Har ni några källor alls på era profetior?
Vem vänder du dig till?
Jag har i alla fall redogjort för skäl till varför jag tror som jag gör.
Jag ser det som två tekniker som håller på att närma sig varandra och där målet kommer vara utan spegel och AF på sensorn. Men E-mount är ju inte på långa vägar i närheten av A-mount när det gäller AF-prestanda. Än. När E-mount är ikapp så vore det fortfarande korkat att kasta bort alla fina A-objektiv (och all investeringsmiljoner i dessa) så jag GISSAR att det kommer mirrorless A-mount kameror inom fem år (när AF-prestanda är bättre).
Nä, spegellös AF rår ännu inte riktigt på funktionen hos kameror med speglar och externa AF-moduler, men det behövs nog inte heller. Det är numera good-enough för den målgrupp som Sony vänder sig till och de marknadsför ju A6000 som om det visst är i kapp och förbi DSLR och påstår att det är bättre AF i den än i DSLR-kamerorna.
Då är de på djupt vatten om de skulle dra igång en kampanj med t.ex. A77 II att AF i den kameran är överlägsen och det också visar sig att den i sin tur är i paritet med t.ex. Nikon D7100. De krävande fotografer för vilka det här är viktigt och väljer Nikon D4s eller Canon 1Dx tillhör inte den målgrupp som Sony vänder sig till.
Om/När de lyckas förbättra AF-systemet med sensorn ytterligare så att inga speglar behövs (vilket de iofs redan har gjort i praktiken och enligt deras egen retorik), så finns det absolut noll anledning att göra spegellösa A-mount kameror. Stora rejäla kamerahus, javisst (fast det inte är Sonys Nisch), men att bara bygga in ett avstånd med luft framför sensorn för att begränsa objektivutbudet är ingen idé. Med E-mount kan man ju använda A-mount objektiv också med adapter, men inte tvärtom.
Alltså, Sony sitter på en bra hand för framtiden om man sköter korten rätt OCH får den stora allmänheten att se Sony som ett seriöst alternativ till CaNikon.
Ett stort problem de har är deras positionering och marknadsföring av E-seriens kameror.
Den stora fördelen och en anlednng till framgångarna är att de är små och snygga och välbyggda. Sony använder detta flitigt för att visa att de ger bättre bilder och är lika snabba osv. än stora klumpiga fula kameror från Canon och Nikon.
Då kan de helt enkelt inte marknadsföra egna stora klumpiga kameror utan att motverka försäljningen av E-mount. Detta är ett tydligt dilemma och A-mount kameror marknadsförs faktiskt inte alls på något sätt.
Kan t.o.m. vara så att marknadsföring av A-mount skulle kunna leda till att färre köper E-mount kameror och istället köper DSLR-kameror från Canon och Nikon. Det kan bli kontentan av att Sony gör reklam för sina stora kameror och framhåller dem som bättre alternativ än deras små att det finns fördelar med dessa stora hus, fast kunderna då väljer konkurrerande märken istället.
Därför kan de helt enkelt inte marknadsföra A-mount trovärdigt, vilket leder till ännu mindre försäljning.
Var häromdagen inne på Media Markt i Gallerian där Sony har en egen butik i butiken med mycket trevlig och kunnig personal (i alla fall som framstod som kunnig, men han sa några felaktigheter). De hade montrar med kameror och objektiv och kunde dema allting. Fanns också videokameror, telefoner, surfplattor och annat plus en massa broschyrer ocs.
Däremot, bland alla dessa kameror och objektiv så fanns
inte en enda A-mount kamera eller objektiv!!! Inte ett enda produktblad om A77 II eller något alls!
I den vanliga kamera-avdelningen på MM precis bredvid fanns såklart andra märkens kameror av alla modeler och ett litet bord med Sony-kameror, kompakter och A6000. Ingen A-mount, fast i en fyndkorg vid sidan fanns en stor hög med A58+18-55 till rea-pris.
Sony har visserligen en alldeles purfärsk A-mount kamera, A77 II, men de verkar göra allt för att folk inte ska upptäcka den. De säljer den motvilligt verkar det som, men inget som de verkar vilja kännas vid riktigt.
Jag har trott att A77 II kanske ska följas upp av en A99 II, men jag är ytterst tveksam till om det sker. Om det inte blir så så stämmer det jag sa tidigare (för att tillfredsställa Znutt med datum) att juli 2014 är tidpunkten för A-mounts död. Alltså, då det inte längre utvecklas några nya kameror eler pushas för dem, utan att de helt tynar bort. Några av objektiven kan fortsätta att tillverkas så länge det finns efterfrågan för dem, med även det minskar så jag tror det läggs ner också. Några nyutvecklade objektiv till A-mount tror jag inte kommer.
/Mats