Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson, bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexlindgren

Aktiv medlem
Hej! Har läst flera stycken trådar om att folk skickar sina foton till Crimson. Är det något att rekommendera? Blir det bra resultat? :)

MVH. Alex

PS. Sedan, det finns ju flera olika "profiler" man kan välja:
Express
Poster
Design
Pro
Prefix

Vilket väljer ni och vilket ska jag välja?
Jag redigerar mina bilder själv och ställer in färger osv.
 
Senast ändrad:
Hej.

Jag har gjort många lite större bilder hos Crimson och resultatet har varit mycket bra.
Vid ett tillfälle vad tre bilder skadade av frakten (litet väck) dagen efter hadde jag nya på posten :)
 
Låter bra:)
Vad jag har förstått så ska man ta "pro" profilen?

Sedan har jag sett att man kan titta på bilderna i nån slags profil i PS för att se hur dom kommer se ut, vart hittar man denna profil?
 
jag går emot alla och säger att crimson är bra .. eller hur va det nu ?

Det enda jag är missnöjd med är deras matta papper.. Det är bara tråkigt, inget sving alls.

framkalla.com där har du underbart matt-papper
 
Håller med om det matta papperet. Känns som de bytte kvalitet och det blev alldeles kontrastlöst, grått, trist och tunt.

Annars har det fungerat bra. Packeteringen har varit i toppklass då jag använt FrontWeb Prefix.
 
Framkalla.com

Verkar schysst! De skall jag nog prova. Guld för mig som bara har "smalband" att kunna sända in CD eller DVD!
 
har använt framkalla.com i ca 2 år nu till alla bilder jag framkallar, bröllop, student, porträtt, modell, motor.. ja verkligen allt och deras matta "pärl" papper är verkligen super!

/Adam
 
Snabelvarg skrev:
Hej.

Jag har gjort många lite större bilder hos Crimson och resultatet har varit mycket bra.
Vid ett tillfälle vad tre bilder skadade av frakten (litet väck) dagen efter hadde jag nya på posten :)
Menar du att det saknades en del av bilderna? Att det var en bit väck?
Eller var bilden vikt??? Fanns det veck på bilderna alltså???
Us
 
Crimson är anledningen till att jag aldrig skaffat fotoskrivare. Man får oftast bilderna dagen efter, det är billigt, det blir bra, t o m på matt papper!

/Pontus
 
Jodå, Crimson gör verkligen bra utskrifter. Det enda som jag är missnöjd med är tjockleken på pappret. På större förstoringar blir det väldigt fladdrigt och ömtåligt med deras tunna papper.

Iofs är det nog bara jag som tycker så, enligt Crimsons kundtjänst iaf. De säger att de har kört åratal med samma papper och att jag är den ende som klagat. Därför tänker de inte byta. :)

Senaste gången fick jag vågiga 30x40 utskrifter, då någon hade klämt till rullen innan de stoppade utskrifterna i pappstruten. När jag påtalade detta, svarade de att jag iofs kan beställa utskifterna i en platt förpackning också, men risken är då ännu större att försändelsen skadas, menade de. De erbjöd sig inte att göra nya utskrifter.

Nämnas bör att jag överlag ändå har varit väldigt nöjd med utskrifterna. Men jag skulle gärna hitta en lika bra leverantör som de men en som hade lite tjockare papper som alternativ.
 
Jag har blivit tipsad om ProPrint, som verkar ha snäppet bättre utskrifter + tjockare papper, dock dyrare pris, men sådant kan jag betala nån krona extra för.
 
Kör ut på epsons senaste bläckstråleprintrar istället, då kan ni helt o hållet välja papper efter tycke, smak o plånbok.

Fantastisk kvalitet.
 
ZoMbiE skrev:
Kör ut på epsons senaste bläckstråleprintrar istället, då kan ni helt o hållet välja papper efter tycke, smak o plånbok.

Fantastisk kvalitet.

Njaee.. inte ett riktigt alternativ för mig. Blir inte lika snyggt och framförallt inte lika beständigt.

Edit: Själva upplösningen är det inget fel på med en Epson. Men jag hatar ränderna efter skrivaren som syns på mörka partier när man ramar in bakom glas.
 
Senast ändrad:
Beständigheten med nya bläcket ligger på 75-100år o ränder får du bara om munstyckena är igensatta.
 
Eeros skrev:
Jodå, Crimson gör verkligen bra utskrifter. Det enda som jag är missnöjd med är tjockleken på pappret. På större förstoringar blir det väldigt fladdrigt och ömtåligt med deras tunna papper.

Iofs är det nog bara jag som tycker så, enligt Crimsons kundtjänst iaf. De säger att de har kört åratal med samma papper och att jag är den ende som klagat. Därför tänker de inte byta. :)

Senaste gången fick jag vågiga 30x40 utskrifter, då någon hade klämt till rullen innan de stoppade utskrifterna i pappstruten. När jag påtalade detta, svarade de att jag iofs kan beställa utskifterna i en platt förpackning också, men risken är då ännu större att försändelsen skadas, menade de. De erbjöd sig inte att göra nya utskrifter.

Nämnas bör att jag överlag ändå har varit väldigt nöjd med utskrifterna. Men jag skulle gärna hitta en lika bra leverantör som de men en som hade lite tjockare papper som alternativ.

Bilderna blir vågiga efter ett tag bakom glas, ser för jävligt ut.
Det finns fler som är missnöjda här på fotosidan, så vi alla kanske skulle klaga så att det händer något?
Men å andra sidan kanske det är därför de är så billiga?
 
Eeros skrev:
Njaee.. inte ett riktigt alternativ för mig. Blir inte lika snyggt och framförallt inte lika beständigt.

Edit: Själva upplösningen är det inget fel på med en Epson. Men jag hatar ränderna efter skrivaren som syns på mörka partier när man ramar in bakom glas.



Vet inte vilken epsonmodell du använt dig av eller vilket papper.
Den jag använder - en epson 4800 med imageprint rip ger varken ränder eller kort beständighet. Däremot så erhålls en fantastisk färgåtergivning och svärta i bilderna.

Beroende på papper och om du har det bakom glas eller inte så ska en beständighet på över 100 år gå att nå utan problem.
Förmodligen så har den du printat hos antingen haft en dåligt underhållen skrivare, inte kunnat hantera den eller så har ni använt ett riktigt dåligt papper kombinerat med fel profil för pappret i fråga.
 
Skrivaren är min egen, en Epson R310, utskriftskvalitén har varit lika sen skrivaren var ny och jag har testat skrivaren på en massa olika (dyra) papper, däribland Epsons egna matta och glansiga fotopapper.

Skrivaren är två år gammal och var Epsons toppmodell bland A4-fotoskrivarna när jag köpte den. En annan besvärlig ovana skrivaren har, förutom de jag nämnde i förra inlägget, är att den tömmer färgpatronerna av sig själv. Varje gång skrivaren startas, rensar den munstyckena och slösar bläck. När den väl har tömt bläcket på en av patronerna, går det inte ens att göra svartvita utskrifter med den.

Dessutom tar det lång tid innan en utskrift startas och den är långsam på att skriva ut. Det är enerverande när man har bråttom med att skriva ut dokument. Istället för att vänta flera minuter till och med på svartvita textutsrkifter, har jag numera gått över till att använda min gamla HP 890 Cxi för dokumentutskrift (startar inom en sekund efter att man klickat på utskrift och tar inte mycket mer än 10 sekunder att skriva ut ett dokumentark). Bilderna låter jag nätlabben framkalla.

Jag trodde mycket gott om Epson då jag köpte det. Jag hade läst tester som påvisade att Epson var bäst på fotoutskrifter och hade beständigt bläck. Och jag måste tillstå att resultatet var imponerande vackert när jag skrev ut. Men när bläcket smetades ut av minsta berörning, förstod jag att jag inte köpt en modell med åldersbeständigt bläck. Och när svarta partier på foton klistardes fast på glas vid inramning, blev jag ännu dystrare till sinnes. När det dessutom mot ljuset kunde ses svaga, tunna ränder på mörka partier (vilka dock inte syns lätt om bilden inte är bakom glas), ångrade jag att jag gått på allt fagert tal om Epson. Visst var utskrifterna vackra, men bara om man tittade på bilden rakt framifrån i dunkel belysning direkt efter utskriften. Ingenting att ha i fotoalbum. Ännu mindre på väggen bakom glas.

Men det som ändå var värst var att det var så himla dyrt. Fulla bläckpatroner klarar inte av att skriva ut 30 st 10*15 bilder. Och när en komplett set med patroner kostar över 900 kr inklusive frakt, så blev det bara för mycket.

Att skriva ut är så hiskeligt dyrt att jag numera med glädje låter nätlabbar framkalla mina bilder. Visst skulle det vara roligt att ha ett avancerat minilab bredvid datorn, men jag har inte råd att lägga ut x antal miljoner på det. Och inte ens ork och tid att bry mig om hur utskriften görs. Hellre låter jag Crimson ta hand om det och väntar ett par dagar på fotona. Allrahelst då de gör det bra. Om de bara kunde ta fram lite tjockare papper bara...
 
Hmm låter som om den skrivaren var en ekonomisk mardröm ja.
Som tröst kan jag nämna att en enskild patron går på ca 1100 kronor till den jag har och det sitter 8 st i den ;)
Dock har jag inte märkt att den kräks bläck på det sätt du beskriver.
Jag antar att utvecklingen klivit fram lite sen den skrivaren du har kom.
Är du fortfarande intresserad av bläckstråle utskrifter så kan jag hjälpa dig med det - upp till A2 i strlk, dock så verkar du vara ganska nöjd med ditt labb.
 
Ja, jag är nöjd med labb, då mina erfarenheter av fotoskrivare inte har varit endast sådär jättepositiva. Därför har jag bestämt att egna utskifter är ett avslutat kapitel för min del.

Men det som skiljer den vise från den envise, är att den vise kan ge med sig om han märker att han haft fel. Bevisa därför för mig att det går att få bra utskifter billigt ur Epsonskrivare, gärna upp i A2 eller i A1 storlek. Jag lovar att sitta och läsa ditt svar under en andäktig tystnad, då jag trots allt hoppas att det ska finnas en fungerande lösning för professionella hemmautskrifter, jag har kanske bara inte stött på det ännu? Shoot!


:)
 
Dez skrev:
Bilderna blir vågiga efter ett tag bakom glas, ser för jävligt ut.
Det finns fler som är missnöjda här på fotosidan, så vi alla kanske skulle klaga så att det händer något?
Men å andra sidan kanske det är därför de är så billiga?


Låter som en mycket bra ide. Om vi kunde samla en 20-30 namnunderskifter från deras nuvarande kunder, att de önskar tjockare papper, så borde Crimson åtminstone förstå att vi inte nöjer med beskedet att "ingen annan klagar ju".

Problemet kan sitta i deras nuvarande maskineri, den kanske inte klarar av tjockare papper och de vill inte nyinvestera.

Då återstår det tyvärr för oss att bita i det sura äpplet och börja leta efter en ny leverantör.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.