Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

MM är i sig själv ingen garantbutik. Men Nikon sviker inte sina kunder utan har förnämliga rep.verstäder som Lasses Kameraservice.
Där får man hjälp om något krånglar.
Proffsbutiken jag handlar på skickar mig ändå dit.

Nej bra jobbat MM ;)
 
MM är i sig själv ingen garantbutik. Men Nikon sviker inte sina kunder utan har förnämliga rep.verstäder som Lasses Kameraservice.
Där får man hjälp om något krånglar.
Proffsbutiken jag handlar på skickar mig ändå dit.

Nej bra jobbat MM ;)

Intressant att de lyckas få in kameror medan andra stora svenska fotohandlare inget har. Undrar om de har med deras storlek att göra?

Nog med OT kanske, det finns andra trådar om MM :)
 
Fast MM är ganska kass på service och garantier, det är ju lixom inte kopplat till att ha grejor att sälja.

Spelar ingen roll för mig. Jag har alltid skickat mina Nikongrejor direkt till Nikon eller Lasses, för garanti och serviceärende. Det tar bara längre tid att först lämna in den till köpstället och sen låta dom skicka in den till samma plats som jag skickar direkt.

Leif
 
Intressant att de lyckas få in kameror medan andra stora svenska fotohandlare inget har. Undrar om de har med deras storlek att göra?

Storleken har stor betydelse ibland ;-). Tror att MM tillhör dom som kommer att få hem flest
D800:eek:r till försäljning i år, På EXPERT står dom å flaxar med händerna ovetande om när dom får hem nåt ex överhuvudtaget...................
 
Spelar ingen roll för mig. Jag har alltid skickat mina Nikongrejor direkt till Nikon eller Lasses, för garanti och serviceärende. Det tar bara längre tid att först lämna in den till köpstället och sen låta dom skicka in den till samma plats som jag skickar direkt.

Leif

Nä visst, jag har gått direkt till Nikon med mina grejor också. MM har jag strulat med om andra saker. ( Aldrig köpt Foto-prylar hos MM faktiskt )
 
Jag har pratat med Roger (killen bakom lensrentals) om olämpligheten i att använda MTF50 som någon slags absolut mått på "upplösning", men det är fantastiskt kul att han börjar "leva ut" lite och publicera sina tester. Han har mycket erfarenhet - men man ska passa sig för hans mer affärsmässigt inriktade blogginlägg, han lever ju faktiskt dock på att hyra ut kamerautrustningar... :)

På senare tid har han dock tagit åt sig av kritiken och det verkar faktiskt som han vunnit på det i slutändan - kunder har större förtroende för dom nu - verkar det som iaf.
 
Om två år.............

Kanske jag oxå äger en D800............
1.Den kommer att ha fallit i pris.
2.Den kommer att vara finslipad(ev barnsjukdommar borta).
3.Den kommer att finnas tillgänglig direkt.
 
På tal om priser

Jag gick länge och väntade på min beställda D3. Till slut tröttnade jag och beställde den och en 14-24/2.8 från Robert White. Jag fick den dagen efter och på köpet sparade jag 12500 kr. Nu är det tom lite dyrare än hemma. Och från USA (B&H) går det inte ens att beställa till Sverige. Nikon verkar ha styrt upp det för att hindra privatimport.
 
Suck, samtidigt kan man ju förstå att dom vill höja priserna. Det är dock inte säkert att det kommer att påverka sverige, nu spekuleras det om england och norge än så länge. Tror inte att många skulle avstå ett köp om kameran skulle kosta 30 000 heller. Höjer man priset från 25 till 30kkr så har man tjänat 5 miljoner extra på 1000 sålda kameror som ett exempel.
 
Kanske jag oxå äger en D800............
1.Den kommer att ha fallit i pris.
2.Den kommer att vara finslipad(ev barnsjukdommar borta).
3.Den kommer att finnas tillgänglig direkt.

Fallit i pris ja!
Tillgänglig direkt, inte alls säkert,, få som har D700 över disk, även om Nikon gör allt för att säkra produktionen så händer trotts allt händelser som inte går att kontrollera, Strejker, tsunamin översvämningar osv så tillgången på kameror vet vi inte något om
Barnsjukdomar, ja blir det en "s" version får du nog betala mer, igen annars går det att uppgradera antingen mjukvarumesigt eller klämma in mer minne som i D3 de första.

Främsta skälet för att vänta är ju att lyssna på de som använder kameran inte bara testar. För annars är det ingen större skillnad att vänta madens jag står i en kö eller vänta på att gå in och handla utan kö...
 
Jag fick en chock när priset här i Sverige började synas.. Aldrig i mitt liv trodde jag att den skulle vara så billig. Nikon kunde lätt satt ut den för 30.000 redan från början och ingen skulle klagat.. Men men, blir väl antagligen en prishöjning på några tusen nu då.. Jag ska iofs inte handla förrän min D3 är avskriven i början av nästa år..
 
Suck, samtidigt kan man ju förstå att dom vill höja priserna. Det är dock inte säkert att det kommer att påverka sverige, nu spekuleras det om england och norge än så länge. Tror inte att många skulle avstå ett köp om kameran skulle kosta 30 000 heller. Höjer man priset från 25 till 30kkr så har man tjänat 5 miljoner extra på 1000 sålda kameror som ett exempel.

Att Nikon skulle "missat" att sätta rätt pris må så vara, men den hajp som spridit sig över internets alla forum som tycker Nikon är underbara som ger oss fotografer en så kompetent kamera till ett attraktivt pris, kan fullständigt förstöras med en prishöjning. Det kan betraktas som ett svek av vissa och åter andra kommer att tycka att Canon är proffsigare då de verkar veta att sätta "rätt" pris från början.

Detta är inte en helt enkel nöt för Nikon att knäcka, men även om de kan dra in flera miljoner på att höja priset, så kanske de kan tjäna ännu mer på det positiva rykte som nu florerar ;)
 
Jag fick en chock när priset här i Sverige började synas.. Aldrig i mitt liv trodde jag att den skulle vara så billig. Nikon kunde lätt satt ut den för 30.000 redan från början och ingen skulle klagat.. Men men, blir väl antagligen en prishöjning på några tusen nu då.. Jag ska iofs inte handla förrän min D3 är avskriven i början av nästa år..
Precis min tanke. 25.000:- var helt sjukt billigt för en sån kamera.
 
Nu får ni ge er. Hur smart är det att väcka den Björn som sover genom att samstämmigt utropa att kameran var för billig! Jag skulle köpt den för 30 000! Tänk lite innan ni postar tack!!!
JB
 
Oavsett om jag köper efter en prishöjning eller ej så kommer mitt förtroende att drastiskt försämras för en leverantör som annonserar en vara till ett pris, tar in massor med beställningar till det priset och därefter höjer innan några kameror hunnit levereras.
Jag räknar med att få köpa kameran till det pris som gällde då jag gjorde min beställning. (Har i o f s inte fått någon orderbekräftelse från SP men jag vet att jag finns i kön).
BTW. 25000 är inte så otroooligt billigt. Jag skulle tro att det ligger ganska rätt i pris och det är ganska mycket pengar för oss som har foto som hobby. Eller?
 
Klart man inte ska be om prisökningar. Kan inte det ganska låga priset bero lite på att sensorn inte är "ny" utan att det handlar om att skära ut en större bit ur en redan befintlig konstruktion, det kostar förståss också att göra det men kostnaden bör väl reduceras på det sättet, ett smart sätt att utveckla på tycker jag, får se om Sony gör nåt liknande med sin 24Mp APS-C, ev tillsammans med Canon om Canon inte gör en egen variant av sin 18MP, det skulle ge över 50Mp resp ca:45MP.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.