Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Lägger mitt svar till Fredrik från den gamla tråden för att skarva lite.

-big kahuna- skrev:
Nikon levererar helt rätt produkter känns det som. D300 kommer perfekt för att överglänsa canon 40D och inte släppa in dem för att börja ta andelar i avancerad amatör/semipro segmentet.

€2000! Ouch! Man borde inte jämföra D300 med 40D då de spelar inte i samma division.

Var helt inställd på €1600. €2000 låter lite väl saftigt... Måste tänka vidare.
 
Bokeh skrev:
Jag har bestämt mig, min D200 + vertikalgrepp är nu tillsalu :)

Jag däremot har börjat överväga om inte kommande D90 är mer rätt kamera för mig. D300 känns som en overkill. Har fortfarande D70 (en av de första hehe:)) och tyckte inte att D80 eller D200 var skäl nog att uppgradera. Har väntat på D300 men när jag läser specarna: wow, behöver jag verkligen 51(!) fokuseringspunkter och 6/8 fps?...

Vädertättningen och 100% sökare är naturligtvis trevliga men allt annat lär nog finnas i den kommande D90 tror jag.
 
Undrar om dom fixat bort de fula linjerna i sökaren som finns på D70, D80, D200. Dom som går till fokusramarna och tjockar till sig vid aktivering.....fult och irriterande men endast kosmetik, jag vet :-(

/Matti
 
Jamen då då, visst kan man leva utan EN kamera om man har två. Att göra sig av med 100% av sina hus känns lite mer smärtsamt, ditt inlägg antydde det.

Nåväl, måste väl kanske erkänna att jag aldrig var riktigt sugen på D200 trots den sköna ergonomin. Men denna däremot, denna ser jag fram emot. Känns som mer innovation äm vad D200 var.
 
Efter att ha följt de minst sagt vilda spekulationerna om de nya Nikonkamerorna, kan jag inte bli annat än mycket besviken. Prisetnivån på D300 är så högt att kommer efter ett tag att hamna runt 15000 kr, kanske mer. ISO 200, jag har än gammal Nikon D1 från 1999 med ISO 200. D70 har även den ISO 200, vädertätning finns på D200. Dammborttagning är bara ett försäljningsargument, som visat sig inte fungera speciellt bra. På objektivsidan var det inga som helst nyheter, ett par ordinära vidvinklar och uppgraderade tele. Sedan har vi Nikon leveranser av nya kameror. Om man skulle köpa än ny Volvo V70, så får man ett leveransdatum, som stämmer åtminstone på veckan. Jag har försökt köpa både Nikon D70, 70s, men jag har fått till svar 1 månad, 3 månader el mer
 
Enligt Kamera&Bild. #Preliminärt rekpris är 16 490 kronor inklusive moms. Så räkna med lite lägre i butik.#

Inte illa alls, jag trodde den skulle hamna på runt 18000:-, den här kameran krossar ju Canons 40D totalt.

/kent
 
D200/D300
Sensor: CCD med 12-bitars omvandling/CMOS med 14-bitrs omvandling
ISO: 1600 (boost 3200)/ 3200 (boost 6400)
AF: 11 fokuspunkter (Multi-CAM 1000)/ 51 AF punkter (CAM3500DX)
Sökare: 95% / 100%
Bildskärm: 2,5tums (230000 pixlar) / 3-tums (922000 pixlar)

Plus en del andra småsaker. Lägg också till att de har samma goda ergonomi SAMT att D300 har två olika Live Viewlägen. Med en sådan upplösning på skrämen ger det ju rätt goda möjligheter.Ser fram emot att se vad kameran kan prestera vid lite högre ISO samt hur stor förbättring vi kan se i DR.

Sånt kan jag betala 17000kr för. Det var jag aldrig beredd att göra för en D200. NU ligger den ju i ett helt anat prisläge och de kan nog förväntas droppa något. D200 kommer ju finnas kvar och till ett lite lägre pris erbjudamycket pang för pengarna.
 
Det här är min nästa kamera. Helt klart. Såvida inte D400 hinner släppas... Risken finns... :p Men båda kamerorna är helt klart ett slag i magen på Canon.

Och Matti, man kan stänga av kompositionslinjerna!
 
Äntligen

Äntligen kom den! En D300 + 14-24 2.8 läääär beställas så snart ungefärligt pris på objektivet har hittats. Nån som sett det? Min D70 hålls i dagsläget ihop med silvertejp och lite små fulhack, hoppas den håller tills D300 kommer till sverige, vilket lär bli en fin julklapp, antar jag?

/Andreas
 
Ser ut som en riktig godbit. Ska bli kul att se hur Sony matchar den.

Men var inte det där med "Live View" såååå onödigt, dumt och till och med omöjligt?

Den lokala Nikonhandlaren i Västerås kastade nästan ut mej ur butiken när jag för två år sedan hävdade att t o m Nikon kommer att ha en användbar LCD-skärm i framtiden. Det var totalt tekniskt omöjligt o jag var så jä-la dum som inte förstod att riktiga kameror aldrig skulle fungera så.

Mooooaaahahaha. Inom ett par år kommer det inte att säljas en enda systemkamera utan live-view. Och i nästa generation som alla kommer att dregla över så kommer skärmen att vara vinklingsbar och i nästnästa kan man vrida den fritt och i nästnästnästa kan man vika in displayen för att skydda den. Varför ge konsumenten allt (som redan finns) på en gång?

Som grädde på moset lär vi kunna filma med framtida systemkameror också, så småningom t o m med ljud. Då har jag äntligen fått min A2:a med utbytbar optik och stor sensor (för högupplöst EVF är väl givet?). Lite få fokuspunkter än bara, men de kommer nog ikapp medan vi väntar på resten.

Märkligt att de inte byggt in antiskak i huset. Varken Canon eller Nikon. Men det fixar alla andra så det gör inget.

Snygg är den i varje fall. Tänk att de gjort den i svart...
 
Riktigt läcker kamera tycker jag. Något dyr men ack så fin. :)

Någon som vet hur LiveView fungerar rent tekniskt? Är det spegeluppfällning och mjukvara eller fysiskt en separat sensor för detta?
 
joelchr skrev:
Jaha, dem! De har jag knappt tänkt på...

Inte jag heller, innan jag såg dem, då kunde jag inte glömma dem ;-)

Jag bara retas lite med er.....D300:an ser RIKTIGT fin ut på bilder och spec :) Jag som precis skiftade system och köpte en EOS 5D.....("sucker" ;-) (i och för sig trivs jag med det korta skärpedjupet som finns att tillgå med FF :)

Men ser den inte lite väl "stylad" ut.....D200:an är lite mer MOPAR i utseende på nåt sätt...kantigare, klassiskt "muscle car" stuk ;-)

Nåväl....snart dags att fynda på beggade D200:eek:r för hugade spekulanter då.....undrar hur lågt priset kommer gå på Blocket och Tradera!?

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.