.Z.
Aktiv medlem
Om detta kan vi bara spekulera men jag är nog benägen att hålla med dig, allra mest med tanke på att man som AS-användare använder funktionen mest för jämnan då det är bland det mest geniala som byggts in i ett kamerahus & så mycket mer ekonomiskt än VR & IS. Att sen VR & IS är segt som fan i jämförelse men har andra fördelar typ stabilisering av sökarbilden är också aspekter att dra in. Detta huruvida IS/VR är effektivare än AS vid längre brännvidder verkar ännu inte vara riktigt utrett men jag skulle kunna gissa att så är fallet, gissar dock?Erik Schalin skrev:
AS är ngt som kommer slitas ut med tiden (i snabbare takt än utan AS), pga MTBF.
Nu kan man ju också se det så här, detta med AS & utslitning, att folk idag byter ju kamerahus ungefär lika ofta som jag tvättar bilen (typ vartannat år) så detta är ju inget problem för dem, däremot så är det ett jävla problem för mig då bilen rostar som fan.
Nån skrev att man väl kunde stänga av AS när den pajat & fortsätta fota, av de fåtal KM D7D jag läst om som AS pajat på (typ tre) så har dom tyvärr inte gått att använda överhuvudtaget då detta hänt. Detta är ovanligt & jag vet inte om det är regel, jag får väl vänta & se
För att gå ontopic igen så är det lika enkelt som vanligt att välja mellan Pentax & Nikon, känn & kläm. Om du har mycket pengar så finns lite mer att hämta i Nikons objektivsortiment men jag vet inte vem som har råd att ens fundera på detta & blir lätt förvirrad när Canonförespråkare förklarar vilka muskedunder dom kan köpa, om dom hade råd alltså... Själv så sneglar jag mest på tredjeparttillverkarnas optik men ska erkänna att jag dreglar lite lätt nu när Sony presenterat Carl Zeissobjektiv med KM-fattning. Voine voine, måtte man inte bli som error99-killarna nu & deras L-optik
//Larsa