Annons

Dags att dela upp Sport/Action/Äventyr

Produkter
(logga in för att koppla)

jonascarlson

Aktiv medlem
Nu när det börjar dyka upp en del sportbilder så är det lite lattjo att hitta "Drillsnäppan" och nåns hund som heter Ninya bland sport/action/äventyr. En egen kategori för Sport vore på sin plats.

Är det inte väldigt svårt att kategoriskt dela in en bild i antinge Sport, Action eller äventyr.
Ett Bild av frifalls-formation passar t.ex i samtliga kategorier, det beror på vem man frågar.

testure2 skrev:
jo, men isåfall kan man ju lägga upp den i flera kategorier när det är uppdelat, jag har väldigt svårt att se vad exempelvis sothönan (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=401784&set=lp) har att göra i denna kategorin. Eller tåg:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=401586

? Det är dags för en renodlad SPORT-kategori.

Håller absolut med om att det behövs en renodlad sportkategori. Och det går ju att välja flera kategorier för fallskärmshopp, extremskidåkning osv. Men förhoppningsvis får väl ingen för sig att välja in en sothöna i sportkategorin ;)

/Daniel

Det verkar inte som om våra kära sysop:ar är villiga att splitta upp Sport/Action/Äventyr tyvärr. Så vi får nog dras med drillsnäppor och husdjur tillsammans med våra sportbilder. :-(

Jag var precis på väg att lägga in ett förslag (som matchar intentionen med den här tråden) men för att slippa få ett första svar med massa länkar till gamla trådar sökte jag i forumen och fann denna ;)

Jag tycker också att det är angeläget att Sport (och idrott) får en egen kategori.

Dels är Sport definitivt en egen genre inom yrket fotograf - Sportfotograf. Jag gissar också att det finns flera yrkesfotografer som titulerar sig Sportfotograf än vad det finns dem som titulerar sig t ex Insektsfotografer, Macrofotografer, Mötesfotografer. Eller vad tror ni?

Dels har Motorsport en egen kategori men inte Bollsport, vilket är ologiskt. Möjligtvis skulle man flytta Sport från Sport/Action/Äventyr till Motorsport, d v s skapa kategorierna Sport/Motorsport och Action/Äventyr.

Dels är det förbannat trist att Sportbilder hamnar bland
flygande hundar och raggare.

Motivkategorierna är numer:

Actionsport/Äventyr, väldigt förenklat innebär kategorin, människor som utöver actionsporter eller gör äventyrliga saker.

Sport/Motorsport, bilder som företrädesvis förekommer på sportsidorna i dagstidning.

Bra! Vi har ju bara ändrat rubrikerna så "gamla" bilder kategoriserade innan ändringen kan alltså ligga fel nu.

Tror kanske att man som Mats föreslår tar bort "Sport" från Actionsport/Äventyr, på så sätt hamnar all sport i Sport/Motorsport. Annars blir det som förr eftersom många tolkar in en massa olika saker i Äventyr.

Så sant, samtidigt som rubriken måste betyda att det är männsikor som utöver, inte att en gädda som hoppar i vattnet.

Vad föreslår ni för att förtydliga?

Jag tycker att SPORT ska vara en helt egen kategori som givetvis kan innefatta ActionSPORT och MotorSPORT men inte flygande hundar, segelflygande fåglar, kameror på stativ. Dessa kategoriseras med fördel som ACTIOM/ÄVENTYR eller kanske ÖVRIGT.

Nja, det håller jag inte med om. Båda motivkategorierna åsyftar människor som utövar något. Den ena kategorin, Sport, är mer sådana bilder som man hittar på Jonas sida. Den andra Action/Äventyr är mer den typ av bilder som jag själv plåtar. Djuren har sina egna tydliga kategorier.

För mig och Jonas är det stora "problemet" att SPORT som t ex fotboll blandas med bilder som pressats in under ACTION eller ÄVENTYR.

Våra åsikter förenas därför enkelt genom att man kategoriserar en mtb-bild med både SPORT och ACTION/ÄVENTYR. M a o enig.

Motivkategorier

Nu när det börjar dyka upp en del sportbilder så är det lite lattjo att hitta "Drillsnäppan" och nåns hund som heter Ninya bland sport/action/äventyr. En egen kategori för Sport vore på sin plats.

För mig och Jonas är det stora "problemet" att SPORT som t ex fotboll blandas med bilder som pressats in under ACTION eller ÄVENTYR. Våra åsikter förenas därför enkelt genom att man kategoriserar en mtb-bild med både SPORT och ACTION/ÄVENTYR. M a o enig.

Det är intressant att några år senare nu följa utvecklingen. Jag anser att kategorierna Actionsporter/Äventyr och Sport/Motorsport borde slås ihop till en gemensam kategori - alternativt delas upp ännu tydligare.

Som det är nu måste jag ändå leta igenom flera olika kategorier för att hitta en bild inom en viss sport - eftersom fotograferna ibland betraktar bilden som en sorts Sport och ibland som en annan sorts Sport.

Minska gärna förvirringen och slå helt enkelt samman alla sportbilder till en enda kategori, eller gör en extremt tydlig uppdelning så att samma sorts bilder hamnar i samma kategori. Tycker jag nu, i augusti 2009.

Om man skulle dela upp Sport i ännu fler kategorier så skulle det bara bli en ohanterligt stor mängd kategorier (friidrott, fotboll, tennis, badminton, pingis, bandy, innebandy, golf, segling, etc...)

Jag tycker faktiskt att Motorsport kunde haft en egen pool. Vissa av oss är helt enkelt "motor-folk" och gillar däcksprut från speedwayn eller hoppande cross-cyklar. Då är det kanske inte lika intressant eller lätt att kommentera och ta till sig bilder som t.ex. förmedlar ett uttryck från en person som precis simmat i mål på en bra tid eller gjort ett mål i hockey.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar