Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

12 eller 14 bitars raw

Någon som vet skillnaden mellan 12 och 14 bitars raw i D800? Är det värt att köra det högre värdet och få större filer?

Någon som vet skillnaden mellan 12 och 14 bitars raw i D800? Är det värt att köra det högre värdet och få större filer?

Det är väl ganska uppenbart. Skillnaden är två bitar! :)

...vilket betyder att kameran teoretiskt sett sparar ner fyra gånger så många färgnyanser i 14bpp som i 12bpp. Däremot kan man ju ifrågasätta hur mycket av den infon som är användbar eller om man bara sparar "brus".

Själv kör jag alltid i 14bpp. Det är dumt att kasta information, och disk är billigt.

Det är väl ganska uppenbart. Skillnaden är två bitar! :)

...vilket betyder att kameran teoretiskt sett sparar ner fyra gånger så många färgnyanser i 14bpp som i 12bpp. Däremot kan man ju ifrågasätta hur mycket av den infon som är användbar eller om man bara sparar "brus".

Själv kör jag alltid i 14bpp. Det är dumt att kasta information, och disk är billigt.

Den faktiska skillnaden är att när du lyfter mörka partier i en bild så blir det bättre med 14 bitar jämfört med 12 bitar. Konverterar du en bild rakt av till JPG så är skillnaden obefintlig.

/Karl

Måndagsex!!!???

Måndags ex. ?
Jag har inte läst om någon som fått ett men dessa måndags ex. är ju lite
av en sorglig företelse. Men vi som läser denna sida kan ju skriva ned lite vad som hänt vårt ex. vilken dag den tillverkats och hur detta har påverkat funktionen.

Att vänta ett halvår gör ju inte att måndagarna försvinner tyvärr.
Mvh. /LEE

Läs följande: http://mansurovs.com/nikon-d800-asymmetric-focus-issue
Sen kan du fortsätta att läsa på den bloggen om Nikons respons på "problemet"!

Fokusproblem?

Jag ber om ursäkt om jag slår in öppna dörrar, men jag orkar inte läsa igenom alla 309 sidorna i detta forum. Jag har använt sökfunktionen men hittar inte det jag söker:
Felaktiga autofokuspunkter till vänster.
Jag hade funderingar på att göra en omvänd "Pohl" och som inbiten Canonist köpa en D800.

Snubblade dock över en artikel om D800 autofokusfel på siten mansurovs.com och har sedan följt disk där. Det verkar finnas ett betydande antal felaktiga ex. i USA och Nikons svar eller rättare sagt avsaknad av svar är bekymrande.

Är det ngn i Sverige som känner till detta problem, eller är det bara jag som inte hittar det?

Första artikeln om detta kom i slutet av juni: http://mansurovs.com/nikon-dslr-autofocus-problems.

Har någon av er haft detta problem med D800?

Jag ber om ursäkt om jag slår in öppna dörrar, men jag orkar inte läsa igenom alla 309 sidorna i detta forum. Jag har använt sökfunktionen men hittar inte det jag söker:
Jag hade funderingar på att göra en omvänd "Pohl" och som inbiten Canonist köpa en D800.

Snubblade dock över en artikel om D800 autofokusfel på siten mansurovs.com och har sedan följt disk där. Det verkar finnas ett betydande antal felaktiga ex. i USA och Nikons svar eller rättare sagt avsaknad av svar är bekymrande.

Är det ngn i Sverige som känner till detta problem, eller är det bara jag som inte hittar det?

Första artikeln om detta kom i slutet av juni: http://mansurovs.com/nikon-dslr-autofocus-problems.

Jag hade problem med alla fokuspunkter, något som Nikon fixade till snabbt på min kamera. Nu fungerar alla fokuspunkterna bra på min kamera.

/Karl

Det är möjligt att det behövs nya skalningsmetoder för att skala bilder utan AA-filter. Sågtandningen syns dock lite även i orginalbilden.

/Karl

Det första som oroar mig är att ibland så står det att Nikon tagit bort kantutjämnings filtret och just detta låter ju som rena sågtanden om inte sneda linjer får en utjämning, Men finns det inte någon fler som märkt problemet här på FS ?

Men AA filter och kant utjämnings filter är vala inte samma sak frågar jag mig och ropar JOAKIM hjälp mig hehe !

Mvh. /LEE

Att du använder 300dpi /ppi har ingen betydelse då det är antal pixlar som räknas vad det gäller bildstorlek = längd x bredd , fotosidan har 400 x 400 px som max upplösning
att sedan sidan inte tar emot en större fil än 100KB så betyder det att du får välja en jpg kompression som gör att bilden blir minde än 100kb

Tackar dig ännu en gång för ditt svar !
Detta med Dpi är ju för printers det vet jag men när jag kör nedskalningen i mitt program så kan man välja pixlar per tum eller cm.
Och ju fler pixlar ju mindre bild i area allså tätare packat.
Det var detta jag menade med att nu blir väl bilden jäkligt liten för den var på över dessa 100 KB och då krymper FS bilden ännu mer fast jag hade uppnått det perfekta 400 x 400 talet paixlar som är max här tyvärr.

Nä nu går en annan och lägger sig Godnatt !
/LEE

Den faktiska skillnaden är att när du lyfter mörka partier i en bild så blir det bättre med 14 bitar jämfört med 12 bitar. Konverterar du en bild rakt av till JPG så är skillnaden obefintlig.

/Karl

Jaha!

Då blir det att kolla om det är värt 20 mb extra per bild. Har alltid kört 12 bitars i D300 och D700.

//Lasse

Tamron 24-70 2,8 och D800

Någon som har erfarenhet av Tamron 24-70 28 med D800, mitt ex liger och väntar på mig hos SP

Jaha!

Då blir det att kolla om det är värt 20 mb extra per bild. Har alltid kört 12 bitars i D300 och D700.

//Lasse

Jag märkte en relativ stor skillnad på min D700 när man började dra i reglagen lite hårdare och D800 har ännu större DR, så skillnaden borde vara större. Har dock inte behövt dra speciellt hårt i någon D800-bild än.

/Karl

Tackar dig ännu en gång för ditt svar !
Detta med Dpi är ju för printers det vet jag men när jag kör nedskalningen i mitt program så kan man välja pixlar per tum eller cm.
Och ju fler pixlar ju mindre bild i area allså tätare packat.
Det var detta jag menade med att nu blir väl bilden jäkligt liten för den var på över dessa 100 KB och då krymper FS bilden ännu mer fast jag hade uppnått det perfekta 400 x 400 talet paixlar som är max här tyvärr.

Nä nu går en annan och lägger sig Godnatt !
/LEE

Här på forumet så resizar siten bilderna själv. Jag har laddat upp 36MP-bilder som automagiskt fått längsta sidan satt till 400px och den bilden var betydligt större än 100KB.

När du laddar upp till ditt eget bildgalleri så är det dock betydligt kinkigare men då är det 1024px har jag för mig.

/Karl

Men eftersom sensorn klarar av fyra gångers förstärkning på ett bra sätt, så borde det gå att ta ut fyra bitar mer, dvs 18-bitar.

/Karl

En detalj: 4 gånger är två bitar, dvs 14+2 = 16, inte 18.

Vad menar du med fyra gångers förstärkning? Menar du analog förstärkning före AD-omvandlaren? Och att man sen får ut 14-bitar ändå? 16?

Jag kanske blandar ihop äpplen med päron men när jag kör högre ISO tycker jag att DR går ner, redan på ISO400.

Jag märkte en relativ stor skillnad på min D700 när man började dra i reglagen lite hårdare och D800 har ännu större DR, så skillnaden borde vara större. Har dock inte behövt dra speciellt hårt i någon D800-bild än.

/Karl

Skillnaden i DR mellan 12 och 14-bitar är i princip obefintlig. Det finns inga mätvärden för 12-bitar för D800 i denna sammanställning men för andra kameror som D7000 och D700 är skillnaden minimal:

http://home.comcast.net/~NikonD70/Investigations/Sensor_Characteristics.htm

En detalj: 4 gånger är två bitar, dvs 14+2 = 16, inte 18.

Vad menar du med fyra gångers förstärkning? Menar du analog förstärkning före AD-omvandlaren? Och att man sen får ut 14-bitar ändå? 16?

Jag kanske blandar ihop äpplen med päron men när jag kör högre ISO tycker jag att DR går ner, redan på ISO400.

D800(E) tappar DR linjärt från ISO 200 medan D4 tappar DR linjärt först efter ISO 1600.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand)/Nikon/(appareil2)/767|0/(brand2)/Nikon

/Karl

Jag testade det där för ett tag sen o skillnaden mellan 12 o 14 bit är typ noll komma noll noll ett om man pixelpeepar. Så på D700an är det inte alls värt det, däremot på D800an kan jag tänka mig att det är det.

Ja, det är ju tydligen så att en liten del är behäftade med ett litet problem vad gäller de vänstra fokuspunkterna. Tydligen bara tillsammans med korta brännvidder, och stora öppningar.
Finns mycket att läsa på nätet om detta.
Personligen så struntar jag i detta ev. "problem". Det är ju bara att fokusera med centerpunkten, och ev. komponera om bilden.
Förr eller senare så kommer nog Nikon att informera och även ha lösning på detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar