Annons

Äntligen Nikon D800

Kan Nikons 85/1.8 objektiv klara upplösning på motsvarande c:a 75 Mp (vilket visats i tråd på dpreview)
så ter sig Nikons lista som just marknadsföring. Jag vet inte om man vill ge intryck av att "den här kameran är extra krävande" (och därmed mycket exklusiv) för att sälja dyrare gluggar.

Jag törs garantera att många "skitobjektiv" kommer att räcka alldeles förträffligt. D800 kräver inte mer än D7000. Att man sedan kan få bättre kantskärpa eller andra fördelar med dyrare gluggar är en helt annan sak. Upplösningen är det ingen fara med.

Nota bene: Upplösning är inte detsamma som skärpa, men det finns en rad skarpa Nikongluggar som inte kostar skjortan. 85/1.8 är nämnd, 50/1,4 G plus ett flertal andra.

Hänvisar till dpreview återigen.

//Lennart

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=41009176

Det lär ju vara så att objektiv kommer prestera lika bra eller bättre på D800 som på vilken annan kamera som helst.
Objektiv blir ju inte sämre av att sitta på en D800, möjligen syns brister de har tydligare tack vare upplösningen.
 
Det är knappast upplösningsförmåga som är den största bristen i de flesta Nikkor-objektiv som går att sätta på en D800. De brister som objektiven har är snarare CA, koma, distorsion, överstrålning, etc.
Jag tror inte att dessa blir markant mer märkbara på en D800 än på tidigare Nikon-småbildskameror.
 
Det är knappast upplösningsförmåga som är det som brister i de flesta Nikkor-objektiv som går att sätta på en D800. De brister som objektiven har är snarare CA, koma, distorsion, överstrålning, etc.
Jag tror inte att dessa blir markant mer märkbara på en D800 än på tidigare Nikon-småbildskameror.

Jo visst D800 kommer att ge möjlighet att se detta tydligare men objektiven blir ju inte sämre än de redan är.
 
Ni få som har haft turen att komma över en D800, upplever ni skakningsoskärpa om ni fotar utan stativ? Kan man fota på samma sätt som tidigare eller gäller det verkligen att man håller 100% still.
 
Det lär ju vara så att objektiv kommer prestera lika bra eller bättre på D800 som på vilken annan kamera som helst.
Objektiv blir ju inte sämre av att sitta på en D800, möjligen syns brister de har tydligare tack vare upplösningen.

Nej självklart är det så. Det vet vi alla sedan länge. Men poängen jag vill betona är att många tydligen tror att D800 är ett pixelmonster som äter objektiv. Det är det inte. Många använder redan kameror med 50+ i Mp översatt till FF-format med gamla standardobjektiv. De verkliga pixelmonstren idag sett till sensorarea är NEX-7 och Alpha A77 så länge vi pratar APS-C med 24Mp

Exempelvis gamla Konica Hexanon från 70-talet på en NEX-7. Jag har själv en NEX-7 och kör 3 olika Zeissobjektiv på den. Jag har fått bilder tagna med NEX-7 och gamla Hexanon-objektiv från en vän. Det rör sig om minimala skillnader så länge Hexanonobjektivet är bländat ett eller två steg. Så lite modernare Nikongluggar lär inte visa några dramatiska skillnader om de används på en Nikon D3x eller en D800.
Syns inte "felet" på en D3x lär det inte synas på D800 heller.

PMD
 
Nikon D800+28-300

Såg en bild på ett D800 "paket" där 28-300 ingår så D800 kan inte vara sååååå krävande på vilket objektiv du använder eller så anser Nikon att 28-300 är ett mycket bra objektiv...............Tror inte Nikon levererar den HÄR kameran med nåt objektiv som inte funkar.
 
Ni få som har haft turen att komma över en D800, upplever ni skakningsoskärpa om ni fotar utan stativ? Kan man fota på samma sätt som tidigare eller gäller det verkligen att man håller 100% still.

Jag upplever att den är märkbart mindre förlåtande vad gäller slutartider än t ex D3, men det säger jag utan att ha testat ordentligt. Men jag skulle inte gå så långt som att säga att det är ett problem.
 
Jag upplever att den är märkbart mindre förlåtande vad gäller slutartider än t ex D3, men det säger jag utan att ha testat ordentligt. Men jag skulle inte gå så långt som att säga att det är ett problem.
Jag upplevde t.e.x att min D7000 var lite mer kräsen än min D700 när jag var lite skakig, fick hålla lite mer still med den, kör ju aldrig med stabiliserade objektiv. Men absolut inte så att det var ett problem. Om det är likadant med D800 så är det lungt =)
 
Jag tycker det ska bli riktigt kul att prova alla mina "värdelösa" objektiv som inte finns med på listan.
35-70/2.8 är ett av dem, 70-210/4.0 ett annat. Båda har väl lite splittrade betyg även om jag inte förväntar mig några toppresultat.

De är ju inte direkt ikoner alla pratar om så man måste ju vara realist :)

Borde det inte bara vara att trycka ihop filen till 12 mp o så blir det samma resultat som från 12mp-D700?
 
Haha ja precis =D 50 1.4g skulle sitta fint som klister på en D800.

Nja, inte om man tittar på oskärpan som är fruktansvärt rörig och med konstiga fula gröna cirklar runt oskärpecirklarna.. Jag hade länge tänkt mig 50mm/1.4 G, men efter att jag kollat Nikkor 50mm 1.4G gruppen på flickr så kom jag på andra tankar.
 
Börjar du lida av personlighetsklyvning, Lennart? Det är ju jag som är PMD. :)

Nej, men glömska! Jag skulle i samma inlägg även svara på din objektivkommentar och började skriva PMD. Såg inte att det stod kvar innan jag skickade inlägget.

Sorry, misstaget ska inte upprepas.

//Lennart
 
Men ni som talar om den som en "krävande" kamera, har ni inte fotat på filmtiden? Vad ligger den jämförande upplösningen på en Velvia till exempel? Bra optik är alltid bra optik och det var större skillnader förr, menar jag. Skillnaden är att det idag finns billigare optik som är nästan lika bra men jag vägrar tro att det är optiken som plötsligt sätter gränserna.
 
.. men jag vägrar tro att det är optiken som plötsligt sätter gränserna.

Det tror verkligen inte jag heller. Eller rättare sagt vet jag om vi pratar om upplösning. Någon vis person har tidigare antytt att vi borde vända på kuttingen och fråga oss vilken sensor som ger våra objektiv full rättvisa.

Nedan länkar till dpreview som torde belysa det här bra. Bygger på tidigare visat exempel, men nu är även en 5DMkIII inblandad.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=41048786

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=41048540

//Lennart
 
Tvärtemot vad jag skrev var? Jag skrev väl ingenting om Nikons sensorer?

Det blev lite syftfel där, du skrev Att Canon inte kunde göra FF-sensorer i ett stycke, det var där det var tvärtom, dvs. det var bara Canon som kunde, om de fortfarande är själva om det vet jag inte.
 
Det blev lite syftfel där, du skrev Att Canon inte kunde göra FF-sensorer i ett stycke, det var där det var tvärtom, dvs. det var bara Canon som kunde, om de fortfarande är själva om det vet jag inte.

Enligt detta "vitpapper" från Canon så "syddes" sensorn i EOS 5D och EOS-1D MkII ihop av två (eller flera?) mindre bitar.

Canon sa:
CMOS technology lends itself to step and repeat, adjoining exposure and “stitching” during manufacture, enabling Canon to make the only full-frame 35mm format sensors on the market today.
(sid. 23).
 
Någon som fått beställd kamera än?

Någon som fått beställd kamera än? Tänkte då främst på NPS medlemmar.

Mvh /D
 
Enligt detta "vitpapper" från Canon så "syddes" sensorn i EOS 5D och EOS-1D MkII ihop av två (eller flera?) mindre bitar.

Njaaaaaaaaa

Själva sensorn skarvades inte, men maskinen som gör dem kunde inte täcka hela sensorytan på samma gång så de fick flytta på den och göra den i flera steg. Poängen är densamma, men det låter som att man tog två mindre sensorer och satte ihop ;-)
 
Enligt detta "vitpapper" från Canon så "syddes" sensorn i EOS 5D och EOS-1D MkII ihop av två (eller flera?) mindre bitar.

(sid. 23).

Rickard har kommit med en bra precisering där.

Canon hävdar själva att de från och med Eos 1Ds Mk3 (2007) kunnat göra småbildssensorer i "ett skott".

Sedan ifrågasätter en del hur klokt det är att bygga upp dyr utrustning speciellt för något så sällsynt som kamerasensorer i småbildsformat (nästan inga andra elektronikkomponenter är ju så stora), i synnerhet som det här att jobba i två skott tydligen fungerar bra. Nikons och Sonys småbildssensorer verkar ju både fungera rätt OK och inte vara påtagligt mycket dyrare (än Canons) att tillverka trots att de görs i mer än ett skott.

Många brukar undra varför priset för sensorer stiger så drastiskt med större yta. En viktig del i det är ju att i stort sett alla andra elektronikkomponeter tillverkas i mycket mindre storlekar (till exempel är en såpass komplex komponent som processorn till en dator mer lik en kompaktkamerasensor i storlek). Att ha speciell utrustning som klarar så stora komponenter blir dyrt. Det här är väl en förklaring att ingen hittills gett sig på att göra CMOS-sensorer för mellanformatsstorlekar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.