Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändrad annons på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

JesperY

Medlem
Jag Ska träffa säljaren till denna fotosidan annons imorgon. Jag vill verkligen minnas att det satta priset var 9500, men säljaren hävdar bestämt att det här varit 10990 sen dag 1. vad gör jag i en sån situation, är det bara bita i det sura äpplet och ta det nya priset? Var det någon som kommer ihåg att priset var 9500 från början?
 
9900:- ser det ut att ha varit utlagt för av Googles cache att döma, men jag kan inte tänka mig att du har något att komma med genom att bevisa det - så länge ni inte har avtalat ett pris som du kan bevisa är det väl helt upp till säljaren att ändra priset , och upp till dig att avstå om priset inte känns attraktivt.
 
Det är alltid knepigt ifall man tycker sig minnas att något var på annat sätt. Men minnet är bedrägligt, och det kan vara lätt att blanda ihop olika priser.

Det är förstås så att säljaren har rätt att sätta vilka priser han/hon vill, samt även att ändra priset INNAN någon överenskommelse har gjorts. Det spelar således ingen som helst roll även om du skulle kunna bevisa att säljaren har ändrat priset.

Se det som att det är 10.900 kr som gäller, OAVSETT vad det har varit innan. Om det stämmer som säljaren skriver i sin annons att priset brukar ligga på över 16.000 kr på eBay, så inbillar du dig bara att det är ett surt äpple du biter i. :)

I stället, vill du ha det så köp och var glad!

Stämmer inte säljarens uppgift utan priserna är lägre på eBay, så har förstås såväl du som alla andra spekulanter rätt att avstå från köp. Tänk dock på att det kan vara värt att betala en premie (på kanske ett par tusen kr mer för ett objekt i den här prisklassen) för möjligheten att få se varan och själv bedöma dess skick, och vara säker på att få att få ett objektiv och inte bara en tegelsten eller nåt, vilket som bekant ibland händer vid anonyma eBay-köp.
.
 
Tack Joacim, bra att jag inte mindes fel. Det var inget avtal från någon sida, så jag förstår att säljaren kan ändra priset när som helst. Jag kommer att avstå från affären, då säljaren har varit oärligt och påstått bestämt att han inte har ändrat priset. Inte för att det nya priset är dåligt när man jämför eBay-priserna. Men att handla från en oärlig person känns sådär
 
Lite fel minns du tydligen... :)

Men som sagt, du är alltid fri att avstå från köp, och dessutom även helt utan några skäl alls (INNAN någon överenskommelse har ingåtts).
 
Jorå, priset 10990 är fortfarande väldigt attraktivt för den legendariska gluggen. Av säljarens senaste sms:et att döma så har han behov av att sälja den snabbt. Jag avstår som sagt så säljaren har varit oärligt. Men ni som vill göra ett kap så har ni chansen
 
eller så är det för att jag skickade en skärmdump på annonsen så som den upplagd till säljaren för inte så länge sen
 
Kan ju tänkas. Kanske objektivet läggs upp på eBay nu i stället? Eller att du får något kompromisserbjudande? Eller nåt?
 
Oavsettt hur många gånger den dyker upp är det ju fullt tillåtet att ändra priset innan ett avtal mellan säljare och köpare kommit till stånd. Antagligen insåg säljaren att det första priset var för lågt satt i förhållande till vad objektivet "borde" kosta.

Trist om man hoppats på att få det till vrakpris förstås, men inte mycket att göra åt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.