Annons

Äntligen Nikon D800

Att världens just nu mest omtalade kamera redan skulle vara omodern kan jag inte riktigt förstå, den har inte ens kommit ut på marknaden! Om Nikon hade velat kunde de byggt in vad som helst, men samtidigt slå undan benen på sig själv. Allt handlar om marknadsstrategier.

En sak slog mig, för några år sedan var jag involverad i Scanias marknadsföring. Då fick jag veta att alla lastbilar var fullt utrustade från början men de gick att köpa i olika nivåer. Men när t ex extra motoreffekt behövdes i en brant backe kunde föraren beställa det över nätet mot en kostnad. Vet inte om det verkligen är så idag, men det var framtidsplanerna i alla fall.

Tänk vilken flexibilitet det hade gett en kamera! Allt finns från början men aktiveras bara vid behov. T ex när snabbhet, WT5, processorkraft, upplösning etc behövs.

Att världens just nu mest omtalade kamera redan skulle vara omodern kan jag inte riktigt förstå, den har inte ens kommit ut på marknaden! Om Nikon hade velat kunde de byggt in vad som helst, men samtidigt slå undan benen på sig själv. Allt handlar om marknadsstrategier.

Haha, jag var rädd för någons tår ... det var därför jag skrev omodern inom citattecken ;)

Det jag avsåg var att D800 verkar vara en av de finaste kamerorna på marknaden, men själv saknar jag t.ex. WT5 porten och den inbyggda http-servern som D4:an fått för att kunna använda surfplatta vid studiofoto. Att den är "långsam" gör mig inget, med den upplösningen är ju inte tanken att agera kulspruta.

Så min tanke går mot att skaffa en D4 i år och invänta D800s om nåt år. Liksom du själv skriver så blir ju D3s/D4 och en D800 en perfekt kombo, ungefär som en swiss-army kniv fast för foto ;)

Haha, jag var rädd för någons tår ... det var därför jag skrev omodern inom citattecken ;)

Det jag avsåg var att D800 verkar vara en av de finaste kamerorna på marknaden, men själv saknar jag t.ex. WT5 porten och den inbyggda http-servern som D4:an fått för att kunna använda surfplatta vid studiofoto. Att den är "långsam" gör mig inget, med den upplösningen är ju inte tanken att agera kulspruta.

Så min tanke går mot att skaffa en D4 i år och invänta D800s om nåt år. Liksom du själv skriver så blir ju D3s/D4 och en D800 en perfekt kombo, ungefär som en swiss-army kniv fast för foto ;)

Nja tårar föll inte, så känslig är jag inte :) uppriktigt sagt noterade jag inte citatet kring omodern.

En liten fundering. D800 kameran är ju redan från början en "omodern" kamera som egentligen skulle släppts innan D4:an, vilket gör att den bl.a. saknar port för WT5. Hur lång tid är rimligt att tro det tar innan Nikon släpper en moderniserad D800s, hur långt tid var det mellan D3 och D3s?

Jag tror mer på att man gör en ny och smidigare universalsändare som kan fästas under D800, D9000 osv.

Jag tror mer på att man gör en ny och smidigare universalsändare som kan fästas under D800, D9000 osv.

Typ som de batterigrepp som tidigare funnits med inbyggd sändare istället för batteri menar du, eller?

Problemet jag ser med att det är inbyggt i ett batterigrepp är att tidigare så försvann extra batteriet (vilket åtminstone jag tycker är väldigt bra att ha). Kan de göra en kombo med sändare OCH extra batterifack så skulle det iofs vara en optimal lösning. Problemet blir ju då att batterigreppen är olika till respektive kameramodell.

Att göra en modell som kan fästas i stativgängan på undersidan är inget jag själv skulle vilja ha. Där vill jag montera mina stativplattor ;)

Ps. Hur lång tid gick mellan D3 och D3s lanseringarna? Ds.

Jag laddade precis ner en högupplöst jpeg tagen med D800 från dpreview..

Jag insåg precis att jag får ut 2st stående D7000-filer och ett stående panorama på 7,04 x 41,75cm ur 1st liggande D800 fil! 8'-O

Det är fan helt sjukt..
Det öppnar verkligen möjligheter jag inte förstått tidigare..

Tror jag blivit omvänd, från megapixelhatare till megapixelälskare :)

Typ som de batterigrepp som tidigare funnits med inbyggd sändare istället för batteri menar du, eller?

Ett batterigrepp skulle inte vara universalt, men väldigt smidigt. Det finns en poäng att ha samma sändare för D4 och D800, men WT-4 är inte modern.

Canon har tagit fram en skena för att fästa sin nya universalsändare på sidan av kameran för den som även vill använda vertikalgrepp. En liknande lösning är ju tänkbar. Det som pressfotograferna helst vill slippa är långa sladdar som trasslar.

Hmm, låter ungefär som jag tänkte för typ 3 år sedan om D700s.
Jädrans vad länge jag fick vänta :-(
Nu blir det en D800 så fort den vill komma till mig :)

Ps. Hur lång tid gick mellan D3 och D3s lanseringarna? Ds.

Nikon D3, August 23, 2007
Nikon D3X, December 1, 2008
Nikon D3S, October 14, 2009
Nikon D4, announced January 6, 2012

Alltså... 2 år, 1 månad och 21 dagar mellan D3 och D3s.

D3 lanserades för 4 år och 7 månader sedan.
D3s för 2år och 5 månader sedan.

Jag laddade precis ner en högupplöst jpeg tagen med D800 från dpreview..

Jag insåg precis att jag får ut 2st stående D7000-filer och ett stående panorama på 7,04 x 41,75cm ur 1st liggande D800 fil! 8'-O

Det är fan helt sjukt..
Det öppnar verkligen möjligheter jag inte förstått tidigare..

Tror jag blivit omvänd, från megapixelhatare till megapixelälskare :)

Just för panorama skall man vara försiktig med hörnen, man får se till att använda bra objektiv så att man slipper använda mer överlappning än nödvändigt. Jag tror inte riktigt man halverar antalet D7000-frames per pano om man man vill ha samma målupplösning, men det är nästan... :)

Ursäkta om det tagits upp tidigare (orkar inte läsa igenom alla 2000 inlägg).
Någon som vet vilket högsta valbara ISO är vid filmning?

Nikon D3, August 23, 2007
Nikon D3X, December 1, 2008
Nikon D3S, October 14, 2009
Nikon D4, announced January 6, 2012

Alltså... 2 år, 1 månad och 21 dagar mellan D3 och D3s.

D3 lanserades för 4 år och 7 månader sedan.
D3s för 2år och 5 månader sedan.

Tackar, ca 2-3 år mellan modellerna. Kan nog bli bra, då hinner man se hur egna rörelsen utvecklas ;)

Någon som fått tag i en kamera här på FS ännu?

Så är det någon som fått sin kamera ännu? Någon NPS medlem kanske?

Man är ju nyfiken vad era intryck är.

Jag beställde min 10 Februari på Hegethorns men man får säkert vänta en del innan man har en i sin hand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar