Annons

Den Andra Bilden Februari 2007

Produkter
(logga in för att koppla)
Då drar vi igång:
Par 1: Peter Olesen - Oscar Mannbro
Par 2: Tomas Engström - Annelie Worgard
Par 3: Lars Hägglund - Anders Wikström
Par 4: Jonas Johansson - Michaela Åslin-Tillenius - Cecilia Bergman
 
Min analys till Peter Olesen

Då kör vi, det ska bli kul...här kommer min analys:

Bilden visar en plats som man normalt förknippar med liv och rörelse, skratt och lek, men som här ger ett intryck av ödslighet. Dessutom har fotografen tagit till ett par väl valda kreativa knep för att förstärka den redan starka känslan. Det bestående intrycket av denna bilden är, förutom en djup ödslighet, kanske ännu mer en längtan till den tid då liv, rörelse, skratt och lek åter ska fylla platsen.
 
Min analys till Annelie

Bilden jag ser får mig att tänka på något som med respektlös glädje och skicklighet utmanar det stora, farliga och ilskna. Det är väl färgerna som gör den glada känslan skulle jag tro.
Det är faktiskt lite David och Goliat över bilden så som jag ser den, men det är mer lek än allvar. Med rätt sinnesstämning kan man faktiskt tycka att det retas en smula i scenen.
Det är en oerhört vacker bild (men det hör ju egentligen inte till analysen), enkel och lätt för ögat att ta in.
 
Min analys till Jonas Johansson

Bilden jag ser innehåller linjer. Många små mjuka, böljande och ibland brutna linjer. Färgerna är också mjuka. Bildens mjuka intryck dramatiseras dock av en linje som är mer motsträvig.
 
Min analys till Michaela Åslin-Tillenius

Denna bild är EN men ter sig som TVÅ från varandra helt avskilda hälfter. Bilden delas upp mellan urban instängdhet och naturens frihet.
Bilden innehåller ett mycket tydligt budskap som lovar en friheten men frågan är bara hur?
 
Min analys till Tomas

En bild där allt upprepar sig om och om igen.
Naturkraft i rörelse.
Lugnt och distinkt fortplantar sig denna kraft ut över hela bilden.
Man blir lugn.
 
Min analys till Cecilia Bergman

Bilden visar en situation där man tagit en vän förgiven. Det är en ganska vanlig situation då man inte ofta tänker på att vännen i fråga inte har så många andra att ty sig till. Bilden utstrålar mycket ensamhet, men även glädje förekommer.
 
Min analys till Anders Wikström

Ett tag var jag frestad att välja bild utifrån att den skulle vara lätt att skriva en analys till. Mitt bättre jag segrade, och nu sitter jag här med en bild som jag gillar, och skall försöka få ord på varför jag tycker om den. Svårt!
”Lasse Lasse liten, värden är så stor”, men himlen är ändå större. Ja, Lasse själv finns inte med nu, men en annan årstid har han kanske sitt lilla paradis här. Nu är klimatet och naturen hård, men bilden är mjuk. Spår efter oväder gör sig bra i svartvitt.
 
Mia analys till Lars Hägglund

Kung Bore har ännu inte släppt sitt grepp. Motsträvigt klamrar han sig fast, trots solens ihäriga strålar mellan trädens mörka stammar. Den kvarvarande kylan framhävs av den svartvita framställningen. Kontrasterna är hårda. Men bilden ändå ljus. Hoppet om en värmande vår finns där någonstans.
 
Min analys till Oscar Mannbro

I bilden finns det stora kontraster, främst i färg. Skogen är färgrik och människan färglös. Situationen blir nästan absurd och väcker många frågor, vem är hon, varför är hon där?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.