Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur laddas exponerad rullfilm på Patersontrissa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag framkallade min första rullfilm (120) igår, och mycket besvär hade jag innan filmen var på plats. Det var vansinnigt svårt att ladda trissan, tycker jag. Är det någon som har några tips? Eller är det en övningssak?

Vidare var filmen något ljusskadad i yttersta kanten, vilket jag antar beror på att filmen alltid skall förvaras mörkt?

Nu var filmen inte min så jag vet inte vad den utsatts för.

/Tveksam till rullfilm
 
Det är en övningssak, men vissa filmer är sladdrigare än andra. Jag använder mest T-Max 100 och den är tjock och styv. Låt tejpen sitta kvar på filmen (när du plockat bort skyddspapperet) och ladda in den änden först så blir det lite mindre sladdrigt. Som vanligt gäller att spiralen måste vara helt torr.

120-film blir lätt ljusskadad i kanten. Det beror på att man klämmer på filmen när den är exponerad. Vänd dig med ryggen mot solen. Stäng försiktigt när du har slickat på flärpen, tryck inte på mitten.
 
Ett litet tips för att enklare få in filmen i spiralen är att klippa kanterna runda.
Om du låter kanten sticka ut en liten bit ur dina krökta fingrar så brukar det bli enklare.

Hoppas du förstod vad jag menar. :•)
 
Det kräver ju lite träning, men det gjorde ju de första 135-filmerna också.

Jag tar bort pappret från filmen och rullar ihop filmen i en liten rulle det första jag gör. Sen skjuter jag på filmen på spolen frpn den rullen. Jag håller filmen mellan pekfinger och tumme när jag skjuter på den.
 
jimh skrev:
Det kräver ju lite träning, men det gjorde ju de första 135-filmerna också.

Jag tar bort pappret från filmen och rullar ihop filmen i en liten rulle det första jag gör. Sen skjuter jag på filmen på spolen frpn den rullen. Jag håller filmen mellan pekfinger och tumme när jag skjuter på den.

Hur tar man bäst bort skyddspapperet?
Alltihopa blir ju en lång besvärlig spiral om man släpper ut filmen, och någonstans mitt på ska man klippa. Är 220-film lättare på det viset eftersom man kan klippa av papperet i början och sedan ladda spiralen och sen klippa av resten när det kommer?
Hur mycket törs man ta i den oframkallade ofixade filmen? Helst inte alls antar jag är det bästa, men det blir ju lätt så ändå.
 
När jag, för länge sedan, skulle göra samma sak tränade jag på en kasserad eller framkallad film i dagsljus förs. Då var det lättare att se hur man skulle göra.
---/Thomas
 
TA0 skrev:
När jag, för länge sedan, skulle göra samma sak tränade jag på en kasserad eller framkallad film i dagsljus förs. Då var det lättare att se hur man skulle göra.
---/Thomas

Precis så bör man göra. Använde samma metod när jag skulle lära skoleeleverna under 80-talet, då jag arbetade med foto inom fria aktivitéter. Och de lärde sig snabbt.

Med 120-film är det lite knivigare än med 135-film. Personligen tar jag aldrig bort skyddspapperet utan rullar bara fram filmänden och låter då papperet rulla in sig uppe på filmen. Sedan är det bara att mata på medan filmen rullar ut sig och in i spiralen och papperet ovanpå rullar in sig i en egen rulle. Mindre risk att skada filmen då och när filmen matats in nästan helt drar man bara bort änden från tejpen/papperet och matar in den sista biten i spiralen.
 

Bilagor

  • pict0034.jpg
    pict0034.jpg
    93.4 KB · Visningar: 408
Hej

Jag har framkallat mycket 120film med både pattersson och ClasOlson's dosa.

Jag hade också problem med ljusskada i kanten på mina filmer. I mitt fall berodde det på att dosan var byggd för 2st 135spiraler. När jag ställde om till 120, så fick bara en plats. Det innebar att det blev lite tomrum på axeln, så att spiralen skakades upp på axeln när jag agiterade, och då kom ena kanten på filmen upp ur vätskan. Det finns en liten plast bit som ska förhindra det, men den hade jag naturligtvis slarvat bort.




//Alexander
 
ar22dp skrev:
Hej

Jag har framkallat mycket 120film med både pattersson och ClasOlson's dosa.

Jag hade också problem med ljusskada i kanten på mina filmer. I mitt fall berodde det på att dosan var byggd för 2st 135spiraler. När jag ställde om till 120, så fick bara en plats. Det innebar att det blev lite tomrum på axeln, så att spiralen skakades upp på axeln när jag agiterade, och då kom ena kanten på filmen upp ur vätskan. Det finns en liten plast bit som ska förhindra det, men den hade jag naturligtvis slarvat bort.




//Alexander

Fick du ljusskador då så beror det säkert på något annat? Dosan är väl lika ljustät oavsett var på axeln filmen befinner sig. Däremot blir den mindre framkallad på den bit som ligger ovanför ytan och det var nog det du menade?
 
Jag tyckte det var ett mindre helvete att få på 120-film på patersonspiral tills jag fick tipset att låta pappret hänga kvar som en tyngd. Det underlättar betydligt.

Annars pillar jag dit änden med tummen på ovansidan och pek- och lillfinger på undersidan.
 
Ja, blev lite tokigt där. Självklart blev den inte ljusskadad utan underframkallad.



//Alexander
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.