Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra filprefix på Canon G16

Produkter
(logga in för att koppla)

biker4ever

Medlem
Vet någon om man kan ändra filprefixet på bildfilerna på en Canon G16, dvs jag skulle vilja att filerna heter något annat än IMG_ i början.

Vill undvika att jag skriver över någon tidigare bildfil av misstag (från min eos7). Jag vill alltid ha unika filnamn, även om filerna också ligger sorterade i datummappar.

Har inte hittat något om detta hittills, trots en hel del googlande...

Hur det är på G16 vet jag inte, men du kan i alla fall lösa det på det omvända sättet, för om din andra kamera är en EOS 7D, så kan du ändra filnamnet på den.

Verkar som G16 följer "standarden" DCF för filnamn/kataloger.
http://en.wikipedia.org/wiki/Design_rule_for_Camera_File_system

Den kan man ha åsikter om...
Så i ditt fall är det nog enklare att sätta egna filnamn i 7D som tillåter det.

Nu tittade jag synnerligen snabbt, men den säger väl inte att det måste vara vissa bokstäver i början? På Olympus XZ-2 kan du t ex inte ändra filnamnet fritt, men du kan ändra så att den skriver de första tecknen enligt önskemål. Vad jag kan se följer den standarden, men man har viss kontroll över hur filnamnet ser ut.

Inte för att det löser frågeställarens problem med G16, men att det inte går att göra något alls ska nog inte skyllas på standarden, tror jag.

Nu tittade jag synnerligen snabbt, men den säger väl inte att det måste vara vissa bokstäver i början? På Olympus XZ-2 kan du t ex inte ändra filnamnet fritt, men du kan ändra så att den skriver de första tecknen enligt önskemål. Vad jag kan se följer den standarden, men man har viss kontroll över hur filnamnet ser ut.

Inte för att det löser frågeställarens problem med G16, men att det inte går att göra något alls ska nog inte skyllas på standarden, tror jag.

Så rätt av dig och fel av mig.
Det är Canon som använder IMG_ eller _MG_ (beroende på sRGB/AdobeRGB) som de fyra första tecknen på ett antal kameror som saknar inställning för filnamn.
Nåja på de där man kan ändra så får man använd de fyra första fritt.

Tack för tipsen, eftersom majoriteten av mina bilder kommer från min EOS 7 så lutar det år att ta det via importen LR.

Inte för att jag förstod vad det har med saken att göra, alltså var de flesta filerna kommer från, men det är ju bra att du fick tips om en lösning.

Inte för att jag förstod vad det har med saken att göra, alltså var de flesta filerna kommer från, men det är ju bra att du fick tips om en lösning.

Konsekvens och vän av struktur! Följden blir ju då att annars måste döpa om alla eos7 bilder , även historiskt, göra om all backup:er osv. Eftersom mina G16-bilder är förhållandevis nya i förhållande till min historia på eos7 så känns det mer rätt att ändra prefixet på G16 bilderna.

Aha. Jag trodde du var rädd för att filnamnen skulle krocka i framtiden. Hittills har de ju inte gjort det, eller så har du fixat till det. När jag fick möjligheten att ändra filnamnet på 7D (fanns inte från början) så bara gjorde jag det. På det sättet inga krockar. De gamla fick heta vad de gjorde. Men vad filnamnet är ser jag som helt oväsentligt. Det innehåller ingen information som är värdefull för mig. Vilken kamera som tog bilden spelar ju ingen roll, bara bilden blev bra. Enda gången det kan vara värdefullt är om bilderna inte blir bra, och det verkar finnas en teknisk anledning. Då kan möjligheten att spåra till en viss kamera vara bra. Annars är filnamnen bara ett sätt att kunna skilja en bild från en annan, i datorvärlden.

Ja med då så, då har du ju inga problem alls. Då spelar det ingen roll vad du har haft för filnamn tidigare eller vilka du får i framtiden, från en viss kamera, bara de inte kolliderar med varandra. Alltså ändra vad 7D producerar och alla dina problem (nåja, alla som har med filnamnskrockar att göra, i alla fall) är lösta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar