Annons

Nikon D50 Vs Pentax *ist DL

Produkter
(logga in för att koppla)

SebastianJ

Ny medlem
Jag har bara fotat med kompaktkameror innan och tänkte att jag skulle börja fota med systemkamera.
Jag har riktat in mig på de här två kamerorna. Men vilken av dem skulle passa mig bäst som bara fotat kompakt innan, och vilken är bäst bildkvalitémässigt?
Tacksam för svar.
 
Vad gäller Pentax DL så kan jag inte säga så mycket, men jag köpte en D50 för tre veckor sedan (min första systemkamera) och är supernöjd med den. Suveränt grepp och lätt att jobba med. Bildkvalitémässigt är det väldigt små skildnader mellan kamerorna i den här prisklassen så mitt råd till dig är att gå på känsla. Alltså vilken av kamerorna som passar dig bäst. Känn och kläm på båda och se vilken som du känner passar dig mest.
 
eon skrev:
Den största skillnaden är objektivsortimentet, till Nikons fördel.
/Erik
Det är knappast någon stor fördel, Pentax har mer än man behöver + att alla gamla Pentax MF-objektiv fungerar.

Pentaxen har däremot bättre sökare än D50.
 
Efter att ha nyligen jämfört upplever jag sökaren mycket bättre på *ist DL än D50.
D50 är lite större än Pentaxen som jag tycker känns rejäl om ändå kompakt.

Nikon har också ett lika stort objektivutbud då de har samma objektivfattning än. På begagnatmarknaden så finns det en uppsjö med 35,50,100mm Pentax manuella objektiv men att få tag på bra makro eller ett bra tele, är mycket svårare.
 
Pentaxen använder AA batterier. Det är till nackdel tycker jag. Håller inte länge. Det gör däremot batteriet till D50.

cf
 
Nikon har i alla fal två svagheter jämfört med Pentax och det ena är sökaren som redan nämts och och sedan kan man inte kolla skärpedjupet med nedbländning från kamerahuset.

Senare Pentaxmodeller har också bildstabilisetring i kamerahuset vilket kan vara värdefullt när du en gång i framtiden skall köpa ett nytt hus.

Nikon har kanske ett större objektivutbud gjorda för 135-formatet men jag tvivlar på att man har ett lika bra utbud av aps-c optik som kan göras mindre, lättare, och billigare med bibehållen prestanda.

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/44303-3291-11-2.html
 
Senast ändrad:
Ades skrev:
väldigt billiga AA batterier har en tendens att knappt funka i digitalkameror.

De gånger jag har slarvat med laddning och batterierna tar slut ute på stan är det fint att kunna köpa ett fyrpack och ta 100 bilder till. Men man bör inte köpa de billigaste.
 
Jag använder uppladdningsbara AA-batterier på 2300 mAh till min *ist DS och det funkar alldeles utmärkt. Dessutom har jag alltid några Ikea-batterier i reserv.
Innan jag köpte uppladdningsbara AA plåtade jag med Ikea´s batterier och det var aldrig några problem.

Pentax-sökaren är alldeles alldeles underbar. :)
 
Nikons uppladdningsbara Li-Ion batterier är de absolut bästa uppladdningsbara batterier jag någonsin stött på. Du kan inte hitta bättre!

Min första digitalkamera, Olympus C5050 Zoom, använde 4st AA batterier och när de laddningsbara Ni-Mh batterierna satt på laddning första kvällen så använde jag Duracell för att ställa in menyer och prova några bilder. Jag avbröts efter 10-15 min av döda batterier. De laddningsbara klarade hyggligt med användning. Så alkaliska eller torrbatterier orkar inte ge den ström som kamerorna behöver.

Nä, batteriracet vinner alltid laddningsbara batterier och helst då Li-Ion och alltid Nikon.



Sökaren hos D50 är inte mycket att jubla över så det gäller att förlita sig på autofocusen.

Och jag vidhåller att bara Canon och Nikon har bra objektivsortiment, i nämnd ordning. Fast behoven skiljer ju mellan personer.

/Erik
 
Bildkvalitetmässigt är det väl mer eller mindre dött lopp. Har D50 samma sensor som D70? För D70 har väl samma sensor som DL och DS om jag inte är felunderrättad.

I vilket fall som helst så är bildkvaliteten så pass lika att du nog ska kolla på andra saker när du bestämmer dig.

Jag har en Pentax *ist DS som är väldigt lik DL, jag har inte testat D50 så jag kan inte säga något om greppet och handhavandet på den, även om jag tycker DS:en är väldigt snabbjobbad och enkelt upplagt och ligger bra i handen. Nån med stora händer kanske kan tycka den är liten däremot, D50 är aningen större.

Vad som också borde tala till DL:s fördel är en bättre sökare, bra om du vill använda manuella objektiv.

Batterifrågan är väl upp till var och en att avgöra om det är bra eller dåligt, men jag tycker det känns bra att kunna använda AA-batterier i nödfall.

Däremot så är ju Nikon ett större märke (speciellt i Sverige) vilket gör det lättare att hitta begagnat och även tredjepartsgrejer till just Nikon.

D50 är ju också några hundralappar billigare (enligt cyberphoto iaf)

Jag vet inte hur det ligger till med bakåtkompabiliteten hos Nikon, men alla gamla (utom de med skruvfattning från 1800 kallt) pentaxobjektiv funkar på DL, däremot så måste de äldsta bländas ner manuellt för att mäta ljuset.
 
Samma eviga snack om den tillverkaren (canon eller nikon) har mycket större sortiment av objektiv, alltså då skulle varje objektiv automatisk vara bättre eller?
Ingen vad jag vet, någon nörd finns det väl, har köpt alla objektiv som finns i en tillverkares sortiment!
De mest användbara objektiven finns hos alla tillverkare, även Pentax har många juveler till objektiv.
Sökaren i Pentax ist DL är mycket bättre/större än den i Nikon D50.
Bilder tagna med de två kamerahusen med originalobjektiv kan knappast någon se skillnad på, vilken bild är från Nikon D50 eller Pentax ist DL.
 
Det är väl kanske inte aktuellt i början att köpa Pentax Limited linser men jag citerar ändå ur Luminous Landscapes artikel.

"The best autofocus lenses money can buy"

Canon and Nikon are awfully darned good, and nobody makes any dogs, and it's all going digital anyway. But when it comes to the best autofocus lenses in the world, whether for a viewfinder camera or SLRs, it's still Zeiss and Pentax, baby, same as the old days.
 
Jag hade köpt en pentax direkt. Nikon kan just nu inte leverera D50:n och skall du vänta på dom så lär det bara bli höstbilder verkar det som...

Tråkigt för en annan som sitter med en massa Nikon sedan gamalt, känner mig tvingad att vänta. hade jag varit märkesoberoende så hade just nu köpt va fan som helst bara för att inte missa sommarn...

Ok då, erkänner. Nikon passar mig som handsken, allt annat känns avigt i mina händer...

Andreas
 
papi skrev:
...ena är sökaren ...kan man inte kolla skärpedjupet med nedbländning från kamerahuset.

Senare Pentaxmodeller har också bildstabilisetring i kamerahuset vilket kan vara värdefullt när du en gång i framtiden skall köpa ett nytt hus.

Nikon har kanske ett större objektivutbud gjorda för 135-formatet men jag tvivlar på att man har ett lika bra utbud av aps-c optik som kan göras mindre, lättare, och billigare med bibehållen prestanda.

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/44303-3291-11-2.html
JO man kan kolla nedbländat manuellt, om man vet hur.

Bildstabilisering i huset är en stor fördel men vid extrema telen är det fördel att ha det i objektivet. Går det sönder reparera hus motsvarande byt objektiv och skicka iväg endast objektivet.

Nikons beg. utbud är stort. Canons större
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.