ANNONS
Annons

Laddning av stålspiral

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror luftbubbleproblemen minskar med stålspiralen, har själv inte haft några sådana problem. Jag brukar knacka dosan lätt i bordet som beskrivs. Detta med att framkalla skyddspappret, känns inte helt övertygande men det är kanske så att inte heller jag förstått svaret.
 
Jag fattar tyvärr inte hur du menar.


Nä, det funkar inte med Patersonspiralen, vilket vi redan kommit fram till i den andra tråden:)

Jag trodde att vi pratade stålspiraler och ståldosor. Jag har framkallat några tiotusentals filmer på detta sätt och tycker att det fungerar alldeles utmärkt.

Om du låter skyddspapperet hänga löst så fungerar det som en motvikt och minskar filmens tendens att rulla ihop sig och därmed blir det lättare att få den på plats i spiralen. När filmen väl sitter där den skall så tar du loss skyddspapperet, men det kanske du fattar.

Varför får jag ett intryck av att du egentligen inte vill lära dig hur man fäster en film på en stålspiral?
Istället upplever jag att ditt syfte är att käfta emot alla som försöker ge dig goda råd?
Du börjar med att säga att du vill lära dig, men nu vet du allt om hur detta fungerar.
 
Nja - det är nog ingen illvilja från Maktens sida, jag hade också svårt att inse att skyddpappret skulle bort enligt din beskrivning och tyckte det verkade märkligt. Nu inser jag att det bara skulle tjänstgöra som "motvikt" under tiden som man rullar på filmen.
Själv är jag inte så hemma på 120 film, har framkallat något tiotal utan problem, men däremot kanske närmare 10000st 35 mm rullar. Bara tanken på plastspiraler skapar rysningar.
 
Nja - det är nog ingen illvilja från Maktens sida, jag hade också svårt att inse att skyddpappret skulle bort enligt din beskrivning och tyckte det verkade märkligt. Nu inser jag att det bara skulle tjänstgöra som "motvikt" under tiden som man rullar på filmen.
Själv är jag inte så hemma på 120 film, har framkallat något tiotal utan problem, men däremot kanske närmare 10000st 35 mm rullar. Bara tanken på plastspiraler skapar rysningar.

Jag håller med, det är som att byta bort sin 1 ds mot en 1000.
 
Jag trodde att vi pratade stålspiraler och ståldosor. Jag har framkallat några tiotusentals filmer på detta sätt och tycker att det fungerar alldeles utmärkt.
Alla i tråden har inte talat om stålspiraler, så av någon anledning trodde jag att det var plastspiraler du avsåg. Jag har ju bytt till stål just för att få bukt med bubbelproblemen, och det har funkat utmärkt.

Om du låter skyddspapperet hänga löst så fungerar det som en motvikt och minskar filmens tendens att rulla ihop sig och därmed blir det lättare att få den på plats i spiralen. När filmen väl sitter där den skall så tar du loss skyddspapperet, men det kanske du fattar.
Aha, det framgick inte direkt;-)

Varför får jag ett intryck av att du egentligen inte vill lära dig hur man fäster en film på en stålspiral?
Istället upplever jag att ditt syfte är att käfta emot alla som försöker ge dig goda råd?
Du börjar med att säga att du vill lära dig, men nu vet du allt om hur detta fungerar.
Kanske för att du inte läser alla inlägg? I samtliga trådar jag startat i detta underforum så får jag svar som går helt på tvärs mot varandra, så det är helt omöjligt att veta vem som har rätt. Sen har jag också provat många av de tips jag fått, med helt annat resultat än det påstådda. Alla verkar anse att just deras metoder är det enda rätta och blir upprörda när det visar sig att det inte funkar för mig. Märkligt.

Just nu handlar det BARA om att ladda själva stålspiralen, samt om det är fel på den eller inte. Att det ser skitenkelt ut när nån visar på youtube betyder inte att det är det i verkligheten, eftersom filmen i mitt fall varit hårt ihopkrullad.

Så, jag har fortfarande ingen aning om hur man gör:)
 
Om du låter skyddspapperet hänga löst så fungerar det som en motvikt och minskar filmens tendens att rulla ihop sig och därmed blir det lättare att få den på plats i spiralen.
Det där med att ha en vikt i den lösa filmänden var klockrent! Fast jag använde inte pappret, utan satte dit en torkhängningsvikt. Och nu gick det faktiskt mycket lätt och snabbt att ladda spiralen.
Filmen var Tmax 400, som kändes lite styvare än de andra filmer jag provat, så det kanske inverkade positivt också.

Nu återstår frågan om man vågar köra ståldosan till färgfilm. Att den är av stål borde vara en fördel om jag lyckas hålla vattenbadet vid jämn temperatur, men å andra sidan tar det kanske 7 sekunder att hälla i vätskan och ännu längre att hälla ur den. Jag kan tänka mig att det har viss betydelse när framkallningstiden bara är 3 minuter.
 
Jag har inte framkallat färgfilm själv, men jag skulle nog testa metoden som någon föreslog att ha flera kärl och flytta spiralen mellan dessa. En eller ett par extra dosor är väl ingen katastrof för ekonomin?
 
Martin, jag tycker att Du skall göra som PMD skriver och som jag också tidigare har sagt till Dig, använd flera kärl. Om Du hela tiden jobbar i mörker kan Du använda vanliga genomskinliga hushållsburkar.

Dessutom tjänar Du kanske på att tillämpa en ny teknik med öppna kärl (förutom framkallningsdosan som Du kanske vill vända) beroende på att den är snabbare och medger mer noggranna tider.

I ett tidigare inlägg förstod Du inte vad jag menade med öppna kärl, jag hoppas att det kanske har klarnat.

Din 120-film har bredden 60 mm. Jag ställde om min gamla plastspiral för denna film och för att inte häkta ur borde filmen vara minst 62,5 mm. Kan filmerna ha varit bredare förr? En pappersrema med bredden 60 mm visar toleransen, jämför höger och vänster.
 

Bilagor

  • 4F415512.jpg
    4F415512.jpg
    7.4 KB · Visningar: 128
Det funkar säkert bättre rent framkallningstekniskt att använda separata burkar för respektive vätska, men då måste jag köra i komplett mörker. Och hur gör man då med tidtagningen? Det känns som att det är lite överkurs;-)

Filmen (Tmax, Tri-X och Neopan) är faktiskt 61 mm bred, men just Fomapan är 61,5. Skyddspappret och rullen är däremot 63 mm, så det får uppenbarligen plats med bredare film. Därför kan man kanske misstänka att spiralen är gjord för film som i forntiden varit ett uns bredare.

Och Per, med plastspiralen är chansen att filmen häktar ur ungefär noll. Med stålspiralen däremot är ju anliggningsytan rundad på grund av ståltrådens cirkulära snitt, vilket gör att filmen inte alls hålls fast på samma definitiva sätt.
 
Under "processtiden" skall det vara mörkt under den tid det tar att flytta spiralen från fk till skölj/fix, rör sig om kanske en halv minut. Under övrig tid kan ljuset vara tänt.

Klockan startas när man släpper ner spiralen. På med locket på dosan och ljuset kan tändas. Tio sekunder innan tiden löper ut släcks ljuset och spiralen flyttas.

Jag tror att Du kommer att prova den här metoden någon natt.

Att ladda in en hellång småbildsfilm i plastspiralen är inget jag gör, den spiralen använder jag enbart för klippt film innehållande några bilder.
 
Under "processtiden" skall det vara mörkt under den tid det tar att flytta spiralen från fk till skölj/fix, rör sig om kanske en halv minut. Under övrig tid kan ljuset vara tänt.

Klockan startas när man släpper ner spiralen. På med locket på dosan och ljuset kan tändas. Tio sekunder innan tiden löper ut släcks ljuset och spiralen flyttas.

Jag tror att Du kommer att prova den här metoden någon natt.

Att ladda in en hellång småbildsfilm i plastspiralen är inget jag gör, den spiralen använder jag enbart för klippt film innehållande några bilder.
Jag förstår och det är nog bättre när man väl fått kläm på processen. Men jag börjar i Patersondosan eftersom det verkar lite kritiskt med tiden och jag ändå vill ha ljust när jag grejar.

Jag har precis blandat till C-41-kemikalierna, men jag hittar ingen vettig balja att ha för tempererat vattenbad tyvärr. Gör jag det, så framkallar jag första rullen redan ikväll:)
En del säger att filmen ska förblötas, men det står det inget om i bruksanvisningen. Jag gillar inte det här att man måste hålla på och gissa hela tiden:-/ Särskilt inte när det bara är 3 minuter och 15 sekunders framkallningstid!
 
Dra åt helvete vad bökigt det var! Nu har jag framkallat en rulle utgången Reala 100, och efter att ha jämfört med gamla färgnegativ så ser det nog ut som det borde:) Kanske är de lite tunna, men filmen gick ut 2003, så det kanske man får räkna med. Då tog jag ändå i till 3:30 minuter istället för 3:15 eftersom jag misstänkte att temperaturen skulle sjunka med agiteringen. Under de första inledande 30 sekundernas agitering spolade jag dosan med dusch-slangen som gav ungefär 39 grader.

Den som påstår att det är lika lätt som att framkalla svartvitt måste ha rökt något starkt! Att hålla temperaturen konstant var minst sagt knepigt. Jag hade en plastväska som vattenbad, på golvet i duschen. Själv satt jag endast iförd kalsingar på toan bredvid, vilket var en bra idé eftersom det blir rätt varmt i rummet efter ett tag.

Först och främst tog det uppåt en kvart att få framkallaren till 38 grader (i brun glasflaska), men sen flöt det på rätt bra. Efter hela processen såg filmen väldigt mörkbrun ut vid första koll, så jag stoppade ner den i dosan och körde blekfix ett tag till, och det blev bättre. Det verkar som att blekfixet bör köras minst dubbelt så länge som enligt föreskrivningen. Alltså ungefär som man gärna gör med svartvitt.

Allt det här är OT, men några är säkert intresserade:)
 
Hej Martin

Att framkalla färgfilm intresserar mig inte, det räcker med s/v. Däremot gillar jag utmaningar och ikväll tyckte jag att jag borde tillverka en pårullningsanordning, i princip lika den som tidigare har visats. Att tillverka en liknande för 120 film borde inte vara svårare, men oj vad den underlättar påmatningen.

Och så här blev den...
 

Bilagor

  • 2933C537.jpg
    2933C537.jpg
    12 KB · Visningar: 126
  • A3E1528E.jpg
    A3E1528E.jpg
    12.2 KB · Visningar: 124
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar