Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Den levererade precis som förväntat. M a o jäkligt bra. Men det var ett låneexemplar. Inga problem med "greppet" som nästan tagit utrymme i halva tråden.

Det låter bra Lennart, och det var en D800 utan E tror jag du nämnt men har du testat med E också ?
Är så jäkla kluven vilken jag ska välja.

Mvh. /LEE

Efter några hundra bilder så tycker jag spontant att den största förbättringen är ...autofocusen som blivit snabbare och säkrare...det dynamiska omfånget...och att den fast alla pixlar funkar bra på ISO upp till 6400.
/Magnus

Kul att höra!
Jag får SPADER snart om jag inte min, aaaarrgghhhhhh....

Stämmer Nikon's egna råd och påståenden?

Några saker jag skulle vilja fråga de som fått sina D800 och D800E:
Enligt Nikon's egen Technical Manual, framgår det att de anser att:

- Static Subjects:
1. "Use a tripod to reduce blur when photographing static subjects"

2. "At the high resolutions offered by the D800/D800E, even the slightest camera motion can result in blur"

3. "Live view can be used to improve focus and prevent blur"

- Portrait Subjects:
4. "With the D800/D800E, you will notice that photos seem to have less depth of field than pictures shot with other cameras under the same conditions, and that focus consequently requires more attention"

- High ISO Sensitivity:
5. "The D800/D800E keeps noise to a minimum for high-resolution results at even the highest ISO sensitivities"

- Auto ISO Sensitivity Control:
6. I ett exempel med olika focal lengths, används speed = inverse of focal length. dvs 1/50 vid 50mm, 1/100 vid 100mm osv. Räcker den slutarhastigheten?

- Backlit Portraits:
7. "Using face detection, the camera meters the subject’s face for optimal exposure" (alltså, face detection handlar inte bara om focus)

8. "Flash output is adjusted according to the brightness of the subject’s face, producing optimal results even with bright backgrounds" (samma som 6)

- Adjusting Aperture for Visually Complex Subjects:
9. Rekommenderade objektiv (för D800E, men jag antar det är samma lista för D800)
"AF-S NIKKOR 14–24 mm f/2.8G ED
AF-S NIKKOR 24–70 mm f/2.8G ED
AF-S NIKKOR 70–200 mm f/2.8G ED VR II
AF-S NIKKOR 16–35 mm f/4G ED VR
AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR
AF-S NIKKOR 200–400 mm f/4G ED VR II
AF-S NIKKOR 24 mm f/1.4G ED
AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G
AF-S NIKKOR 85 mm f/1.4G
AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II
AF-S NIKKOR 300 mm f/2.8G ED VR II
AF-S NIKKOR 400 mm f/2.8G ED VR
AF-S NIKKOR 500 mm f/4G ED VR
AF-S NIKKOR 600 mm f/4G ED VR
AF-S Micro NIKKOR 60 mm f/2.8G ED
AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2.8G IF-ED"

Är det något objektiv som saknas, eller som inte borde vara med?

- Color Artifacts and Moiré:
10. "Color artifacts and moiré are less frequent at the high resolutions supported by the D800/D800E, but when they do occur, they tend to be more noticeable in photos taken with D800E" (BÄGGE modellerna ska ha mindre moiré problem än tidigare modeller - även D800E!!)

11. "Moiré can be reduced using Capture NX 2. For NEF (RAW) images, zoom in to 100% and select Color Moiré Reduction" (Funkar detta faktiskt i verkligheten?)

I en del fall är Nikon mycket konservativa och försiktiga. I andra fall är det istället rätt kaxigt. Intressant blandning.

- Static Subjects:

2. "At the high resolutions offered by the D800/D800E, even the slightest camera motion can result in blur"

- Portrait Subjects:
4. "With the D800/D800E, you will notice that photos seem to have less depth of field than pictures shot with other cameras under the same conditions, and that focus consequently requires more attention"

- High ISO Sensitivity
5. "The D800/D800E keeps noise to a minimum for high-resolution results at even the highest ISO sensitivities"

- Auto ISO Sensitivity Control
6. I ett exempel med olika focal lengths, använder dem speed = inverse of focal length. dvs 1/50 vid 50mm, 1/100 vid 100mm osv. Räcker den slutarhastigheten?

- Backlit Portraits
7. "Using face detection, the camera meters the subject’s face for optimal exposure" (alltså, face detection handlar inte bara om focus)

8. "Flash output is adjusted according to the brightness of the subject’s face, producing optimal results even with bright backgrounds" (samma som 6)

- Adjusting Aperture for Visually Complex Subjects
9. Rekommenderade objektiv (för D800E, men jag antar det är samma lista för D800)
AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G
AF-S NIKKOR 85 mm f/1.4G

- Color Artifacts and Moiré
10. "Color artifacts and moiré are less frequent at the high resolutions supported by the D800/D800E, but when they do occur, they tend to be more noticeable in photos taken with D800E" (BÄGGE modellerna ska ha mindre moiré problem än tidigare modeller - även D800E!!)

11. "Moiré can be reduced using Capture NX 2. For NEF (RAW) images, zoom in to 100% and select Color Moiré Reduction" (Funkar detta faktiskt i verkligheten?)

I en del fall är Nikon mykcet konservativa och försiktiga. I andra fall är det istället rätt kaxigt. Intressant blandning.
180 2,8 är alltså inte att rekommendera.

Fick min D800:a igår
Efter några hundra bilder så tycker jag spontant att den största förbättringen är ...autofocusen som blivit snabbare och säkrare...det dynamiska omfånget...och att den fast alla pixlar funkar bra på ISO upp till 6400.
/Magnus

Håller med dig. Autofokusen är riktigt grym. Inte många bilder som fokusen har missat av de ca 100 bilder jag hunnit med.

Bildkvalitén är bättre än jag vågade hoppas på. Alla fokuspunkter funkar som de ska (inga problem som rapporterats om)

ISO prestandan är en överraskning fast man sett bilder på nätet tidigare. ISO 6400 inga problem som du precis säger.

Mycket text

Många av dom där punkterna stämmer ja, OM man vill använda alla pixlar fullt ut. Men du får ju tänka på också att det är tillverkaren själv som har skrivit o hemskt gärna vill sälja massa nya dyra objektiv till din nya kamera också. :p

- Static Subjects:

- Portrait Subjects:

- High ISO Sensitivity:

- Auto ISO Sensitivity Control:
6. I ett exempel med olika focal lengths, används speed = inverse of focal length. dvs 1/50 vid 50mm, 1/100 vid 100mm osv. Räcker den slutarhastigheten?

- Backlit Portraits:

- Adjusting Aperture for Visually Complex Subjects:
AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G
AF-S NIKKOR 85 mm f/1.4G

- Color Artifacts and Moiré:

I en del fall är Nikon mycket konservativa och försiktiga. I andra fall är det istället rätt kaxigt. Intressant blandning.

2. Har fått galet skarpa bilder (i bra ljus) handhållet både med med 24-70 och 85 1.8G. Fast vill man ha absolut det bästa man kan kräma ur kameran ska man väl använda stativ och liveview med fördröjning 3 sekunder.

4. Tycker autofokus är så säker (har trimmat lite 85:an 4 steg) så kör man på single mot ögat så blir det bra nästan varje gång. Den åker åttor runt min gamla 1d3:a som är den enda jag har att jämföra med. Har säkert 90% keepers nu mot ca 75 tidigare.

6. Jag kör Autoiso funktionen med inställningen att ha extra marginal. Vet inte riktigt vad det tar men 85 mm väljer den slutare 1/250 och det tycker jag ger bra skärpa.

Går det inte att ställa in vilken tid Auto-ISO ska välja vid varje brännvidd?

Hur som helst, riktigt gott att Nikon kommit med den funktionen över huvud taget!

Hur som helst, riktigt gott att Nikon kommit med den funktionen över huvud taget!

Det går inte att ställa in exakt vilken tid men det går att ställa in om man vill ha "längre" eller "kortare" slutartid i två nivåer.

Det går inte att ställa in exakt vilken tid men det går att ställa in om man vill ha "längre" eller "kortare" slutartid i två nivåer.

Va, har de försämrat funktionen?

Det bästa hade väl varit om de satt upp funktionen 1/(brännvidd * min faktor) så jag med t.ex. en 85:a får:

Längsta tid:
1/(85* 1) => 1/85s
1/(85* 0.5) => ~1/40s

Skulle ju funka ypperligt enligt min åsikt.

Va, har de försämrat funktionen?

Det bästa hade väl varit om de satt upp funktionen 1/(brännvidd * min faktor) så jag med t.ex. en 85:a får:

Längsta tid:
1/(85* 1) => 1/85s
1/(85* 0.5) => ~1/40s

Skulle ju funka ypperligt enligt min åsikt.

Det är väl typ just så den funkar?

Något jag funderat på sista dagen är:

Vad är skillnaden mellan att fotografera en bild i DX-läge, och att beskära en bild från FX-läge ner till samma upplösning? Finns det någon?

Vilket språk är bruksanvisning på om man beställer från en svensk återförsäljare?
Min är på danska, vilket borde ha att göra med att jag köpte hos Goecker?

Pssst.. För er som inte önskar vänta söker min d700 ett nytt hem. Annons med slut ikväll.

Något jag funderat på sista dagen är:

Vad är skillnaden mellan att fotografera en bild i DX-läge, och att beskära en bild från FX-läge ner till samma upplösning? Finns det någon?

Nej, ingen skillnad alls i bilden.

Det enda som skiljer är att lagringen på minneskortet blir mindre om man croppar direkt i kameran istället för i efterbehandlingen.

Dessutom kan en del kameror exponeringsmäta brett över hela ytan och då används mätdata även från det som hamnar utanför bilden om man croppar i efterhand, men inte om man gör det i kameran.

Jag personligen störs inte av filstorleken och då är det alltid bättre att fotografera med FF omman har tillgång till det. Om man ändå ska beskära i efterhand så är man inte tvungen till att göra det helt centrerat i så fall, utan den beskurna bilden kan ju också ha med information som ligger utåt kanterna. Gör man det i kameran så blir det statiskt centrerad croppning.

/Mats

I min mening har de gjort en rätt allvarlig miss, och det är att funktionen för brännviddsbaserad längsta slutartid inte tar hänsyn till VR.

Så med ett 70-200 max inzoomat med VR aktiverat så försöker kameran ändå att pressa ner slutartiden till 1/200 sekund, vilket gör hela upplägget lite oanvändbart. Med VR påslaget räcker det lätt med 1/60 vid 200 mm brännvidd. Jag vill inte att kameran ska auto-höja ISO med nästan två steg för att nå en slutartid som jag inte behöver.

Det borde vara enkelt att åtgärda i mjukvaran, men frågan är hur man når fram med önskemålet.

I min mening har de gjort en rätt allvarlig miss, och det är att funktionen för brännviddsbaserad längsta slutartid inte tar hänsyn till VR.

Så med ett 70-200 max inzoomat med VR aktiverat så försöker kameran ändå att pressa ner slutartiden till 1/200 sekund, vilket gör hela upplägget lite oanvändbart. Med VR påslaget räcker det lätt med 1/60 vid 200 mm brännvidd. Jag vill inte att kameran ska auto-höja ISO med nästan två steg för att nå en slutartid som jag inte behöver.

Det borde vara enkelt att åtgärda i mjukvaran, men frågan är hur man når fram med önskemålet.
Ställ in AUTO på "-2" när du har VR monterat, då?
Motsvarar ganska bra de två steg man "kan räkna med" att VR minst ger dig.
Kanske inte lika snyggt, men heller inte speciellt svårt eller jobbigt att fixa till.

Möjligen skall "VR" vara en valbar kompensering, för det är ju absolut inte så att man alltid vill ha längre tider, bara för att ett VR-objektiv används.

Och "VR" får självklart inte då enbart reagera på objektivtypen, utan på att VR faktiskt också är inkopplat, med knappen på objektivet. Kloka fotografer har ju bara VR inkopplat när det behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar