Annons

Är A-fattningen på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror knappast man lägger ner tillverkningen av A-fattningen, däremot kanske man inte anstränger sig att utveckla nya objektiv för den fattningen. Däremot verkar Sigma inte anstränga sig för att släppa dom utlovade varianterna av 18-35 1.8/18-200 (senaste versionen)/24-105 mm till SONY vilket är lite oroande..........................

Tror knappast man lägger ner tillverkningen av A-fattningen.

Hur menar du? En fattning är ju nte något som "tillverkas".

Vad det handlar om är ifall Sony kommer att fortsätta utveckla kameror med A-mount. Så länge en modell är modern och säljer så kan de fortsätta tillverka den, men utan nyitveckling blir det inga efterträdare.

Jag tror vi redan har sett sista modellen eller ev. att det släpps ytterligare en enda kamera (A99 II), men sedan inga fler någonsin.

Andra tror, med anledningar och argument som de håller hemliga, att Sony istället kommer att utveckla konceptet och släppa en strid ström med nya kameror och objektiv med denna fattning. Mycket osannolikt anser jag som sagt.

/Mats

. Däremot verkar Sigma inte anstränga sig för att släppa dom utlovade varianterna av 18-35 1.8/18-200 (senaste versionen)/24-105 mm till SONY vilket är lite oroande..........................

Oroande för en del. För Sigma kanske det handlar om en prognos gällande vad man tror är sunt affärsmässigt tänkande. Företaget vill ju sälja många exemplar av ett objektiv. Det kan ju vara så att aps-c segmentet rörande A-mount inte bedöms vara så attraktivt för dem att satsa på.

Det kan vara så ( i fallet 18-35 Art) vad gäller Sonys aps-c att de betraktar E-fattningen som mer inkomstbringande och satsar mer på den i framtiden. Säljs oerhört mycket fler Nexkameror (och dess omdöpta efterföljare typ A6000) än kameror med A-mount.

Sigma har förvisso redan ett ganska stort sortiment av A-mountgluggar för både FF och aps-c, men vissa av deras objektiv finns bara för Nikon/Canon. Troligtvis beroende på att de bedöms kunna säljas i större volymer.

//Lennart

Oroande för en del. För Sigma kanske det handlar om en prognos gällande vad man tror är sunt affärsmässigt tänkande. Företaget vill ju sälja många exemplar av ett objektiv. Det kan ju vara så att aps-c segmentet rörande A-mount inte bedöms vara så attraktivt för dem att satsa på.

Det kan vara så ( i fallet 18-35 Art) vad gäller Sonys aps-c att de betraktar E-fattningen som mer inkomstbringande och satsar mer på den i framtiden. Säljs oerhört mycket fler Nexkameror (och dess omdöpta efterföljare typ A6000) än kameror med A-mount.

Sigma har förvisso redan ett ganska stort sortiment av A-mountgluggar för både FF och aps-c, men vissa av deras objektiv finns bara för Nikon/Canon. Troligtvis beroende på att de bedöms kunna säljas i större volymer.

//Lennart
Det blir förmodligen så att jag hoppar över A77 II och ev köper mig ett Nikon D610 hus istället till hösten (har en bunt fina objektiv till min D700) , känns inte rätt att bygga vidare på ett döende koncept :-(.

Har ni några källor alls på era profetior?

Utan att ha sett några siffror från Sony så tycker jag det verkar otroligt korkat att lägga ner A-mount. Man har ju plöjt ner miljarder i R&D på ny kameror/objektiv och har en hel arsenal av objektiv som redan är designade. Det krävs så (förhållandevis) lite att hålla en så stor affärsdel vid liv: en till tre nya kameror inom några års mellanrum. Och så någon uppdatering med ny färg på något tele då och då.

Jag ser det som två tekniker som håller på att närma sig varandra och där målet kommer vara utan spegel och AF på sensorn. Men E-mount är ju inte på långa vägar i närheten av A-mount när det gäller AF-prestanda. Än. När E-mount är ikapp så vore det fortfarande korkat att kasta bort alla fina A-objektiv (och all investeringsmiljoner i dessa) så jag GISSAR att det kommer mirrorless A-mount kameror inom fem år (när AF-prestanda är bättre).

Alltså, Sony sitter på en bra hand för framtiden om man sköter korten rätt OCH får den stora allmänheten att se Sony som ett seriöst alternativ till CaNikon.

Det blir förmodligen så att jag hoppar över A77 II och ev köper mig ett Nikon D610 hus istället till hösten (har en bunt fina objektiv till min D700) , känns inte rätt att bygga vidare på ett döende koncept :-(.

Så hade jag nog också tänkt och gjort. I själva verket gjorde jag det redan för 2 år sedan när jag avyttrade Sony A-mountsystemet och enbart behöll NEX och ersatte A-mountsystemet med med Nikon D800. Skaffade några primegluggar till Nikon för det jag fick in på försäljningen av A-mountgluggarna.

Men jag kör parallellt Sony A7R och NEX-7 med adapter och Nikonobjektiv också. Har verkligen inte ångrat systemövergången med facit i hand.

Sony har/hade en massa smarta lösningar på saker och ting men de har inget som jag kan se slår D800/D610 i FF-segmentet vad gäller allroundanvändbarhet. Och enligt vad jag provat inget som på allvar kan mäta sig med D7100 i aps-c segmentet.

Nu gör ju Sigma sina Artgluggar 35/1.4 och 50/1.4 i A-mount. Och Rhinofoto annonserar att man har 18-35 Art för Sony men slut i lager.

"Döende koncept" skriver du. Jag vet inte om det verkligen är så, men ibland kan det det kännas åt det hållet. Sony är det enda märke som tillverkar FF-kameror förutom Nikon och Canon. Och iofs avancerade aps-c också (A77II) i "tjockkamerasegmentet". Då möts man av väldigt tuff konkurrens.

Märken som exempelvis Fuji och andra har mutat in andra områden med lite egna lösningar. Så de som säger att Nex-konceptet (och om det kommer fler gluggar till FE-fattningen på A7-serien) är den bästa nischen för Sony känns för mig ganska rätt ute.

Slutligen kan väl säga att alla systemlösningar är döende ur den aspekten att de utvecklas så en viss inkompatibilitet ibland kan uppstå. Men för det mesta sker det med samma fattning och möjligen en viss inskränkning typ: Gamla objektiv fungerar, medan nyare får tillagda funktioner som bara kan utnyttjas fullt ut av nyare kamerahus.

Vi får se. Själv tror jag väl att A-mount inte kommer att moderniseras speciellt. Kanske något ytterligare kamerahus men sedan...ja, det är svårt att se några större försäljningsframgångar i alla fall. Och i så fall leder det till ett borttynande.

Men när E/FE-systemet är mer utvecklat och klarar snabb AF mirrorless så är nog A-mountkamerorna borta, men objektiven är ju fortfarande användbara i större eller mindre utsträckning. D v s alla dagens A-mount gluggar kommer inte att kunna utnyttja denna snabbare AF fullt ut såvida de inte kan chippas om.

//Lennart

Tror knappast man lägger ner tillverkningen av A-fattningen.
Hur menar du? En fattning är ju nte något som "tillverkas".

Du uppfattade det jag skrev på "ditt" sätt..................:).

?? Förstår ine riktigt vad du menar. Du skrev att man inte ska sluta tillverka fattningen, så jag undrade bara om du med det menade att Sony kommer att fortsätta att utveckla kameror med den fattningen. Menar du det?

/Mats

?? Förstår ine riktigt vad du menar. Du skrev att man inte ska sluta tillverka fattningen, så jag undrade bara om du med det menade att Sony kommer att fortsätta att utveckla kameror med den fattningen. Menar du det?

/Mats
Jag tror att man kommer att tillverka befintliga objektiv med A-fattning ett antal år till. däremot tror jag inte att man kommer lägga ner någon större energi på att utveckla nya objektiv till "A-mount". Jag hoppas verkligen att Sigma 18-35 1.8 kommer med SONY A-mount (fantastiskt fint objektiv)........................

Har ni några källor alls på era profetior?

Vem vänder du dig till?
Jag har i alla fall redogjort för skäl till varför jag tror som jag gör.

Jag ser det som två tekniker som håller på att närma sig varandra och där målet kommer vara utan spegel och AF på sensorn. Men E-mount är ju inte på långa vägar i närheten av A-mount när det gäller AF-prestanda. Än. När E-mount är ikapp så vore det fortfarande korkat att kasta bort alla fina A-objektiv (och all investeringsmiljoner i dessa) så jag GISSAR att det kommer mirrorless A-mount kameror inom fem år (när AF-prestanda är bättre).

Nä, spegellös AF rår ännu inte riktigt på funktionen hos kameror med speglar och externa AF-moduler, men det behövs nog inte heller. Det är numera good-enough för den målgrupp som Sony vänder sig till och de marknadsför ju A6000 som om det visst är i kapp och förbi DSLR och påstår att det är bättre AF i den än i DSLR-kamerorna.

Då är de på djupt vatten om de skulle dra igång en kampanj med t.ex. A77 II att AF i den kameran är överlägsen och det också visar sig att den i sin tur är i paritet med t.ex. Nikon D7100. De krävande fotografer för vilka det här är viktigt och väljer Nikon D4s eller Canon 1Dx tillhör inte den målgrupp som Sony vänder sig till.

Om/När de lyckas förbättra AF-systemet med sensorn ytterligare så att inga speglar behövs (vilket de iofs redan har gjort i praktiken och enligt deras egen retorik), så finns det absolut noll anledning att göra spegellösa A-mount kameror. Stora rejäla kamerahus, javisst (fast det inte är Sonys Nisch), men att bara bygga in ett avstånd med luft framför sensorn för att begränsa objektivutbudet är ingen idé. Med E-mount kan man ju använda A-mount objektiv också med adapter, men inte tvärtom.

Alltså, Sony sitter på en bra hand för framtiden om man sköter korten rätt OCH får den stora allmänheten att se Sony som ett seriöst alternativ till CaNikon.

Ett stort problem de har är deras positionering och marknadsföring av E-seriens kameror.

Den stora fördelen och en anlednng till framgångarna är att de är små och snygga och välbyggda. Sony använder detta flitigt för att visa att de ger bättre bilder och är lika snabba osv. än stora klumpiga fula kameror från Canon och Nikon.

Då kan de helt enkelt inte marknadsföra egna stora klumpiga kameror utan att motverka försäljningen av E-mount. Detta är ett tydligt dilemma och A-mount kameror marknadsförs faktiskt inte alls på något sätt.

Kan t.o.m. vara så att marknadsföring av A-mount skulle kunna leda till att färre köper E-mount kameror och istället köper DSLR-kameror från Canon och Nikon. Det kan bli kontentan av att Sony gör reklam för sina stora kameror och framhåller dem som bättre alternativ än deras små att det finns fördelar med dessa stora hus, fast kunderna då väljer konkurrerande märken istället.

Därför kan de helt enkelt inte marknadsföra A-mount trovärdigt, vilket leder till ännu mindre försäljning.

Var häromdagen inne på Media Markt i Gallerian där Sony har en egen butik i butiken med mycket trevlig och kunnig personal (i alla fall som framstod som kunnig, men han sa några felaktigheter). De hade montrar med kameror och objektiv och kunde dema allting. Fanns också videokameror, telefoner, surfplattor och annat plus en massa broschyrer ocs.

Däremot, bland alla dessa kameror och objektiv så fanns inte en enda A-mount kamera eller objektiv!!! Inte ett enda produktblad om A77 II eller något alls!

I den vanliga kamera-avdelningen på MM precis bredvid fanns såklart andra märkens kameror av alla modeler och ett litet bord med Sony-kameror, kompakter och A6000. Ingen A-mount, fast i en fyndkorg vid sidan fanns en stor hög med A58+18-55 till rea-pris.

Sony har visserligen en alldeles purfärsk A-mount kamera, A77 II, men de verkar göra allt för att folk inte ska upptäcka den. De säljer den motvilligt verkar det som, men inget som de verkar vilja kännas vid riktigt.

Jag har trott att A77 II kanske ska följas upp av en A99 II, men jag är ytterst tveksam till om det sker. Om det inte blir så så stämmer det jag sa tidigare (för att tillfredsställa Znutt med datum) att juli 2014 är tidpunkten för A-mounts död. Alltså, då det inte längre utvecklas några nya kameror eler pushas för dem, utan att de helt tynar bort. Några av objektiven kan fortsätta att tillverkas så länge det finns efterfrågan för dem, med även det minskar så jag tror det läggs ner också. Några nyutvecklade objektiv till A-mount tror jag inte kommer.

/Mats

Men gissningar är väl inga källor?

Jag tycker inte alls det finns någon skäl att inte marknadsföra A-mount tillsammans med E-mount. Jag tycker argumenten haltar lite från din sida; det är som att säga att Volvo inte ska marknadsföra sina toppmodells SUVar med deras mindre bilar. Alpha för proffs och folk som behöver ordentligt med tele, A7x för prosumer och A6xxx för vanliga konsumenter. En rätt bra line-up tycker jag.

Apropå marknadsföring- har du sett på fotbolls-VM? Sony äger ju hela arenan. Hade man gjort den satsningen om man skulle lägga ner A-mount?

Jag tror snarare att det är butikernas "fel" att det går sämre för Sony än det borde. Titta på lagersaldo på webshoppar. Inget finns i lager. Vad visar försäljaren i butik- det som finns i lager så klart.
Men återigen saker som jag tycker pekar på att det finns en liten "satsning" från Sonys sida:
1) A77 II släpptes precis
2) Uppdaterad 70-400
3) Uppdaterad 70-200
4) Klara rykten om en A99 II till hösten

I andra vågskålen?
1) Jag tror att....
2) Det görs ingen reklam....

Vem vänder du dig till?
Jag har i alla fall redogjort för skäl till varför jag tror som jag gör.

Nä, spegellös AF rår ännu inte riktigt på funktionen hos kameror med speglar och externa AF-moduler, men det behövs nog inte heller. Det är numera good-enough för den målgrupp som Sony vänder sig till och de marknadsför ju A6000 som om det visst är i kapp och förbi DSLR och påstår att det är bättre AF i den än i DSLR-kamerorna.

Då är de på djupt vatten om de skulle dra igång en kampanj med t.ex. A77 II att AF i den kameran är överlägsen och det också visar sig att den i sin tur är i paritet med t.ex. Nikon D7100. De krävande fotografer för vilka det här är viktigt och väljer Nikon D4s eller Canon 1Dx tillhör inte den målgrupp som Sony vänder sig till.

Om/När de lyckas förbättra AF-systemet med sensorn ytterligare så att inga speglar behövs (vilket de iofs redan har gjort i praktiken och enligt deras egen retorik), så finns det absolut noll anledning att göra spegellösa A-mount kameror. Stora rejäla kamerahus, javisst (fast det inte är Sonys Nisch), men att bara bygga in ett avstånd med luft framför sensorn för att begränsa objektivutbudet är ingen idé. Med E-mount kan man ju använda A-mount objektiv också med adapter, men inte tvärtom.

Ett stort problem de har är deras positionering och marknadsföring av E-seriens kameror.

Den stora fördelen och en anlednng till framgångarna är att de är små och snygga och välbyggda. Sony använder detta flitigt för att visa att de ger bättre bilder och är lika snabba osv. än stora klumpiga fula kameror från Canon och Nikon.

Då kan de helt enkelt inte marknadsföra egna stora klumpiga kameror utan att motverka försäljningen av E-mount. Detta är ett tydligt dilemma och A-mount kameror marknadsförs faktiskt inte alls på något sätt.

Kan t.o.m. vara så att marknadsföring av A-mount skulle kunna leda till att färre köper E-mount kameror och istället köper DSLR-kameror från Canon och Nikon. Det kan bli kontentan av att Sony gör reklam för sina stora kameror och framhåller dem som bättre alternativ än deras små att det finns fördelar med dessa stora hus, fast kunderna då väljer konkurrerande märken istället.

Därför kan de helt enkelt inte marknadsföra A-mount trovärdigt, vilket leder till ännu mindre försäljning.

Var häromdagen inne på Media Markt i Gallerian där Sony har en egen butik i butiken med mycket trevlig och kunnig personal (i alla fall som framstod som kunnig, men han sa några felaktigheter). De hade montrar med kameror och objektiv och kunde dema allting. Fanns också videokameror, telefoner, surfplattor och annat plus en massa broschyrer ocs.

Däremot, bland alla dessa kameror och objektiv så fanns inte en enda A-mount kamera eller objektiv!!! Inte ett enda produktblad om A77 II eller något alls!

I den vanliga kamera-avdelningen på MM precis bredvid fanns såklart andra märkens kameror av alla modeler och ett litet bord med Sony-kameror, kompakter och A6000. Ingen A-mount, fast i en fyndkorg vid sidan fanns en stor hög med A58+18-55 till rea-pris.

Sony har visserligen en alldeles purfärsk A-mount kamera, A77 II, men de verkar göra allt för att folk inte ska upptäcka den. De säljer den motvilligt verkar det som, men inget som de verkar vilja kännas vid riktigt.

Jag har trott att A77 II kanske ska följas upp av en A99 II, men jag är ytterst tveksam till om det sker. Om det inte blir så så stämmer det jag sa tidigare (för att tillfredsställa Znutt med datum) att juli 2014 är tidpunkten för A-mounts död. Alltså, då det inte längre utvecklas några nya kameror eler pushas för dem, utan att de helt tynar bort. Några av objektiven kan fortsätta att tillverkas så länge det finns efterfrågan för dem, med även det minskar så jag tror det läggs ner också. Några nyutvecklade objektiv till A-mount tror jag inte kommer.

/Mats

Den här diskussionen börjar kännas "tom för tillfället". Menar att inget sker som KONKRET pekar åt något håll under sommaren. Sannolikt kan den bli aktuell och angelägen igen framåt höstkanten.

Hursomhelst är det sannolikt som Mats skriver. Även jag har mötts av tomma Sonyhyllor( gäller A-mount) i de affärer jag brukar kolla. Inte tomma p g a att de är slut utan för att ÅF har svårt att lagerhålla kameror/objektiv som säljs så sällan jämfört med andra system.

Däremot lagerhålls spegellösa kameror från Sony med E-fattning i ganska stor utsträckning.

Och på MM ser man just det som Mats påpekade: Korgar med Sony A-mount kamera- och objektiv i kit till reapris (instegs främst).

Jag motsäger mig själv lite eftersom jag i början av detta inlägg skrev att inget konkret händer under sommaren. Men just frånvaron av A-mount i affärernas kanske bör ses som ett konkret pekfinger.

//Lennart

Men gissningar är väl inga källor?

Jag tycker inte alls det finns någon skäl att inte marknadsföra A-mount tillsammans med E-mount. Jag tycker argumenten haltar lite från din sida; det är som att säga att Volvo inte ska marknadsföra sina toppmodells SUVar med deras mindre bilar. Alpha för proffs och folk som behöver ordentligt med tele, A7x för prosumer och A6xxx för vanliga konsumenter. En rätt bra line-up tycker jag.

Apropå marknadsföring- har du sett på fotbolls-VM? Sony äger ju hela arenan. Hade man gjort den satsningen om man skulle lägga ner A-mount?

Jag tror snarare att det är butikernas "fel" att det går sämre för Sony än det borde. Titta på lagersaldo på webshoppar. Inget finns i lager. Vad visar försäljaren i butik- det som finns i lager så klart.
Men återigen saker som jag tycker pekar på att det finns en liten "satsning" från Sonys sida:
1) A77 II släpptes precis
2) Uppdaterad 70-400
3) Uppdaterad 70-200
4) Klara rykten om en A99 II till hösten

I andra vågskålen?
1) Jag tror att....
2) Det görs ingen reklam....

(Kan inte korta ner citat i mobilen)

Nä, gissningar är inga källor, men vad förväntar du dig? Att Sony skulle gå ut med ett pressmeddelande att de inte kommer att utveckla någon mer A-mount kamera, eller? De lär knappast göra detta oavsett om de planerar det eller inte. Det här är ju spekulation, men inte bara gissning taget ur luften. Det finns tydliga tecken och argumentation kring det.

Inget skäl att inte marknadsföra bägge fattningarna. Jo det kan man ju tycka, men faktum är att Sony inte gör så. Ingen marknadsföriing alls. Det enda som finns är att produkterna visas tydligt på deras websidor för de som går dit och aktivt söker upp informationen.

Objektiven 70-200 och 70-400 var ett tag sedan nu. Avvecklingen har nog inletts efter det.

A77 II är en överraskning speciellt med den helt nya AF-modulen, men jag tror det lite är en revansch från utvecklingsavdelningen på nåder. Rykten om A99, jo det verkar naturligt med en sådan, men jag är tveksam. Även om det skulle komma en sådan så är det nog sista rycket och en grej för att förlänga frånfället bara. En sådan så kan de släppa det helt. Tror knappast det är någon ekonomi i vare sig A77II eller en kommande A99II. Speciellt om de inte ens försöker marknadsföra dem.

Handlarnas "fel" är det inte. Deras agerande är nog bara baserat på sunt affärstänkande. Finns ingen vits med att ha ett lager av dyra kameror som ingen köper då de inte får någon hjälp från Sony.

Att en "handlare" som Sonys egen reklambutik inne på MM väljer att inte ha något alls om A-mount däremot beror knappast på det. Vad beror det på då tror du?

Jag är väl en av de få som inte sett en enda sändning från den där tävlingsturnen i någon bollspprt av något slag :), men jag har sett en del bilder på en massa fotografer med Sony-västar och Canon-kameror. Det där är för att visa upp varumärket och är inte specifikt för att sälja kameror, utan lika mycket Play Stations och Xperia-telefoner.

Så på din fråga "tror du Sony skulle ha gjort detta om de inte satsar på A-mount?", så är mitt svar JA. Tror du verkligen att detta är gill för marknadsföring av A-mount??? Knappast.

Håller annars med Lennart att det börjar bli uttömt och framtiden får utvisa. Ville bara vä ka liv i det för att få reda på de här skälen o h argumenten som utlovats om varför man tror att A-fattningen har en lysande framtid, men det enda som upprepas är ATT man tror det och inte VARFÖR.

Du och andra kan ju tycka att det är vettigt att Sony borde pusha för sina A-modeller, men faktum är ju att man inte alls gör det. Istället försöker de med nyord som t.ex. Alpha-mount osv. och tal om kompatibilitet mellan fattningarna ge en annan bild av verkligheten.

Att de redan lagt ut en massa pengar på utveckling som de inte får igen är inget skäl att plöja ner ytterligare utvecklingskostnader o h förlora ännu mer. Undrar hur många av 500/4 som de har sålt t.ex.

Väntar fortfarande på den där dräparen från Gunnar.

/Mats

Ni gör det då inte lätt för mig grabbar.

Jag sitter just nu på en a580 med ett antal objektiv (6 - 7 st) samt en blixt. Min plan var att snart börja titta på fullformatare (Har gått a100 -> a550 -> a580, känner att jag är redo för det steget nu) och var riktigt nyfiken på om Sony skulle presentera en a88 eller en a99 II nu i höst.

Nu har jag dock börjat fundera på om det inte vore lika bra att gå över till Canon eller Nikon. Gillar verkligen Sonys kameror men hamnar man i den situationen att kameran ger upp om 3 - 4 år och det enda som finns att tillgå är 3 - 4 år gamla begagnade kameror tror jag man kommer ångra sig..

Tror jag står på Mats sida här alltså. Sony verkar ha gett upp hoppet om att konkurrera med CaNikon på den "normala" marknaden och satsar nu istället på den lite mer udda marknaden där man kanske kan plocka marknadsandelar.

Jag vet inte om det tillförde så mycket till debatten mer än ett konstaterande om ännu en tvivlande Sony-fotograf.

När jag läser inläggen här så börjar jag undra om det är personer
här som flitigt med sina inlägg försöker "sänka" Sony och sprida illavarslande
rykten om bla Sonys ev kommande affärsstrategi mm.
Tråkigt att det gått så långt när man läser ovan inlägg.

De som skriver här är väl mest befintliga eller tidigare Sonyanvändare som inte har något som helst intresse av att "sänka" Sony. Det handlar (förstås) enbart om spekulationer och ingen vet vad som kommer att hända, utan vi bara gissar vad vi tror utifrån hur marknaden ser ut och de kameror som släppts av Sony.

Jämför med hur Olympus hanterade 4/3-fattningen som såvitt jag vet fortfarande inte officiellt är nedlagd.

Jag tolkar inte riktigt alla de inlägg här i tråden som spekulationer utan mer som "så här är det"
"lyssna nu på mig för jag "vet"" . Inte undra på att Minolta/Sony ägare börjar fundera på om
det som skrivs här är mer än spekulationer och handlar därefter

Det är förstås öppet för alla att tolka det som skrivs här. Jag kan dock inte se att poängen med tråden skulle vara att sänka Sony, och om man tar allt som skrivs på nätet på fullt allvar borde man nog tänka efter lite.

Hur som helst ÄR det här en tråd med rena spekulationer och gissningar, och det är valfritt hur man tolkar det ;)

När jag läser inläggen här så börjar jag undra om det är personer
här som flitigt med sina inlägg försöker "sänka" Sony och sprida illavarslande
rykten om bla Sonys ev kommande affärsstrategi mm.
Tråkigt att det gått så långt när man läser ovan inlägg.

Jag håller med, det är tråkigt att du börjar undra sådant.

Tror dock att du lugnt kan släppa den oron. Dels har de här inläggen här i stort sett noll påverkan på marknaden, även om vissa också tidigare förfäktat den den konspirationsiden.

Dels finns det ingen som deltar i de här diskussionerna som har något på att vinna eller förlora på framgångar eller motgångar för något kameramärke, eller har någon anledning att "sänka Sony".

Eftersom jag varit åtminstone lite tongivande i den här diskussionen så kan jag inte annat än ta åt mig en del och misstänka att det är mig du syftar på och anklagar för att ha någon sorts dold agenda av något slag.

Jag kan därför berätta att jag tidigare arit en ganska stark anhängare av Sonys system, men lämnade det och sålde av allting för att jag tyckte dels att det var dålig kontinuitet och framförallt att de gjorde så många drastiska förändringar som förde med sig problem och ändrade karaktären på hela systemet så att det blev sämre.

Har haft Nikon emellan, men varit utan kamera ett tag. Hade ingen tanke på att gå tillbaka, men började ändå fundera mycket på all ryktesspridning om att A-mount är på väg tillbaka och några som illvilligt verkar vilja "höja" Sony av någon anledning. Gick tom så långt att jag lite förhastat slog till och köpte mig en A77 II, fast när jag började leta objektiv till den och sonderade marknaden så kände jag olust att investera mer i det här systemet, så jag sålde istället kameran igen efter bara ett par veckor.

Detta har ingenting alls att göra med att jag skulle tycka det var dåligt eller så. Tvärtom tycker jag att A77 II är väldigt lyckad och en mycket bra kamera och jag är också ganska väl insatt i A-mount systemet, så för mig hade det varit positivt om det hade levt vidare, men jag kan inte se att det gör det i längden.

Det märkliga är att jag och några till diskuterar och förklarar ganska utförligt varför vi tror som vi gör, men hela tiden bemöts med argument som "du är dum" typ istället för att någon som säger sig tro på en ljus framtid för systemet förklarar VARFÖR det skulle förhålla sig så.

Vissa skriver uttömmande inlägg om att det minsann är så ATT det blir bra i framtiden och lovar att återkomma och smula sönder argumentation. Hade säkert varit mindre jobb att skriva dessa smulande argument istället för att med många ord förklara att de senare ska skriva i själva sakfrågan.

Så om du tydligen har en annan uppfattning än jag, kan du inte förklara varför du i så fall tyckerr så istället för att försöka misstänkliggöra att jag skulle ha någon vilja att skada Snoy och hittar på saker. Jag observerar och drar slutsatser. Tycker dessa är rätt självklara, men vill uppriktigt gärna höra någon som har en annan idé.

/Mats

Jag tolkar inte riktigt alla de inlägg här i tråden som spekulationer utan mer som "så här är det"
"lyssna nu på mig för jag "vet"" . Inte undra på att Minolta/Sony ägare börjar fundera på om
det som skrivs här är mer än spekulationer och handlar därefter

De enda inlägg som är av typen "så här är det" utan att motivera varför är vissa som spår en ljus framtid för systemet utan att ge skäl för det (inklusive du).

"Vi" som tror att det är på väg utför har istället motiverat det åtskilligt och utförligt. Det är så i de här diskussionerna på fotosidan, men faktiskt precis likadant i andra forum på dpreview och SAR m.fl. ställen, så den här diskussionen är ingen lokal företeelse här.

Så, när du nu kommer med dina svepande formuleringar, kan du precisera dig och tala om vilka av dessa "vissa inlägg" du syftar på och vad det är för något i dem som försöker statuera fakta utan motivering?

Sen tror jag inte folk i allmänhet är dumma så att de byter systenm för att någon säger något, utan själv funderar och kontrollerar hur det förhåller sig. Kan väl bara vara bra att lyfta frågan så att folk inte blir lurade att fortsätta med ett döende system och bli besvikna, bara för att de trodde att det var "business as usual".

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar