(Min fetstil)
Du missar målet lite tycker jag ... det spelar ju ingen roll var du sätter riktmärket, om det är 2,5 år tillbaka eller 91. Någonstans måste du sätta en startpunkt om du ska fortsätta att jämföra med tidigare kameror på samma bedömningsskala, och sätta någon sorts absolut måttstock för varje aspekt av kameran som mäts. Jag tror inte detta blir så lätt - hur gör du t.ex vid teknikskiften eller när det kommer helt nya funktioner, hur ska du värdera dom mot en äldre generation som inte ens har funktionen eller tekniken?
Att du tycker att poängsättningen är inkonsekvent beror som jag ser det mest på din egen ovilja att väga in att varje test görs vid en viss tidpunkt och med en viss omgivning av teknik och andra modeller. Sedan måste sådana här tester bli lite subjektiva eftersom det lite beror på vad testaren värderar.
MItt råd är att inte ta detta så väldans allvarligt - häll på en stor nya salt och gör din egen bedömning istället. Du lär inte kunna påverka deras arbetsmetoder i vilket fall. ;-)
Allt handlar om förnuft och rimlighet. Är det rimligt att säga att man inte kan jämföra 5D2 med 5D3 eftersom det är 3 år emellan? Om du tycker det är rimligt, förklara varför. Och förklara det för alla 5D2 och 5D3 ägare att deras tankar kring detta inte är rimliga för att det inte går att jämföra på en gemensam skala.
Diskussionerna kring detta med att jämföra går höga på CanonRumors, alltid kul.
Vid stora teknikskiften sker en annan typ av bedömning såklart. Men vad jag vet är det inget sådant mellan ex.vis 7D och D800. Ungefär samma gamla fast bättre. Jo, visst är det bättre sensor osv, men det är hela poängen med att jämföra. Varför är det så svårt?
Det är annat om man jämför 'dumb phone' från 2008 med Android 4 smartphone. Men det är en helt ny generation, en ny teknologi, en ny värld nästan.
DSLR bara lunkar på. 2½ år är inte mycket. Samma gamla fast bättre.
Nej, jag lär knappast kunna påverka dp! Lika lite som man påverkar den grekiska politiken genom att diskutera den. Men fortfarande intressant att diskutera.
"Sedan måste sådana här tester bli lite subjektiva eftersom det lite beror på vad testaren värderar." - Absolut! Exempel är ergonomi, användbarhet, gränssnitt. osv osv. Men de tekniska delarna - IQ, fokus, mätning, ISO osv måste vara så objektiva som möjigt. Annars helt meningslösa.