjorde däremot inte direkt entré som en autofokusfantom, även om den numera är ganska ok, om än inget som utlöser stående ovationer.

Det man kan säga är ju att Nikon från början gick rätt mycket på ett annorlunda gränssnitt jämfört med sina traditionella kameror, plus den avvikande sensorstorleken enligt principen "good enough". Med V2 och V3 så har de dock släppt varianter som har lite fler rattar, även om andra saker fortfarande skiljer. Canon har ju bara en modell (eller två om man räknar den lätt reviderade M2 som finns utomlands) och den är ju baserad på ganska få knappar och pekskärm. Tittar man lite på kamerorna är det ganska tydligt att de försöker segmentera marknaden på ett sätt som är svårt att se hos Sony. Man ska också komma ihåg att Canon har en riktigt fjuttig spegelreflex i 100D. Den är faktiskt mindre än man tror, men samtidigt är sökaren inte alls så dålig som man kanske skulle kunna tro. Jag blev faktiskt förvånad när jag tittade i den. Frågan är vad Canon tänkt göra med EOS M, för än så länge har det ju varit rätt avvaktande, om man ska uttrycka sig snällt. Möjligen lärde de sig läxan och har gett sig den på att släppa något riktigt bra och göra det när allting verkligen är klart. Som vanligt lär det ju visa sig i sinom tid, men det borde ju hända något innan året är slut, kan tyckas.

Om jag ska gissa så kommer A-fattningen att dö en lång utdragen död av modell Olympus 4/3, men det är ju bara en gissning...

Canons alternativ gjorde däremot inte direkt entré som en autofokusfantom, även om den numera är ganska ok, om än inget som utlöser stående ovationer..

Nä, jag vet.
Gick dit igen precis efter och det var hur tydligt som helst och jag kunde inte hitta den väg jag hamnade på den andra sidan med bara fyra objektiv :) Den finns där nånstan, vete tusan var.

Strunt samma. Jag ber om ursäkt för det grava felet. Är inte så insatt i Nokon-1, men blev själv förvånad när jag bara såg 4 gluggar då jag trodde det var fler - vilket det ju var.

/Mats

Vingel-pettrar! :)

A-mount kan inte ersätta E-mount.
Därför kommer E-mount INTE att dö.

E-mount kan inte ersätta A-mount.
Därför kommer A-mount INTE att dö.

Inget kan dö! Allt lever i evighet - som fossila avlagringar i samlarkretsar eller hur? En del för t.o.m. nytt liv som exv. gamla manuella objektiv.

Det är nog väldigt marginell användning där E-mount inte skulle kunna ersätta A-mount och marginalen krymper för varje ny generation spegellöst. Så jag håller med Mats som trots Lennarts påpekande gjort ännu en hyfsad analys :).

Sälj den för en spottstyver till mig när du har tröttnat på den. :)

Är DU intresserad av en sådan kamera?
Det förvånar mig lite, men visst det kan jag väl göra.

Får se när det blir. Hänger mycket på om jag lyckas hitta vettiga objektiv till bra pris. Om det bara är nytt till listpris som går att uppbringa, så är det inte så intressant att lägga ut stora pengar på A-mount som aldrig kan fås igen. Köper hellre objektiv till Nikon i så fall och då säljer jag kameran. Sen vad en spotttyver är vet jag inte, blir till ett lågt marknadspris. Köpte denrel billigt, så den blir inte dyr när den avyttras heller.

Fast det är inte aktuellt just nu. Oavsett framtiden och allt det så är det en förbaskat trevlig och kompetent kamera och nu ska den användas flitigt. Kan f.ö. säga att filmning med den här är ruskigt bra. Dels väldigt effektivt att filma med sökaren, det är lätt att hålla stadigt och man får bra koll. Kvaliteten är riktigt bra helt utan tendenser till yello vid panorering och ingen alising heller, bra exponering och fin mjuk fokusföljning. Trots bara 28mbit bitrate så är det grymt bra och slår det mesta skulle jag tro.

/Mats

Är DU intresserad av en sådan kamera?
Javisst. Jag har visserligen inte så många objektiv som passar (3 tror jag), men det går ju att åtgärda. Speciellt om A-fattningen är på väg bort. Då borde det gå att köpa bra sådana objektiv billigt.

Till rätt pris skulle jag nog köpa en begagnad A77II. Den tycks ju vara oöverträffad i APS-C-segmentet just nu.

Mats, undrar om inte Scandinavian blurrat till det lite med A77 X-priserna. Såg att de körde en kampanj just nu idag på den gamla A77 med 16-50mm objektivet för under 9000:-. De kanske hade för mycket att hålla reda på när de prissatte ditt ex.

Mats, undrar om inte Scandinavian blurrat till det lite med A77 X-priserna. Såg att de körde en kampanj just nu idag på den gamla A77 med 16-50mm objektivet för under 9000:-. De kanske hade för mycket att hålla reda på när de prissatte ditt ex.

Har under månaden sett flera kampanjer där gamla A77 sålts billigt. Så i fyllan villan kan det ju sannolikt gynnat Mats.

PS. Jag är inte superimponerad av IQ i nya A77 jämfört med exempelvis D7100 för att jämföra inom APS-C klassen. Kitzoomen är dock mycket bra.

//Lennart

Då behöver du inte vänta så länge kan man på goda grunder förmoda :)

//Lennart

Äh, han har råd att vänta ett bra tag till eftersom det säkert kommer dröja ett tag tills nypriserna hamnar där Mats hade turen att landa vid sitt köp :). Men han har ju enligt ovan redan börjat snöa på lågljusegenskaper som ju av naturliga skäl blir riktigt lika bra som med en FF. Men den skillnaden kanske inte riktigt manifesterar sig vid filmning som väl var hans prio med denna kamera.

Jag tycker det varit ett väldans FF-race det senaste halvåret när dessa sjunkit i pris, men det hindrar ju inte att APS-C lever och har ju fått självaste Anders att inhandla en A6000 och det har väl inte bara varit Mats som riktat sina blickar mot A77 II och A77:eek:r till reapris. Lite förvånande med A77 II har väl annars varit att man tappat lite i DR om jag inte missminner mig. Det bryter ju trenden med ökande DR lite som vi vant oss vid sen någar år och det verkar nu bara som om den trenden fortafrande lever lite i FF-modellerna men det brukar ju vara så att APS-C har kortare produktcykler och därigenom snabbare får in ny teknik och förbättringar när sådana förbättringar sker.

APS-C modellerna har tappat DR, verkar vara samtliga på marknaden men i lite olika grad, gamla DR-mästaren Pentax K5 klockade väl in på DR 14,4 för några år sedan nya K3 ligger väl en bit under 14. Det man vinner på gungorna förlorar man på karusellen ser det ut som, men vad man vinner vet jag inte.

D4 som då skall vara en kombination av sport och högisokamera, där hamnade DR ovanligt lågt lägre än nya A77 II eller var det lika. Inga andra jämförelser gjorda Martin och Afe, D4 överlägsen på alla sätt givetvis. Canonkamerorna är nog snart förbi med sina rena fina högisobilder vad gäller DR.

//Bengt.

Tråden handlar inte om Mats kameraaffärer. Raderat OT.

/Mod

Nej, men håll med om att det kunde bli en egen mycket säregen tråd:)
Nåja, vad A-mount har att göra med DR vet jag inte. När det dynamiska omfånget blir avhängigt objektivfattningen så har det skett ett elektroniskt under.

A-mount har som jag ser det sina största fördelar på en FF. Ska inte tjata mer FE-fattade zoomars tillkortakommanden på FF utan relatera till en tekniskt bevandrad i periferin av vänkretsen.

Han menar att om vidvinklarna och vidvinkelzoomarna (samt även normalzoomar med vidvinkelläge) bara gjordes 5-6 mm längre så skulle midrangeskärpa och kantskärpa förbättras dramatiskt när dessa monterades på en A7/A7R.
Givetvis måste linspaketet och bländare omplaceras då också vilken innebär en total omkonstruktion.

Jag är böjd att tro att det ligger något i detta då "ljusböjen" skulle minska mot sensorn. Och om det fungerar och sådana objektiv börjar tillverkas tror jag att A-mount går på refrängen innan sista slutversen.

//Lennart

Bump

Petar till tråden så den inte ramlar över kanten.

Vill bara påminna Gunnar om att han lovat att återkomma och "smula sönder" eller vad det nu skulle vara när han ger sin syn på att A-mount skulle gå en lysande framtid till mötes.

(F.ö. kan jag bara verifiera att en tråd om mina kameraaffärer definitivt skulle kunna utgöra ett eget ämne med massor av information, men tyvärr inte enbart rolig läsning så vi skippar det. Hänt grejer har det dock i stor mängd... Den som är nyfiken får höra av sig privat.)

/Mats

Tror även att det är några i tråden som har förutspått A-mounts undergång innan sommarens slut..... ;)
De kanske har mer på benen nu? Trotts värmen.......

Tror även att det är några i tråden som har förutspått A-mounts undergång innan sommarens slut..... ;)
De kanske har mer på benen nu? Trotts värmen.......

Den enda som nämnt några tidpunkter i tråden är väl du? Naturligtvis kan ingen säga när en sådan "undergång" skulle ske (förutom då kanske en del på Sony). Jag tror att det kommer att fasas ut långsamt ungefär som Olympus 4/3.

Den enda som nämnt några tidpunkter i tråden är väl du? Naturligtvis kan ingen säga när en sådan "undergång" skulle ske (förutom då kanske en del på Sony). Jag tror att det kommer att fasas ut långsamt ungefär som Olympus 4/3.

??????
Det har du fått om bakfoten
Jag har inte nämt några datum om a-mount undergång. Eller propagerat för det.
Men kolla tillbaka i tråden......
Lever i en värd som jag vet kan förändras snabbt., utan att förespråka undergångar...

Senast ändrad:
Varför tjatar du om datum? Det är inte vad tråden handlar om, och det är ju totalt meningslöst att sitta och gissa sådant. Mats skrev juli 2014 efter att du skrivit ett antal frågor om datum, men det är givetvis taget helt ur luften.

Det har fortfarande inte kommit några nya lågt prissatta instegskameror, och utan sådana är det svårt att få in kunder i systemet. Något ny på objektivfronten har väl inte heller setts till?

Sådana här saker har en eftersläpning eftersom kameramodeller inte direkt upphör att existera efter att de konstruerats, utan säljs i flera år efteråt.

Så datum är lite svårdefinierat. Klart att det inte är i juli i år (dvs nu) eftersom det faktiskt finns kameramodeller och en alldeles purfärsk dessutom.

Däremot om Sonys ledning fattat beslut att inte fortsätta utveckla A-mount kameror, så har det redan passerat bäst-före-datumet.

Min gissning är att det också ligger en A99 II i pipen och det kan ev. komma en sådan, men sedan inget mer. En A99 II har förresten all potential att bli en sjuhelsikes bra kamera om den kommer, men det har som sagt liten betydelse i sammanhanget.

Min gissning är att även A77 II säljer riktigt dåligt. Har dock inga siffror att tillgå eller npn aning om hur man skule kunna kolla en sån sak så det är ren spekulation. Hur dåligt? Jo kanske att volymen är 5% av den för Canon 70D eller Nikon D7100 t.ex.

OM Sony hade menat allvar så borde de göra något väsen av sig. A77 II är en riktigt bra kamera, men mo de inte marknadsför den så lär det knappast gå och det verkar som om Sony inte ens försöker för att de är på väg att lägga ner allting.

Så, vad jag tror, men det har väl framgått tidigare. Är nyfiken på vad Gunnar har att säga.

/Mats

Varför tjatar du om datum? Det är inte vad tråden handlar om, och det är ju totalt meningslöst att sitta och gissa sådant. Mats skrev juli 2014 efter att du skrivit ett antal frågor om datum, men det är givetvis taget helt ur luften.

Det har fortfarande inte kommit några nya lågt prissatta instegskameror, och utan sådana är det svårt att få in kunder i systemet. Något ny på objektivfronten har väl inte heller setts till?

Tycker din ton är tråkig!

Orsaken till datum är om man slänger ut sig att något ska upphöra måste man ju tänkt när. Inga kamera fattningar kommer att leva för evigt. Om det sedan tar 1 år eller 25 år eller mer vet ingen. Jobbar i stort bolag >80 000 anställda just med r&d och vet hur snabbt saker kan ändras.

Så när folk basunerar ut att saker ska läggas ner och försvinna gör det folk osäkra i onödan tycker jag. Då försökte jag genom att fråga efter vad de trodde i mer precisa banor. Annars blir det ju som att förespå jordens undergång som alla flesta tror kommer hända någon gång men troligen inte på z antal tusentals år.

Sedan respekterar jag att folk få tro var de vill och vill de inte svara behöver de inte. Dock tycker jag inte om när folk skriver nochit om saker som jag inte sagt. Låt mig ha mitt ord tack!

Znutt har väl rätt i det han skriver. Och han bör inte tillvitas saker han inte skrivit. Det är de facto svårt att fastställa ens ungefärliga tidpunkter.

Ang oro i onödan är det väl så bara ämnet " Är A-fattningen på väg ut?" kan skapa oro hos vissa som investerat mycket i systemet.

MEN back on track: Så länge man inte ser några mer rejäla lyft på objektivsidan i E/FE-mount så tror jag A-mount kommer att finnas ett bra tag till. Kanske ytterligare ett nytt FF-hus ligger i pipelinen då man släppt A77II.

Fast det kan gå undan i svängarna också. Hur som helst , även om A-mount kommer att försvinna inom x antal tidsenheter så kommer ju objektiven att fortsätta att fungera med i stort sett alla funktioner på E/FE- fattningen. Låt vara med adapter.

Dock tror jag att trenden mot allt mindre kameror kommer att fortsätta vilket på sikt talar för minskad försäljning av de större kamerorna. Men för att det ska bli ett verkligt trendbrott tror jag man måste se på utvecklingen av mindre objektiv (som ska vara lika effektiva som de större) under en lite längre period.

//Lennart

Det jag menade att den enda som tagit upp datum i tråden är znutt innan Mats svarade på det. Jag tycker bara det är poänglöst att diskutera datum som ingen här rimligtvis har någon aning om. Däremot är det en del av oss som tror att Sony redan sedan ett tag tillbaks är på väg att fasa ut A-fattningen, och ser man det så har ju datumet redan passerat ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar