Hej Elin!
Nu ska jag minsann lägga ut texten om macro-/micro-objektiv!
Jag har 4 olika fasta macro-objektiv, varav 2 är av märket Sigma EX med brännvidderna 150 mm och 105 mm. Jag har också 2 st Nikon orginalmacro-objektiv med brännvidderna 105 mm och 60 mm. Båda har benämningen D. Den som är på 105 mm är föregångaren till nuvarande 105 mm VR.
Jag använder enbart orginalobjektiven när jag fotograferar. Så är det bara. Jag tycker att de fungerat bäst ihop med min D70 och numera sålda D200.
Sigmas objektiv är det inga större fel på när du ser resultatet av en exponering - men på vägen dit upplever jag att Sigma är besvärligare att jobba med. Båda Sigma-objektiven är mycket långsammare om man använder autofokus. De segar och far fram och tillbaka innan de hittar fokus - ibland hittar de inte alls fokus där jag vill ha den. Är det skymning eller väldigt skuggigt är det bara manuellt som gäller. Jag använder nog autofokus minst till 80 % eller mer vid macrofotografering, så det är väl ett skäl till att jag är mycket missnöjd med Sigmas macro-objektiv. När jag ligger/sitter i de mest underliga kroppsställningar och håller på att vrida nacken av mig, vill jag ha en kamera + objektiv som jobbar snabbt och smidigt ihop. Fast det är viktigt att veta att väldigt många väljer att jobba manuellt framför autofokus och de är nog inte alls lika missnöjda med sina Sigma-objektiv som jag är. De tycker nog att Sigma är jättebra. Det är ju så olika hur man tycker att det är bekvämt att jobba med kameran. Dessutom använder jag aldrig stativ, vilket jag nog tycker att Sigma EX 150 mm nästan kräver för att inte få någon mån av skakningsoskärpa.
Jag skulle tro att det nog går lätt att få tag på begagnade (i mycket bra skick) Nikkor AF Micro 105mm/1:2.8D eller Nikkor AF Micro 60mm/1:2,8D.
Jag använder mest Nikkor 105:an när jag fotograferar blommor och om (när) den går sönder, kommer jag nog att leta efter en likadan igen. Får jag inte tag på ett begagnat exemplar i gott skick, ja då får jag fundera på den nya varianten 105 mm med VR. Fast samtidigt är ju de som äger den nya varianten med VR väldigt nöjda de också.
Lycka till med ditt inköp!
/Nonno