Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

De kanske levererar just DIN kamera i juni, men leveranserna rullar på redan nu.

Yes! De ringde faktiskt mig nyss med tanke på mitt inlägg tidigare här och informerade mig om att leveranserna gått ut till icke-NPS-kunder. Jag stod dock på plats 38 och de räknade med ett litet antal per vecka i genomsnitt, vilket med lite enkel matematik ledde fram till Juni månad.

Snälla som de är så sa de samtidigt att de hellre underskattar leveranstiden än överskattar den, det uppskattas särskilt med tanke på att skatteåterbäringen (det man får tillbaka från skatten) snart hamnar på bankkontot. (Tänk vad många skatt man kan klämma in i en mening om man anstränger sig i onödan)
 
Ja, D800 kanske är kameran som kommer få de som byter bara för bytandets egen skull att inse att 'enough is enough' :p ;)

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
 
Tröttnade på att vänta på min vanliga leverantör som inte kunde ge ett acceptabelt besked.
Surfade igår in på Goecker och deras representant i Göteborg: Hans Högberg [[email protected]].
Fick svar igår att båda D800 fanns i lager. Min är nu på väg från Köpenhamn, men ändå bättre än att inte få besked. Kolla med dom.
 
Nissin blixtar fungerar inte med d800

Fick min D800 i fredags ,beställde den 7 feb hos rajala! Allt fungerar perfekt med kameran förutom ingen av mina Nissin blixtar fungerar som de ska .under exponerar kraftigt Har en di866 och 2st di466. Kör nu med den in byggda blixten i normal läge och nissin blixtarna i dum slav läge.
 
Har klämt och skruvat lite på en D800 idag och upplever den som lite plastigare och lättare/mindre robust i jämförelse med 5D Mark II. Inte för att det kommer att hindra mig, men jag blev faktiskt lite förvånad, kändes lite mer som ett instegshus i byggkvalitén.
 
Har klämt och skruvat lite på en D800 idag och upplever den som lite plastigare och lättare/mindre robust i jämförelse med 5D Mark II. Inte för att det kommer att hindra mig, men jag blev faktiskt lite förvånad, kändes lite mer som ett instegshus i byggkvalitén.

Jag förstår inte det här alltså... har Nikon verkligen gjort ett steg bakåt gällande kvalitetskänsla? För min D700 känns verkligen galet mycket mer solid än 5D Mark II. Låter ju sjukt ostrategiskt från deras sida isf :/
 
Jag förstår inte det här alltså... har Nikon verkligen gjort ett steg bakåt gällande kvalitetskänsla? För min D700 känns verkligen galet mycket mer solid än 5D Mark II. Låter ju sjukt ostrategiskt från deras sida isf :/

Jag har inte hållit i en D700, men jag har ägt en 5D Mark II i ett par år nu och jämfört med det huset så är D800 plastigare och lättare. Det jag däremot inte upplevde var att det var något problem att hålla i D800, tumgreppet satt som en smäck för mig och jag tycker att de ljudinspelningar jag hört från D800 inte gör den rättvisa, det är inte det burkiga klonkandet som jag sett på någon video utan ett mer resolut klickprassel (hurra för att beskriva ljud!), men som sagt byggkvalitén kändes på något vis som att de lagt krutet på allt annat. Missförstå mig rätt, det är ingen plastleksak, absolut inte - jag hade mest förväntat mig en "Oooh"-känsla när jag höll i kameran.

Nu fick jag den "Oooh"-känslan i alla andra avseenden istället. :)
 
Jag har inte hållit i en D700, men jag har ägt en 5D Mark II i ett par år nu och jämfört med det huset så är D800 plastigare och lättare. Det jag däremot inte upplevde var att det var något problem att hålla i D800, tumgreppet satt som en smäck för mig och jag tycker att de ljudinspelningar jag hört från D800 inte gör den rättvisa, det är inte det burkiga klonkandet som jag sett på någon video utan ett mer resolut klickprassel (hurra för att beskriva ljud!), men som sagt byggkvalitén kändes på något vis som att de lagt krutet på allt annat. Missförstå mig rätt, det är ingen plastleksak, absolut inte - jag hade mest förväntat mig en "Oooh"-känsla när jag höll i kameran.

Nu fick jag den "Oooh"-känslan i alla andra avseenden istället. :)

Ja fast det är ju just det som förvånar mig... för D700 var verkligen en aha-upplevelse för min del, framför allt kontra 5D Mark II och det mesta jag känt på från Canon med undantag för 1D*. Och på många låter det verkligen som om de tagit ett steg bakåt kvalitetsmässigt med D800... upplevd kvalitetskänsla då kanske snarare än hur väl de kan tänkas hålla.
 
Ja fast det är ju just det som förvånar mig... för D700 var verkligen en aha-upplevelse för min del, framför allt kontra 5D Mark II och det mesta jag känt på från Canon med undantag för 1D*. Och på många låter det verkligen som om de tagit ett steg bakåt kvalitetsmässigt med D800... upplevd kvalitetskänsla då kanske snarare än hur väl de kan tänkas hålla.

Efter lite läsande så verkar det som att Nikon satsat på att försöka minska vikten på huset "men bibehålla samma tålighet". Som jag förstår det (och nu sett på en videorecension) så tål huset väta bra och allt det där. Kanske är det ett skenproblem, jag menar kameran är ju vädertätad och byggd i en magnesiumlegering precis som sin föregångare, dock saknas den här maskulina "booosh"-tung-metallkamera-fuckyes-känslan (inte så vetenskapligt, men vadsjutton) som jag upplevt då jag hållit i andra proffshus. Kan nog kompenseras med ett batterigrepp förvisso.
 
Grejen är väl att de tidigare modellerna varit så totalt odödliga att de snarast varit onödigt välbyggda. Nu kanske de lägger sig på en kvalitetsnivå där en amatör faktiskt kan lyckas skada kameran :)
 
Fick min D800 från cyberphoto idag, ordern var lagd 7/2...
Ingen NPS, och jag vill minnas att det var runt plats 35 på listan enl. tjejen på cyberphoto.

Spontan reflektion är att huset är litet... känns som min D300 i handen ungefär.
8 gig CF räcker inte långt heller, om man kör maxad upplösning, men det var väl inget nytt =)

Annars kommer jag nog att trivas bra med den, provpangade lite från balkongen med 70-200at och blev rätt nöjd.
 
Efter lite läsande så verkar det som att Nikon satsat på att försöka minska vikten på huset "men bibehålla samma tålighet". Som jag förstår det (och nu sett på en videorecension) så tål huset väta bra och allt det där. Kanske är det ett skenproblem, jag menar kameran är ju vädertätad och byggd i en magnesiumlegering precis som sin föregångare, dock saknas den här maskulina "booosh"-tung-metallkamera-fuckyes-känslan (inte så vetenskapligt, men vadsjutton) som jag upplevt då jag hållit i andra proffshus. Kan nog kompenseras med ett batterigrepp förvisso.

Ja det låter ju förvisso fullt rimligt... nog knepigt att sänka vikten med bibehållen "kvalitetskänsla", för givetvis tror jag inte att den på något vis skulle hålla sämre än föregående modell. Men ändå trist om det högst ovetenskapliga 'hur-kameran-känns'-betyget sjunkit.
 
Mycket ska man höra...

Ni som tycker att kameran har tappat kvalitetskänslan för att Nikon lyckats hålla ner vikten - Häng bly i kameraremmen vetja ; )

/K
 
Mycket ska man höra...

Ni som tycker att kameran har tappat kvalitetskänslan för att Nikon lyckats hålla ner vikten - Häng bly i kameraremmen vetja ; )

/K

Fast det är ju knappast vad jag åsyftar... nu har jag inte känt på D800 själv ännu, så jag kan inte yttra mig på den punkten, men fler än en har ju påpekat att de inte tycker den känns lika gedigen i byggkvaliteten. Vilket säkerligen har med mer att göra än bara vikten.
 
Nikon har väl i varje uppgradering av sina supertelen lyckats sänka vikten på dessa utan att så många klagat på kvalitetskänslan p.g.a. detta - förstår inte riktigt varför husen skulle vara bättre om de är tyngre :)

I och för sig har Fuji fått en hel del kritik för att deras X-Pro1 är mycket lättare än en Leica M9, och därför sämre kvalitet så det kanske ligger nåt i det (för en del) ...
 
Har gummit släppt än på din D700 :p ;)

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2

Nopes. Uppe runt 12K tagna bilder, under minst sagt varierande omständigheter (inkl. ösregn), och än så länge har jag inte sett en hint om att gummit skulle vara på väg att släppa, eller att kortluckan skulle flyga upp enkelt ^^ Däremot känner jag folk som haft problem med gummit, så det är ju helt klart ett existerande problem. Ett problem jag bara varit lycklig nog att inte drabbas av :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.