Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Angående priset.
Den hype vi ser om D800 beror delvis på att det verkar vara en finfin kamera men också att det är en finfin kamera till ett bra pris. Om Nikon väljer att höja priset försvinner den sistnämnda fördelen.
Vi (och ffa Nikon!) skall nog inte glömma att marknaden för en kamera i det segment D800 och 5D III befinner sig är rätt liten. Som exempel kan man ta den förra generationen "små fullformatare" från Nikon och Canon. Här på FS finns det idag sammanlagt 2697 ägare till D700 och 5D mk II. Dessa är fördelade så här: Nikon 1026st (38%), Canon 1671st (62%). Försäljningsmässigt kan man allså konstatera att Canon sopade banan med Nikon förra gången det begav sig. (Ja jag inser att antalet registrerade ägare på FS inte är ett optimalt stickprov för att bedöma försäljningen men det är de siffrorna jag har tillgång till och jag kan inte se något skäl till att Canon skulle vara överrepresenterade bland FS medlemmar jämfört med hela populationen.)
Så, om Nikon inte vill hamna på efterkälken den här gången också är det nog smart att behålla priset.

Mvh Henning, som inte kommer att handla förrän tidigast efter oktoberlönen och därför har gott om tid på sig att bestämma sig för om det skall bli en D800, en D800e eller en 5D mk III :)
Men som å andra sidan börjar bli rätt trött på sin D200 :(

Jag har ingen referens tillhands rakt av, men om jag inte minns helt fel så måste Canon bygga småbildsensorer genom att skarva två mindre. Åtminstone var det så ganska länge, men det är ju möjligt att de har kapacitet att tillverka småbildsensorer i ett stycke numera.

Tillägg till min förra: det är A/D omvandlingen direkt på sensorkanten i den radvisa utläsningen som Canon inte har maskiner till fn vad jag kunnat läsa mig till. Vad det gäller att göra en hel FF-sensor tidigare var det väl bara Canon som kunde det, hur det är med sensorerna i Nikon D4 o D800 har jag inte sett några uppgifter på ännu men de äldre var ju "skarvade" tvärtimot vad du skrev.

Hur högt/lågt på skalan rankar du webhallen?

Tror att dom kör med gråimport. Så dom kan säkert komma över några ex. "svensksålda" Nikonkameror kommer först till Holland och därifrån skeppas dom till Solna, sen vidare till butiker. Medan webhallen troligtvis köper sina direkt från Holland eller Tyskland.

Av en slump gick jag förbi gamla Expertbutiken på Avenyen i Göteborg (brevid Bio Roy) för någon timma sedan.

De hade ett skylt ex. av D800. Jag hann ta en snabbkik. De har en Nikondemodag där i morgon 28/3 mellan kl 10 - 18.
Jag hinner dessvärre inte dit.

Bara ett tips!

Tror att dom kör med gråimport. Så dom kan säkert komma över några ex. "svensksålda" Nikonkameror kommer först till Holland och därifrån skeppas dom till Solna, sen vidare till butiker. Medan webhallen troligtvis köper sina direkt från Holland eller Tyskland.

Aj då... :( Men i praktiken borde det inte bli någon skillnad för mig? Kanske t.o.m positivt att ha valt dem om det finns chans att få den tidigare än svensk....

Annan grej. Undra varför inte 50/1,4G står med som rekommenderat objektiv att använda tillsammans med D800.

Nja det beror allt på vad som står i kontraktet med Nikon det...

Ja men kontraktet gäller ju bara för den/dom sensorerna Nikon har betalat Sony för att ta fram/tillverka.....Canon kan precis som Nikon vända sig till Sony o be dom ta fram/tillverka en sensor enligt deras önskemål....finns ju inget som säger att dom behöver använda sig av samma sensor som Nikon.

Tillägg till min förra: det är A/D omvandlingen direkt på sensorkanten i den radvisa utläsningen som Canon inte har maskiner till fn vad jag kunnat läsa mig till. Vad det gäller att göra en hel FF-sensor tidigare var det väl bara Canon som kunde det, hur det är med sensorerna i Nikon D4 o D800 har jag inte sett några uppgifter på ännu men de äldre var ju "skarvade" tvärtimot vad du skrev.

Tvärtemot vad jag skrev var? Jag skrev väl ingenting om Nikons sensorer?

Haha ja precis =D 50 1.4g skulle sitta fint som klister på en D800.

Jag tycker det ska bli riktigt kul att prova alla mina "värdelösa" objektiv som inte finns med på listan.
35-70/2.8 är ett av dem, 70-210/4.0 ett annat. Båda har väl lite splittrade betyg även om jag inte förväntar mig några toppresultat.

De är ju inte direkt ikoner alla pratar om så man måste ju vara realist :)

Nikkor 50/1.4G vs. Nikkor 50/1.4D

Det är ett bra objektiv! Men inte lika bra som g:n. Det vet jag av erfarenhet =P

50/1.4G är bättre i hörnen men lite sämre i mitten på full öppning. Det vet jag genom att ha läst tester. :)

(Jag har bara egen erfarenhet av D-versionen.)

Listan med objektiv, som passar när skärpekraven är höga, i D800 Technical guide har inte heller med PC-E objektiven. Min erfarenhet är att de är grymt skarpa. Det är också något skumt i Nikons marknadsföring av D800. De använder några arkitekturbilder från franska nationalbiblioteket tagna av Benjamin Antony Monn.
Här står det att han använde PC-E 24mm: http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/d800/architecture/
Här står det att han använde 14-24mm:
http://www.nikonusa.com/en_US/o/Y6wrkA9OU_z04IreazIXl_22UII/PDF/D800_Brochure.pdf

Fast han kanske bytte objektiv och tog en bild på samma motiv igen? ;-)

50/1.4G är bättre i hörnen men lite sämre i mitten på full öppning. Det vet jag genom att ha läst tester. :)

(Jag har bara egen erfarenhet av D-versionen.)
Båda är riktigt bra. G modellen får en helt fantastisk karaktär med kalasskärpa och bokeh från f2 och uppåt, helt öppen är den bra men briljerar inte, dom är riktigt jämna, det sitter väl kanske i huvet att G:n är bättre. Men det roliga är nya billiga 1.8:an som tar båda tycker jag =) kalasfin skärpa fullt öppen, dock klarar den inte 1.4 =)

Listan med objektiv, som passar när skärpekraven är höga, i D800 Technical guide har inte heller med PC-E objektiven. Min erfarenhet är att de är grymt skarpa. Det är också något skumt i Nikons marknadsföring av D800. De använder några arkitekturbilder från franska nationalbiblioteket tagna av Benjamin Antony Moon.
Här står det att han använde PC-E 24mm: http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/d800/architecture/
Här står det att han använde 14-24mm:
http://www.nikonusa.com/en_US/o/Y6wrkA9OU_z04IreazIXl_22UII/PDF/D800_Brochure.pdf

Fast han kanske bytte objektiv och tog en bild på samma motiv igen? ;-)

Kan Nikons 85/1.8 objektiv klara upplösning på motsvarande c:a 75 Mp (vilket visats i tråd på dpreview)
så ter sig Nikons lista som just marknadsföring. Jag vet inte om man vill ge intryck av att "den här kameran är extra krävande" (och därmed mycket exklusiv) för att sälja dyrare gluggar.

Jag törs garantera att många "skitobjektiv" kommer att räcka alldeles förträffligt. D800 kräver inte mer än D7000. Att man sedan kan få bättre kantskärpa eller andra fördelar med dyrare gluggar är en helt annan sak. Upplösningen är det ingen fara med.

Nota bene: Upplösning är inte detsamma som skärpa, men det finns en rad skarpa Nikongluggar som inte kostar skjortan. 85/1.8 är nämnd, 50/1,4 G plus ett flertal andra.

Hänvisar till dpreview återigen.

//Lennart

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=41009176

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar