Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den Andra Bilden - Oktober 2006

Produkter
(logga in för att koppla)
Min analys för Annelie Worgard

Godmorgon Annelie :)

Bilden jag har sett är visar jorden hur den såg ut för ca 400 miljoner år sedan. Fotografen har byggt en tidsmaskin, skickat sin kamera bakåt i tiden till tidsperioden någonstans i början av Devon, eller slutet av Sillur, för att framställa en bild som visar ögonblicket innan evolutionen tar sitt största steg (vi kan nästan se det komma i bilden). Bilden har inte titeln Evolution - men den borde ha det i mina ögon. Fotografen har skickligt framställt en livlös och forntida atmosfär som ger en aning om en ung planet som väntar på att befolkas strax.
 
Min analys för Ulla Larsson

I motivet ser jag något som är så känt för mig. Ändå är det oåtkomligt och mystiskt. Här finns relationen mellan de lilla och det stora, de nära och de långt borta. Jag känner mig ödmjuk inför min litenhet både i tiden och rummet.
 
Godmorgon Kenneth:

Min analys till Kenneth Eriksson/BF
Bilden jag sett visar ett möte.
Intensiv men ordlös kommunikation pågår i bilden.
Man nästan ser hur tankarna virvlar på båda sidor.
Det är ett möte mellan två individer som kanske
kan dela känslor men alltid kommer att ha problem
med att förstå varann fullt ut.

Det är också ett möte mellan liten och stor.
Jag tänker:
liten ska bli stor och stor kommer att känna sig liten, men vara stor, även när liten blivit stor.
Jag tror de vet det.
När jag tittar på bilden känner jag stor ömhet
men också en vag oro, hoppas att stor förstår hur
stor han är just nu.
 
Min analys till Niels Jörgensen

Stilla och kallt, men ändå med ljus. Livlöst, men ändå med spår av liv.
 
Min analys för Christina G Fryle

Det här är en bild som jag återkommer till gång på gång. Den talar till mig på ett mycket direkt sätt. Fotografens mod att inte bara gå nära, utan ännu närmare, gör att man inte går oberörd förbi den här bilden. För mig har den här bilden en anklagande och sorgsen ton. Även om en del skulle finna ett spår av humor i den gör inte jag det. Bilden utstrålar en längtan efter något annat, en annan tid och ett annat liv. Det är inte bara gallret som begränsar din frihet.
 
Min analys till Fredrik Kols

Ingen början, inget slut. Tidlöshet. Vägen är alltid densamma. Men det går ändå framåt. Och där framme kanske, kanske något annat tar vid. Ensamheten tynger, men är också en förutsättning för både kontemplation och nya möten.

Bilden har en återhållen elegans och enkelhet som för tankarna till 60-talets filmvärld.

/Christina Fryle
 
Min analys för Leif Eliasson

När det minimala uppnår det maximala och fullständigt dominerar och fångar betraktaren.
Ett liv som kan te sig stort men i sammanhanget väldigt litet.
Att ytspelet spränger gränserna ser jag som naturligt och på gränsen till andligt.


Lycka till Leif ;0))

mvh/Ove
 
Min analys till Anna Hallin

En bild som för mig visar på nyfikenhet, fullkomligt avskalat. Den visar på något som är oerhört viktigt i naturen, utan att krångla till det. Bilden är ren och har fått guldkant på mer än ett sätt.

Bilden gör mig glad och den kan säkert uppfattas vara humoristisk.
 
Min analys till Cecilia Bergman

"Mörkt och monokromt, men med hopp förute. En tät och förtryckande stämning men man aner att det tar slut och allt blir ljusare."

Lycka till Cecilia!

Mvh Niels
 
Min analays för Ulrika Nilsson

Bilden jag har valt visar ömsesidig kärlek på det förtroendefulla planet. Ett givande och tagande mellan två individer av skild art. De är båda beroende av varandra för att komma mot målet. Här finns tillit, respekt och ett riktigt gott kamratskap.

Bilden utstrålar värme mitt i det kylslagna, vänskapen är påtaglig liksom gemenskapen. Ett gott samarbete är till ända, nu finns tid för belöning i form av en redig kärleksförklaring! ;o))
.........................................

Så Ulrika, hoppas det inte blev för komplicerat!
Mvh
/
Bettan
 
Min analys till Tobias

Det vilar en ensamhet över bilden. En vacker ensamhet, nästan tomhet, utan saknad. Där finns också en strimma ljus.
Omgivningsljuset är varmt, intensivt och omfamnande.
 
Min analys till Oscar

Bilden jag tittar på är en smakfull lek med färg och form, enkelheten passar mitt sinne.
Men det är inte bara glatt, jag ser också något som abrupt kan avbryta en harmoni och i denna bild är det en tydlig kontrast. Kanske inte farligt, men lite otäckt är det. Speciellt eftersom jag verkar befinna mig i underläge.
Knepigt, det är både vackert och läskigt.
 
Min analys till Ove Lundqvist

Bilden jag sett visar något som används och symboliserar något man borde göra ofta men gör allt för sällan ... nu för tiden.
Något man ibland önskar att man skulle få och som står i skuggan av något nytt i den digitala världen.
//Leif
Lycka till
 
Min analys till Elisabeth Gustafson

Här kommer analysen till Elisabeth.
Lycka till!


Den här bilden är ganska färglös, men
däremot så utstrålar den värme, ömhet och gemenskap.
Tittar man en stund så kan bilden uppfattas som lite sorglig,
men jag tycker ändå att det övervägande intrycket är stark kärlek..
...på ganska hög nivå... :)
 
Min analys till Leif Fryle.

Människan och naturen, människan i naturen.
Jag ser i denna bild mänskliga egenskaper i naturen. Människans olika rörelser.
Med fantasi kanske uppleva längtan, vara nära, vara intill, trots stora olikheter,
En självklarhet här att tillåta och erkänna sina olikheter. Går inte ens att diskutera detta. Ibland kan känslan finnas att man lever parallella liv, men just här är det minst sagt parallellt. Kunna växa var och en trots ibland en stor påverkan på varandra. Vi tillsammans påverkas av årstidsväxlingarna och de stora miljöfrågorna.

Vi vill skydda varandra från yttre påfrestningar så mycket det någonsin går. Ibland bara nudda, ibland följa samma linje, komplettera varandra,
ibland gå i motsatt riktning för att sedan sammanstråla igen.
Vara på samma plats vid samma tid eller all-tid.
Så mycket vi kan lära oss av naturen.
 
Min analys till Anders

Ett land som skiljs åt av en barriär. Långsamt växer den, sträcker ut sig och förgiftaromgivningen.

Familj möter familj. Det är en kamp om vem som får stiga upp på prispallen och vinna priset, existens.
Att komma två är ingen vinst. Långsamt tynar förloraren bort till legenderna och myternas värld.

Ett brev från framtiden berättar att förloraren en gång visat sig åter, men vem vet, enligt vissa existerar även Snömannen och Den Flygane Holländaren med.

Kanske det är dags att vakna upp ur drömmen?
 
Här finns nu min tolkning till Ulrikas analys:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/823919.htm?set=lp

Det blev inte 100% som jag tänkt mig men så fort jag såg fåglarna och hur de interakterade med varandra insåg jag att jag hade chansen.

Gässen flockas nu för flytt söderöver. Hela tiden kommer det små grupper som samlas och var gång en liten grupp landar blir det en hälsningsceremoni utan dess like. Där finns gemenskap, varme och ömhet fåglarna emellan som jag tycker passar så bra in på Ulrikas analys till mig. Lite sorglig med faktiskt då enstaka fåglar uppenbarligen inte fick vara med.

En stark kärlek försökte jag tolka med mellan dem, det är upp till er att se om jag lyckats!

Kärleken på hög nivå brister kanske, om man inte ser han som flappar med vingarna som tuppen i hönsgården med många chicks! ;o))

Ont om tid, och en viss desperation utmynnade i denna bild.. Bättre lycka nästa gång! Perhaps!
/
Bettan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.