Annons

Är A-fattningen på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hängde inte med här Lennart. Menade du den fysiska fattningen på kameran att den kunde vara som den är men att man gjorde en ny uppsättning objektiv för kortare registeravstånd?

V-serien blir väl ändå ett stickspår då eller? Får de inte tre olika linjer då ändå? Det är väl samma problem som alla kommer få som satsar på kompakta system. De kommer väl aldrig få in en FF i ett V-hus.

Svar: det jag menade var just det Stenis antydde; att fattningen kan behållas. Sedan TROR jag att sensorbaserad PDAF inte behöver innebära nya objektiv. Det finns redan nuen kille som tidigare servat kontakt för "kommande funktioner" enl en kille som tidigare servat Nikon.Då skulle det räcka med en FW-uggradering.

Om detta nu stämmer, och det har jag ingen anledning att betvivla så kan Nikon isåfall fortsätta dels med spegellösa tjockkameror och spegelförsedda dito samt göra en A7-liknande skapelse. Den senare fordrar nya objektiv p g a reg.avstånd, men kan använda gamla med kontaktförsedd "mellanring".

Jag tycker redan nu att V-serien är ett stickspår. Men det är privat tyckande, andra kan ha diametralt motsatta åsikter. Tycker att Sony gjort ett intelligentare val med sina APS-C spegellösa kameror och nu även lyckats med en FF som är liten och behändig.

Men ssv, detta är en spekulationstråd och jag slänger fram en grej jag hört talas om. Nu har jag ingen A-mount kvar så jag kan jämföra den fysiska storleken mellan den och F-mount.

Men om A-mount hade haft samma dimensioner som F-mount kunde Sony gott behållt den redan när man gjorde NEX.

Stenis och PMD får ursäkta dröjsmålet med svaret då jag inte rört datorn sedan i förmiddags. Vidare, ta det det för vad det är: Spekulationer.

//Lennart

Ja, det verkar rimligt att en ESR-kamerafattning som inte använder mekanisk överföring av någon funktionalitet även kan användas för en spegelfri kamera (med en mellanring för ESR-objektiven).

Jag inser dock inte vad fattningens diameter har för avgörande betydelse. Canon borde kunna göra samma sak (men valde en ny fattning för sin APS-C-stora spegelfria kamera, antagligen för att inte störa sin egen försäljning av ESR-kameror).

Pentax gjorde en spegelfri kamera med K-fattning. Den kameran är dock tillräckligt tjock för att en adapter inte behövs. Alla K-objektiv passar.

Sony hade haft problem med den mekaniska bländarkopplingen om de hade försökt göra spegelfria (tunna) kameror med A-fattning. Det kanske hade gått att lösa, men en objektivfattning utan mekaniska kopplingar är ju att föredra.

Fattningens storlek skulle inverka menligt på kamerans storlek om man ville göra en lite mindre variant av kamera. Var kanske lite otydlig där.

Annars går det utmärkt att göra spegelfria kameror med vilken fattning som helst om man inte önskar sig mindre kamerahus specifikt.

Och det är ju en trend som många mottagits väldigt väl, d v s att kunna ta med sig en kamera som ger i princip MF-kvalitet (med rätt glugg typ FE 55/1.8 eller FE 35/2.8) som tillsammans med högklassigt objektiv väger flera hekto mindre än ett pro-hus fran N eller C (D3 och 1DsMkIII, D4 m fl hamnar ensamma utan objektiv på i snitt 1,3 kg). En A7R med 35:a på under 600 gram och styva hektot mer bara med 55/1.8.

//Lennart

Fattningens storlek skulle inverka menligt på kamerans storlek om man ville göra en lite mindre variant av kamera. Var kanske lite otydlig där.

Jo, det är klart förstås, men skillnaden mellan 44mm (Nikon F) och 49.7 (Minolta/Sony A) är inte gigantisk. Se t.ex. på APS-C-spegelreflexkamerorna som kom på 1990-talet från flera tillverkare. En del var rätt små. Så små att fattningen liksom hamnade utanför kamerahuset upptilloch nertill. Det gick alltså att göra rätt små kameror även med "stor" objektivfattning.

Visst påverkar det, men ganska lite enligt min mening.

Jo, det är klart förstås, men skillnaden mellan 44mm (Nikon F) och 49.7 (Minolta/Sony A) är inte gigantisk. Se t.ex. på APS-C-spegelreflexkamerorna som kom på 1990-talet från flera tillverkare. En del var rätt små. Så små att fattningen liksom hamnade utanför kamerahuset upptilloch nertill. Det gick alltså att göra rätt små kameror även med "stor" objektivfattning.

Visst påverkar det, men ganska lite enligt min mening.

Hur resonerade dom kameraägarna då på nittiotalet, för dom använde väl större telen då också. i dag vill dom ha kamerahus som D4 om objektivet väger 500 gram. om jag vränger till det lite.

Det analoga APS- formatet går inte riktigt att jämföra med dagens digitala. Det var helt riktat mot konsumentmarknaden, och fick aldrig något större genomslag. De som fotograferade med tunga telen då körde ofta med EOS-1 och Nikon F5, som är i ungefär samma storlek som D4 och liknande.

Dåtidens motsvarighet till dagens spegellösa var kameror som Contax G, som visserligen hade autofokus, men inte så snabb sådan. De hade en egen fattning med små objektiv.

......................Jag inser dock inte vad fattningens diameter har för avgörande betydelse. Canon borde kunna göra samma sak (men valde en ny fattning för sin APS-C-stora spegelfria kamera, antagligen för att inte störa sin egen försäljning av ESR-kameror).

Den har nog ingen betydelse i detta sammanhang men den kan ha det om man vill in med antiskak för FF-sensor.

Jag håller med om det mesta i den där artikeln, men den är ju såklart tillspetsad. Att vi som spekulerar kring sånt här för det mesta har fel är det dock förstås ingen tvekan om :)

Tack för tipset!

"Nobody knows anything......"

Bra artikel! (Ibland är Reichmann läsvärd; ibland är han bara jobbig. :)

"Nobody knows anything" är välfunnet. Många, inklusive Reichmann (och mig själv givetvis) vet inte mycket om Samsung, men jag misstänker att vi snart vet mera. Det vore konstigt om inte deras välgjorda kameror och kompletta objektivutbud inte snart märktes.

Samsung gör bra kameror och objektiv, men de säljer inte så bra här. De hade en del egenheter i början (t.ex. att råfilerna var groteskt stora), men det har de löst. Enligt uppgift från folk som testat deras kameror (utan att namnge herr Agfors) är de på många sätt minst lika bra eller bättre än NEX i en del avseenden.

Vill minnas att att Samsung och Pentax "tvillingkörde" år 2006-2007. I alla fall bad dåvarande ÅF i stan mig att testa en Samsung som var identisk med Pentax K10D och givetvis hade K-fattning. Kitobjektivet som den levererades med var dock märkt med Schneider-Kreuznach.

De delade sensor (hade samma typ) som Nikon D200 och Sony A100 på 10mp. Resultaten från de 4 modellerna var högst varierande dock p g a olika signalhantering och mjukvara. Sonyn brusade mest av dem, Pentaxen och Samsungen gav lite olika färgkaraktärer.

Vill minnas att både Samsung och Pentaxmodellerna hade 2 olika rawformat att välja emellan. Dels Adobes DNG och Pentax PNG. Samma IBIS i båda kamerorna. Har ett par hundra filer från resp kamera någonstans brända på en DVD och ett antal på extern hårddisk. Får leta upp dem. Jag vet i alla fall att jag inte alls gillade Sony A100 på lite högre iso, men tyckte om Pentax- och Samsung tvillingarna hanteringsmässigt. Bästa IQ överlag hade enl mitt tycke D200:an.

//Lennart

Jo, fast Samsungs Pentaxkameror var en parentes (och identiska med Pentax motsvarande modeller). Deras spegellösa är egna modeller, och faktiskt bra :)

Nej, det går inte att ge en vettig gissning på när A-fattningen läggs ner. Den kommer förstås att leva vidare även om inga nya objektiv eller kameror görs till den. A-kameror kanske blir omoderna, men objektiv håller att använda läääääääääänge.

Som jag skrev förut så kommer A-fattningen knappast att dö. Den kommer att med tiden tyna bort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar