Annons

Äntligen Nikon D800

Jäklar vad bra TACK !
Ska genast ringa och fråga vart sjutton min beställda kamera tagigt vägen.

Mvh. /LEE

Har hört att de större fotoaffärerna numera har automatisk svarare där man ska trycka 1# om det gäller ärende som INTE berör D800. Rör ärendet D800 ska man knappa in # 666. Efter 1 timmes plågsamt discohackande s k musik med avbrott som bara meddelar " att ni har köplats 346" stängs telefonen automatiskt av alternativt blir man kopplad ut på gatan.

Fast det slipper jag eftersom jag har en D800.

Mvh//Lennart

Har hört att de större fotoaffärerna numera har automatisk svarare där man ska trycka 1# om det gäller ärende som INTE berör D800. Rör ärendet D800 ska man knappa in # 666. Efter 1 timmes plågsamt discohackande s k musik med avbrott som bara meddelar " att ni har köplats 346" stängs telefonen automatiskt av alternativt blir man kopplad ut på gatan.

Mvh//Lennart

Jaha där ser man du äro allså nu mera ägare av en D800 och tidigare haft dig ett låne ex för utvärdering jaha igen hmmmm ja inte mer än rätt att du får gå före i kö och fosterland.
Du har ju betalat under bordet och köpt dig mången utrusting genom tidernas begynnelse, så detta är du värd tro mig !

Jag står ju i kö hos 3 budiker och alla säger att det är några hundra före hehe. Men jag trodde/tänkte att dom flesta står nog i flera köer så när dom fått sin så går det snart undan.

Men Nikon kanske har sänkt hastigheten pga. dom uppdagade felen som dom nu rättar till hoppas jag innan en annan får sitt ex.
Sedan Tamrons Sp 24-70 F/2.8 med stabil fotografisk bild vid rörelse finns till Canon men ej ännu till Nikon VAD ÄR DETTA ?

När skatte återbäring dyker upp så vet ju affärerna att jag hava råd så då skickar nog dom mig 3 ex.

Mvh. /LEE

Mvh//Lennart

Har D800 fått ordning på:

a) den usla autoW/B] (Systematiskt för lågt WB) i raw-läge?
b) Generellt sett överexponering med ca 0,5 steg i motljus ännu mer 0, 5-1 steg (med matrikxmätning)?

som finns i de övriga ( semi)-promodellerna ex D3

MVH
Björn G

b) Generellt sett överexponering med ca 0,5 steg i motljus ännu mer 0, 5-1 steg (med matrikxmätning)?

MVH
Björn G

Tycker att vitbalansen fungerar klart bättre än i tidigare modeller, fast att de tidigare modellerna varit usla vet jag inte om jag håller med. Svårt ljus kräver justering vid datorn om du inte mäter på platts...tro mig gäller övriga märken med.

Nikons exponering viktar alltid mest mot det du focuserar på vilket medför att motivet ofta blir rätt exponerat i motljus, men bakgrunden överexponerad. Lätt att kompensera bara man vet hur kameran reagerar.

/Magnus

Tycker att vitbalansen fungerar klart bättre än i tidigare modeller, fast att de tidigare modellerna varit usla vet jag inte om jag håller med. Svårt ljus kräver justering vid datorn om du inte mäter på platts...tro mig gäller övriga märken med.

Nikons exponering viktar alltid mest mot det du focuserar på vilket medför att motivet ofta blir rätt exponerat i motljus, men bakgrunden överexponerad. Lätt att kompensera bara man vet hur kameran reagerar.

/Magnus

Och jag funderar på varför man oroar sig över kamerans inställning av vitbalans när man "skjuter" raw?

/K

Och jag funderar på varför man oroar sig över kamerans inställning av vitbalans när man "skjuter" raw?

/K

a) Det handlar inte om att "oroa sig". Frågan som skall ställas är varför inte proffsutrustning som kostar tiotusentals kronor helt enkelt fungerar utan kräver systematisk handpåläggning av användaren?

b)Det kan ha ha betydelse i de nedre delarna av K-intervallet. Man måste förstärka den blå kanalen vilket kan skapa brus. Jag har dock i praktiken inte stött på det så särskilt ofta

a) Det handlar inte om att "oroa sig". Frågan som skall ställas är varför inte proffsutrustning som kostar tiotusentals kronor helt enkelt fungerar utan kräver systematisk handpåläggning av användaren?

b)Det kan ha ha betydelse i de nedre delarna av K-intervallet. Man måste förstärka den blå kanalen vilket kan skapa brus. Jag har dock i praktiken inte stött på det så särskilt ofta

Om man nu skjuter raw så har man väl ändå bestämt sig för att ta befäl över resultatet i ett efterbahandlingsprogram, eller?
Varför ens tänka på saken?

/K

Om man nu skjuter raw så har man väl ändå bestämt sig för att ta befäl över resultatet i ett efterbahandlingsprogram, eller?
Varför ens tänka på saken?

/K

För att man kanske inte vill hålla på att vitbalansera i datorn. Kamerans vitbalansering plockas ju upp och används av CNX/VNX.

För att man kanske inte vill hålla på att vitbalansera i datorn. Kamerans vitbalansering plockas ju upp och används av CNX/VNX.

Om man nu tycker vitbalansering i externt program är betungande kan jag ju undra varför inte jpg är ett bättre alternativ för ens bilder, tar ju dessutom mycket mindre plats. Den enskilt största anledningen att köra raw-filer tycker jag är just möjligheten att oförstört kunna bestämma vitbalans i efterhand.

/K

MVH
Björn G

Jag upplever inte de problemen med AWB alls. Eftersom jag kör raw+jpg kan jag dock se vad AWB gör med jpegfilen (som jag använder för att snabbläddra i bilderna). Generellt kan jag då se att om Canon på samma motiv lägger ett värde på 5200, så lägger Sony 5000 och Nikon 4800. Då föredrar jag isåfall Sonys och Nikons AWB som ser riktigare ut och mer befriad från "rödblaffor".

Eftersom jag använder ACR som rawkonverterare saknar AWB betydelse för mig. Skulle jag använt Capture NX åker ju AWB-inställningen med default, men går ju att ändra till annat värde i NX.

Filerna ser inte ½ EV överexponerade ut vid motljus. Upplevere det som "svårt" att bränna högdagrar i motljus med matrix. Gamla D3 gjorde det däremot i viss mån. Om det är det du undrar över upplever jag "felet" som borta.

Nu fotograferar jag väldigt mycket manuellt, men vid lägena A, S tycker jag D800 verkar exponera lite snålare än D3.

Mvh//Lennart

Om man nu tycker vitbalansering i externt program är betungande kan jag ju undra varför inte jpg är ett bättre alternativ för ens bilder, tar ju dessutom mycket mindre plats. Den enskilt största anledningen att köra raw-filer tycker jag är just möjligheten att oförstört kunna bestämma vitbalans i efterhand.

/K

Det är väl min inställning i sakfrågan också. Däremot för pressfotografen som snabbt ska fixa bilder från en hockeymatch är ju en bra vitbalans viktig eftersom jpeg ofta används p g a tidspress. Man sänder ju ofta från plats. Men då har man ju ställt vitbalansen manuellt efter förhållandena i ishallen istället för att lita till AWB.

Numera plåtar jag helt andra motiv och plåtar helt privat och i raw. Så det hela är ett ickeproblem för mig.

//Lennart

/K

Det är knappast betungande men varför ska man behöva göra det manuellt när kameran gör rätt i över 90-95% av fallen? jpg eller raw spelar väl ingen roll. Balansen måste ju ställas i alla fall.

Jag gör f ö rätt mycket i raw-konvereraren så jag är ändå där.

Eftersom jag använder ACR som rawkonverterare saknar AWB betydelse för mig. Skulle jag använt Capture NX åker ju AWB-inställningen med default, men går ju att ändra till annat värde i NX.

Kamerans vitbalansinställning plockas väl upp av alla konverterare - även ACR?

Håller med om att det är rätt skönt att kameran lyckas med ett stort antal själv. Det är ju inte direkt att jag ser något mervärde i att ha justerat vitbalansen helt själv. Ju mer man slipper pilla med manuellt desto bättre enligt mig, däremot så litar jag inte på att kameran skall lyckas med allt själv så därför fotar jag alltid RAW.

/Karl

Kamerans vitbalansinställning plockas väl upp av alla konverterare - även ACR?

Ja, men har du på exv en Nikon eller Sony ställt vitbalansen på glödlampsljus så får du upp värdet kring 2800 grader Kelvin i deras dedicerade konverterare medan ACR kan visa ett helt annat värde om du öppnar filen där "as shot".

Jag menar att kör man raw så spelar det ingen roll då man kan välja vitbalans efteråt i konverteraren, men jag uttryckte mig lite slarvigt. Sorry!

I de modernaste kamerorna finns ju redigeringsprogram inbyggda så man kan öppna en rawfil för editering i kameran och ändra en del parametrar ( bl a WB) där och spara filen som en kopia- men endast i jpeg. Troligen har väl fabrikanterna tänkt som jag menar-vitbalansen ställs så lätt efteråt när man kör raw men är ganska körd för de som vill ha jpeg.

//Lennart

Är det nån i Sthlm som är sugen på en D800 så har Inetbutiken på hötorget fått in en. Ange ordernummer 1536247 och hälsa från mig. Om det som sagt är nån som är sugen och ska hämta den så kan ni väl meddela det här så att inte andra går in och försöker köpa den =) Och pma gärna så att jag vet vem du är som ska hämta så att jag är beredd om dom ringer mig och frågar "var det denna kille/tjej som skulle köpa den istället för dig"

Jag hade visserligen inga större problem med de saker som uppdateringen ska åtgärda, men uppdaterade nyss och kameran (D800) verkar inte ha tagit skada.

/Henrik

Hmmmm undrar vad som sker om man uppdaterar en D800 med D800E FW ?
Tjänar man 3000 Kr. då som kommer att synas i plånboken eller på bilderna ?

Mvh. /LEE

Hmmmm undrar vad som sker om man uppdaterar en D800 med D800E FW ?
Tjänar man 3000 Kr. då som kommer att synas i plånboken eller på bilderna ?

Mvh. /LEE

Haha, ja low pass filtret bygger om sig själv och din D800 blir en D800E alldeles gratis.. ;)

Om det syns i bilderna beror nog på om din motivation ökar efter att du uppgraderat. =)

ANNONS