Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

macro

Produkter
(logga in för att koppla)

nelirotger

Aktiv medlem
funderar på att skaffa nytt inom macroområdet. men vet inte vad, vill gärna ha tips om allt från objektiv till linser/filter mm. plånboken får såklart inte ta allt för stor skada av det
har en nikon D80
tacksam för svar
/elin
 
Lika bra att ge tipset direkt: micro-nikkor 105/2.8 VR. Klart, det kostar en del, men är himla bra på alla sätt och vis. Enda emot är, bortsett från priset, att autofokusen kan ha lite svårt ibland, vilket är vanligt på macroobjektiv.

Kalle
 
Kan rekomendera Sigma 150/2,8 APO Marco DG som ett mycket bra objektiv, 150 mm ger dig lite längre avstånd till fjärilar eller andra kryp vilket gör att du inte "skrämmer" bort dom.
Avståndet gör också att du inte skuggar objektet utan kan få in ljus.
 
Hej Elin!
Nu ska jag minsann lägga ut texten om macro-/micro-objektiv! :)
Jag har 4 olika fasta macro-objektiv, varav 2 är av märket Sigma EX med brännvidderna 150 mm och 105 mm. Jag har också 2 st Nikon orginalmacro-objektiv med brännvidderna 105 mm och 60 mm. Båda har benämningen D. Den som är på 105 mm är föregångaren till nuvarande 105 mm VR.
Jag använder enbart orginalobjektiven när jag fotograferar. Så är det bara. Jag tycker att de fungerat bäst ihop med min D70 och numera sålda D200.
Sigmas objektiv är det inga större fel på när du ser resultatet av en exponering - men på vägen dit upplever jag att Sigma är besvärligare att jobba med. Båda Sigma-objektiven är mycket långsammare om man använder autofokus. De segar och far fram och tillbaka innan de hittar fokus - ibland hittar de inte alls fokus där jag vill ha den. Är det skymning eller väldigt skuggigt är det bara manuellt som gäller. Jag använder nog autofokus minst till 80 % eller mer vid macrofotografering, så det är väl ett skäl till att jag är mycket missnöjd med Sigmas macro-objektiv. När jag ligger/sitter i de mest underliga kroppsställningar och håller på att vrida nacken av mig, vill jag ha en kamera + objektiv som jobbar snabbt och smidigt ihop. Fast det är viktigt att veta att väldigt många väljer att jobba manuellt framför autofokus och de är nog inte alls lika missnöjda med sina Sigma-objektiv som jag är. De tycker nog att Sigma är jättebra. Det är ju så olika hur man tycker att det är bekvämt att jobba med kameran. Dessutom använder jag aldrig stativ, vilket jag nog tycker att Sigma EX 150 mm nästan kräver för att inte få någon mån av skakningsoskärpa.
Jag skulle tro att det nog går lätt att få tag på begagnade (i mycket bra skick) Nikkor AF Micro 105mm/1:2.8D eller Nikkor AF Micro 60mm/1:2,8D.
Jag använder mest Nikkor 105:an när jag fotograferar blommor och om (när) den går sönder, kommer jag nog att leta efter en likadan igen. Får jag inte tag på ett begagnat exemplar i gott skick, ja då får jag fundera på den nya varianten 105 mm med VR. Fast samtidigt är ju de som äger den nya varianten med VR väldigt nöjda de också.
Lycka till med ditt inköp!
/Nonno
 
Jag har ett Sigma 150mm och jag köpte det primärt för insektsfoto. Testade nikons 105mm VR först men tyckte att 150mm passade bättre för mitt ändamål. Vad gäller AF så håller jag delvis med Nonno, Nikons 105VR har en aning snabbare och säkrare AF än Sigmas 150mm. Å andra sidan så använder jag YTTERST sällan AF när jag fotografera närbild och macro.
Jag var glad att jag köpte Sigmas 150mm för det innebar också att jag hade pengar över för ett 1.4x TC vilket gav mig fantastiska möjligheter för att fotografera insekter.
Men tiderna ändras, idag är jag inte alls längre intresserad av att fotografera kryp och tycker nu att 150mm känns på gränsen för långt. Tycker fortfarande atat bildkvalitén är ruskigt bra vad gäller kontrast och färg. Skärpan är i princip alltid bra på dessa macroobjektiv. Nåväl, nu skall jag försöka komma till min poäng ;-) Innan man köper macroobjektiv bör man ju fundera HUR man tänkt använda det. Är det insekter och kryp som är mest intressant så är Sigmas 150mm ett riktig bra alternativ. Är det mer närbilder på blommor och en del porträtt så är objeki runt 100mm super och Nikon 105mm är inget undantag. Gillar man brännvidder runt 50-70mm så är ju Nikons 60mm ruskigt fin och Sigmas nya 70mm skall enligt rykten vara otroligt bra.
Det finns en mängd bra macroobjektiv med olika bränvidder. Tycke, smak och användningsområden tycker jag skall ligger till grund för ditt val. Ett objektiv som genom åren ALLTID fått bra betyd i jämförande tester är Tamrons 90mm. Är man ute efter mycket pang för pengarna så nog detta objektiv det bästa. Nikons nya kostar nästan det dubbla MEN har VR. Så fundera över till vad du tänk att fotografera md objektivet och gör ditt val därefter.
 
En liten synpunkt angående 105 VR. Detta objektiv är ganska tjockt, och vid makro då jag fokuserar manuellt så känns det inte riktigt bekvämt. Annars så är det ett mycket bra objektiv.
 
nelirotger skrev:
funderar på att skaffa nytt inom macroområdet. men vet inte vad, vill gärna ha tips om allt från objektiv till linser/filter mm. plånboken får såklart inte ta allt för stor skada av det
har en nikon D80
tacksam för svar
/elin
Hur mycket pengar har du att röra dig med?
Vad vill du helst ta för slags bilder?
 
Köp ett gammalt manuellt macro. Ofta väldigt prisvärt och autofokus är i princip oanvändbart vid macrofoto. Tamron 90 2.5 är bra. Nikkor 105 2.8 och Kiron 105 2.8 är oxå fina.

A
 
Anden skrev:
Köp ett gammalt manuellt macro. Ofta väldigt prisvärt och autofokus är i princip oanvändbart vid macrofoto. Tamron 90 2.5 är bra. Nikkor 105 2.8 och Kiron 105 2.8 är oxå fina.

A
Hur menar du att man ska tolka det du skriver - att autofocus är oanvändbart när du använder ett helt manuellt objektiv eller att autofocus inte fungerar vid macrofotografering över huvudtaget oavsett objektiv?
/Nonno
 
nonno skrev:
Hur menar du att man ska tolka det du skriver - att autofocus är oanvändbart när du använder ett helt manuellt objektiv eller att autofocus inte fungerar vid macrofotografering över huvudtaget oavsett objektiv?
/Nonno
Det han menar är att man inte har så stor nytta av AF när man tar rena makrobilder. Det är mycket lättare att gunga sig fram till rätt fokus då det rör sig om millimeterprecision. Man ser säkert rätt dum ut när man sitter och gungar lite för sig själv hukad över en blomma men det funkar väldigt bra. Dock kan det vara trevligt att ha AF om man vill använda sitt makro till lite annat. Jag fotar med ett Tamron 90mm f/2,8 som är väldigt trevligt. När jag inte jagar insekter och annat smått är det väldigt trevligt att använda till porträtt och då vill man gärna ha AF.
 
Zotamedu skrev:
Det han menar är att man inte har så stor nytta av AF när man tar rena makrobilder. Det är mycket lättare att gunga sig fram till rätt fokus då det rör sig om millimeterprecision. Man ser säkert rätt dum ut när man sitter och gungar lite för sig själv hukad över en blomma men det funkar väldigt bra. Dock kan det vara trevligt att ha AF om man vill använda sitt makro till lite annat. Jag fotar med ett Tamron 90mm f/2,8 som är väldigt trevligt. När jag inte jagar insekter och annat smått är det väldigt trevligt att använda till porträtt och då vill man gärna ha AF.
Det är ju i så fall lite väl kategoriskt uttryckt eftersom folk hanterar sina kameror väldigt olika. Jag har inte en enda macrobild upplagd på fotosidan som är manuellt focuserad - autofocus rätt igenom och bildresultatet är jag nöjd med. Jag skulle nog inte våga mig på att säga att det är det ena eller det andra som gäller, utan snarare nämna att det finns olika tillvägagångssett oavsett hur man själv väljer att göra. ;))
/Nonno
 
nonno skrev:
Det är ju i så fall lite väl kategoriskt uttryckt eftersom folk hanterar sina kameror väldigt olika. Jag har inte en enda macrobild upplagd på fotosidan som är manuellt focuserad - autofocus rätt igenom och bildresultatet är jag nöjd med. Jag skulle nog inte våga mig på att säga att det är det ena eller det andra som gäller, utan snarare nämna att det finns olika tillvägagångssett oavsett hur man själv väljer att göra. ;))
/Nonno
Jag har testat båda sätten och jag tycker det är snabbare och lättare att fokusera manuellt när man jagar små insekter som springer runt eller vill ha fokus precis på rätt ställe i en blomma. Men det är ju självklart som med allt annat en smaksak.
 
Re: hej

nelirotger skrev:
så många svar, så roligt:D
tack
/elin
Här kommer ett till. Nikons 60 mm är nog det som funkar bäst för allmänfotografering vid sidan av macroegenskperna. Den expanderar, men inte så hemskt mycket, ex Tamrons 90 mm får en längre snabel. Nikons 60 mm är väldigt välbyggt och en av Nikons absolut skarpaste gluggar. jag har också ägt en herrans massa olika mcroobjektiv. Tamrons 90 mm i tre olika varianter, Nikons manuella 50 2,8, 50 3,5, Nikon 60 och 105 mm, samt nya 105 af-s vr, Sigma 150 mm, Canons manuella 100 4,0 och 200 4,0, samt nya 100 2,8 USM, Canons manuella 50 3,5. Optiskt så är alla väldigt bra, finns inget att anmärka på. Den jag upplevde som sämst rent skärpemässigt var Nikons nya 105 2,8 af-s vr men den ändå väldig bra. Bäst är nog min nuvarande 100 2,8 USM, mycket beroende på att den focuserar säkrast och snabbast av alla uppräknade. Dessutom är den i likhet med Sigmas 150 mm och Nikons 105 (den nya med vr) internfocuserad, dvs att den inte expanderar vilket är väldigt skönt både estetiskt och praktiskt. Skärpemässigt är den också mycket bra, men knappast bättre än övriga uppräknade. Skillnaderna i skärpa är microskopiska, även om de i teorin existerar.
 
Hej igen!
Precis som Paul I säger, är Nikkor AF Micro 60mm/1:2,8D lite mer än bara macro-objektiv (slarvigt uttryckt). Den är suverän till porträtt, jag använder den alltid i detta sammanhang. Den är också väldigt bra som allround-objektiv för allmänt fotograferande. Som macro är den givetvis suverän, men dess korta närgräns kan ge begränsningar om du ska fotografera lättskrämda insekter. Man kommer kanske lite för nära och skrämmer iväg de där som flyger. :)
När jag ska ut och fotografera lite mer planlöst, då packar jag alltid med både Nikkor AF Micro 60mm/1:2,8D och Nikkor AF Micro 105mm/1:2.8D + ett teleobjektiv. Micro-objektiven följer alltid med mig var jag än går med kameran.
/Nonno
 
Senast ändrad:
nonno skrev:
Det är ju i så fall lite väl kategoriskt uttryckt eftersom folk hanterar sina kameror väldigt olika. Jag har inte en enda macrobild upplagd på fotosidan som är manuellt focuserad - autofocus rätt igenom och bildresultatet är jag nöjd med. Jag skulle nog inte våga mig på att säga att det är det ena eller det andra som gäller, utan snarare nämna att det finns olika tillvägagångssett oavsett hur man själv väljer att göra. ;))
/Nonno

Det är möjligt att jag är kategorisk men min ringa erfarenhet säger mig att AF är något jag klarar mig helt utan vid macrofotografering. Skall objektivet användas uteslutande till macro kan man spara många sköna slantar på att köpa ett manuellt objektiv. Bildresultaten lär inte skilja sig åt så länge fokus är där man vill ha den.
 
Autofokus fungerar rätt hyfsat så länge man håller sig till, i makrosammanhang, lite större motiv. Exempelvis blommor och fjärilar. Den här typen av motiv tar man även ofta på frihand utan stativ. Här kan man även ha stor användning av skakreducering i objektivet.

Vill man fotografera mindre motiv krävs oftast stativ och det handlar då öven om väldigt korta skärpedjup. Här verkar de flesta fördra att stänga av autofokusen och fokusera manuellt. Objektivets fokuserings område är här ofta väldigt begränsat och det är därför vanligtvis enklast att i stället flytta kameran. Om stativ används blir det betydligt enklare att använda sig av en makrosläde i stället för att flytta hela stativet fram och tillbaka. Om du har ett stativ där mittpelaren går att tvärställa kan en nödlösning vara att använda mittpelaren som släde.


Jag har en hel del kurser i makrofotografering. Min erfarenhet därifrån är att de flesta ganska snart går ifrån att försöka använda autofokusen till att i stället flyttar kameran.
 
närmare?

kom att tänka på en sak. till mitt macroobjektiv som jag har nu, är närgränsen 70 mm, fast jag har ju +1 +2 +4 i närbildsfilter till den och kommer ju då närmare. i alla fall vad jag undrar är om jag har ett objektiv som närgränsen är typ 18 mm på så kommer jag väl ännu mera närmare när jag har närbildslinserna/filtren på?
 
Re: närmare?

nelirotger skrev:
kom att tänka på en sak. till mitt macroobjektiv som jag har nu, är närgränsen 70 mm, fast jag har ju +1 +2 +4 i närbildsfilter till den och kommer ju då närmare. i alla fall vad jag undrar är om jag har ett objektiv som närgränsen är typ 18 mm på så kommer jag väl ännu mera närmare när jag har närbildslinserna/filtren på?

Japp. (Men 18mm verkar vara rätt kort närgräns för ett objektiv)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.