Annons

Ännu en bildstöld/faktureringsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Stämmer det att Aftonbladet är en av de som stulit bilden? Samma bild som de skrev artikeln om?

Japp, det är korrekt uppfattat.

En av deras medarbetare använde den i en blogg för några år sedan. Jag skickade ett krav till Aftonbladet baserat på SFF's prislista och det jag fick tillbaka var ett erbjudande om de 930*3 de tydligen alltid erbjuder.

Vi var så långt ifrån varandra att jag sänkte mina krav rätt rejält i ett "motbud" som de ändå förkastade.

Säkert många som inte håller med mig, men jag tycker någonstans att Aftonbladet - med tanke på hur stora de är, hur många besökare de har och att de borde veta bättre borde betala aningens mer när de väl blir ertappade...
 
Eftersom Aftonbladet i ett tidigare fall fått en vägledande hovrättsdom på just den ersättningen så måste det nog vara ganska speciella omständigheter för att få mer pengar där.
Det borde betyda att om man tar litet mer (1000 kr mer) över det kommer högst troligt Aftonbladet betala för att slippa de extrakostnader i pengar och tid en domstol tar eller om det går till domstol, få betala även sin motparts rättegångskostnader eftersom summan ligger nära det skäliga enligt tidigare domar.
 
Eftersom Aftonbladet i ett tidigare fall fått en vägledande hovrättsdom på just den ersättningen så måste det nog vara ganska speciella omständigheter för att få mer pengar där.

Om bägge parterna är smarta låter de inte detta gå till domstol. Det beloppet är ett golv. Nog kan han kräva mer och aftonbladet kommer ändå tjäna på en uppgörelse.

Det är väl bra om vi får upp nivåerna.
 
Jag skulle nog snarare tro att Aftonbladet uppfattar det som ett tak. Men visst, kan man få mer är det givetvis bra.

Om de ser på frågan ur en ekonomisk synvinkel bör de räkna med beloppet men om det går till domstol blir det mer omkostnader.

Nu kanske de har en agenda...tex det ska vara jobbigt för fotografer att få pengar vid bildstölder så då kan det vara värt rejäla omkostnader även om de vet att de kommer förlora fallet.
 
Om de ser på frågan ur en ekonomisk synvinkel bör de räkna med beloppet men om det går till domstol blir det mer omkostnader.

Nu kanske de har en agenda...tex det ska vara jobbigt för fotografer att få pengar vid bildstölder så då kan det vara värt rejäla omkostnader även om de vet att de kommer förlora fallet.

Jag tror att Aftonbladet (och många andra tidningar som skär ner på sina fotografer, och även externa tjänster) satt i system och har som en affärsstrategi att stjäla bilder på nätet istället. Klart mycket billigare än att avlöna fotografer, eller att betala för sig.

Då kan de lägga upp en rejäl buffert med pengar att "kriga" för om enskilda små fotografer blivit bestulna. Stora byråer blir för dyra att bråka med.

Aftonbladets "stöldstrategi" går säkert ut på att undvika att sno bilder ifrån stora byråer med finansiella och juridiska muskler, som tex Getty. Istället har de säkert satt i system att endast stjäla ifrån mindre fotografer som ofta inte ens vet om det, eller som isf oftast inte orkar strida för sina rättigheter.

Kan ju iofs inte låte bli att beundra Aftonbladet. Ekonomiskt sett är det nog en rätt smart strategi.

Tror inte heller de förlorar någon större cred för det ibland allmänheten (som oftast inte själva har så stor respekt för immateriella rättigheter - och inte ens hos artister som Kikki Danielsson som i stort sätt levt på detta själv - bryr sig alls för fem öre när det gäller andra artister än henne själv).

Dock så kan jag se det som lite ohederligt journalistiskt av dem att skriva nedlåtande om ett fall och person, som de själva har en både ekonomisk och juridisk intressekonflikt med. Speciellt om de är fula och undviker att redovisa att så är fallet.

Visar nog på att all form av pressetik och journalistisk objektivitet är noll värt.
 
Jag tror att Aftonbladet (...) satt i system och har som en affärsstrategi att stjäla bilder på nätet istället.

Jag kan försäkra dig om att så inte är fallet. Däremot begås det orimligt många misstag av webbreportrar, redigerare och bloggare som vill spara tid genom att inte be de fuktiga bildredaktörerna om hjälp.

Det händer också att man tar publicistiska beslut att olovligen publicera bilder, typ Ekeroths järnrörsfilm.
 
Jag kan försäkra dig om att så inte är fallet. Däremot begås det orimligt många misstag av webbreportrar, redigerare och bloggare som vill spara tid genom att inte be de fuktiga bildredaktörerna om hjälp.

Det händer också att man tar publicistiska beslut att olovligen publicera bilder, typ Ekeroths järnrörsfilm.
Lajkat.aftonbladet.se

Finns det några bilder där som Aftonbladet ens köpt?
 
Lajkat.aftonbladet.se

Finns det några bilder där som Aftonbladet ens köpt?

De har ju en intressant syn på var gränserna går...

http://lajkat.aftonbladet.se/info/

På Lajkat respekterar vi upphovsrätten och anger alltid källan om det är möjligt.

Alla videoklippen på Lajkat är publicerade på annan plattform, öppna och inbäddningsbara. Därför utgår vi från att upphovsinnehavaren vill ha större spridning på sitt innehåll.

Om du ser att en av dina bilder publicerats på Lajkat som du inte vill ska spridas ytterligare eller saknar källhänvisning – kontakta Lajkat-gänget direkt så avpublicerar eller korrigerar vi bilden, klippet eller inlägget.
 
Jag kan försäkra dig om att så inte är fallet. Däremot begås det orimligt många misstag av webbreportrar, redigerare och bloggare som vill spara tid genom att inte be de fuktiga bildredaktörerna om hjälp.

Det händer också att man tar publicistiska beslut att olovligen publicera bilder, typ Ekeroths järnrörsfilm.

För oss utomstående betraktare ser det systematiskt ut. Kombinera med deras motstånd att betala och göra rätt för sig i efterhand skapas en rätt stark bild av aftonbladet som bildtjuvstidningen nummer ett. Du har, eller har haft viss insyn vilket är intressant.

Varför är just aftonbladet så dåliga på detta? Jag spekulerar i att det kan ha börjat som du sa, dvs slarv eller okunskap men detta är ju det de gör, publicerar bild och text så okunskap tar jag tillbaka, det borde de lära sig första dagen på jobbet. I vilken annan bransch skulle medarbetarna tillåtas bryta mot lagen i sån här omfattning och behålla sina jobb? Det verkar som det ses mellan fingrarna och att det inte finns något vilja att stoppa lagbrotten...eftersom de tjänar tid och pengar på det.

Järnrörsfilmen förstår jag. Det finns tillfällen där det är publicistiskt motiverat att bryta mot upphovsrätten men de är väldigt få.

Lajkat.aftonbladet.se

Finns det några bilder där som Aftonbladet ens köpt?

Kollade sajten och det verkar var mer stulet än inte. Edit: Nästan bara stulet.

"... eller saknar källhänvisning – kontakta Lajkat-gänget direkt så avpublicerar eller korrigerar vi bilden, klippet eller inlägget"

Ingen bild har källhänvisning.
 
Kollade sajten och det verkar var mer stulet än inte.

"... eller saknar källhänvisning – kontakta Lajkat-gänget direkt så avpublicerar eller korrigerar vi bilden, klippet eller inlägget"

Ingen bild har källhänvisning.

Grejjen är att sitter man inte kontinuerligt och kör "omvända" sökningar på sina bilder eller slumpen gör att någon man känner råkar springa förbi en sån här sida i rätt ögonblick har man ju inte en chans att ens komma till en punkt där man kontaktar dem för att få ner sin bild.

För vem fanken sitter och kollar sina serverloggar i tid och otid såvida man inte vaknar upp en morgon till ett mail från webbhotellet som säger att man helt plötsligt överskridit sin månatliga bandbredds-kvot på ett dygn för att någon "het-länkar" (den har hänt mig).

- För en sida som lajkat är det ju dessvärre rätt safe att bara köra på...
 
Intressant! Vilka bilder är stulna, vilka är det inte?

Som jag skrev, nästan alla. Gör några bildsökningar så ser du att bilderna och artiklarna kommer från tidningar och andra websajter. Det finns säkert några releasade pressbilder också men de verkar bara ha plockat vad som helst och som jag påpekat, källan saknas i samtliga fall. De tar själva upp att man ska säga till om källa saknas så de kan avpublicera dessa bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.