Hej alla,
Beklagar att jag tagit tid på mig med att komma med uppdateringar... sommar, semestrar, barnsjukdomar, trög spansk byråkrati och sedan blev det September.
Uppdatering så här långt:
Jag har nu spansk motsvarighet (närmaste jag kan komma i jämförelse) till enskild firma, och har skickat ut en del fakturor. Har ett par medgivanden som har accepterat betalningsansvar men också några som stretar emot.
Senaste i raden är faktiskt en tweet från 2014:
https://twitter.com/KikkiDee/status/517966852983902208?lang=en
- Ni kan säkert föreställa er att den har rört om lite.
I övrigt har de som käftar emot de vanliga ursäkterna/mothuggen...
Trodde bilder på Google var fria
Men är den copyrightskyddad?
Luktar bluff
Orimliga priser för en sketen bulle
Olagligt att skicka fakturor
För en del av ovanstående hjälper det mig rätt mycket (tror jag) att vi med Spridningskollen.se har en ny aktör på markanden för fildelning, då rapporteringen kring deras arbete gör klart att det jag gör inte är fel i sak.
Det enda lilla jobbiga jag har just nu är när jag börjar fakturera mot privatpersoner. Både svenska skattemyndigheter och spansk motsvarighet (inkl den firma som hjälper mig med företagsrelaterade grejjor) har sagt att eventuell moms ska tas ut efter spanska förhållanden. Och i Spanien är ersättning för upphovsrätt momsbefriat. Detta kommer väcka protester när det börjar trilla ner fakturor till folk utan moms pålagd.