Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen! (Snittbild i d40)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Efter snabba tester verkar allt stämma bra vad gäller skivans placering, tom med 105/1.8 på full glugg verkar det ligga spik så väl jag kan avgöra iaf.
Ljusmätningen och AF skiter jag i för tillfället, jag jobbar utan den i 9/10 fall hursom...

Nu ska jag ut och fälttesta lite gran...Om jag inte kommer av mig när jag kommer hem så kommer det kanske upp bilder.

Tradera.com

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=70902308

Här köpte jag min, snål som jag är.

Den har dock inte riktigt kommit på rätt avstånd ser jag såhär i efterhand. Skillnaden är kanske försumbar, jag låter den sitta i som den sitter nu och skjuter lite med den så får det visa sig.
Som det är nu ligger skärpeplanet i verkligheten lite längre bort än vad som syns på skivan.

Det var enklare att byta än jag trodde det skulle vara, man behöver bara en pincet av medel-bra kavlitet så fixar det sig.

Men det är helt klart enklare att fokusera, även om jag nu vid 1.8 på 105/85 för plocka hem skärpan lite sas.

Just nu sitter jag på fel dator så inga bilder än så länge...

Den har dock inte riktigt kommit på rätt avstånd ser jag såhär i efterhand. Skillnaden är kanske försumbar, jag låter den sitta i som den sitter nu och skjuter lite med den så får det visa sig.
Som det är nu ligger skärpeplanet i verkligheten lite längre bort än vad som syns på skivan.
Dra inga förhastade slutsatser! Olika objektiv har olika "hyss" för sig när det gäller manuell fokus, och med tanke på att din kamera har väldigt liten sökare så kan det mycket väl vara så att det du ser i sökaren inte stämmer så bra med hur det blir i den färdiga bilden. Det råkar nämligen vara så att bästa möjliga skärpa inte alltid sammanfaller med bästa möjliga "mikrokontrast", som gärna ligger just lite bortom skärpeplanet. Det är alltså det du ser i sökaren, om objektivet har sådan karaktär. Och många lite äldre objektiv har sina egna karaktärer som man måste lära sig. Snittbild har jag aldrig fått att funka särskilt bra, eftersom den bara återger hur skärpan ligger vid ungefär f/4-5,6. Om objektivet då ger en del sfärisk aberration så kommer skärpan att hamna fel vid större bländare. Prova om du får bättre resultat genom att använda bara själva mattheten i skivan, vid sidan om snittbilden.

...ja en del testande återstår.

Kan mycket väl vara som du skriver även om jag måste tillstå att jag inte märkt av det på mina analoga hus isf. Men det kan ju bero på att resultatet här går så mycket fortare att kontrolera.

Jag har ännu bara hunnit med att testa med 105/1.8 för att den har det kortaste skärpedjupet men jag kommer nog kasta på både 200/4, 50/1.4 och 85/1.8 innan jag tror mig veta var skärpan verkligen ligger.
Om det sedan verkligen är där skärpan ligger eller inte på övriga skivan är inte lika viktigt, när jag jobbar fort och ställer på mattområdena så har jag hur som helst inte chans att finlira så mycket att det spelar någon roll, snittbilden är viktigare än resten av skivan som jag jobbar nu.

(Den dagen någon kommer med en A-skiva kommer jag förövrigt jubla, slippa mickroprismorna och bara ha snittbilden, vilken dröm!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar