Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övertala

Produkter
(logga in för att koppla)

Calliii

Aktiv medlem
Övertala mej om att jag ska köpa en K100D ^^ Är på gränsen till att köpa den. Nämn varför jag ska det :) Dvs rabbla positiva sidor av K100D ;)

Tack på förhand!
 
Sant det verkar vara en jättefin kamera, men varför jämförs den aldrig med Canon och Nikon i sånna fall :S. Låter ungefär som att jaja, bra jobbat Pentax men ni vet ju att ni tillhör en annan klass än Canon och Nikon. Skulle verkligen vilja se en jämförelse mot 350D och D40!!
 
tja jag gillar inga speciella, köper av praktiska anledningar. den som känns skön, robust, har bäst objektivutbud osv osv osv.
 
Kalle_B skrev:
tja jag gillar inga speciella, köper av praktiska anledningar. den som känns skön, robust, har bäst objektivutbud osv osv osv.

Objektivutbud och kvalitékänslan är viktigast för mej.. va föreslår du då för nybörjarkamera? :)
 
RolandM skrev:
Du kommer vara unik i din bekanstakskrets med just den kameran.

:))


Bildkvalité. Lågt brus (lägre än alla 10 mp), mycket bra färgäkthet och bäst dynamisk omfång efter fuji S3 (raw).

Har alla funktioner man kan önska av en komplett kamera. Spegeluppfällning. spotmätning, autoiso, nedbäldning för skärpedjupskontroll, 11 af-punkter och bättre sökare än flera konkurenter.

Bildstabilisering i kamerahuset. Fungrar med alla objektiv och så det blir inga framtid kostnader för det.

Mycket bra användarbetyg ligger i absoluta toppen.

Kombinerar man den med ett pannkaksobjektiv bygger den minst av alla dslr:er

100% bakåtkompatibel med alla Pentaxobjetiv som någonsin gjorts.


Nu har jag öst på med bara positivt men för att ta några negativa aspeketer så är den inte lika snabb som vissa andra.

Färre återförsäljare.

Begränsat utbud av teleoptik, dock är det mycket på gång i närtid.
 
Senast ändrad:
Haha ah men det är bra ^^ nån som riktigt vet hur den känns att hålla i..? jag har bara fått hålla kamerahuset utan batteri.. -.-"

Ehm.. jag vet inte vad pannkaksobjektiv är..:$
Färre återförsäljare är inga problem. Bor i Sthlm så att..

Hmm okej var iofs därför jag gillade utbudet.. många bra (i min nivå, har inget behov av värsting objektiv) teleobjektiv i min prisklass ^^ framförallt Sigma 70-300 ;)
 
Calliii skrev:
Haha ah men det är bra ^^ nån som riktigt vet hur den känns att hålla i..? jag har bara fått hålla kamerahuset utan batteri.. -.-"

Ehm.. jag vet inte vad pannkaksobjektiv är..:$
Färre återförsäljare är inga problem. Bor i Sthlm så att..


Den är robust nästan lite grov, byggd på ett stålchassi.

Pannkaksobjektiven är extremt små och platta objektiv med höga optiska prestanda. Jag använder enbart dessa just nu. Finns 21, 40 och 70 mm.
 
När du säger grov.. är det positivt eller negativt?

Aha ok. vad är fördelen med dom? att dom just är små eller?
Vilket pris ligger dessa på?
 
Calliii skrev:
När du säger grov.. är det positivt eller negativt?

Aha ok. vad är fördelen med dom? att dom just är små eller?
Vilket pris ligger dessa på?

Jag tycker det är en positivt känsla, lite mer som äldre kameror. Kameran skall ju kunna vara med överallt och tåla ett och annat.

För mig är största fördelen att jag får en lätt och diskret utrustning samtidigt som jag kan ha med mig två objektiv i fickan. Bra optiskt och mekansikt men inte så billigt (i intervallet 2500-5000)
 
Cyberphoto och Scandniavianphoto har det mesta men inte alltid på lager. Ofta tar de hem från Pentax´när man beställer och det kan ta någon vecka. Just nu har det också varit en hel del objektiv som sålts slut då både K100 och K10 har sålt så pass bra.


Nikon har väl liknande om inte större problem med sin populära objektiv med ibland mycket långa väntetider.
 
Visst gör dom det!

Pentax har lagt ner produktionen av många gamla objektiv och tar fram en helt ny serie bättre anpassade för digitala kamror. Man började på vidvinkelsidan där man kommit långt men det är först nu nya telen och längre/snabbare telezommar börjar dyka upp. Det kan vara bra att veta varför utbudet totalt sett är mindre än hos tex Canon och Nikon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.