Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Hmmmm undrar vad som sker om man uppdaterar en D800 med D800E FW ?
Tjänar man 3000 Kr. då som kommer att synas i plånboken eller på bilderna ?

Mvh. /LEE

Det är nog en ganska liten chans att AA-filtret är mjukvarumässigt implementerat i D800. :)

En switch på kameran för att byta mellan inget, AA för fotografering och AA för filmning hade varit riktigt häftigt, kanske dyker upp i D900.

/Karl

Det är nog en ganska liten chans att AA-filtret är mjukvarumässigt implementerat i D800. :)

En switch på kameran för att byta mellan inget, AA för fotografering och AA för filmning hade varit riktigt häftigt, kanske dyker upp i D900.

/Karl

Jag tror inte att D800 och D4 ersättarna kommer ha spegel. Är det bara jag som tror att det vi ser från canikon nu är det sista FF dslr som görs. D600 blir nog Nikons sista FF kamera med spegel. Inte för att det har nåt med AA filter att göra :)

Jag tror inte att D800 och D4 ersättarna kommer ha spegel. Är det bara jag som tror att det vi ser från canikon nu är det sista FF dslr som görs. D600 blir nog Nikons sista FF kamera med spegel. Inte för att det har nåt med AA filter att göra :)

Jag tror att du har fel, men skulle inte bli överdrivet förvånad om nästa generation saknar spegeln. Elektronisk view-finder har vissa fördelar men jag vet inte om alla nackdelar är lösta på ett tillfredställande sätt än på FF-sidan. Sensorerna blir varma och brusigare av att stå på hela tiden, contrast-AF är inte supersnabb än, men Nikons 1-serie har löst det med AF-sensorer i sensorn.

Sannolikheten att det börjar hända lite saker bortsett från sensorförbättringar, nu när MP, DR och ISO-prestanda börjar bli tillräckligt för dom flesta, är relativt stor hur som helst. Nu vill kanske även FF-fotograferna vill åt fler funktioner som kräver att sensorn är på hela tiden som smileshutter etc.

/Karl

Längesedan jag såg var inne i denna tråd. Såg just att vissa tycker att vitbalansen känns fel och det kan jag skriva under på. Vid t ex inredningsfoto blir det ett fult grönstick som syns tydligt på vita väggar etc. Visst, enkelt att fixa men irriterande att det ska behövas. Jag får nästan konstant höja magenta för att det ska bli rätt och en sådan åtgärd gör nästan ont i skälen (eftersom magentastick är det fulaste som finns enligt mig). D3 är betydligt bättre på det området tycker jag.

Är det nån i Sthlm som är sugen på en D800 så har Inetbutiken på hötorget fått in en. Ange ordernummer 1536247 och hälsa från mig. Om det som sagt är nån som är sugen och ska hämta den så kan ni väl meddela det här så att inte andra går in och försöker köpa den =) Och pma gärna så att jag vet vem du är som ska hämta så att jag är beredd om dom ringer mig och frågar "var det denna kille/tjej som skulle köpa den istället för dig"

Ajdå, vilken otur att jag inte så detta i förmiddags. Då hade jag tagit turen förbi Inet direkt, hade varit perfekt med en D800 i handen nu. Sitter dessvärre nu på E4 mot Linköping.

/Karl

Framtidens sensorer kommer inte att ha AA filter utan förses med Artificiell intelligens som lär sig mer och mer eftersom man smeker kameran och berömmer den för dess fina bilder.
Sedan en värmesökande AF som endast riktar in sig på de heta bilderna.
Sånna bilder som man kan bli rik på och som bildbyråerna sucktar efter.

Eller så får vi enbart manuella kameror så en egna intelleigens styr.
Jaja detta är ju Joakims The kopp så jag lämnar över till honom.

Mvh. /LEE

Garanterat inte! Möjligen saknar efterföljaren till D3200 spegel, men det är långt kvar innan tekniken blir tillräckligt bra för att duga i pro-serierna. Till exempel, vad ska man ha ISO 204 000 och AF som fungerar ned till -2 EV om man inte ser något i den elektroniska sökaren under +2 EV ;-)

Dessutom blir som sagt ISO-egenskaperna lidande av att ha på sensorn konstant eftersom den brusar mer när den värmts upp.

LEE: grymt bra idé med värmesökande AF!!

Om man kunde få kameran att välja en fokuspunkt där motivet är 37 grader skulle det nog vara riktigt bra för porträtt och och djur!

Tror på en snabb semipro med fast halvgenomskinlig spegel och hybridsökare, alltså elektroniskt förstärkt genomsikt.

/K

Garanterat inte! Möjligen saknar efterföljaren till D3200 spegel, men det är långt kvar innan tekniken blir tillräckligt bra för att duga i pro-serierna. Till exempel, vad ska man ha ISO 204 000 och AF som fungerar ned till -2 EV om man inte ser något i den elektroniska sökaren under +2 EV ;-)

Dessutom blir som sagt ISO-egenskaperna lidande av att ha på sensorn konstant eftersom den brusar mer när den värmts upp.

Tja, Sony har ju löst det hela med både fasdetekterande AF och EVF utan att sensorn står på hela tiden.
Upplysningsvis ser man i motivet bättre vid -2 EV med Sony A77 än med D800. Dock blir sökarbilden brusigare (av naturliga orsaker) men inte den färdiga bilden.

Provade nyss genom att gå in i garderobens mörker. Har båda kamerorna. Med A77 går det att se föremål som inte syns alls i D800:s OVF samt fokusera dem både med MF och fasdetekterande AF.
Lite finputsning på framtida EVF är nog det enda som behövs.

Vad som däremot är EVF:s akilleshäl är plåtning ute i skarpt solljus eftersom kontrasterna blir så hårda så skuggpartier blir svåra att se. Men bilden blir helt OK.

Andra fördelar med EVF: Billigare att bygga kameror där en spegelmekanism kan rationaliseras bort till förmån för både pris och sekvenshastighet.

//Lennart

Tja, Sony har ju löst det hela med både fasdetekterande AF och EVF utan att sensorn står på hela tiden.
Upplysningsvis ser man i motivet bättre vid -2 EV med Sony A77 än med D800. Dock blir sökarbilden brusigare (av naturliga orsaker) men inte den färdiga bilden.

Provade nyss genom att gå in i garderobens mörker. Har båda kamerorna. Med A77 går det att se föremål som inte syns alls i D800:s OVF samt fokusera dem både med MF och fasdetekterande AF.

Vad som däremot är EVF:s akilleshäl är plåtning ute i skarpt solljus eftersom kontrasterna blir så hårda så skuggpartier blir svåra att se. Men bilden blir helt OK.

Andra fördelar med EVF: Billigare att bygga kameror där en spegelmekanism kan rationaliseras bort till förmån för både pris och sekvenshastighet.

//Lennart

Lennart har du kommit ut ur garderoben än ?
Jag tror också på mer framtida EVF sökare och under många år som videofilmare så såg jag fördelar med elekrtornisk ljusförstarkt bild just i mörka situationer. Men man luras av hur ljust det är i sökaren och så himla mörkt det var på filmen.
Men man vänjer sig och känner man bara till sina verktyg så kompelterar teknikerna varandra mycket bra.

Men jag fattar inte hur kompakt kamrorna ska bli användabara i solljus när dom endast har en LV och saknar sökare ?

Mvh. /LEE

Det måste till en bra mycket bättre EVF innan de hamnar i pro-hus tror jag. Har inte alls varit impad av det jag sett än så länge.
Jag tror vi har minst en generation, "normala" pro-hus att se fram emot :)

Hur får man bild i sökaren utan att sensorn är på?

Per frågade du mig eller en annan garderobs Nisse ?
I en OVF så ser man ju rakt igenom med ett prisma utan att sensorn är på.
I en EVF så är ju det en egen liten elektronisk TV /sökare som sköter det hela utan att sensron är på, "antar jag" hmmmm eller måste själva sensorn vara på eftersom den sk. halv genomsläpplinga spegeln nä nä den reflekterande delen i spegeln går upp till EVFn. Så måste det vara !

Är ju inte så hemma på detta eftersom jag inte köpte någon A77 tyvärr.

Mvh. /LEE

Hur får man bild i sökaren utan att sensorn är på?

Svarar som Gösta Ekman när han skulle sälja spelkuletillbehör de luxe: "Det vete fan hur det går till".

Motfråga: Då menar du alltså att en A77:s sensor skulle stå i något som motsvarar LV-läge hela tiden?

//Lennart

//Lennart

Jamen man kan ju stänga av "Effekts" i både Live View och EVF-läget i min NEX 7 och det kan man säkeet även i A77. Då påverkar inte exponeringskompemsationen så att skärmen bländas ner av det skälet. Ibland stänger jag av den även ute när jag kör spotfokus för annars varierar ljuset i sökaren irriterande mycket om kontrasterna är stora. Jag höll på att få spel på detta när jag var på safari bl.a med NEX:en i vintras. Man ser ju ändå direkt i EVF:en hur bilden blir så nedbländningseffekten kan man med fördel koppla ur i vissa situationer.

Har du inte testat detta? Det måste väl funka på D800 också kan man tycka.

Svarar som Gösta Ekman när han skulle sälja spelkuletillbehör de luxe: "Det vete fan hur det går till".

Motfråga: Då menar du alltså att en A77:s sensor skulle stå i något som motsvarar LV-läge hela tiden?

//Lennart

Ja, var skulle bilden annars komma ifrån? Dubbla sensorer var väl något Sony testade en gång för länge sedan men sedan la ned.

Jamen man kan ju stänga av "Effekts" i både Live View och EVF-läget i min NEX 7 och det kan man säkeet även i A77. Då påverkar inte exponeringskompemsationen så att skärmen bländas ner av det skälet. Ibland stänger jag av den även ute när jag kör spotfokus för annars varierar ljuset i sökaren irriterande mycket om kontrasterna är stora. Jag höll på att få spel på detta när jag var på safari bl.a med NEX:en i vintras. Man ser ju ändå direkt i EVF:en hur bilden blir så nedbländningseffekten kan man med fördel koppla ur i vissa situationer.

Har du inte testat detta? Det måste väl funka på D800 också kan man tycka.

Jodå, det är både testat och används. Men jag ville inte gå in på den detaljen. Det hela handlar ju om när ljusnivån är - 2 EV i ursprungsfrågan.

En D800 har ingen EVF och man fullöppningsmäter så den är ju lika ljus eller mörk hela tiden oavsett.

//Lennart

Ja, var skulle bilden annars komma ifrån? Dubbla sensorer var väl något Sony testade en gång för länge sedan men sedan la ned.

Jag menar att sensorn inte står på hela tiden vilket min motfråga gällde. Endast så lång tid själva tiden det tar att fokusera, exponera och så många sekunder man ställt in i menyn att den ska vara på innan strömmen till den stängs av.

Värmeutvecklingen skulle ju bli enorm annars.

Jag menar att sensorn inte står på hela tiden vilket min motfråga gällde. Endast så lång tid själva tiden det tar att fokusera, exponera och så många sekunder man ställt in i menyn att den ska vara på innan strömmen till den stängs av.

Värmeutvecklingen skulle ju bli enorm annars.

Jo, men står du och fotar t.ex en ishockeymatch står man (jag) och tittar hela tiden i view findern vilket betyder att sensorn måste vara igång hela tiden.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar