Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 Vs Pentax *ist DL

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
AS är ngt som kommer slitas ut med tiden (i snabbare takt än utan AS), pga MTBF.
Om detta kan vi bara spekulera men jag är nog benägen att hålla med dig, allra mest med tanke på att man som AS-användare använder funktionen mest för jämnan då det är bland det mest geniala som byggts in i ett kamerahus & så mycket mer ekonomiskt än VR & IS. Att sen VR & IS är segt som fan i jämförelse men har andra fördelar typ stabilisering av sökarbilden är också aspekter att dra in. Detta huruvida IS/VR är effektivare än AS vid längre brännvidder verkar ännu inte vara riktigt utrett men jag skulle kunna gissa att så är fallet, gissar dock?

Nu kan man ju också se det så här, detta med AS & utslitning, att folk idag byter ju kamerahus ungefär lika ofta som jag tvättar bilen (typ vartannat år) så detta är ju inget problem för dem, däremot så är det ett jävla problem för mig då bilen rostar som fan.

Nån skrev att man väl kunde stänga av AS när den pajat & fortsätta fota, av de fåtal KM D7D jag läst om som AS pajat på (typ tre) så har dom tyvärr inte gått att använda överhuvudtaget då detta hänt. Detta är ovanligt & jag vet inte om det är regel, jag får väl vänta & se:)

För att gå ontopic igen så är det lika enkelt som vanligt att välja mellan Pentax & Nikon, känn & kläm. Om du har mycket pengar så finns lite mer att hämta i Nikons objektivsortiment men jag vet inte vem som har råd att ens fundera på detta & blir lätt förvirrad när Canonförespråkare förklarar vilka muskedunder dom kan köpa, om dom hade råd alltså... Själv så sneglar jag mest på tredjeparttillverkarnas optik men ska erkänna att jag dreglar lite lätt nu när Sony presenterat Carl Zeissobjektiv med KM-fattning. Voine voine, måtte man inte bli som error99-killarna nu & deras L-optik:)

//Larsa
 
Nikon, om du vill ha större valmöjligheter,
men det beror helt på vilka framtida behov du har.

Objektiv- och tillbehörsutbudet för Pentax är rätt begränsat i Sverige, beror nog mest på att Pentax är så litet och Pentax Sverige inte verkar ha lust att hålla nåt större objektivsortiment. Se deras prislista:

http://www.pentax.se/upload/files/PENTAX System konsument 060301.pdf


Piratalternativ finns ju alltid förståss,
och smaken är som alltid delad,
kläm lite på kamerorna i affären så brukar det ge sig själv..
=)
 
Goran skrev:
Nikon, om du vill ha större valmöjligheter,
men det beror helt på vilka framtida behov du har.

Objektiv- och tillbehörsutbudet för Pentax är rätt begränsat i Sverige, beror nog mest på att Pentax är så litet och Pentax Sverige inte verkar ha lust att hålla nåt större objektivsortiment. Se deras prislista:

http://www.pentax.se/upload/files/PENTAX System konsument 060301.pdf


Piratalternativ finns ju alltid förståss,
och smaken är som alltid delad,
kläm lite på kamerorna i affären så brukar det ge sig själv..=)



Tycker du det är lite? Pentax har 24 objektiv på sin lista men tittar du på Cyberfoto finns det 29 Pentaxlinser från 10- 300 mm. Ett Pentax DA 14 kostar 7.000 och ett Nikon 20.000. Förmodligen just för att man inte tagit fram det för aps-c formatet.

Det låter ju inte så bra med Samsungkameran men hur identisk den är med Pentax vet man väl inte. Hur som helst så har den nya K100D en förbättrad autofoucs som både är snabbare och säkrare enl de som testat.

Jag tycker man inte skall gå för mycket på hur kameran känns, Det är trots allt ett verktyg och det tar en stund att lära sig var alla reglage sitter och hur man bäst når dem. Det är nog värre om kamran saknar en funktion som man upptäckt att man behöver som tex bildstabilisering eller en bra sökare för att kunna focusera manuellt.

Pentax DS var för övrigt testvinnare avseende bildkvalite´i både Colorfoto och Tyska Fotomagazin.Dock testades inte D50 där så hur den står sig förtäljer inte historien.
 
FILM) (ulltand skrev:
Kan du förklara?

ja det vore intressant att höra hur ni tänker?

och hur många linser du Göran tycker det behövs för ett system ?

Samsungkameran har tex andra motivprogram och annat antal focuspunkter än Pentax och det leder väl till tron att det sitter en annan programvara i kameran och den kanske inte alls är jämförbar.
 
Senast ändrad:
brusfrågan verkar skum, eftersom i alla tester jag läst har pentax varit kass på brus pga en dålig signalbehandling, medan d50 och 350d har varit bäst på högre iso.

jag har för mig att samsung gx-1s är samma kamera som i en del av världen heter pentax ds2, så det kan ju förklara motivprogrammen å fokuspunkterna.
 
Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg.
Nikon och Pentax har samma förutsättningar vad jag förstår- de har samma sensor.
Hur sedan varje tillverkare tar hand om denna sensors egenskaper är beroende på inbyggda programparametrar och aa-filter i en jpg bild från kameran.
Det är bara att fotografera i RAW, kompensera för aa-filtret och d50, d70, och Pentax uppvisar alla samma egenskaper vad det gäller brus/detaljåtergivning oavsett iso.

Mikael
 
Så här sammanfattar Niclas Vestman testen i Fotomagazin.

Kort sammanfattning av artikel i FotoMag
Pentax rankas delat etta lika med 350D främst pga att Ist*DS har sämre glugg. Annars hade pentax rankats som etta. Sedan kommer Olympus 300E tät följd av Nikon D70. Vad gäller total nyttodata per exponering ligger Olympus högst med ca 14,5 MB per bild tätt följd av Canon och Nikon som har ca 0,5MB mindre. (Strongt av Nikon som bara har 6Mp mot Olympus och Canons 8Mp). Canon är lite bättre på normal och telebrännvidder medan nikon är lite bättre på vidvinkel (beror på att chippen har olika mickroprisma/lågpass filter som reagerar olika på snett infallande ljus.
Långt långt efter med ca 8MB per bild kommer Pentax som alltså har avsevärt sämst upplösning. Däremot vinner Pentax av samma anledning när det gäller dynamiskt omfång och brus där den är klart bäst. Har samma brus på 1600 som erkänt bra 350D har på ISO 400. Nikon är klart sämre på båda punkter och 350D ligger någonstans emellan. Pga mindre sensor kan Olmpus inte hänga med alls här utan hamnar klart efter alla APS-C formats kameror.
Tydligen viktas inte upplösningen in så hårt när totalbedömningen görs eftersom Pentax rankas som delad etta med Canon 350D. Å andra sidan är Pentaxen klart bäst när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Vad gäller vinjettering tycker jag inte det är så intressant att återge testresultaten eftersom just det är ännu mer objektivspecifikt än övriga bedömningspunkter. Dessutom blev det lite för mycket data att hålla i huvudet (läste artikeln på biblioteket).
MVH, Niclas Vestman

Edit: givetvis togs andra + resp - upp i form av finesser och utformning mm, men jag återger bara det som var relaterat till bildkvalitet.
 
papi skrev:
Så här sammanfattar Niclas Vestman testen i Fotomagazin.

Kort sammanfattning av artikel i FotoMag
Pentax rankas delat etta lika med 350D främst pga att Ist*DS har sämre glugg. Annars hade pentax rankats som etta. Sedan kommer Olympus 300E tät följd av Nikon D70. Vad gäller total nyttodata per exponering ligger Olympus högst med ca 14,5 MB per bild tätt följd av Canon och Nikon som har ca 0,5MB mindre. (Strongt av Nikon som bara har 6Mp mot Olympus och Canons 8Mp). Canon är lite bättre på normal och telebrännvidder medan nikon är lite bättre på vidvinkel (beror på att chippen har olika mickroprisma/lågpass filter som reagerar olika på snett infallande ljus.
Långt långt efter med ca 8MB per bild kommer Pentax som alltså har avsevärt sämst upplösning. Däremot vinner Pentax av samma anledning när det gäller dynamiskt omfång och brus där den är klart bäst. Har samma brus på 1600 som erkänt bra 350D har på ISO 400. Nikon är klart sämre på båda punkter och 350D ligger någonstans emellan. Pga mindre sensor kan Olmpus inte hänga med alls här utan hamnar klart efter alla APS-C formats kameror.
Tydligen viktas inte upplösningen in så hårt när totalbedömningen görs eftersom Pentax rankas som delad etta med Canon 350D. Å andra sidan är Pentaxen klart bäst när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Vad gäller vinjettering tycker jag inte det är så intressant att återge testresultaten eftersom just det är ännu mer objektivspecifikt än övriga bedömningspunkter. Dessutom blev det lite för mycket data att hålla i huvudet (läste artikeln på biblioteket).
MVH, Niclas Vestman

Edit: givetvis togs andra + resp - upp i form av finesser och utformning mm, men jag återger bara det som var relaterat till bildkvalitet.

LÄS SVARET OVAN, från mig angående kamerornas förutsättningar

Mikael
 
Senast ändrad:
Colorfoto kam fram till samma sak angående Pentax brus.

Jag citerar Björn Röslett om D50.

D50 er forøvrig det dårligste Nikon DSLR jeg noen gang har anvendt, så dårlig at jeg ikke kommer til å lage en review på den fordi jeg ikke klarer å forholde meg nøytral nok til selve produktet :(
 
Snälla-förstå förutsättningarna-vad som är intern brusredusering, och vad som skiljer kamerorna åt vad det gäller raw fil likvärdigt uppräknade .
Dom är identiska förutom aa-filtret, vilket kan kompenseras med uppskärpning
Mikael

Björns utsago måste gälla jpg fil från kameran, kan inte tro något annat.
Skärskådar man en jpg fil och från 1600iso så kan jag förstå vad han menar.
 
Senast ändrad:
men trådskaparen kom ju från kompaktkamera, det känns väl kanske inte som att han kommer börja fota raw på heltid då eller?




sen är det ju lite "lustigt"... jag är för D50 ganska mycket, medan papi använder allt han kan för att såga D50 och hylla pentax. jag misstänker att ingen av oss sitter inne med en helt opartisk bild av dessa kameror ;)
 
Då bör man förstå att d50, d70 och Pentaxen har samma förutsättningar, eftersom de har samma typ av sensor.
Det är alltså kameratillverkarens interna uppräkning, brusredusering som skiljer i en jpg fil från de tre kamerorna,vilket visar sig i en rawfil från de tre som är identiska om man kompenserar för aa-filtret

Tar man detta vidare så är brusreduseringen bättre i de två andra kamerorna än hos d70 samtidigt har d70 högre detaljåtergivning pga av annat aa-filter och mindre tuff brusredusering.
Alltså en fråga om hur man maskerar brus kontra detaljåtergivning internt i kameran.
Men alla tre har samma sensor och har likvärdig brusbild i en rawfil när man har kompenserat för de olika aa-filtren framför sensorn

Mikael
 
Senast ändrad:
OscarM skrev:
medan papi använder allt han kan för att såga D50 och hylla pentax. jag misstänker att ingen av oss sitter inne med en helt opartisk bild av dessa kameror ;)

Inte alls OscarM, jag citerar bara de jag tycker verkar vara seriösa bedömmare.
 
OscarM skrev:
sen är det ju lite "lustigt"... jag är för D50 ganska mycket, medan papi använder allt han kan för att såga D50 och hylla pentax. jag misstänker att ingen av oss sitter inne med en helt opartisk bild av dessa kameror ;)
Jag skulle nog räknas som ganska opartisk, har varken Nikon eller Pentax, har inte känt på dom på riktigt tillräckligt för att välja, men jag hade nog valt en pentax, det är lite för mycket funktioner som saknas på D50, t.ex. manuell vitbalans, spegeluppfällning. Och så har den lite väl dålig sökare.
 
papi skrev:
ja det vore intressant att höra hur ni tänker?

och hur många linser du Göran tycker det behövs för ett system ?

det är inte antalet, det är vilka som finns, jag skulle sakna dessa:

17-55/2,8
70-200/2,8 VR/IS
300/4 AF-S/USM
TC AF 1,4X
300/2,8 AF-S/USM VR/IS
85/1,8 i rimligt prisläge
50/1,8 till lågpris

Men visst kan många klara sig med pentax utbud, inte jag dock.

PS. har kört både pentax och nikon genom åren, och Pentax limited gluggar är iofs en bra anledning att köra Pentax..
=)
 
Svar till Anders två steg upp. I alla dessa kriterier kan du möjligen ha rätt, men jag vill återigen understryka att de tre kamerornas rawfiler är idenstiska,samma sensor, resten är kosmetik.

Mikael
 
till papi:
så de som tycker D50 är en perfekt första dslr är inga seriösa bedömmare då eller? ;)

om dpreview är seriösa så kommer lite här:
We were probably the most surprised by the D50's noise levels...the D50 has the lowest noise levels of any of the affordable digital SLR's we've tested (although they're all fairly clean, we're talking fractions here).

I'm quite happy to give the D50 our highest rating, Highly Recommended, there's little to dislike and for anyone looking for an affordable digital SLR it has to be seriously considered



men hur som helst så lär ju trådskaparen bli nöjd med vilken av kamerorna han köper. ingen är överlägsen den andra, det beror väl helt enkelt på vad man prioriterar.
 
OscarM skrev:
till papi:
så de som tycker D50 är en perfekt första dslr är inga seriösa bedömmare då eller? ;)

om dpreview är seriösa så kommer lite här:
We were probably the most surprised by the D50's noise levels...the D50 has the lowest noise levels of any of the affordable digital SLR's we've tested (although they're all fairly clean, we're talking fractions here).

I'm quite happy to give the D50 our highest rating, Highly Recommended, there's little to dislike and for anyone looking for an affordable digital SLR it has to be seriously considered



men hur som helst så lär ju trådskaparen bli nöjd med vilken av kamerorna han köper. ingen är överlägsen den andra, det beror väl helt enkelt på vad man prioriterar.

Jag litar fullständigt på Dpreview men funderar på om du tänkt efter hur stora skillnaderna i brus & upplösning egentligen är i praktiken, om man glömmer Dpreviews små brusrutor & kurvor ett tag alltså & funderar på hur skillnaderna är på papper eller vid normal skärmvisning.

Dpreview är åt skogen för teknikfixerat enligt mig & jag anser personligen att de stora skillnaderna mellan kamerorna ligger på det ergonomiska planet samt i systemutbudet. Ang. det sista så är det dock inte säkert att man har behov av ett enormt systemutbud, de flesta klarar sig oftast med det de större tillverkarna har att erbjuda men det får man ju bedömma själv.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.