Palletheking
Aktiv medlem
Någon som har en uppfattning om batterigreppet ihop med batteriet EN-EL18 ökar hastigheten på af något. Tänker främst på skruvfokuserade objektiv som jag upplever lite trögdrivna.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Någon som har en uppfattning om batterigreppet ihop med batteriet EN-EL18 ökar hastigheten på af något. Tänker främst på skruvfokuserade objektiv som jag upplever lite trögdrivna.
"att använda kredit på annat än boende är lyxkonsumtion."
/Karl
Och nu blir det mer OT!
I princip håller jag med dig om kreditköp, men vissa rejält dyra kapitalvaror, som t.ex. bilar och bostäder, accepterar jag att köpa på kredit. Idealet vore förstås att inte behöva det, men åtminstone för mig så skulle det ta alldeles för lång tid att spara ihop till en bostad.
Jag har ju självklart 180 2,8 af-D som har det längsta manuella fokusdraget från närgräns till oändligt, mig veterligen av alla af-objektiv. Macrooptik undantagen. Antar att det borde innebära långt arbete för fokusskruven.
Nu skulle jag aldrig köpa vare sig bil eller D800 på kredit, men en D800 skulle kännas bättre att köpa på kredit än en bil eftersom bil med all säkerhet tappar mycket i värde. Köper man en bil på kredit är skuldens storlek med största sannolikhet någon gång under lånets gång större än värdet på bilen.
Det inte bara låter självklart. Det är självklart.Klart man ska en diskussion och boken är en tankeväckare. Läs!
Det låter självklart: Att spara ihop till varan före köpet ger positiv avkastning. Att betala på lån ger negativ.
Speciellt bilar är något man ska undvika att köpa på avbetalning eftersom de förrutom dålig kredit (dvs hög ränta) drabbas av höga driftskortnader plus extrem värdeminsking.
Om man lånar till ett bilköp så bör man se till att man betalar av i en takt som motsvarar (eller helst överstiger) värdeförsämringen. Om man inte kan det har man valt en för dyr bil.
Och en digitalkamera skulle alltså hålla sitt värde bättre än en bil, menar du?
Det inte bara låter självklart. Det är självklart.
De bilar jag har köpt på kredit har jag finansierat genom att belåna huset. Det ger betydligt bättre ränta. Sen gäller det förstås att betala av den extra belåningen i samma takt som bilen tappar värde.
Min D700 tappade bara 50% på fyra år. Så lite har jag aldrig lyckats få en hyfsat ny bil att förlora på fyra år.
./Karl
Icke desto mindre är det så man bör göra om man köper bil på kredit. Man behöver oftast inte betala av på hela värdet på bilen om man byter in den efter ett par år.Det är lite svårt, om bilen är ny bilen tappar den över 20% i värde bara man tar ut den, det blir rätt hög avbetalningstakt.
Och det är fortfarande 3-4% minus. Sparar man före istället går du plus ett par %, eller mer om du kan placera pengarna bättre.
Arbetsredskap är en annan sak. De skriver man ju av.Min första D700 tappade 25-30%, men det var en grym investering eftersom jag kunde tjäna pengar på den.
Icke desto mindre är det så man bör göra om man köper bil på kredit. Man behöver oftast inte betala av på hela värdet på bilen om man byter in den efter ett par år.
Ja, givetvis, men då måste man vara utan bil tills man sparat ihop till en.
Arbetsredskap är en annan sak. De skriver man ju av.
Och det är fortfarande 3-4% minus. Sparar man före istället går du plus ett par %, eller mer om du kan placera pengarna bättre.
Fast kapitalkostnad har man alltid i någon form även om man har sparat ihop till bilen. Man förlorar ju de pengar man skulle ha tjänat på att placera pengarna istället för att köpa bil för dem.
Jaha då var det dags igen att fånga månen !
Den 31 Augusti full måne, men första månbilder med min FX redan igår så tog jag denna bilden med min D800E och fick väldigt snabba tider som jag förundras över.
1/2500 sekund F/11 Iso 1250 med 150 mm objektiv allså bara en liten ynga del är månen på annars en svart himmel.
Så hur sjutton kunde det bli så här när det mer normla är kring 1/250-500 iso 100 ?
Mvh./LEE
Jag förstår inte riktigt...Är frågan hur du kunde få så snabba tider?
Du kör ju ISO 1250 som är typ 3,5 steg från ISO 100. Därför får du snabbare tider.
Eller fattade jag frågan fel nu?
Jo fel tänk där tror jag !
Iom höga iso så blir ju normalt tiden ännu lägre men kameran var ju manuellt inställd på 1/2500 eftersom bilderna blev utfrätta vid längsammare tiden och bländare 11 är ju ett litet hål så att säga.
Men ändå kör kameran upp iso till max vad jag ställt känsligheten på som max "100-1250" men skit samma om isot är högt det jag menade är att i normala fall brukar tiden 1/250-500 räcka till och nu 1/2500 och bländare 11 känns ju som månen lyste extra starkt så att säga.
Att sedan kameran tyckte det var mörkt ja fast jag mätte på exakt måne med spotmätning så tyckte den ändå att det var mörkt och körde upp isot i taket.
Mvh. /LEE