Annons

För mycket citerande

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet inte om jag är i rätt forum nu. Den här synpunkten riktar jag inte egentligen till FS, utan till vissa av oss som skriver i forumet. Jag kollade i Fritt forum, men tyckte att ämnena där verkade handla om helt andra saker. Min synpunkt handlar i alla fall om FSs forum generellt, så jag tar det här.

Till saken. Jag tycker att citeringsfunktionen vid besvarandet av inlägg överanvänds. Gång på gång ser jag när någon besvarar ett inlägg att hela inlägget är citerat. Sedan kan svaret bestå av bara ett par rader och en länk t ex.

Det blir tjatigt och tröttsamt att läsa sådana trådar, och jag läser trådar för att det är något jag vill ta reda på eller lära mig mer om.
Citeringsfunktionen är utmärkt att använda för att visa att det är en viss fråga eller ett visst avsnitt i någons inlägg man vill besvara, men att gång på gång citera hela inlägg tycker jag är helt menigslöst. Extra tröttsamt blir det när inläggen man citerar är långa.

Jag använder ofta citeringsfunktionen själv när jag besvarar ett inlägg, men jag raderar allt som inte är relevant för mitt svar, och citerar därför ofta bara ett par rader eller så. Jag kan bara be och uppmana andra att göra på liknande sätt, så att trådarna blir mer lättöverskådliga och inte till stor del består av repetitioner av vad andra redan skrivit.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Aaargh måste undvika och svara med ett helt citat av Lasses inlägg... :)

Till Lasse:
Nåväl, håller med dig i stora drag, för jag tycker att problemet inte är så utbrett på FS som på de andra fora ( eller forumen) som jag är medlem på. Detta här mönstret är mer vanligt, någon postar ett gäng bilder och ett gäng svarar "Great pictures" eller "Wow" med fulla citat vilket gör att bilderna postas om och om igen. Tråden blir 18 sidor på två inlägg.

I allmänhet så beror det som vanligt på lättja, vilket undertecknad är expert på.

Over and out.

Re: Re: För mycket citerande

WFS) (Graylingman skrev:
...Så försöker jag också göra...

Samma här!
Vill dock fortsätta citatdiskussionen lite, om det ärokej.

Att notera:

"Använd besvara med citat sparsamt
Använd endast funktionen 'besvara med citat' när det finns risk för sammanblandning med till vem du besvarar. Grundreglen är att använda knappen Besvara. Anledningen är naturligtvis för att få ett bättre flyt i läsningen av trådar."

Ovanstående är klippt FS "Forumregler":
http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm

Jag anser att man _bör_ använda citatfunktionen då man svarar på en konkret fråga - även om man inte anser det finns risk för ihopblandning.
En anledning är att någon annan kan hinna få in ett inlägg innan ens egna (medan man skriver).
En annan kan vara att ett inlägg tas bort.

Det största anledningen är dock att det är enklare att snabbt gå in i en diskussion om man ser frågan som är besvarad.

Svarar man på ett helt inlägg med flera frågor etc, tycker jag det är fiffigt att citera en liten del, så att läsaren av mitt inlägg enkelt kan bläddra uppåt i diskussionen för att där se vad jag svarat på eller kommenterat. Lite så kan man väl säga att mitt citat till den här diskussionen fungerar. Bättre hade iofs varit att citera ursprungsinlägget.

Det var lite av mina tankar gällande citatfrågan.

I vilket fall - Att citera ett helt inlägg är sällan en bra idé.

Extra besvärligt blir det när folk citerar allt och skriver sina svar inuti det citerade blocket.
Totalt oläsligt...

Hej!

Jag håller helt med Ulf om att citerande förtydligar både vem man svarar och vilken fråga man besvarar, eller t ex i de fall man vill kommentera ett speciellt påstående i ett långt inlägg.
Det är så jag tycker citeringsfunktionen ska användas.

Att däremot citera hela, långa inlägg som man besvarar är både meningslöst och tröttsamt att se när man läser tråden.
Den enda informationan av värde det ger är vem man riktar sitt svar till, men det kan man klargöra på andra sätt utan att citera hela inlägget.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

oskard skrev:
Extra besvärligt blir det när folk citerar allt och skriver sina svar inuti det citerade blocket.

Hmm.. såhär menar du?

oskard skrev:
Totalt oläsligt...

Tycker nog att det är mer lättläst om svaret skrivs så nära ursprungstexten som möjligt.

Däremot är det kanske inte alla som vet hur man kodar om citatet på rätt sätt och då kan det bli rörigt.

Joel Höglund skrev:
Hmm.. såhär menar du?

Svar: Nej jag tror att Oskar menar när man gör så här. Och det är verkligen snårigt att hänga med då.
Ibland ser man att den som svarar åtminstone har ändrat teckenstilen, och då är det en anings enklare.

Tycker nog att det är mer lättläst om svaret skrivs så nära ursprungstexten som möjligt.
Svar: Håller med

Däremot är det kanske inte alla som vet hur man kodar om citatet på rätt sätt och då kan det bli rörigt.
Precis! Det är inte riktigt smidigt att dela upp ett citat på det sätt som du (och nu jag) har gjort. Skulle underlätta ifall det fanns någon autofunktion för att klistra in 'QUOTE'.

Håller i sak med, det är dock trist att det inte finns någon hierarkisk trädstruktur i fotosidans forum. När man svarar helt utan citat så blir det helt enkelt omöjligt att avgöra vem man svarar.
I just det här fallet är mitt svar riktat till trådskaparen.

För att göra forumet användbart behöver man således nästan alltid citera. Att göra det sparsamt är naturligtvis att föredra men jag kan mycket väl tänka mig att många väljer att "besvara med citat" helt enkelt för att visa vilket inlägg de svarar på.
Med en bättre forummotor hade citaten i många fall varit onödiga helt enkelt för att det framgår tydligt vem man svarar av strukturen. På t.ex eforum.idg.se kan man t.om klicka på länken "Föregående inlägg" om man är osäker eller vill ha ett sammanhang.

Det jag ogillar med hierarkiska forum är att trådar lätt spinner i väg i en massa olika riktningar och helt plötsligt har du en tråd som heter "Eos 5D är en underbar kamera" som innehåller vad som i dag finns samlat i forumet Canonkameror. Och för den som vill läsa tråden blir det ett himla klickande på inlägg. Efter att du har läst alla inlägg och är borta i en vecka så har du en helt galen hierarkisk struktur att ta dig igenom och en massa grenar som spinner ut i såväl chat som substans.

Ja visst, smått överdrivet, men hellre att vi använder det raka forumet och att folk får citera. Sen om citerandet kan förenklas, all the better,

Tycker dpreview är väldigt rörigt av den orsaken och där läser ja således trådarna i flat view. Vilket jag inte kan rekommendera i ett forum där de flesta använder trädvyn. Där missbrukar folk dessutom också citatfunktionen, så vi har väl det värsta av två världar =)

Svar till Stefan Niccolai (StefanN) 2007-01-18 23:26
Visst, att det blir mer överskådligt ökar naturligtvis risken att det spinner iväg.

Jag menade inte att höja det till skyarna som bästa lösningen men det känns lite som att i brist på hierarki så borde man myckte väl kunna ha en "Besvara"-länk som klistrade in just vilket inlägg man svarade på (gärna som en länk), då skulle behovet att citera minska avsevärt eftersom man skulle ha en möjlighet att hitta tillbaka ändå om det inte var helt klart vems inlägg kommentaren gällde.

I just det här fallet öppnar länken tyvärr ett nytt fönster men det är ju en skitsak att lösa om det vore en funktion i forumet.

StefanN skrev:
Efter att du har läst alla inlägg och är borta i en vecka så har du en helt galen hierarkisk struktur att ta dig igenom och en massa grenar som spinner ut i såväl chat som substans.

Det är en stor risk med trädstruktur och jag kan inte säga att jag saknar det alltför mycket i FSs forum.
Jag har själv börjat citera mer sedan jag skapade tråden, men jag gör det ofta på ungefär samma sätt som i det här inlägget. Jag håller helt med om att citerande underlättar vid läsning av trådar, speciellt långa trådar där flera kanske skrivit sina inlägg samtidigt så att de hamnar i en ordning som inte var tänkt, och att det kanske gjorts avstickare från ämnet här och där.

Apropå avstickare från ämnet och risk för galna strukturer och röriga trådar, tycker jag ibland att det vore praktiskt om det fanns ett alternativ att besvara ett inlägg genom att det skapades en ny diskussion och samtidigt länkades till den diskussionen i originaltråden.
Detta får man idag göra manuellt och många kanske inte orkar utan fortsätter diskussionen i samma tråd, fast ämnet är ganska långt från ursprungsämnet.

Det är ju inte alls ovanligt att ett ämne leder diskussion in på andra ämnen som är både angelägna och intressanta, men tyvärr blir det lite rörigt när allt hamnar i samma tråd.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto