jakethesnake
Aktiv medlem
Är det någon som har koll på reciprocitetseffekten för Fuji Sensia? Kan man använda sig av Terje Hellesös tabell för Velvia som han generöst nog har lagt upp?
mvh
Jacob
mvh
Jacob
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
objernulf skrev:
Terjes tabell innebär att filmen på något sätt kan skilja på svagt ljus eller nedbländning vilken verkar fysikaliskt omöjligt.
Nejdå, ni är inte ensamma. Jag hade inte kollat så noga på den och trodde förut bara att den bara innehöll redundant information men nu när man kollar på den är det ju uppenbart att den är felaktig.acke skrev:
Det verkar som du och jag, Olle, är de enda som inte förstår oss på Terjes tabeller.
Visst är det vedertaget. Exponeringen av ett fotografiskt material ges av formeln:Pej skrev:
Vidare säger Terje att bländaren påverkar reciprocitetseffekten vilket däremot inte är allmänt vedertaget. Jag skulle tro att den skillnaden beror på att man inte använder samma metod.
jakethesnake skrev:
OK, Astia är med andra ord proffsversionen av sensia.
Du har rättat mig förr och det är jag glad för. Om jag ska vara ärlig så funderade jag på att skriva ett Steinickundantag.steinick skrev:
Visst är det vedertaget.