Annons

Äntligen Nikon D800

Jo, men står du och fotar t.ex en ishockeymatch står man (jag) och tittar hela tiden i view findern vilket betyder att sensorn måste vara igång hela tiden.

/Karl

Är det inte som så att eftersom spegeln släpper igenom ljus samt reflekterar upp en del till sökarens egna EVF sensor som jag har för mig är på 3 MP fast varje färg får 1 MP var och är rätt liten så behöver inte den stora sensorn vara på föränn man trycker av eller triggar den halvägs ned ?

Mvh. /LEE

Är det nån i Sthlm som är sugen på en D800 så har Inetbutiken på hötorget fått in en. Ange ordernummer 1536247 och hälsa från mig. Om det som sagt är nån som är sugen och ska hämta den så kan ni väl meddela det här så att inte andra går in och försöker köpa den =) Och pma gärna så att jag vet vem du är som ska hämta så att jag är beredd om dom ringer mig och frågar "var det denna kille/tjej som skulle köpa den istället för dig"

Hej!
Jag hämtar den gärna!
Jalle

Är det inte som så att eftersom spegeln släpper igenom ljus samt reflekterar upp en del till sökarens egna EVF sensor som jag har för mig är på 3 MP fast varje färg får 1 MP var och är rätt liten så behöver inte den stora sensorn vara på föränn man trycker av eller triggar den halvägs ned ?

Mvh. /LEE

Jo, det är det korrekta sambandet i stort sett. Samma ljus som skickas till EVF kan sändas till den stora displayen och man alternerar mellan dem om man så vill. Antingen manuellt eller via automatik. Bildsensorn är alltså inte inblanda i det hela, Den fungerar som på vilken annan dslr som helst. Det är först vid filmning och öppen slutare som den står på hela tiden.

//Lennart

Ja, så länge det är bild i sökaren så är sensorn på.

Inte som jag fattat det (detta är inte Canon eller Nikon det är tal om utan en SLT A77). Det hela beror på vilken sensor du menar. Bildsensorn eller sensorn i EVF:n?.

Ridåslutaren är ju stängd intill dess exponering sker på bildsensor. Den halvtransparenta spegeln skickar upp "motivet" som ska plåtas till EVF-sensorn som också anknyter till de fasdetekterande AF-sensorn. Samma signal kan skickas vidare till bakre display men då slocknar EVF.

EVF eller LCD-display kan väljas för fasdetekterande AF (kontrastavkännande AF finns inte på A77) var för sig manuellt eller via automatik. (Sätter du ögat till EVF slocknar display och tar du ögat från EVF tänds display).

Vid halvt nedtryckt utlösningsknapp aktiveras AF, exponeringsdata etc och när exponering sker öppnas slutaren och BILDSENSORN aktiveras. Den är bara aktiv HELA TIDEN vid filmning.

Men vi kanske ska flytta denna diskussion till A77-tråden då denna tråd handlar om D800 vars bildsensor fungerar som du beskriver. D v s inte när bild syns i OVF utan på display i tagningsläge så är också bildsensorn aktiv och då endast för MF eller kontrassökande AF.

//Lennart

PS.Tack för att du påminde mig om det kompletta Ekmancitatet. DS

Bilden i EVF:en skapas av kamerans bildsensor (det finns bara en). Det är samma bild som visas på skärmen om man väljer det. Vidare detaljer i detta inlägg i A77-tråden.

Bilden i EVF:en skapas av kamerans bildsensor (det finns bara en). Det är samma bild som visas på skärmen om man väljer det. Vidare detaljer i detta inlägg i A77-tråden.

Skulle den tekniken som du besrkiver användas sä är ju den transparanta spegeln överflödig. Om den då inte bara reflekterar ljuset för AF enbart.
Det sitter en liten elektroniks sökare i dessa kamror punkt slut hehe !
Denna EVF är ju endast en display "TV"Men om huvudsensorn sköter överföringen av bilden till EVF så måste den ju stå på väldigt ofta och länge hmmm verkar ju inte speciellt klokt.

An electronic viewfinder (EVF) is a viewfinder where the image captured by the lens is projected electronically onto a miniature display. The image on this display is used to assist in aiming the camera at the scene to be photographed.
Mvh. /LEE

Senast ändrad:
Skulle den tekniken som du besrkiver användas sä är ju den transparanta spegeln överflödig. Om den då inte bara reflekterar ljuset för AF enbart.
Ja, det är precis vad den gör.

Följ länken i inlägg #3813, som går till A77-tråden där jag beskriver lite mer i detalj hur det fungerar.

Jag tror att du har fel, men skulle inte bli överdrivet förvånad om nästa generation saknar spegeln. Elektronisk view-finder har vissa fördelar men jag vet inte om alla nackdelar är lösta på ett tillfredställande sätt än på FF-sidan. Sensorerna blir varma och brusigare av att stå på hela tiden, contrast-AF är inte supersnabb än, men Nikons 1-serie har löst det med AF-sensorer i sensorn.

Sannolikheten att det börjar hända lite saker bortsett från sensorförbättringar, nu när MP, DR och ISO-prestanda börjar bli tillräckligt för dom flesta, är relativt stor hur som helst. Nu vill kanske även FF-fotograferna vill åt fler funktioner som kräver att sensorn är på hela tiden som smileshutter etc.

/Karl

Om man vänder på problematiken då gällande EVF:ns vissa brister. Vad kan man inplementera i en OVF, har inte den så gott som nått sin topp vad gäller utveckling, är hybridsökaren framtidens svar ( en förbättrad sådan )-förhoppningsvis så bör saklig kritik ge förbättringar, det handlar mycket om att kunna förstora i sökaren, men ingen pratar om att kunna vidvinkla sökaren, tex genom några snabba knapptryckningar, skulle inte det hjälpa när 10-12 bilder smattrar efter flygande fågel, eller underlätta vid följning av motiv.

Det finns kikare med kraftig vidvinkel, ganska häftigt vid fågeltornet när fenomenet fångar in så många fler fåglar vid en enda blick, men istället för att byta till en annan kikare för att specialstudera en fågel eller vad som kommer inom synhåll så slår man om en spak.

Framtidskameran har från start inbyggd vidvinkel, men en typ av gardinredåer på var sida av sökaren flyttar man ihop till 100% genom en liten spak, sedan drar man ut till kanske 120-130 % om det går att räkna på det viset. 2018 släpper Nikon en modell som visar 180 grader.

//Bengt.

Inte som jag fattat det (detta är inte Canon eller Nikon det är tal om utan en SLT A77). Det hela beror på vilken sensor du menar. Bildsensorn eller sensorn i EVF:n?.

Ridåslutaren är ju stängd intill dess exponering sker på bildsensor. Den halvtransparenta spegeln skickar upp "motivet" som ska plåtas till EVF-sensorn som också anknyter till de fasdetekterande AF-sensorn. Samma signal kan skickas vidare till bakre display men då slocknar EVF.

EVF eller LCD-display kan väljas för fasdetekterande AF (kontrastavkännande AF finns inte på A77) var för sig manuellt eller via automatik. (Sätter du ögat till EVF slocknar display och tar du ögat från EVF tänds display).

Vid halvt nedtryckt utlösningsknapp aktiveras AF, exponeringsdata etc och när exponering sker öppnas slutaren och BILDSENSORN aktiveras. Den är bara aktiv HELA TIDEN vid filmning.

Men vi kanske ska flytta denna diskussion till A77-tråden då denna tråd handlar om D800 vars bildsensor fungerar som du beskriver. D v s inte när bild syns i OVF utan på display i tagningsläge så är också bildsensorn aktiv och då endast för MF eller kontrassökande AF.

//Lennart

PS.Tack för att du påminde mig om det kompletta Ekmancitatet. DS

Vem behöver Gary Friedman.

Om man vänder på problematiken då gällande EVF:ns vissa brister. Vad kan man inplementera i en OVF, har inte den så gott som nått sin topp vad gäller utveckling, är hybridsökaren framtidens svar ( en förbättrad sådan )-förhoppningsvis så bör saklig kritik ge förbättringar, det handlar mycket om att kunna förstora i sökaren, men ingen pratar om att kunna vidvinkla sökaren, tex genom några snabba knapptryckningar, skulle inte det hjälpa när 10-12 bilder smattrar efter flygande fågel, eller underlätta vid följning av motiv.

//Bengt.

Nejdå, titta bara på Fuji X100! LCD-överlägg i sökaren!

Det går att se realtidshistogram, fokusskala, vattenpass och en massa andra valbara saker direkt i sökaren. Däremot är det som sagt inte lätt att få en optisk sökare man kan förstora, men jag måste säga att det inte är något jag har saknat. Däremot som du säger vidvinkla hade varit något, men då måste det ju bli en sökarbild som inte syns genom objektivet eftersom sökaren på en SLR visar bra nära allt som kommer genom objektivet.

OVF och EVF i alla ära men dessa kompakt kameror som har ett hål högst upp ovanför LCDfönstret som fungerar utan batterier samt utanförlust återger bilden som sedan fastnar på på minneskortet måste väl också ha ett namn.

Kan väl knappast kallas för view finder fast man ser allt framför kameran, kanske inte framtidens tekniska tittglugg men funktionen finns där.

Mvh. /LEE

En D800 i DX-läge visar en ram med det som kommer med på bilden, men man ser hela FX-formatet runt om. Just för att följa flygande fågel är det rätt praktiskt tycker jag mig förstått :)

En del Nikonkameror har använt en LCD för att visa fokuspunkterna (man tittar genom LCD:n antar jag), och en sådan borde kunna visa bl.a. live-histogram om man gör den bra :) Jag kan ha fått det om bakfoten dock ...

OVF och EVF i alla ära men dessa kompakt kameror som har ett hål högst upp ovanför LCDfönstret som fungerar utan batterier samt utanförlust återger bilden som sedan fastnar på på minneskortet måste väl också ha ett namn.

Kan väl knappast kallas för view finder fast man ser allt framför kameran, kanske inte framtidens tekniska tittglugg men funktionen finns där.

Mvh. /LEE
Genomsiktssökare?

(Utan förlust skulle jag nog dra mig för att säga i det fallet...)

Jag har sett en fågelfotograf som monterade ett rödpunktssikte till ett gevär uppe på kameran, sedan ställde han in den röda punkten så den var på fokuspunkten och sedan pepprade han bara på och såg allt som hände runt omkring! Ett visst parallaxfel blir det såklart, men det är ju inte så stort avståndsintervall man jobbar med normalt så det ska nog gå att justera in så det funkar bra. Det vore trevligt med något som markerade bildutsnittet i siktet bara.

En D800 i DX-läge visar en ram med det som kommer med på bilden, men man ser hela FX-formatet runt om. Just för att följa flygande fågel är det rätt praktiskt tycker jag mig förstått :)

En del Nikonkameror har använt en LCD för att visa fokuspunkterna (man tittar genom LCD:n antar jag), och en sådan borde kunna visa bl.a. live-histogram om man gör den bra :) Jag kan ha fått det om bakfoten dock ...

Men man måste ha ett FX-objektiv på för att kunna utnyttja effekten till fullo. För dom flesta DX-objektiv fyller inte ut hela sökaren.

/Karl

Genomsiktssökare?

(Utan förlust skulle jag nog dra mig för att säga i det fallet...)

Jag har sett en fågelfotograf som monterade ett rödpunktssikte till ett gevär uppe på kameran, sedan ställde han in den röda punkten så den var på fokuspunkten och sedan pepprade han bara på och såg allt som hände runt omkring! Ett visst parallaxfel blir det såklart, men det är ju inte så stort avståndsintervall man jobbar med normalt så det ska nog gå att justera in så det funkar bra. Det vore trevligt med något som markerade bildutsnittet i siktet bara.

Nja förlust fritt eller ej men om hålet ej hava några linser så blir förlusten låg.
Men detta med att foto fågel borde ju underlättas om kamera tillverkarna la in fågel igenkänning så som ansikts igenkänning fungerar. Då skulle själva AF följa fågeln med den AF ram som hjälpmedel. Annars är ju risken stor att själva AF funkten ligger lite fel när man trycker av.

Mvh. /LEE

Mvh. /LEE

Det är väl i allra högsta grad en view finder (eller sökare som vi brukar säga här), och en optisk sådan - en OVF alltså :) De flesta kompaktkameror som har en dylik har dock en rätt usel variant som snarare borde benämnas titthål än sökare :D

Sökarna må fungera utan batterier, men det lär inte bli några bilder på minneskortet då ;)

Gamla analoga spegelreflexkameror från Nikon (och andra) hade också en OVF, men då fanns det ju som ingen anledning att specificera att sökaren var optisk då alternativen var få (om man bortser från sökare som bara bestod av en ram ovanpå kameran eller shaktsökare där man tittar rätt ner på mattskivan).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar