ANNONS
Annons

Äldre NikonOptik På D60

Produkter
(logga in för att koppla)

arahael

Aktiv medlem
Hur fungerar det när man använder gammal nikonoptik, (eller optik av annat märke för den delen), på en nikonkamera utan inbyggd AF-motor.

Självklart kommer jag att få fokusera manuellt och även ändra bländare på objektivet och slutartiden ställs ju från kameran.

Hur fungerar det då med motivprogrammen?
Kan man t ex ställa bländaren själv och då få kameran att själv ändra slutartiden. Eller måste man köra i fullt manuellt läge.

Ljusmätningen fungerar väl fortfarande normalt så det borde väl gå att få kameran att ställa slutartid och kompensera med iso, exponeringskompensation, blixtkompensation, använda inbyggd/extern blixt och dylikt. Eller fungerar inte ljusmätningen alls eller t ex bara ljusmätaren som man ser i sökaren?

Till sist en kuriosafråga: På t ex en D80 som har AF-motor är det väl bara äldre objektiv som stöder AF som kan autofokusera och äldre objektiv utan stöd för AF måste således fokuseras manuellt precis som på en D60.
 
arahael skrev:
Hur fungerar det då med motivprogrammen?
Kan man t ex ställa bländaren själv och då få kameran att själv ändra slutartiden. Eller måste man köra i fullt manuellt läge.

Ljusmätningen fungerar väl fortfarande normalt så det borde väl gå att få kameran att ställa slutartid och kompensera med iso, exponeringskompensation, blixtkompensation, använda inbyggd/extern blixt och dylikt. Eller fungerar inte ljusmätningen alls eller t ex bara ljusmätaren som man ser i sökaren?
Ingen automatik funkar; inte ens ljusmätningen. Du får gissa dig till vilken tid och bländare som ger rätt exponering, eller kolla histogrammet och ta en bild till. Eller D60 kanske har live-histogram när man använder skärmen som sökare? Då kanske det funkar att använda den som ljusmätare.

Tillägg: Det finns ett undantag, nämligen manuella objektiv med CPU. Detta är ett chip som talar om för kameran vad det är för objektiv som sitter på, och det funkar då som ett AF-objektiv utan motor. Nikons variant av detta heter AI-P, men även Voigtländer gör en del nya manuella objektiv med CPU för Nikon.

Till sist en kuriosafråga: På t ex en D80 som har AF-motor är det väl bara äldre objektiv som stöder AF som kan autofokusera och äldre objektiv utan stöd för AF måste således fokuseras manuellt precis som på en D60.
Ja, det stämmer. Men man får naturligtvis AF även med moderna objektiv som har inbyggd motor (AF-S).
 
Nae ingen live-view på D60 så man kan inte använda skärmen som sökare.

Suger faktiskt ganska hårt att man inte får ngn ljusmätning. Men har man inte allt för bråttom hinner man ju kolla skärmen.

Tänkte mest på att använda föräldrarnas gamla 50mm:are, som ljusstarka objektiv vid t ex konsertfoto.
 
arahael skrev:
Nae ingen live-view på D60 så man kan inte använda skärmen som sökare.

Suger faktiskt ganska hårt att man inte får ngn ljusmätning. Men har man inte allt för bråttom hinner man ju kolla skärmen.

Tänkte mest på att använda föräldrarnas gamla 50mm:are, som ljusstarka objektiv vid t ex konsertfoto.
Ja, det är ju bara att prova. Men jag tror inte du kommer att finna det särskilt användbart eftersom det är sjukt svårt att fokusera manuellt med så liten sökare, som dessutom har en "klar" mattskiva.
 
Jorå manuellt fixar jag lätt ska du veta ;) lite svårare är det med den lilla sökaren med det grejar jag.

Vad menar du med "klar mattskiva" ?
 
arahael skrev:
Jorå manuellt fixar jag lätt ska du veta ;) lite svårare är det med den lilla sökaren med det grejar jag.
Tänk på att det är stor skillnad mellan ditt kitobjektiv och 50/1,8. Vid f/1,8 måste skärpan ligga precis rätt, vilket den inte behöver vid 55/5,6 till exempel.

Vad menar du med "klar mattskiva" ?
Mattskivan är uppbyggd av mikroprismor istället för att vara helt matt. Den är alltså optimerad för att ge en så ljus och klar bild som möjligt, och skärpedjupet du ser i sökaren blir aldrig kortare än ungefär motsvarande f/2,8. Därför är det svårare att se var skärpan ligger än med en mattskiva som är optimerad för manuell fokus, som verkligen är matt.
 
Menar ni att man inte får nån mätning alls på en 50mm f/1,8? Det var ju illa... Fö finns det ju en fokusindikator på D60n som e rätt bra, vad de satt in den för om mätningar inte funkar förstår jag ej.
 
JohanAnderholm skrev:
Menar ni att man inte får nån mätning alls på en 50mm f/1,8? Det var ju illa... Fö finns det ju en fokusindikator på D60n som e rätt bra, vad de satt in den för om mätningar inte funkar förstår jag ej.

Fokusindikatorn är bara till för att visa om den del av bilden som ligger i den valda fokuspunkten är i fokus och har alltså ingenting att göra med ljusmätningen.

Vid konsertfoto är det inte speciellt svårt att exponera manuellt efter några testbilder. Som någon tidigare sa är det knepigare med fokuseringen men du har ju en fokusindikator som är till väldigt mycket hjälp så jag skulle absolut testa med ditt manuella 50mm om jag vore du.
 
Fast har man inte några cpu kontakter så får man inte indikatorn eller något öh, men visst har alla AF det eller?

EDIT: Eller rättare sagt, man får inte mätaren utan bara lampan eftersom M läget inte visar indikatorn.
 
Senast ändrad:
Om man väljer ett nytt objektiv t ex
Nikon AF 50/1,8D får man ljusmätning med en D60 då eller har inte de heller något chip?
 
Får man automatik också så att man kan använda motivprogrammen? Slutare- och blndare-Prioritet?

Egentligen helt enkelt: Får man alla funktioner med ett AF-objektiv förutom såklart AF med en kamera utan motor.
 
haha, jag blev ju bara förundrad över all kunskap här, så jag bara fortsatte att fråga för det var så lätta att få svar ;)
 
Själv har jag en d40, och har i nån dag nu testat ett helt manuellt objektiv, och de funkar rätt bra, lite mekligt att fokusera manuellt, men funkar helt klart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.