Bildkvalitetmässigt är det väl mer eller mindre dött lopp. Har D50 samma sensor som D70? För D70 har väl samma sensor som DL och DS om jag inte är felunderrättad.
I vilket fall som helst så är bildkvaliteten så pass lika att du nog ska kolla på andra saker när du bestämmer dig.
Jag har en Pentax *ist DS som är väldigt lik DL, jag har inte testat D50 så jag kan inte säga något om greppet och handhavandet på den, även om jag tycker DS:en är väldigt snabbjobbad och enkelt upplagt och ligger bra i handen. Nån med stora händer kanske kan tycka den är liten däremot, D50 är aningen större.
Vad som också borde tala till DL:s fördel är en bättre sökare, bra om du vill använda manuella objektiv.
Batterifrågan är väl upp till var och en att avgöra om det är bra eller dåligt, men jag tycker det känns bra att kunna använda AA-batterier i nödfall.
Däremot så är ju Nikon ett större märke (speciellt i Sverige) vilket gör det lättare att hitta begagnat och även tredjepartsgrejer till just Nikon.
D50 är ju också några hundralappar billigare (enligt cyberphoto iaf)
Jag vet inte hur det ligger till med bakåtkompabiliteten hos Nikon, men alla gamla (utom de med skruvfattning från 1800 kallt) pentaxobjektiv funkar på DL, däremot så måste de äldsta bländas ner manuellt för att mäta ljuset.