Annons

Äntligen Nikon D800

D800E är bygd för att fotografen skall ge bilderna lite mer kärlek under efterbehandlingen, dvs många skavanker fixas inte till i kameran till skillnad från Nikons övriga kamerautbud.

/Karl

Ja alla behöver vi kärlek och kan man ge extra mycket av denna dyrbara vara så kan ju resultatet bli jätte bra hehe.
Ikväll ska köttbitarna på grillen få extra mycket kärlek vad nu detta har med denna diskustion att göra ?

Jag hoppas fler får känna glädje och nöjdsamhet i denna vackra värld.

Tycker synd om Phool nu !

Kram alla foto nördar.
/LEE

Ja alla behöver vi kärlek och kan man ge extra mycket av denna dyrbara vara så kan ju resultatet bli jätte bra hehe.
Ikväll ska köttbitarna på grillen få extra mycket kärlek vad nu detta har med denna diskustion att göra ?

Jag hoppas fler får känna glädje och nöjdsamhet i denna vackra värld.

Tycker synd om Phool nu !

Kram alla foto nördar.
/LEE

Man kan inte tycka synd om någon som självmant går över till the dark side (alla som har sett star wars vet att the dark sides armé har samma färg som Canons objektiv) efter att Nikon presenterat århundrades kamera.

/Karl

Jag missar dock fokusen allt som oftast alternativt får kramp i tummen när det går undan med AF-ON-knappen. Använder den i stort sett endast i filmning.

Är dock väldigt medveten om att den metoden passar många väl.

/Karl

Man kan ju släppa ut den när man fokurerat. :) Du menar kanske om man ska fota långa serier med AF-C?

Att fokusera med avtrycket, speciellt om det är en krånglig situation, och så kommer man på att man måste ändra någon inställning så förlorar man fokus för att man råkade släppa upp avtryckaren ett ögonblick....grrrrrr.

Har stått i kö på tre ställen ett tag bla JP och ett par lokala men i förrgår såg jag att scandinavianphoto hade en i lager men jag han dock inte beställa då klockan var över 5, igår morse ringde jag och fick bekräftat att dom hade en på hyllan och den är hos mig imorgon.. ÄNTLIGEN!

Jag har beställt ett lexar 1000x 32Gb CF som var snabbast i testet som någon länkade till.
Hur många .NEF filer får det plats på 32Gb? tänker ha ett lite långsammare 32Gb SD som nödkort också sålänge om jag inte upptäcker att jag behöver snabbare.
Om jag förstått det rätt så ger 14bitar komprimerad .nef drygt 40Mb och okomprimerad drygt 70Mb?
Finns det någon fördel i att köra okomprimerat?

MVH

Jag var i Hamburg för ett par dagar sedan, D800 fanns på hyllan bakom disken.

Nu har jag äntligen fått min 800!
Spontant känns det nästan som när jag köpte D90`n för tre år sedan och aldrig rört en systemkamera innan, den är väldigt annorlunda! fick läsa instruktionsboken för att ställa in bländarprio säjer väl endel...

En sak jag märkte direkt var att datorn inte kan förhandsvisa .nef bilderna direkt i bildvisaren som jag kunde med filerna från D90.

Är dom för stora eller var är det som hindrar?

Fungerar inte det så får jag ju börja spara jpegkopior för att kunna se korten i datorn.. Jag har inte fått CF-kortet än så jag kör med ett sandisk ultraII kort och det har det svettigt redan med nef-filerna om man säjer så..

Edit: jag skriver långsamt ola.. Det verkar som att vissa har dom på lager.

Jag fick förresten en inbjudan från Nikon att bli en NPU. Kan jag som hobbyfotograf bli medlem där och var är fördelen för mig?

Nu har jag äntligen fått min 800!
Spontant känns det nästan som när jag köpte D90`n för tre år sedan och aldrig rört en systemkamera innan, den är väldigt annorlunda! fick läsa instruktionsboken för att ställa in bländarprio säjer väl endel...

En sak jag märkte direkt var att datorn inte kan förhandsvisa .nef bilderna direkt i bildvisaren som jag kunde med filerna från D90.

Är dom för stora eller var är det som hindrar?

Fungerar inte det så får jag ju börja spara jpegkopior för att kunna se korten i datorn.. Jag har inte fått CF-kortet än så jag kör med ett sandisk ultraII kort och det har det svettigt redan med nef-filerna om man säjer så..

Edit: jag skriver långsamt ola.. Det verkar som att vissa har dom på lager.

Jag fick förresten en inbjudan från Nikon att bli en NPU. Kan jag som hobbyfotograf bli medlem där och var är fördelen för mig?

Låt bli jpg av den anledningen i alla fall.

Det finns plugin för windows och de program som du normalt använder för att visa .NEF-filer. Ladda ner/uppdatera så blir det som vanligt. Fast långsammare pga filstorleken.

Läs om NPU/S på nikons hemsida.

Nä låt oss nu fokusera på fredagsmys istället.
Låt alla tunga aggresiva känslor gå förlorade i en skön oförglömlig kväll med grillat och några goda Innis and Gunns.

Sommarens sista chanser är här till härliga kvällar vid grillen.
Mvh. /LEE

Nä låt oss nu fokusera på fredagsmys istället.
Låt alla tunga aggresiva känslor gå förlorade i en skön oförglömlig kväll med grillat och några goda Innis and Gunns.

Sommarens sista chanser är här till härliga kvällar vid grillen.
Mvh. /LEE

Jag köpte faktiskt ett par Innis & Gunn häromdagen, men just nu blev det en kall Urquell istället.
Grillen tänder jag när de frysta rödingarna har tinat färdigt.

Obl. D800-svammel: jag var rätt seriöst inställd på att skaffa en D800 i våras, men sen kom andra kameror emellan. :)
Och nu verkar det som att det är vettigare för mig att vänta på D600.

Ha en trevlig grillkväll, Lennart, och ta lite högupplösta bilder på grillningen.

Man kan ju släppa ut den när man fokurerat. :) Du menar kanske om man ska fota långa serier med AF-C?

Att fokusera med avtrycket, speciellt om det är en krånglig situation, och så kommer man på att man måste ändra någon inställning så förlorar man fokus för att man råkade släppa upp avtryckaren ett ögonblick....grrrrrr.

Man kan säkert vänja sig vid det och finna fördelar med det, men just nu är jag avig.

/Karl

Jag köpte faktiskt ett par Innis & Gunn häromdagen, men just nu blev det en kall Urquell istället.
Grillen tänder jag när de frysta rödingarna har tinat färdigt.

Obl. D800-svammel: jag var rätt seriöst inställd på att skaffa en D800 i våras, men sen kom andra kameror emellan. :)
Och nu verkar det som att det är vettigare för mig att vänta på D600.

Ha en trevlig grillkväll, Lennart, och ta lite högupplösta bilder på grillningen.

Mycket som är gott och eftersom sortimentet är stort så har man ju ett litet gott helvete att välja.

Vi kastade kubb efter grillningen och jag fick äran att fälla kungen.

D600 har jag ännu ej läst något om än, men det blir nog en fint kamera det också med möjliga 24 MP från Sony samt minst 8 BPS.

Mvh. /LEE

Låt bli jpg av den anledningen i alla fall.

Det finns plugin för windows och de program som du normalt använder för att visa .NEF-filer. Ladda ner/uppdatera så blir det som vanligt. Fast långsammare pga filstorleken.

Läs om NPU/S på nikons hemsida.

Jag hämtade den nya pluginen från nikon men det tar löjligt lång tid att fåfram korten! det ser ut som att den endast belastar en kärna på prosessorn! finns det effektivare plugin är nikons egna?

Nu har jag testat mina objektiv och är väldigt förtjust i mina gamla fasta! särskillt 85-2 som nog är en grym porträttglugg, bakgrundsoskärpan är riktigt grym iaf!

En negativ sak som jag märkte igår var när jag använde mina polariserande solglasögon så fick jag svårt att se den stora displayen! flytande kristallskärmar kan såklart vara svåra pga det polariserande glas som är framför men färgskärmar borde inte vara något problem!?
Någon mer som märkt det?

MVH

Är det någon som har en D800 och en D80? Skulle vara jättekul och se jämförelse mellan dem på iso 400,800 och 1600 :)
Någon som har möjlighet?

Är det någon som har en D800 och en D80? Skulle vara jättekul och se jämförelse mellan dem på iso 400,800 och 1600 :)
Någon som har möjlighet?

Tyvärr men jag skojade med min son när jag hade fått hem min D800E och tejpade en bit svart tejp över 0E så det endast blev D80 kvar och visade honom min nya kamera.
Då sa han va eller ska du måla över alla text på axelremmen också ?
Jag tittade på remmen och såg att där stog det med jätte stora bokstäver och siffror Nikon D800E hmmmm å gud så dumt hehe !

Är nog inte någon mening att lägga in bilder för jämförelser här på fotosidan som har så himmla låg upplösning för inlägg här. Men länkar till fullformats bilder ger nog en bättre föraning.

Mvh. /LEE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar