Så det vi väntar på och som Sony har ett patent på som de visat för något år sedan är AF-sensorer direkt på huvudsensorn. Då ryker spegeln all världens väg och då kommer alla kameror i ett slag att kunna köras med betydligt snabbare seriebildtagningssekvens än idag. Dessutom får alla följande AF vid filmning.
Tekniken har ju redan framgånggsrikt använts i Nikon 1-kamerorna (och mindre framgångsrikt hos några modeller från Fujifilm). Jag håller helt med om att det är en grymt lockande teknik, och tror det är bästa vägen att gå. Det blir extra lockande i och med att man kan kombinera fasdetektering med kontrastdetektering, bägge har ju sina styrkor.
Men, den tekniken är inte trivial, och värre blir den ju större sensor man har. Ett av problemen är att skall den fungera bra så måste man ha mycket hög utläsningsfrekvens från sensorn, något som bland annat skapar värmeproblem - vilket om jag förstår saken korrekt blir värre ju större sensorn är.
Men, alla kameratillverkare tittar på den här tekniken, jag tror vi kommer att se mycket utveckling där de närmsta åren.
Speglar är skit och att vi blir av med dessa måste ju bara hända i nästa generation fetkameror. Det är väl dags nu att bli av med det föråldrade elektromekaniska rasslet. Då kan dessutom alla testare sluta fråga sig om kameran har spegellåsning i uppfällt läge. Det blir liksom en icke fråga då liksom vibrationerna som idag orsakas av spegelrasslet inte minst vid seriebildtagning.
Jag skulle inte kalla speglar skit
Men jag håller med om att de krånglar till kameror rejält (ta bara en sådan sak som de stora registreringsvstånden för objektiven). Jag tror vi kommer att få se fler och fler EVF-kameror, om inte annat av rena kostnadsskäl, se mitt svar till Lennart här ovanför. Men också för att EVF har sina egna stora fördelar - peaking är ju kanske den mest lysande fördelen, men hela grejen att kunna välja och styra hur information visas är ju underbar.
Det vanligaste som händer vid genomgripande teknikförändringar är ju inte att en gammal teknik plötsligt helt upphör, snarare att den margnaliseras till en nisch. Se på genomsiktssökare, som egentligen blev utkonkurrerat av spegelreflex för sisådär 50 år sedan, men som envist finns kvar lite här och var. Ja, se på film som finns kvar som en nisch trots att digitalt tagit över huvudfåran. Så det kommer finnas kameror byggda kring speglar även framledes, men det kommer att bli mer och mer av en nisch.