Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är A-fattningen på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är väl mer A99 som laggar med extern blixt lite extra. Har för mig att inte A77 (intern blixt) laggade nämnvärt jmf med A700/900/850 etc..

Har 3 blixtar i Växjö ;)

Host, host. Vi tar inte upp tråden igen om mina åsikter om hur blixt funkade med A77 tycker jag. Ska visst vara ännu mer fördröjning med A99, men A77 var inte alls optimal med blixt på något sätt och långtifrån hur bra det funkade med Sonys tidigare DSLR-kameror.

Nu befinner jag mig sällan i Växjö, så det gör inte så stor nytta, men det är ingen direkt brådska. Lämpliga blixtar kommer att inhandlas med tiden.

/Mats

--- Vi får se, men t.ex.en Zeiss 135/1,8 SSM skulle vara helt ok :). ---

---
Det finns tekniska problem med detta. Den skulle inte kunna vara optiskt densamma.

Vad skulle behöva ändras i den optiska konstruktionen för att man byter från skruvdrift till SSM?
(Som Mats frågade ...).
Du är inte rädd för att ge afe arbete, det här sidospåret flyttades ju hit just pga att det var ett sidospår i originaltråden. Men det första du gör är att växla in på ett nytt sidospår...

Jaja, så länge inte jag (eller någon annan) svarar dig så händer antagligen ingenting. Men när jag nu svarar, och än mer så ifall du eller nån annan kommenterar mitt svar, så får du räkna med att någon moderator kommer ångande och flyttar dessa inslag till ett nytt ämne (eller ev. till någon annan adekvat tråd). Nåväl, det stör inte mig alls (det är bara raderingar som jag kan bli upprörd över...).

Tillbaka till (sido-)ämnet. Jag skrev ju väldigt kortfattat, och då brukar man ofta få förtydliga.

För det första skrev jag inte alls att det skulle vara omöjligt att förse Zeiss 135/1,8 T* med SSM-fokusering, jag sa att det finns tekniska problem med detta.

När det gäller den andra meningen underförstod jag att den skulle tolkas som: "Den skulle inte kunna vara optiskt densamma" ifall man vill ha SNABB AF.

Nedanstående baskunskaper förutsätts vara bekanta bland "tekniktyper":
Varje lyckad objektivdesign är en väl gjord avvägning av en otrolig massa parametrar och karaktäristiker, som vanligen hänger ihop så att förbättrar man en parameter, så försämras andra. Objektivdesign hänger än i dag i lika hög grad på konst, erfarenhet, känsla, intution och "Fingerspitzgefühl" som på vetenskap och datorer.

En av alla dessa avvägningar är ifall man vill ha bästa möjliga skärpa inom hela fokuseringsomrädet, eller ifall man vill ha max skärpa inom det vanligaste fotograferingsintervallet, som kanske ligger på omkring 3 m för ett normalobjektiv. I det första fallet får man alltså lite lägre skärpa på de vanligaste fotograferingsavstånden, men utdragen över ett längre avståndsområde så att det blir bättre skärpa framför och bakom detta. En klassisk grunderfarenhet är ju att man kan få markant mycket bättre skärpa över hela avståndsinställningsområdet ifall man flyttar hela linspaketet jämfört med ifall man bara flyttar något enstaka linselement. Detta är en av anledningarna till att det betalas mångdubbla priset för en klassisk Voigtländer Bessa II (även i ganska slitet skick) jämfört med någon av Zeiss alla Super Ikontor (som fokuseras enbart med frontelementet).

Utvecklingen går förstås framåt, och framförallt när det gäller zoomobjektiv med många linselement så lär det väl knappast finnas något enda zoom idag som fokuseras genom att hela linspaketet flyttas, men det finns ju som bekant trots detta numera exempel på zoomar med mycket bra bildkvalitet. Dock, den knallskärpa som man kan erhålla med topppresterande fasta objektiv når de inte riktigt upp till.

När den generella autofokusen introducerades år 1985, så ändrades mycket av de klassiska prioriteringarna. Nu blev det plötsligt väldigt viktigt att kunna fokusera snabbt med en liten elmotor, och detta utan att den drog för mycket ström. Stora, tunga linspaket blir långsamma att fokusera och drar mycket ström. Snabbt kom tillverkarna ut med konstruktioner där fokuseringen skedde med ett enstaka eller ett fåtal linselement.

Sony Zeiss 135/1,8 T* kom ut år 2006 (samtidigt som Sony doppade tån i "tjockkameraträsket" med Sony DSLR-A100). Klagandet på att detta objektiv, som helt klart var ämnat för kräset folk, inte hade snabb SSM-AF som "bättre" objektiv utan "bara" skruvdriven AF, kom igång direkt. Minolta hade ju sedan långt tidigare (på den analoga tiden) tillverkat objektiv med SSM-AF (Super Sonic Motor).

Svar på denna kritik av 135:an kom direkt från Zeiss: 'Man kan optimera antingen fokussnabbhet eller bildkvalitet. Vi har prioriterat bildkvalitet. Det är knappast möjligt att göra ett objektiv bättre än det här.'

Något som de flesta som har använt denna glugg brukar hålla med om...

Dessutom är ju dess skruvdrivna AF kanppast snigellångsam - den är tillräckligt snabb för de flestas normala fotograferande, vill jag påstå.

Men hur som helst, nu sas ju det här för åtskilliga år sedan, och gällde den teknik som fanns tillgänglig då. Idag kan det vara annorlunda. Inte omöjligt att denna Zeiss-135:a mha av dagens teknik skulle kunna dyka upp i en SSM-version framöver. Sony har ju som bekant tagit fram en betydligt snabbare version av denna - SSM II. Detta system drar också mindre ström.

Men (lyssna nu Stenis!) naturlagarna kommer man inte runt. Ju större linspaket man ska flytta och ju snabbare det ska ske, ju mera energi går det åt. Och massan ska multipliceras med snabbheten i den upp- och nedacceleration man vill nå, i kvadrat. Energiåtgångens storlek för acceleration av massorna i sig har ingenting med AF-motorsystemets verkningsgrad att göra (den senare kan förbättras). Energiåtgången vid acceleration av en massa (med alla förluster borträknade) beror som sagt enbart på massans storlek och storleken på den acceleration man ger den.

När det gäller superteleobjektiv så blir det lättare. Man kan fokusera med (relativt sett) mindre och färre linselement än vid kortare brännvidder, dvs får högre fokuseringssnabbhet. Canon har ju också uppgivit att bland deras objektiv så är det superteleobjektiven som har snabbast autofokus.

Min förutsägelse: OM det kommer en SSM-version av denna Zeiss-135:a, så betvivlar jag att Zeiss har gått med på att ändra så mycket som en mikrometer någonstans i den optiska designen. Zeiss-gubbsen är mycket stolta över detta objektiv, och räknar in det bland sina legendariska gluggar.

Som sagt, min uppfattning är att Sony-gubbsens SSM-system i så fall får flytta omkring ett ganska stort linspaket - ifall det med dagens teknik visar sig vara möjligt att göra dess AF snabbare, men acceptera att det inte kommer att bli lika blixtsnabbt som det skulle bli med bara något enstaka linselement att flytta.

OK, det här inlägget blev ju däremot inte precis kortfattat, utan som så ofta alldeles för långrandigt... Ni kanske förstår varför jag valde det "korta svaret" i min ursprungliga kommentar? Jag försökte faktiskt att skriva kort här också, men det blev bara längre och längre (kanske för att jag har ganska ont just nu och tankarna bara virrar runt i skallen), så det blev det "långa svaret" nu. Hur vill ni ha det? :)

Min långrandighet lär väl få någon moderator att vilja lyfta ut detta spår till någon tråd med ämnet "Snabb AF vs högsta bildkvalitet". Eller nåt.
.

Det finns tekniska problem med detta. Den skulle inte kunna vara optiskt densamma.
.

Min förutsägelse: OM det kommer en SSM-version av denna Zeiss-135:a, så betvivlar jag att Zeiss har gått med på att ändra så mycket som en mikrometer någonstans i den optiska designen. Zeiss-gubbsen är mycket stolta över detta objektiv, och räknar in det bland sina legendariska gluggar.

Jag låter sidospåret vara kvar, eftersom en eventuell SSM-version av detta objektiv nog skulle tala mot teorin att att A-fattningen håller på att dö.

Jag förstår dock inte riktigt konsekvensen av dina inlägg där du först påstår att den inte skulle kunna vara optisk densamma för att i nästa inlägg med bestämdhet hävda att den absolut skulle vara exakt likadan optiskt.

Kommenterar ett inlägg från en annan tråd, men lägger det här.

Men det gör jag.

Du (samt Mats och åtskilliga andra) TROR alltså på något som det inte finns ETT ENDA hållbart belägg för! Eller har du några sådana?

Hur säker är du på din sak då? Vågar du ingå ett vad med mig om detta? T.ex. om en A77 II? Jag kan ingå samma vad med mr "extremtvivlaren" själv, så att han inte blir avundsjuk... :)

Mig förefaller det vara mycket tydligt hur landet ligger till - Sony har inga som helst planer på att dumpa A-mount. Det enda som kan få detta att hända är ifall tillräckligt många A-mount-dödgrävare lyckas inbilla varandra och alla andra att Sony snart kommer att dumpa A-mount, så att mycket få vågar köpa. Då kommer A-mount förstås att dö ut. Men med en liten smula kännedom om Sonys företagsanda, så lär de knappast låta detta hända. Det behöver de inte. Håller du inte med? :)

Den här meningen är intressant:

"Det enda som kan få detta att hända är ifall tillräckligt många A-mount-dödgrävare lyckas inbilla varandra och alla andra att Sony snart kommer att dumpa A-mount, så att mycket få vågar köpa. Då kommer A-mount förstås att dö ut."

Dels tror jag inte att vad "vi" skriver på ett forum har så stor betydelse att det påverkar, men orsaken till att få köper systemet kan knappast vara något viktigt utan själva resultatet.

"...så att mycket få vågar köpa. Då kommer A-mount förstås att dö ut."

Alltså, du menar att om efterfrågan på Sonys A-mount kameror är lite så dör fattningen ut. Förstås t.o.m.?

Tyvärr är det nog så. Sony har itne lyckats att ta någon mark inom DSLR-kameror där Canon och Nikon är överlägsna marknadsmässigt. Sony säljer inte bra nu och jag tror inte det kommer att ändras till någon fördel för Sony.

På FF-sidan har Sony gjort bort sig med A99. En totalt ointressant kamera för de allra flesta som söker något inom det segmentet och tittar på Canon 5Dmk3/6D och på Nikon D600/D610/D800 för att inte tala om 1DX och D4s-köparna.

På APS-C bland entusiasterna så härjar Nikon D7100 och Canon 70D, samt alla instegsmodeller som 650D/700D och D3200/D5300 osv. Sony A58 med plastbajonett är bara underlig i sammanhanget och A77 har fått så mycket negativ omskrivning att de som väljer i det högre segmentet ratar Sony.

Jag tycker A77II är en ruskigt bra kamera och väljer den framför Nikon D7100, men vi är nog ganska få som "vet om" det och är så insatta att vi överhuvudtaget tar med den i jämförelsen.

Det här gör att Sonys försäljning av A-mount kameror kommer att fortsätta vara katastrofal och den förbättrade A77 II och en kommande A99 II kan inte ändra på det. De har missat tåget och att börja om och långsiktigt bygga upp det igen funkar inte.

Det här beror inte på att några skriver det i forum, utan på Sonys totalt misslyckade strategi med DSLR och marknadsföringen.

A77II är en revansch från Sonys ingenjörer. De har kunnat göra färdigt den ursprungliga A77 och rättat till bristerna med den. Så långt som jag ännu har provat den så har de lyckats mycket bra, men tyvärr räcker det inte. Den kommer inte att säljas i några stora mängder och om Canon släpper 7Dmk2 och Nikon en D400 (D9300) så blir det definitivt sista spiken i kistan för Sony.

Tyvärr, men det är den bistra verkligheten.

Om det kommer en motsvarande uppgradering av A99 som av A77 är inte säkert det heller. Beror på hur långt gången den är och hur stort tålamod Sony har. Om A77II blir en totalflopp försäljningsmässigt så kanske de rycker i nödbromsen innan de hinner lansera någon A99II.

Så Gunnar. Du skriver själv att om försäljningen blir dålig så dör A-mount. Visserligen om anledningen till försäljningsraset beror på dödgrävare, men det borde väl vara lika giltigt oavsett vad anledningen är.

Tror du verkligen att Sony kommer att få försäljningsframgångar med A-mount kameror?
Det tror inte jag. Tyvärr. A77II är bra, men det räcker inte för de kommer aldrig att kunna kommunicera det till marknaden och de har så mycket gammalt skit bakom sig som ligger dem i fatet.

Sen finns det som jag sagt tydliga tecken iom deras retorik om Alpha-mount som jag skrivit tidigare.

Så visst finns det hållbara argument alltid att A-mount snart är ett minne blott och något söndersmulande av dem som utlovats har jag inte sett än. Du skriver ju tom själv att det förstås dör om Sony säljer dåligt,

Gunnar. Hur menar du att Sonys ledning skulle fortsätta att utveckla och pumpa in pengar i ett segment som är olönsamt, samtidigt som det tar resurser från andra segment som de är ledande inom och där de tjänar pengar?

Jag kan inte förstå att man inte inser att A-mount är på väg ut. Att upprepa samma sak och skrika ännu högre ATT de inte ska sluta med den hjälper inte, du måste nog komma med någon hållbar anledning VARFÖR du tror att Sony ska fortsätta att satsa på A-mount.

Så då återstår frågan varför jag som tror så här går och köper en ny Sony A-mount kamera?

Jo, det kan man väl fråga sig, det gör jag också. jag är väl dum i huvet eller nåt .-). Särskilt bra framtidsstrategi är det inte och det är jag medveten om. Kameran är dock bra, inget snack om det och för mina och familjens behov är den rätt just nu, men att investera i riktigt kostsam extrautrustning till den avstår jag ifrån.

/Mats

Senast ändrad:

"Jag tycker A77II är en ruskigt bra kamera och väljer den framför Nikon D7100, men vi är nog ganska få som "vet om" det och är så insatta att vi överhuvudtaget tar med den i jämförelsen."

A77II är en jättebra kamera, Sedan kan det ju vara så att många faktiskt tycker det är bättre att köpa in sig i Nikon eller Canons system för ett bättre utbud mm, och man har kanske tidigar grejor som optik mm. Så man väljer ju inte endast mellan två kameror.

sedan är det stor skillnad i pris, mellan en D7100 till A77II skiljer det dyga 30 % i pris, det är samma prisskillnad som från A77II till en D610. Så då är det ju lika relevant att ställa D610 mot A77II, om man nu ska röra sig i ett så stort prisspann. Och där pinkar ju D610 på A77II :) Det skiljer ju också över ett år på A77II och D7100 i lansering.

Och gällande tråden, jag tror inte A-mount är påväg ut.

"Jag tycker A77II är en ruskigt bra kamera och väljer den framför Nikon D7100, men vi är nog ganska få som "vet om" det och är så insatta att vi överhuvudtaget tar med den i jämförelsen."

A77II är en jättebra kamera, Sedan kan det ju vara så att många faktiskt tycker det är bättre att köpa in sig i Nikon eller Canons system för ett bättre utbud mm, och man har kanske tidigar grejor som optik mm. Så man väljer ju inte endast mellan två kameror.

sedan är det skillnad i pris, mellan en D7100 till A77II skiljer det dyga 30 % i pris, det är samma prisskillnad som från A77II till en D610. Så då är det ju lika relevant att ställa D610 mot A77II. Och där pinkar ju D610 på A77II :)

Och gällande tråden, jag tror inte A-mount är påväg ut.

Sant att många spekulanter i den här kategorin redan har en del investerat i ett system, villet också talar emot Sony och ytterligare ger skäl til nedläggnigen av A-mount.

Sen när det gäller D610 vs A77II och pinkande så håller jag inte med.
Alltid lite knepigt att jämföra FF och APS-C, det är faktiskt så att APS-C faktiskt har en del fördelar mot FF i vissa lägen också.

Jag har haft D600 och har nu en A77II.
Rappheten och snabbeten i A77II och AF-systemet, buffertdjup och finesser, är knappas något som Nikonen pinkar på, snarare tvärtom.

Sen tycker jag ine A77II är så fasligt dyr heller. 7900 kr är ganska överkomligt :).

(Den kommer småningom att rasa i pris ner till den nivån även för er andra som inte var på hugget häromnatten)

/Mats

Sant att många spekulanter i den här kategorin redan har en del investerat i ett system, villet också talar emot Sony och ytterligare ger skäl til nedläggnigen av A-mount.

Sen när det gäller D610 vs A77II och pinkande så håller jag inte med.
Alltid lite knepigt att jämföra FF och APS-C, det är faktiskt så att APS-C faktiskt har en del fördelar mot FF i vissa lägen också.

Jag har haft D600 och har nu en A77II.
Rappheten och snabbeten i A77II och AF-systemet, buffertdjup och finesser, är knappas något som Nikonen pinkar på, snarare tvärtom.

Sen tycker jag ine A77II är så fasligt dyr heller. 7900 kr är ganska överkomligt :).

(Den kommer småningom att rasa i pris ner till den nivån även för er andra som inte var på hugget häromnatten)

/Mats

7900 låter som ett bra pris, den säljs dock för 11300 om man inte har ditt flax :). Men om priset går ner så blir den såklart än mer prisvärd. Visst är det olika att jämföra FF och APS-C :) Men man måste ju väga in priset också.

Fler kameratillverkare och fler alternativ gynnar förhoppningsvis kameramarknaden :)

Bara så vi slipper jämföra APS-C med FF ( det är iofs intressant i sig mrn behöver i sig självt en egen tråd) så tycker jag inte att det ena märket pinkar på det andra i nämnvärd utsträckning.

Men åter till ämnet: Jag trodde från början att A-mount verkligen skulle fasas ut på sikt. Det tror jag inte längre med tanke på hur relativt risiga FE-normalzoomar är tillsammans med A7/A7R.

Kan inte Sony komma med ett större utbud (och bättre) till sådana jättebra kameror som A7R (endast 55/1.8, 35/2.8 och 70-200/4 håller klass) så kommer A-mount att bestå.

//Lennart

På FF-sidan har Sony gjort bort sig med A99. En totalt ointressant kamera för de allra flesta som söker något inom det segmentet och tittar på Canon 5Dmk3/6D och på Nikon D600/D610/D800 för att inte tala om 1DX och D4s-köparna.
Varför det? Jag tycker att den är lite intressant fastän jag har betydligt fler NIkon- och Canon-objektiv än jag har Minolta-objektiv.

För det första skrev jag inte alls att det skulle vara omöjligt att förse Zeiss 135/1,8 T* med SSM-fokusering, jag sa att det finns tekniska problem med detta.

När det gäller den andra meningen underförstod jag att den skulle tolkas som: "Den skulle inte kunna vara optiskt densamma" ifall man vill ha SNABB AF.

--- snip ---

Men (lyssna nu Stenis!) naturlagarna kommer man inte runt. Ju större linspaket man ska flytta och ju snabbare det ska ske, ju mera energi går det åt. Och massan ska multipliceras med snabbheten i den upp- och nedacceleration man vill nå, i kvadrat. Energiåtgångens storlek för acceleration av massorna i sig har ingenting med AF-motorsystemets verkningsgrad att göra (den senare kan förbättras). Energiåtgången vid acceleration av en massa (med alla förluster borträknade) beror som sagt enbart på massans storlek och storleken på den acceleration man ger den.

Jag ser fortfarande inte något relevant i ditt svar, även om det innehåller många ord.

Kärnan skulle alltså vara att 135/1,8ZA fokuserar till skillnad från andra objektiv genom att flytta fler och tyngre linser och att det därför skulle krävas mer energi.

Sen för att göra det snabbt skulle det krävas ännu mer energi?

Det är mycket här som är märkligt och inte stämmer.

För det första finns väl ingenting av detta som skulle påverka ifall man använder en fokusmotor i kamerahuset eller en inbyggd i objektivet.

För det andra är det mycket märkligt att du av alla som sitter på höga hästar och påtalar för andra att vi inte skulle vara insatta i fysik, blandar ihop begrepp som energi och effekt.

Ok att anledningen till att 135/1,8ZA inte har så snabb AF för att det är mycket massa som ska accelereras, men med en lika stark motor i objektivet som i kameran skulle man åtminstone få till en rel. långsam SSM, men inget som hindrar att motorn sitter där.

För att med den objektivkonstruktionen få till en snabbare fokusering krävs en motor med högre effekt. Där finns ju begränsningar då man använder motorn i kameran, för den effekten är ju det som den är. Det går ju inte att ändra på, utan man får helt enkelt anpassa utväxlingen därefter.

Däremot är det just med motorn i objektivet som man skulle kunna ändra detta genom att sätta i en starkare motor.

De ringmotorer som sitter i SSM/HSM/USM/USD/AF-S osv. objektiv är inte alls klena, utan i många fall starkare (har högre effekt och vridmoment) än de som sitter i Sony-kameror.

Så jag kan inte se någonting bland alla dina ord och de olika svaren du gett som skulle påvisa att det är omöjligt eller svårare eller medföra tekniska problem, eller annat som skulle innebära något som helst hinder att utrusta detta objektiv med en fokusmotor utan att ändra den optiska konstruktionen.

/Mats

Mats Lillnor skrev: sa:

Varför det? Jag tycker att den är lite intressant fastän jag har betydligt fler NIkon- och Canon-objektiv än jag har Minolta-objektiv.

Jag lägger i det här ingen bedömning av hur jag tycker Sony A99 presterar (även om jag har åsikter om det), utan det är enbart ett konstaterande av hur marknaden har reagerat.

Den kameran har inte fått något större genomslag alls och inte sålt i närheten av vad Canon och Nikon har gjort med sina modeller. Prisjakt t.ex. visar att Canon 6D ligger på 5:e plats och 5Dmk3 på 6:e, Nikon D610 på 11:e, medan A99 ligger på 83 plats.

Inte ens de (relativt sett få) som har tidigare har använt Sony har i någon större utsträckning tagit sig an A99, utan i många fall istället bytt system.

Som sagt, jag gav ingen analys om VARFÖR det är så, bara kostaterade ATT det är så och jag tror inte alls att det här segmentet är alls lika lönsamt som de spegellösa systemen.

Om jag ska ge en analys om varför eftersom du frågar, så tror jag det beror på en kombination av att modellen inte är lika bra som konkurrenternas, att det bara är en modell medan konkurrenterna har 3 FF var i sortimentet, att den är dyrare och Sony är mindre känt och det finns färre tillbehör och det är svårt att se någon kontinuitet i Sonys satsning och att Sony är usla på marknadsföring. Fast det kanske är helt fel, kan bero på nåt annat...

/Mats

Bara så vi slipper jämföra APS-C med FF ( det är iofs intressant i sig mrn behöver i sig självt en egen tråd) så tycker jag inte att det ena märket pinkar på det andra i nämnvärd utsträckning.

Men åter till ämnet: Jag trodde från början att A-mount verkligen skulle fasas ut på sikt. Det tror jag inte längre med tanke på hur relativt risiga FE-normalzoomar är tillsammans med A7/A7R.

Kan inte Sony komma med ett större utbud (och bättre) till sådana jättebra kameror som A7R (endast 55/1.8, 35/2.8 och 70-200/4 håller klass) så kommer A-mount att bestå.

//Lennart

Japp så är det. E-mount är en död fattning ;-).
Jag vet inte riktigt hur fort det har gått för andra tillverkare att bygga upp ett bra ssortimentetsortJäkla 5elefonmwn. (J

(Jäkla telefon! Orkar inte ändra, men den har fått spatt)

Sony har nog trevat sig fram och lägger nog i en högre växel för e-gluggarna. Fast om de gör det så måste de ännu mer ta bort fokus från andra delar.

Håller med dig om att det är lite pi kand3 mellan kameramärkena. Standarden har blivit så otroligt hög att oavsett vilket märke man köper så är det mycket mycket bra. Allt sker heller inte över en natt, så att jag nu återigen handlat på mig Sony A är rä det inte är framtiden.tt ok även om

Jag vet inte riktigt hur fort det har gått för andra tillverkare att bygga upp ett bra ssortimentetsortJäkla 5elefonmwn. (J

(Jäkla telefon! Orkar inte ändra, men den har fått spatt)

Sony har nog trevat sig fram och lägger nog i en högre växel för e-gluggarna. Fast om de gör det så måste de ännu mer ta bort fokus från andra delar.

Håller med dig om att det är lite pi kand3 mellan kameramärkena. Standarden har blivit så otroligt hög att oavsett vilket märke man köper så är det mycket mycket bra. Allt sker heller inte över en natt, så att jag nu återigen handlat på mig Sony A är rä det inte är framtiden.tt ok även om

Jo, jag såg din smiley ang "död" E-mount. Personligen tror jag att E-mount kan se fram emot en mycket bra framtid. Med rätt gluggar så ser jag att A7R i ren IQ överglänser varenda Sonykamera som gjorts hittills. Med 55/1.8 är den outstanding och i vissa fall t o m vassare än en D800 med Sigma 35/1.4 DG HSM Art.

Och med samma Sigmaglugg monterad på A7R via adapter helt likvärdig.

Men här finns ett problem som Sony inte lyckats med på vidvinkelsidan och det verkar bero på registeravståndet som är så kort för en FF som A7-serien att man ännu inte kunnat lösa "böjarna" ljuset måste göra för att ge en acceptabel kant- och midrangeskärpa. Detta trots att microlinserna omriktats i kanterna för att kompensera det hela.. Fungerar däremot bra på APS-C med E-fattning.

Så snart man monterar en adapter och en FF-vidvinkel eller dito vidvinkelzoom blir det jättebra. Så antingen måste Sony hitta annan optisk lösning eller välja det enkla sättet, d v s förlänga kommande vidvinklar för FE-systemet så att registeravståndet inte utgör något problem.

Enkelt förvisso, men samtidigt försvinner en stor del av vitsen för många med att ha en liten FF om objektiven måste göras lite längre och därmed tyngre.

Kommande konstruktioner kommer sannolikt att i hög grad påverka FE-fattningens framtid. Om Sony inte gör det är det bara att hoppas på Sigma som verkligen inte är rädda för att komma med radikala optiska lösningar.

E-fattningen för APS-C är däremot i hamn då det ställs mindre krav på korrigeringen av "ljusböjen".

Om vi i en framtid får fler små och lätta gluggar där problemet har konstruerats bort för FE-fattning (samma fattning som E fast avsedd för FF) kan man väl tro att A-fattningen blir mindre populär, men ändå kommer att finnas kvar.

Nu stör inte denna "defekt" hos FE-fattningen mig eftersom jag använder objektiv som uppför sig otroligt bra på A7R och när objektivtyngden blir för stor använder jag D800.

Så angående olika fattningars egenskaper får man själv ännu så länge ta det hela med fattning:) , d v s veta om för- och nackdelar samt acceptera det hela och anpassa användningsområdena därefter.

Icke desto mindre stör det mig att A7-serien har för få bra gluggar på menyn. Hade FE-mount fungerat perfekt är jag benägen att tro att A-mount på sikt fasats ut. Fas som jag skrev tidigare tror jag inte det i nuläget.

//Lennart

Jag tror att det är så pass enkelt som att så länge folk köper kameror och objektiv med A-fattning så kommer de att finnas kvar.
Då blir det problematiskt med sådana här spekulationer eftersom det blotta faktum att spekulationerna finns kan göra att några väljer andra system. Sony har uttalat sig om att de fortsätter att satsa på A-fattningen. Problemet verkar mest vara att det går bra för E-fattningen och då dras den märkliga slutsatsen att A-fattningen ligger risigt till.

Själv är jag mycket sugen på att bidra till A-fattningens välstånd och investera i en a77ii.

Jag tror att det är så pass enkelt som att så länge folk köper kameror och objektiv med A-fattning så kommer de att finnas kvar.
Då blir det problematiskt med sådana här spekulationer eftersom det blotta faktum att spekulationerna finns kan göra att några väljer andra system. Sony har uttalat sig om att de fortsätter att satsa på A-fattningen. Problemet verkar mest vara att det går bra för E-fattningen och då dras den märkliga slutsatsen att A-fattningen ligger risigt till.

Själv är jag mycket sugen på att bidra till A-fattningens välstånd och investera i en a77ii.

Det måste ju utvecklas och tillverkas kameror för att det ska finnas några att köpa, hönan kommer före ägget i det här fallet.

problemet är just att försäljningen av A-mount kameror är rätt dålig (även om jag drar mitt strå till stacken :) ), så med din tes "så länge folk köper" har därmed slagit ut att folk faktiskt INTE köper.

Jag tror dessa spekulationer inte påverkar annat än mikroskopiskt. Ytterst få beslutar sig beroende på vad vi skriver i den här tråden.

Att Sony uttalar sig att de fortsätter "stödja" fattningen är ju självklart. Det skulle de säga oavsett om det var sant eller inte och när de nu kallar alltihop för Alpha-Mount och har adaptrar till E-mount så är det ju sant enligt deras retorik även om de inte någonsin mer tillverkar någon native A-mount kamera.

Sony har inte obegränsade resurser att lägga på parallelle spår och det är stort tryck på E och det går bra, så varför då ta från detta och investera i A som inte är kommersiellt framgångsrikt?

Så den slutsatsen är väl inte så märklig trots allt.

/Mats

---
Vingel-pettrar! :)

A-mount kan inte ersätta E-mount.
Därför kommer E-mount INTE att dö.

E-mount kan inte ersätta A-mount.
Därför kommer A-mount INTE att dö.

Ni rycker till för varenda grässtrå som vajar till, men ser inte det väsentliga, sådant som HAR betydelse för ett systems överlevnad. Sätt igång och analysera själva! Rensa bort allt som bara bygger på vad ni tror, tycker, befarar, hoppas på eller inbillar er. Istället för att hela tiden kräva att jag ska tänka för er! :)

Nåväl, antar att jag snart behöver brassa på i den här tråden i alla fall (men jag har lite annat som måste gå före). Eller BEHÖVER gör jag väl inte - Sony kommer säkerligen att klara av att hålla liv i såväl A- som E-mount helt oberoende av vad jag skriver här eller inte.

OK, när det gäller att förutspå hur länge ett visst system kommer att överleva, så behöver ni inte ta sådant som ev. tredje världskrig med i beräkningen.

Och inte sträcka er längre än er livstid. Ifall jag kommer att investera tungt i ett system som sedan går i graven dagen efter att jag själv gör det, så rör det mig förstås inte ett endaste skvatt. Den investeringen var det ju inga som helst problem med för mig under min livstid. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar