ANNONS
Annons

APS vs FF

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Tänkte det kunde vara intressant att se oskärpan i FF (Fullframe) som många pratar om.

Med samma bländare och samma bildvinkel på dom två olika formaten, får man olika mycket oskärpa utanför fokus (någon som kan förklara bättre..).

Iallafall har jag här testat med en 20D med ett 50/1.8 kontra 5D med ett 85/1.8

Med 20D och 50/1.8 blir det motsvarande 80/1.8 i FF, ganska nära 5D med 85/1.8 mao.

Alla bilder tagna med bländare 1.8, och nog blir det skönare oskärpa i bakrunden med 5D och 85/1.8.
 
Canon har ju, i sin marknadsföring, gjort samma jämförelse.
http://web.canon.jp/Imaging/cmos/fullframe-e/blur.html

Sen har man ju även lagt en varmton på bilden tagen med fullframe (jag är helt övertygad om att det inte är en slump) för att spä på det hela lite så att man ska gilla den med fullframe mer.

Som jag ser det har båda formaten sina fördelar. Jag har ju fotat lite med film nu i sommar och för att få tillräckligt långt skärpedjup så måste man ju blända ner ett steg extra, vilket inte alltid är så praktiskt. Sen kan det ju, som i dina exempel vara så att man måste öppna bländaren mer för att få tillräckligt kort skärpedjup.

Det finns ju även fördelar i mindre vinjettering och bättre kantskärpa med APS-formatet och att man kan få mycket bättre räckvidd mycket billigare. En 200/2.8 är ju mycket billigare än en 300/2.8
 
Har ingen aning om det kan finnas en teknisk förklaring till detta som beror på sensorstorlek men Canon 50/1.8 är ju inte direkt känd för att ha en fin bokéh, men det är väl 85:an va?

//Larsa, som gissar vilt...
 
Att 50/1.8 inte har någon vidare bokeh är ju san, så det är ju inte en helt rättvis jämförelse, men det kortare skärpedjupet gör ju åxå sitt till.
 
Well, här finns en tråd om det där med skärpedjupet för APS-C och FF.



.Z. skrev:
Har ingen aning om det kan finnas en teknisk förklaring till detta som beror på sensorstorlek men Canon 50/1.8 är ju inte direkt känd för att ha en fin bokéh, men det är väl 85:an va?

//Larsa, som gissar vilt...
Inget direkt tekniskt om bokeh vad jag har hört, annat än att ev. oskärpecirkel är mindre och att den absoluta skärpan avtar mer tvärt än med film. Jag har funderat på om det har något med att göra att filmen samlar ljus på djupet också, medans sensorn är mer platt.
 
Det vore väl rimligare att gämföra med en 50/1,4.
Och på telesidan 200/2,0 vs. 300/2,8...


Och insisterar man på samma exponeringstid får man ju ~ett steg lägre iso på det mindre formatet.
 
Jag har 5 fasta gluggar som har ljusstyrka 1,8 eller snabbare. Tack vare att jag helst fotar med såna gluggar upplever jag inte något problem med skärpedjupet som så ofta beskrivs som ett aber med "cropad" sensor.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.