Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Det här är intressant. Enligt de källor jag har så har inte D300/D90/D300S tillverkats på länge. Alltså längre sedan än 2010. Egentligen är de av olika generationer. D300 är ju äldst. D90 och D300S delar samma generation sensor

Observera att jag inte på något sätt påstår att du har fel men "tillverkas" kan betyda väldigt mycket beroende på vem man frågar. Jag vet fler handlare som blandar ihop tillverkning med att en modell finns i Nikons utbud. Det finns rätt många rapporter på webben just nu om att D700/D300s ect har utgått. Vad betyder det? Slutats tillverka? Går inte att få tag på längre pga slut på lager?

Jag har absolut ingen egen inblick i CaNikons affärsmetoder. Dock har jag fört en hel del samtal med folk som har det. Detta kopplat med mina egna erfarenheter i väldigt närliggande branscher gör att jag ställer mig lite tvivlande till att D90 faktiskt tillverkades så sent som 2010. Men vem vet....

Nu är jag lite mer äm osäker, men jag har för mig att D90 tillverkades fram till strax innan D7000 kom ut. Min handlare säger att den tillverkades fram till sommaren 2010.
Vill tilllägga att jag inte kan bekräfta detta på något sätt. D90 var en oerhört populär kamera som såldes i enorma mängder, det är väl bara D80 som sålt mer.

Tillägg: Jag gick in på Nikons hemsida, modellen finns fortfarande med bland deras produkter och den säljs fortfarande. Kan de verkligen ha haft sådana gigantiska lager att de räcker två år efter tillverkningsslut. Kameran har ju sålt enormt mycket.

Senast ändrad:
Det här är intressant. Enligt de källor jag har så har inte D300/D90/D300S tillverkats på länge. Alltså längre sedan än 2010. Egentligen är de av olika generationer. D300 är ju äldst. D90 och D300S delar samma generation sensor

Observera att jag inte på något sätt påstår att du har fel men "tillverkas" kan betyda väldigt mycket beroende på vem man frågar. Jag vet fler handlare som blandar ihop tillverkning med att en modell finns i Nikons utbud. Det finns rätt många rapporter på webben just nu om att D700/D300s ect har utgått. Vad betyder det? Slutats tillverka? Går inte att få tag på längre pga slut på lager?

Jag har absolut ingen egen inblick i CaNikons affärsmetoder. Dock har jag fört en hel del samtal med folk som har det. Detta kopplat med mina egna erfarenheter i väldigt närliggande branscher gör att jag ställer mig lite tvivlande till att D90 faktiskt tillverkades så sent som 2010. Men vem vet....

OK! OM D90 inte tillverkades under 2010 så betyder det att man måste haft ett gigantisk lager av osålda :-O! Nåja på MM hade dom fått info om att D700 utgått ur produktion, dom hade försökt få tag på ett antal till julen. Men nu får hugade spekulanter vänta på nästa generation (D800/D400). När jag köpte min D300s från en firma i Falun sa dom att den hade utgått ur produktion, och att det var sista dom hade kvar (2st). Skulle tippa att D800 dyker opp framåt mars/april så hugade spekulanter kan spara några månader till :). När det gäller D400 kanske man inte har lika bråttom eftersom D7000 säljer bra.

Du måste skilja på äpplen och päron. :)

D700 tillverkas i Japan där de i viss utsträckning faktiskt använder "on demand". Det fungerar inte riktigt så att de tillverkar vartefter de får beställningar men i alla fall D3 har tillverkats i fler omgångar så att det även gäller D700 är hägst troligt.

De Thailandproducerade prylarna, dvs D90 etc tillverkas endast under en kortare tid. Tex 6-7 månader i en produktionslina som sedan monteras ner för gott och en ny produkt sätts upp i en helt annan lina. Du har rätt med det gigantiska lagret. D90 fanns som ny under 2 år? och ersattes då av D7000. Trots det så finns den fortfarande att köpa som ny. Fabriken har fått "betalt" då de endast pruducerar det antal enheter som resp region beställt. Enheterna skickas sedan ut till olika centrallager där de ligger för tex Sverigekontorets räkning och belastar deras budget.

Jag är rätt övertygad om att då Nikon faktiskt har en begränsad tillverkningskapacitet av olika modeller samtidigt så kan de bollla mellan produkterna lite efter behov. D300 var och är faktiskt fortfarande väldigt konkurrentkraftig mot tex 7D även om den inte på något sätt ligger i toppen längre. Nikon kanske valde att producera ....D7000 eller något mer nödvändigt objektiv istället. Tror faktiskt att Nikon blev överraskad över hur lite bättre en tre år ny modell faktiskt var, 7D.

Förmodligen finns ersättaren till D300S i stora drag redan klar att tillverkas sedan en längre tid men de har valt något annat istället då den fortfarande höll konkurrenterna stången. Kombinerat med förhållandena i Thailand som gör det hela ännu svårare.

Att en produkt har utgått betyder således inte att den slutat tillverkas. Snarare att den inte längre finns tillgänglig för försäljning. Minns att samma sak hände med Canon 10D. Det blev rätt stort rabalder när det blev officiellt att tillverkningen lagts ner efter bara några få månader. "Alla" väntade på ersättaren 20D som kom först ett par år sedan (om jag nu minns rätt). Eller för den delen AF-D85/1,4 och AF-D28/1,4. Det kom regelbundet rykten om att de lagts ner och alla väntade på ersättaren. Sanningen är den att dessa två inte har tillverkats på många år. Kanske hade Nikon ett antal delar på lager så att den kunde sätta ihop ett antal erfteråt men jag tror inte det. De som fanns såldes helt enkelt av från lagret. Det tog väl en sisådär 10-15 innan de ersattes med dagens 1,4:eek:r........

Just MM är en av dessa spelare som dessutom oftast köper in restlager av utgågna modeller. När tex Nikon inte blir av med restlagret av D90 när alla andra säljer D7000 så använder man MM mfl. Observera att MM inte enbart har gamla produkter i sortimentet men påfallande ofta. Jag råkade faktsikt hitta en Sony Nex5n nyligen hos Elgiganten som är en annan av dessa spelare när alla andra hade slut pga krisen i Thailand.

Senast ändrad:
När det gäller upplösningen så cirkulerar 3 alternativ: 16,24 eller 36mp, några här på forumet kommer bli glada andra kommer att bli besvikna ;-).

Det finns inga aktuella rykten eller läckor om något annat alternativ än 36 MP.

Gamla rykten från februari 2011 ser definitivt inte trovärdiga ut idag i ljuset av den nyligen presenterade D4:an. Framförallt inte en D800 med samma sensor som i D4:an tillsammans med att D800 lanseras kort efter D4:an. Jag tror att Nikon denna gång tydligt vill skilja på D4 och D800 efter det att D3 och D700 blev alltför lika.

Rykte 1:

http://www.techradar.com/news/photo...on-d800-rumours-what-you-need-to-know-1035724

" Nikon D800 likely spec and features:

- 24-megapixel sensor
- EXPEED 2 image processing engine
- Enhanced Live View with full time AF
- 1080p video
- Full-time AF in video mode
- 2,016 RGB metering sensor
- 95% field of view videwfinder
- Full HD (1080p) video
- Sensitivity expandable to ISO 102, 400
- 8fps contiuous shooting"

Rykte 2:

http://nikonrumors.com/2011/02/26/nikon-d800-rumors.aspx/

"This dpreview poster claims that the D800 will have a sensor carriage that can be removed by an authorized dealer. The rest of the specs: 16.4MP FX and 12MP B&W sensors, 3.3" LCD screen with a built in collapsible hood, new MB-D10i battery grip, 1/16000sec, full HD video at 120fps. This rumor could be influenced by the recent interchangeable sensor patents filed by Nikon.*

Rykte 3: Det aktuella ryktet om en 36 MP D800 ser helt enkelt mest logiskt ut i dagsläget:

http://nikonrumors.com/2011/12/22/upcoming-nikon-products-all-you-need-to-know-recap.aspx/

"•36 MP sensor (7360x4912)
•100% viewfinder coverage
•Improved AF with face recognition – the D800 will still have 51 points AF point
•CF+SD memory card slots
•USB 3.0
•ISO range: 100 – 6400, ISO LO @ 50 and ISO HI-2 @ 25600
•The screen will be larger than 3 inches (probably 3.2 in.)
•The D800 will not have built-in GPS
•Expeed 3 processor
•There will be two different D800 versions/models, one with the antialiasing filter removed
•4 fps continuous shooting, about 6 fps in DX mode with optional battery pack
•Video modes: 1080p/30/25/24 and 720p/60/30/25/24
•Headphone jack, can input from an external device such as a PCM sound recorder
•86k pixels RGB sensor
•200,000 shutter cycles
•Uncompressed HDMI video out (just like the Nikon D4)"

Du måste skilja på äpplen och päron. :)

D700 tillverkas i Japan där de i viss utsträckning faktiskt använder "on demand". Det fungerar inte riktigt så att de tillverkar vartefter de får beställningar men i alla fall D3 har tillverkats i fler omgångar så att det även gäller D700 är hägst troligt.

De Thailandproducerade prylarna, dvs D90 etc tillverkas endast under en kortare tid. Tex 6-7 månader i en produktionslina som sedan monteras ner för gott och en ny produkt sätts upp i en helt annan lina. Du har rätt med det gigantiska lagret. D90 fanns som ny under 2 år? och ersattes då av D7000. Trots det så finns den fortfarande att köpa som ny. Fabriken har fått "betalt" då de endast pruducerar det antal enheter som resp region beställt. Enheterna skickas sedan ut till olika centrallager där de ligger för tex Sverigekontorets räkning och belastar deras budget.

Jag är rätt övertygad om att då Nikon faktiskt har en begränsad tillverkningskapacitet av olika modeller samtidigt så kan de bollla mellan produkterna lite efter behov. D300 var och är faktiskt fortfarande väldigt konkurrentkraftig mot tex 7D även om den inte på något sätt ligger i toppen längre. Nikon kanske valde att producera ....D7000 eller något mer nödvändigt objektiv istället. Tror faktiskt att Nikon blev överraskad över hur lite bättre en tre år ny modell faktiskt var, 7D.

Förmodligen finns ersättaren till D300S i stora drag redan klar att tillverkas sedan en längre tid men de har valt något annat istället då den fortfarande höll konkurrenterna stången. Kombinerat med förhållandena i Thailand som gör det hela ännu svårare.

Att en produkt har utgått betyder således inte att den slutat tillverkas. Snarare att den inte längre finns tillgänglig för försäljning. Minns att samma sak hände med Canon 10D. Det blev rätt stort rabalder när det blev officiellt att tillverkningen lagts ner efter bara några få månader. "Alla" väntade på ersättaren 20D som kom först ett par år sedan (om jag nu minns rätt). Eller för den delen AF-D85/1,4 och AF-D28/1,4. Det kom regelbundet rykten om att de lagts ner och alla väntade på ersättaren. Sanningen är den att dessa två inte har tillverkats på många år. Kanske hade Nikon ett antal delar på lager så att den kunde sätta ihop ett antal erfteråt men jag tror inte det. De som fanns såldes helt enkelt av från lagret. Det tog väl en sisådär 10-15 innan de ersattes med dagens 1,4:eek:r........

Just MM är en av dessa spelare som dessutom oftast köper in restlager av utgågna modeller. När tex Nikon inte blir av med restlagret av D90 när alla andra säljer D7000 så använder man MM mfl. Observera att MM inte enbart har gamla produkter i sortimentet men påfallande ofta. Jag råkade faktsikt hitta en Sony Nex5n nyligen hos Elgiganten som är en annan av dessa spelare när alla andra hade slut pga krisen i Thailand.

På Nikons hemsida finns inte bara D90 kvar utan också D5000 och D3000 trots att det är länge sedan D7000, D5100 och D3100 kom.

Blir en spännande vår! Känns som det kommer en ketchupeffekt på kamerasidan efter ett defensivt 2011..........

Nån mer än jag som tror att det finns en möjlighet att dom olika versionerna kan komma att hamna på olika upplösningar? Det spekuleras om det. 36mp versionen blir den utan AA.

Nån mer än jag som tror att det finns en möjlighet att dom olika versionerna kan komma att hamna på olika upplösningar? Det spekuleras om det. 36mp versionen blir den utan AA.
Har funderat i dom banorna oxå, kan mycket väl bli varianter mellan 16-36mp, eftersom kamerorna har helt olika användningsområden.

OM det är så att båda D800 husen har 36 mp kan någon förklara för mig varför dom släpper två olika versioner. Jag förstår vad med och utan AA-filter innebär men vem är dom olika versionerna riktade till?

Varför vill man ha med om man kan få utan?

Har funderat i dom banorna oxå, kan mycket väl bli varianter mellan 16-36mp, eftersom kamerorna har helt olika användningsområden.

Det finns ingen logik i att släppa två varianter av samma kamera med olika sensorer.

Dels konkurrerar en D800 med 16 MP direkt med D4 som börjar säljas den 16 februari, dels är det inte företagsekonomiskt och produktionsmässigt effektivt att ha två varianter med olika sensorer. Rationaliteten med två varianter av D800 är att alla D800 tillverkas med AA-filter medan sedan AA-filtret plockas bort utifrån efterfrågan. Det är också förklaringen till att varianten utan AA-filter blir kanske 7000-9000 kr dyrare.

Senast ändrad:
OM det är så att båda D800 husen har 36 mp kan någon förklara för mig varför dom släpper två olika versioner. Jag förstår vad med och utan AA-filter innebär men vem är dom olika versionerna riktade till?

Varför vill man ha med om man kan få utan?

AA-filtret "suddar" till bilden med syfte att undvika moire-effekter men det gör också att ca 15% av upplösningen tappas.

Föreställningen är att ju fler MP en kamera har desto svagare AA-filter kan kameran ha.

Syftet med att lansera två varianter - en med och en utan AA-filter - är att även om en majoritet av normala användare kommer att föredra att ha kvar AA-filtret, för att undvika moire i strukturer som kläder, interiörer mm, kan det finnas en fördel vid tex landskaps- och produktfotografering av få ca 15% mer upplösning i bilderna, Bildstorleken är densamma från båda varianterna medan detaljnivån blir bättre från varianten utan AA-filter.

Här är mer information och bildexempel med och utan AA-filter:

http://www.maxmax.com/hot_rod_visible.htm

Senast ändrad:
D700 tillverkades ju i Japan i en av fabrikerna som "förstördes" av tsunamin i mars. Mig veterligen har det inte tillverkats några D700 eller D3 överhuvudtaget sedan dess?

Nikons fabrik i Sendai påverkades i sig bara litet av jordbävning och tsunami. Däremot har mycket infrastruktur i området blivit skadad, plus att många underleverantörer säkert haft problem. Strömförsörjning har varit ett stort problem i en del områden, lite oklart hur hårt Nikon drabbats av detta. Sist men inte minst har personalen med största sannolikhet har släkt och bekanta som drabbats hårt.

D3 slutade för övrigt tillverkas för runt tre år sedan, antar att du tänkte på D3s :)

D4 tillverkas i Sendai, och kommer att börja säljas nu i februari, det tyder på att den förmodligen har tillverkats under större delen av hösten i alla fall, kanske med början redan under sommaren.

Nikons fabrik i Sendai påverkades i sig bara litet av jordbävning och tsunami. Däremot har mycket infrastruktur i området blivit skadad, plus att många underleverantörer säkert haft problem. Strömförsörjning har varit ett stort problem i en del områden, lite oklart hur hårt Nikon drabbats av detta. Sist men inte minst har personalen med största sannolikhet har släkt och bekanta som drabbats hårt.

D3 slutade för övrigt tillverkas för runt tre år sedan, antar att du tänkte på D3s :)

D4 tillverkas i Sendai, och kommer att börja säljas nu i februari, det tyder på att den förmodligen har tillverkats under större delen av hösten i alla fall, kanske med början redan under sommaren.

Martin: Skulle du även gissa att tillgången på D4 kommer vara god vid säljstart? Eller vad har du fått för känsla av tillgång och efterfrågan på D4?

mvh Johan

På Nikons hemsida finns inte bara D90 kvar utan också D5000 och D3000 trots att det är länge sedan D7000, D5100 och D3100 kom.
Visst och orsaken är att de fortfarande finns som nya hos MM mfl. Det vore rätt ojyst av CaNikon att överge en sådan bra kanal för utgångna produkter. Såg föresten en D3000 som såldes som ny på MM för någon vecka sedan. Eller en två generationers gammal Panasonickompakt. Den som idag heter Z20 någonting.

Däremot är det ytterst svårt att få tag på en sådan hos en "seriös" fotohandlare.

För övrigt så är det inte D90 som sålt mest utan D3000 och dess efterträdare D3100. Antalet kameror som Nikon producerade första halvåret 2010:
"Nikon sold 1.9m DSLRs, 2.95m lenses, and 6.7m Coolpix"
Från www.bythom.com.

För mig så känns det inte som så där vansinnigt många DSLR med tanke på hur stor marknaden så ofta rapporteras vara. Lejonparten av de sålda DSLR är dessutom ur den fyrsiffriga serien. IE D3000 och D500. Dela upp siffran i olika kameror och markander. Observera att jag gissar vilt nu. 55% D3000. 20%D5000, 10% D90 och resten D300/D700/D3. Dela sedan upp detta på europa, asien och amerika så blir det inte så speciellt många av var och en till varje region. Jo visst skall några även skickas till afrika.. Och om sedan varje land får ta hand om kostnaden för lagervolymerna så.......

Senast ändrad:
Visst och orsaken är att de fortfarande finns som nya hos MM mfl. Det vore rätt ojyst av CaNikon att överge en sådan bra kanal för utgångna produkter. Såg föresten en D3000 som såldes som ny på MM för någon vecka sedan. Eller en två generationers gammal Panasonickompakt. Den som idag heter Z20 någonting.

Däremot är det ytterst svårt att få tag på en sådan hos en "seriös" fotohandlare.

För övrigt så är det inte D90 som sålt mest utan D3000 och dess efterträdare D3100. Antalet kameror som Nikon producerade första halvåret 2010:
"Nikon sold 1.9m DSLRs, 2.95m lenses, and 6.7m Coolpix"
Från www.bythom.com.

För mig så känns det inte som så där vansinnigt många DSLR med tanke på hur stor marknaden så ofta rapporteras vara. Lejonparten av de sålda DSLR är dessutom ur den fyrsiffriga serien. IE D3000 och D500. Dela upp siffran i olika kameror och markander. Observera att jag gissar vilt nu. 55% D3000. 20%D5000, 10% D90 och resten D300/D700/D3. Dela sedan upp detta på europa, asien och amerika så blir det inte så speciellt många av var och en till varje region. Jo visst skall några även skickas till afrika.. Och om sedan varje land får ta hand om kostnaden för lagervolymerna så.......

Enligt mina kontakter så är det D80 som sålt klart mest i Nikons sortiment av systemkameror, mätt i antal toatalt sålda hus.

Martin: Skulle du även gissa att tillgången på D4 kommer vara god vid säljstart? Eller vad har du fått för känsla av tillgång och efterfrågan på D4?

mvh Johan

Om jag får gissa så misstänker jag att tillgången kommer vara hyfsad. I alla fall nu på kort sikt för NPS och yrkesfotografer, och på lite längre sikt (typ framåt eller efter sommaren) även för alla övriga. Dvs ungefär samma tillgång som det var för D3s och före den D3.

När man pratar om tillgång och leveranser med olika representanter för Nikon så är det en sak som påfallande ofta dyker upp i det de säger: De vill inte hamna i situationen de fick med D200. Aldrig någonsin igen. Där hamnade de ju i en sits där efterfrågan väldigt snabbt kom att överstiga efterfrågan och med tanke på hur lång tid det tog att fixa så kan man gissa att de den gången inte riktigt hade förberett någon plan B ifall försäljningen överträffade prognoserna. Den gången tog det bortemot ett år efter introduktionen av D200 innan leveranser hyfsat hängde med efterfrågan och många fick vänta i många långa månader innan de fick sin kamera. Att som tillverkare inte kunna få fram en produkt som kunder ropar efter och som säljs med marginal på en marknad där man slåss om andelar ... Måste vara vansinnigt frustrerande plus att den typen av leveransproblem skadar varumärket.

Efter det har Nikon med några få undantag (t.ex. TC-20 III) varit ganska bra på att leverera saker i hyfsat synk med efterfrågan. Det här hur svårt det är att förutse försäljningsutfall varierar ju med hur stort genomslag en produkt får. D4 är vad vi kan se nu inte en direkt revolutionerande produkt, vilket gör det enklare att förutsäga ungefär hur försäljningen kan komma att se ut.

I sammanhanget kan det vara värt att påpeka att vissa typer av produkter, mest typiskt stora supertelen, har ett visst tillverkningstempo som är svårt att påverka. Det är handgjorda prylar som bara kan sättas samman av en liten grupp högutbildade montörer plus att de stora glaselementen tar mycket lång tid (åtskilliga månader) att tillverka. Så blir de en plötslig efterfrågan på säg 500/4, ja då kan det bli långa leveranstider. Kameror är på det sättet lite enklare, även de handbyggda som D4. Det är som Magnus Garpendal nämnt, man växlar antagligen mellan olika produkter och får då lite mer flexibilitet.

Enligt mina kontakter så är det D80 som sålt klart mest i Nikons sortiment av systemkameror, mätt i antal toatalt sålda hus.

Jag har hört liknande saker, D80 var en enorm försäljningssuccé. Men jag har också hört att D90 kan vara på väg ikapp.

Månad för månad säljer ju nästan alltid instegskameror bäst: D40, D40x, D60, D3000 och nu D3100 har alla varit storsäljare. Men, modeller som D80 och D90 säljs under längre tid vilket gör att de totalt sett, över modellens livslängd, kan komma ikapp instegskamerorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar